Synth voor ambient

Origineel geplaatst door Eclectus
Zeer wijze woorden!

Bovendien, als het echt om je eerste synth gaat, probeer dan geen te obscure dingen te kopen. Een Fizmo of een K5000S zijn dan wel beroemde machines, maar als noob ga je er je tanden op stuk bijten. Deze machines bezorgen namelijk de meest doorwinterde programmeurs nog nachtmerries. Zorg dus dat je een makkelijk te bedienen machine hebt waar je de basics mee kan leren.

(Velen zullen me misschien uitlachen, maar ikzelf ben begonnen met een Roland JV-880. Ik ben er nog steeds blij om, want na enkele weken kon ik daar alles uithalen wat erin zat, en had zodoende de basis van synth programmeren al snel onder de knie! En ambient dat er uitkwam...)

hij hangt nog steeds in het rack , niet mijn eerste ( dat was een MS20 ) maar het is
zeker geen synth om je voor te schamen :)

Dat is precies digimod wat ik bedoelde.

De man zoekt voor weinig ambient geluid. Zij die zelf een TR ofwel Rack hebben gehad weten dat dit een goed advies is.

En ambient dat er uitkwam...) [/B]

;) lol

ja, ik ben eigenlijk wel volledig akkoord met het feit van beter met iets simpel te beginnen. Heb wel ervaring met vst-synths, de stap naar hardware zal wel nie zo moeilijk zijn eens ik midi wa onder de knie heb, maar om bv direct met de "heavy stuff" of zelfs een rack-synth te beginnen... :kroon:

ten eerste snap ik al bijvoorbeeld het "principe" (hoe zeg je dat?) van die rack-hardware niet, laat staan dat ik begrijp hoe het te bedienen!

Maar zijn er dan geenl eenvoudigere synths zijn die beter passsen om ambient-sferen mee te creeren
- hiermee spreek ik de gouden regel van dat andere post-vak "welke synth moet ik kiezen" hier wel tegen, maar soit! *D - of ben ik gewoon nog een te grote synth-leek om te begrijpen dat alle synths van dezelfde prijsklasse ongeveer allemaal dezelfde dingen doen?

voor de aanraders van boven de 1000 euro, bedankt maar euheu ben nogal een :mexico:, een cowboy maw en zolang mijn nieuwe buffel geen prijskampen begint te winnen, zal ik toch wel onder de 500 moeten blijven! Maar tis natuurlijk wel al interessant op zich om zo'n ambient-synth-referentie-lijst (fiew ook al zo'n klanktapijten-woord) te zien natuurlijk.

merci voor al de reply's

Ik zelf vind effecten eigenlijk nog belangrijker dan de synth zelf. Daarmee kun je zelfs met een eenvoudige synth toch mooie landscapes mee bouwen.

Digimod, die Kurzweil doet het wel he, als ik die mp3 beluister!
welk type is dat, of zijn dit soort dingen in al hun synths vertegenwoordigd?

iemand zei: Virus
die spreekt me wel aan, maar weet niet of het de moeite is om als ik dat geld bij elkaar gespaard zou hebben een Virus te kopen. Is die niet ietsje "te" hip tegenwoordig en is hij binnen een jaartje afgezaagd?
of vergis ik me

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door LaLuceNazione
Digimod, die Kurzweil doet het wel he, als ik die mp3 beluister!
welk type is dat, of zijn dit soort dingen in al hun synths vertegenwoordigd?

Deze demo kun je maken op zowel de K2000/k2500 als de K2600,
in de K2000 die nu tweedehands ca voor de toetsen versie op 350 euro zit
en de rack op 400 Euro kun je ook via SCSI geluiden laden dus het
is een sampler en Synth in 1 en heeft een leuke FX aan boord.

http://www.vintagesynth.com/index2.html
kijk even onder Kurzweil en dan K2000

Heb hem al jaren in mijn rack hangen en nog altijd zeer bruikbaar, echter is
het programmeren niet echt makkelijk omdat er zoveel mogelijkheden opzitten,
het voordeel is wel als je deze kunt programmeren dan kun je alle synths
programmeren :geslaagd:

Racksynths zijn geen zwaargewichten hoor, integendeel.

Een racksynth is een gewone synth maar dan zonder toetsen. Vergelijk het met een pc: een laptop heeft een ingebouwd toetsenbord, een desktop heeft een extern toetsenbord. Racksynths kunnen, net zoals desktop pc's, aangestuurd worden door externe toetsenborden.

Zoals je zelf al aangeeft gebeurt dat met MIDI. Je hoeft geen speciale MIDI toetsenborden te kopen om een racksynth aan te sturen. Elke synth met een toetsenbord en een MIDI uitgang kan gebruikt worden als extern klavier voor een racksynth.

Als het goedkoop en makkelijk moet zijn dan zou ik persoonlijk de Roland JV/JD/JX serie aanraden. Deze synths bevatten uitsluitend de basics, kosten geen fortuin, en hebben over het algemeen een duidelijke handleiding. Bovendien zit er een hele rits effecten in, en zoals bronswerk en fuse al aangaven is dat een heel belangrijke factor. Het nadeel aan deze serie synths van Roland is dat je ze na een jaartje misschien beu bent. Het voordeel is dat je er waarschijnlijk enorm veel plezier aan beleeft, en onderweg alles leert over het programmeren van synths.

of koop een Nord (micro) modular met een aparte effectenbak waar wat reverb dingentjes inzitten of een Nord modular G2 (die heeft al reverb en delay modules)

Origineel geplaatst door Devon-Miles
vergeet de ensoniq fizmo niet ;)

Hey dat is mijn tekst!

;)

Ik weet niet of ie al genoemd is... de Korg Z1?
Verder kun je ook veel met een sampler, puur om die onwereldse geluiden te creeeren die je niet met je synth kunt maken. Nord modular is ook vet en oneindig qua mogelijkheden.

Ambient is een breed begrip :) je kunt alle kanten uit en ik denk dat je met zo'n beetje elke synth (en wat effecten) een heel eind kunt komen!

-C-

Racksynths zijn geen zwaargewichten hoor, integendeel.

Een racksynth is een gewone synth maar dan zonder toetsen. Vergelijk het met een pc: een laptop heeft een ingebouwd toetsenbord, een desktop heeft een extern toetsenbord. Racksynths kunnen, net zoals desktop pc's, aangestuurd worden door externe toetsenborden.

Zoals je zelf al aangeeft gebeurt dat met MIDI. Je hoeft geen speciale MIDI toetsenborden te kopen om een racksynth aan te sturen. Elke synth met een toetsenbord en een MIDI uitgang kan gebruikt worden als extern klavier voor een racksynth.

Als het goedkoop en makkelijk moet zijn dan zou ik persoonlijk de Roland JV/JD/JX serie aanraden. Deze synths bevatten uitsluitend de basics, kosten geen fortuin, en hebben over het algemeen een duidelijke handleiding. Bovendien zit er een hele rits effecten in, en zoals bronswerk en fuse al aangaven is dat een heel belangrijke factor. Het nadeel aan deze serie synths van Roland is dat je ze na een jaartje misschien beu bent. Het voordeel is dat je er waarschijnlijk enorm veel plezier aan beleeft, en onderweg alles leert over het programmeren van synths.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=32377&highlight=kurzweil+rmx

idd geen zwaargewichten ;)

Origineel geplaatst door C738
Hey dat is mijn tekst!

;)

Ik weet niet of ie al genoemd is... de Korg Z1?
Verder kun je ook veel met een sampler, puur om die onwereldse geluiden te creeeren die je niet met je synth kunt maken. Nord modular is ook vet en oneindig qua mogelijkheden.

Ambient is een breed begrip :) je kunt alle kanten uit en ik denk dat je met zo'n beetje elke synth (en wat effecten) een heel eind kunt komen!

-C-

hmmz, heb de fizmo gehad en ondanks de vele knoppen en het feit dat ik niet echt onhandig ben met knoppen draaien vond ik het geen toegankelijke synth. Ik zou 'm even laten voor wat hij is.

Vergeet ook de Yamaha TG-33 niet. Zeer geschikt voor ambient en erg goedkoop (80-100 euro). Leuk voor erbij dus :)

Yamaha DX7/DX7IID dat zijn ook legendarische ambient synths, ook lekker goedkoop maar je moet er wel even in duiken maar dan krijg je ook echt exotische sounds...

Yamaha%20DX7IID.jpg

Een DX7IID klinkt een stuk ruimtelijker (is stereo en heeft ontzettend goede chorus die het geluid meteen helemaal space en diep maakt!)

dx7.jpg

Maar de oude DX7 klinkt lekker fuzzy en stoffig daar is ook wel wat voor te zeggen.

Er zijn maar weinig mensen hier die zelf ambient maken zo te zien

komen zoveel synths langs, kun je beter vragen

Welke synth niet voor ambient....:D

Ja tja het is iets wat iedere synth kan doen...je kan natuurlijk wel gaan zeggen dat je een EMS Synthi of VCS 3 nodig hebt maar tja...weet ik veel...er zijn toch synths die echt"beter" zijn voor die stijl of meer legendarischer of belangrijk zijn geweest voor die stijl.

Welke synth niet voor ambient? Zelfs de Kawai K1 kan daar niet aan voldoen :D

Origineel geplaatst door Bass
Er zijn maar weinig mensen hier die zelf ambient maken zo te zien

Er zijn ook veel stijlen in ambient, maar mijn lievelings synth voor soundscapes die langzaam verlopen en je heel mooi kan sturen en daarbij ook nog eens fantastisch klinkt is de Sequential Prophet VS.

Origineel geplaatst door smackos

Welke synth niet voor ambient? Zelfs de Kawai K1 kan daar niet aan voldoen :D

Nou een K1 door een lange reverb met lange pingpongdelay....

Maareeh, laat maar eens wat ambient sounds horen uit een DX7 dan....
Die asocieer ik daar niet echt mee moet ik zeggen hoor...:)

Origineel geplaatst door Bass
Nou een K1 door een lange reverb met lange pingpongdelay....

Maareeh, laat maar eens wat ambient sounds horen uit een DX7 dan....
Die asocieer ik daar niet echt mee moet ik zeggen hoor...:)

Volgens mij heeft smackos nog een keer erg gave dx7II sounds gepost... allemaal ambient als ik me niet vergis ;-) dus dat is best te doen (met welke synth niet eigenlijk)

Back