Re: tijd voor de jumpstyle
Origineel geplaatst door hardcore_wv
Ik zou ook graag jumpstyle willen maken, alleen is dat een stuk moeilijker dan hardcore.
Da's helemaal niet moeilijker, alleen zit er net een tikje meer melodie in, en dat wil dus zeggen dat jij melodietjes verzinnen lastiger vindt. Dus, muziek bestuderen.
Dus mijn vraag is: hoe kan je nou goede jumpstyle liedjes maken???
Hoe maak je een mooi schilderij?
*krekels tsjierpen en een bos tumbleweed rolt voorbij*
Ik denk dat jij heel goede bedoelingen hebt, wat prima is, maar nog niet helemaal door hebt wat we je hier willen vertellen

.
Denk jij dat zeg, de Donkey Rollers of zo, ook op een forum vragen hoe ze jumpstyle zouden maken? Nee, dat doen ze niet; ze maken gewoon spul en jij/wij/iedereen als luisteraar plakt daar een etiketje op en mikt het bij de rest van de plaatjes met dat etiketje in de platenbak. Da's 1.
Denk jij dat er een recept is voor bepaalde muziek? Ik denk het niet. Er zijn regeltjes, er zijn conventies, maar die moet je eerst kennen. Luisteren is niet genoeg; eerst namaken en dan proberen er op te variëren. Verder worden die regels steeds en steeds doorbroken; maar vaak wel door mensen die ze kennen. Da's 2.
Vind de regeltjes van jumpstyle - en da's niet zo lastig, een hoop mensen zijn je voorgeweest - en bouw er variaties op. Het publiek beoordeelt wel of het goed is of niet, en dus is het je taak om veel te proberen, knopjes te draaien, je apparatuur te leren kennen; je moet niet gelijk voor die tophit gaan want da's net als een 3-dubbele flip met skateboarden uitvoeren terwijl je nog op het bord staat te wankelen; als je neerkomt doet het pijn. Fouten maken is belangrijk; nu lijkt het heel erg alsof je op het bord staat te wankelen en ons vraagt of we je handje willen vasthouden, en zo word je natuurlijk nooit een Tony Hawk.
owja, ik gebruik Fruity Loops als software
Dat zegt niks. Zelfs nog niet welke plugins je gebruikt; dat zegt ook gewoon niks. Als de eerste techno artiesten hadden moeten wachten totdat Roland een groovebox bouwden zodat ze techo konden maken hadden we nu nog steeds naar Michael Bolton, poedelhaar-metalrock en New Age moeten luisteren.
FL is een sequencer, een sampler, en er zitten wat synths in en je kunt er meer plugins in duwen. Met de sequencer zet je de structuur op omdat je zelf niet alles tegelijk kan spelen, met de sampler neem je geluiden op/speelt geluiden af die je niet via synthese kan samenstellen, en met de synths en de plugins doe je de rest.
Er zijn geen synths voor jumpstyle, hardstyle, skihut of ambient. Er zijn wel geluiden die in de genres passen en er zijn synths die die geluiden makkelijker (dankzij de structuur en hoe weinig je er na aan hoeft te bewerken) of sneller (omdat er al presets in zitten) kunnen maken.
C738 heeft gelijk: maak eerst eens een favoriete plaat in dat genre na, en probeer te begrijpen waarom de originele producer bepaalde keuzes heeft gemaakt - waarom die opbouw
zus, waarom dat effect
zo.
En wat het "niet iedereen hier is zo" betreft; ik denk dat de topicstarter meer heeft aan een koude douche van een eerlijk antwoord dan het warme badwater van iets goedpraten waar al iemand een uur in heeft liggen te weken nadat 'ie terugkwam van de fabriek.
Dit komt heel zakkenwasserig over, maar niemand is hier te beroerd om je te vertellen hoe je geluidjes of effectjes namaakt - zolang je zelf maar vooruitgang toont en ons vertelt wat je al geprobeerd hebt

.