Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Tja, da's een hele discussie die op InternetOplichting voldoende wordt besproken; kort samengevat is de politie verplicht om je aangifte op te nemen. Doen ze dat niet, dan kan je dit verhaal escaleren via de hiervoor bestaande kanalen.

Op het moment dat je geen vertrouwen hebt in ons rechtssysteem, is dit je goed recht, maar heeft het geen zin om alternatieve manieren van oplossing aan te dragen op dit forum.
(snapt u?)

Origineel geplaatst door Hanz
, maar heeft het geen zin om alternatieve manieren van oplossing aan te dragen op dit forum.
(snapt u?)

Daar kan ik inkomen.

Gewoon hier posten en dan hangt het er maar net vanaf hoe lang het blijft staan.
En dan in de trend van 'ik vind die en die een oneerlijk persoon'. Dan is het een mening en geen smaad.

De FAQ mist zowieso een toevoeging dat je wel moet oppassen met wie je in zee gaat en tips om te checken of de verkoper wel iets te verkopen heeft.

Trouwens schijnt oplichting hier steeds vaker voor te komen dus lijkt mij dat er qua preventie nog het een en ander te verbeteren valt.

Re: oplichters aangeven

Re: oplichters aangeven

Origineel geplaatst door koediman
het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat er hier niet op een normale manier gewaarschuwd mag worden voor oplichters op het marktplaats gedeelte?

Postings waarin naam en adres van mensen in gezet worden, gevolgt door teksten als "fysieke en mentale pijn uit te delen" worden zo wie zo van dit forum verwijdert daar zijn genoeg redenen voor te bedenken [te beginnen met de wet op bescherming persoonsgegevens].

Origineel geplaatst door fuse
Gewoon hier posten en dan hangt het er maar net vanaf hoe lang het blijft staan.
En dan in de trend van 'ik vind die en die een oneerlijk persoon'. Dan is het een mening en geen smaad.

Nee dus. Dit wordt gezien als sfeerverpesting.
Ik vind het niet voor je pleiten dat je hier mensen aanmoedigt om tegen de forum policy in te gaan.

De FAQ mist zowieso een toevoeging dat je wel moet oppassen met wie je in zee gaat en tips om te checken of de verkoper wel iets te verkopen heeft.

... en er staat ook niet in dat je goed moet uitkijken bij het oversteken van een drukke straat.
Het is niet het doel van de FAQ om overal een sluitend antwoord op te geven, of om eigen verantwoordelijkheid uit te sluiten.

Trouwens schijnt oplichting hier steeds vaker voor te komen dus lijkt mij dat er qua preventie nog het een en ander te verbeteren valt.

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat hier steeds vaker sprake zou zijn van oplichting. Dit komt niet overeen met mijn waarneming. Meningsverschillen over deals op synthforum vallen wat mij betreft niet onder oplichting, omdat in de praktijk blijkt dat deze uiteindelijk vaak alsnog worden opgelost.
Echte oplichters op een forum als dit zijn gelukkig (!) nog steeds zo zeldzaam als ijsberen in de Sahara. Hetgeen niet wegneemt dat een beetje common sense zeer aan te bevelen is.

Maar goed, vertel gerust in hoeverre jij op softsynthforum een veel betere policy aanhoudt.
Ik ben erg benieuwd, vooral omdat ik concrete verschillen met de policy op synthforum niet lees in jullie FAQ. Vooralsnog klinkt het (wederom, typerend) als een 'beste stuurlui staan aan wal' verhaal.

Ik laat de disscutie ten gronde hierover voor wat ze is met deze kanttekening : Als je zo een forum onderdeel start dan gaat er inderdaad een pak werk in zitten om te voorkomen dat het een 'bash maar raak forum wordt'.

In dat opzicht ben ik er voor omdat binnen de perken te houden.

Als we het nu konkreet over het geval van gisteren hebben dan vind Ik dat de 2de thread weldegelijk op z'n plaats was. Als iemand voor de zoveelste keer en hier en op verschilllende andere fora probeert om mensen te lokken met absurd lage prijzen. en dan zoals in het verleden gebleken is niet kan leveren, dan denk ik dat het moet kunnen om via een of andere constructie een waarschuwing te platesen op het forum.

Misschien moet hiervoor een gemodereed forum op gezet worden. Dit houd in dat berichten die daar gepost worden eerst de goedkeuring van een moderator moeten krijgen voor ze verschijnen en je kan het aantal berichten over een issue beperken tot een of 2 relevante.
Dus geen gang bashen van 1 persoon door een hele groep en een hoop 'me to' berichten.

enkel mijn 0.02 €

Dweezil

Laatst gewijzigd:
Je moet doen waar je goed in bent.
Er is op het web 1 (nederlandse) site waar je kunt ouwehoeren over synths; het synthforum. Maar er zijn tientallen sites waarop je je muziekzooi kunt verkopen...

In plaats van een gezellig forum over synths, wordt het forum steeds meer een vergaarbak van posts door fraudeurs, single posters en hypocriete "niet handelaren"...

Origineel geplaatst door OnAcid
In plaats van een gezellig forum over synths, wordt het forum steeds meer een vergaarbak van posts door fraudeurs, single posters en hypocriete "niet handelaren"...

Ik vind het jammer dat je dit constateert, gedeeltelijk zie ik (zien wij...) natuurlijk wel waar je op doelt.
De vraag is natuurlijk wel of je (als gebruikers of moderators) hier iets aan kan doen, of dat het een onvermijdbaar gevolg is van het groter worden van het forum (met de bijbehorende internet-cultuur).

Persoonlijk zou ik het jammer vinden als we (door dit soort affaires, en door de ontwikkeling die OnAcid signaleert) zouden moeten besluiten om niet langer een marktplaats aan te bieden op dit forum.
Zeker omdat we zien dat hier ook een bepaalde meerwaarde is voor synthliefhebbers (het 'ons-kent-ons' verhaal, het 'wat-is-dit-waard' verhaal). En er komen toch ook liefhebbers aanwaaien via marktplaats die uiteindelijk zien dat hier meer te halen is dan alleen koopjes.

Precies zoals OnAcid zegt, dit forum is er om synthesizer-gerelateerde discussies te houden.
Op het moment dat het gaat om oplichting via het web, dan gebeurt dit niet enkel op Synthforum maar zeker in bredere zin (bijv. ook op Marktplaats, Ebay etc.).
Om dit soort zaken te bespreken is een veel beter forum, te weten http://www.internetoplichting.nl
Daar wordt de ruimte gegeven voor discussies rondom oplichting die hier niet welkom zijn.

Wat betreft ons marktplaats beleid:
Vanuit het moderatie-team wordt duidelijk aangegeven waar wij onze verantwoordelijkheden zien ophouden, en die van de individuele gebruiker beginnen.
Kort samengevat: we bemoeien ons nimmer met uit hòe er zaken worden gedaan via Synthforum (dat is privé verantwoordelijkheid), echter het maakt ons wel degelijk uit dat de sfeer op Synthforum een beetje in orde blijft.
En dat betekent dat we nooit en te nimmer welles / nietes verhalen over privé handeltjes op onze site zullen tolereren, net zomin als schandpaal initiatieven kompleet met privé-gegevens die openbaar worden gezet en afspraken om iemand effe een lesje te leren. Doe je dit wel, dan zal hierop worden gemodereerd en zal je worden aangesproken op het verpesten van de sfeer op dit forum.

Gezien sommige reacties wordt er door sommige gebruikers toch meer bemiddeling / bemoeienis / ingrijpen van ons verwacht, in het gemak wordt dan even vergeten dat dit 1) veel (negatieve) energie kost, waar moderators in hun vrije tijd niet altijd zin in hebben, en 2) dat er van moderators almachtige kennis en objectieve wijsheid wordt verwacht die wij ook (redelijkerwijs) niet kunnen hebben.

Kortom, de vraag van gebruikers zoals Dweezil begrijpen we, echter dit gaat niet gebeuren om reden van haalbaarheid. We geven dit duidelijk aan; het is één van de voorwaarden waarmee je akkoord gaat als je koopt of verkoopt via onze marktplaats.
Kan je je hier niet in vinden, dan kunnen we alleen maar adviseren om niet langer gebruik te maken van onze marktplaats, en de faciliteiten op andere sites te benutten. Zover ons bekend is het beleid op andere sites trouwens inhoudelijk niet anders.

Laatst gewijzigd:
Als bijv bekent is dat iemand doet oplichten. Kunnen jullie zijn account verwijderen maar kunnen jullie dan ook zijn
IP bannen zodat hij/zij geen nieuwe accounts kan maken. Of in ieder geval moeilijker is zo dat de kans groter is dat hij/zij zijn praktijken niet meer op deze site plaats vindt (dan maar wel op andere sites :P ).

Origineel geplaatst door Hanz
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als we (door dit soort affaires, en door de ontwikkeling die OnAcid signaleert) zouden moeten besluiten om niet langer een marktplaats aan te bieden op dit forum.
Zeker omdat we zien dat hier ook een bepaalde meerwaarde is voor synthliefhebbers (het 'ons-kent-ons' verhaal, het 'wat-is-dit-waard' verhaal). En er komen toch ook liefhebbers aanwaaien via marktplaats die uiteindelijk zien dat hier meer te halen is dan alleen koopjes.

Inderdaad laten we toch niet onze mooie marktplaats aan de wilgen hangen, synthforum is als je het mij vraagt aardig prijs bepalend in nederland voor de 2hands markt. Ik heb hier altijd nog goede ervaringen gehad en er komt toch redelijk wat uit mijn hokkie van forumleden. Synthforum heeft bij mij voorrang op marktplaats of speurders, (ebay doe ik niet eens aan). ik zou het aardig jammer vinden als dat zou stoppen, dan zijn we genoodzaakt om zelf een tweedehands synthgerelateerd verkoop forum op te zetten, en ik weet nu al dat dat niet zo mooi en eerlijk gaat werken als hier op het synthforum.nl

Ik pleit toch enigszins voor een minimale post-quota van 50 posts (bijvoorbeeld) voordat je het marktplaats gedeelte in kunt komen. Jammer voor die enkele aanbieding die je dan misloopt, maar daar hebben we marktplaats.nl dan wel weer voor.. Zo voorkom je de echte handelaren, en de mensen die een slaatje uit het forum willen slaan. Lijkt mij een prima oplossing. Desnoods 25 posts, maargoed, het lijkt mij erg handig.

Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met iemand van het forum, integendeel zelfs, maar ik zou een thread waarin je kunt aangeven dat een deal erg goed is verlopen erg op prijs stellen.. En als er het 1 en ander misloopt, daar ook kunt melden. Ik zou een aantal mensen echt kudo's willen geven voor de manier waarop ze met mijn/onze deal zijn omgegaan, altijd netjes verpakt, binnen no-time binnen.. Maar als het een keer misloopt, buiten jouw schuld om, zou ik dat ook graag willen laten weten.

In deze thread zie ik erg veel voorbeelden van de maatschappelijke ontwikkeling die ik de laatste jaren steeds duidelijker zie, en waar ik dus echt helemaal strontziek van wordt:
Het afschuiven van verantwoordelijkheden naar anderen/overheden (en in dit geval dus moderators).
ik kan hier nu een enorm betoog gaan houden waarom ik dit een groot probleem vind en ik kan hier makkelijk en beargumenteerd de gehele wereldproblematiek bijhalen, maar dat doe ik niet. ik zit hier op een synthforum om met mensen te l*llen die dezelfde, mooie hobby hebben als ik.

Zoals reeds in tig threads aangegeven door de mod's, is de marktplaats-sectie op dit forum een extra service naar de leden toe (net zoals het hele forum trouwens). In minstens zoveel threads is aangegeven dat deze mod's hier verder geen enkele verantwoordelijkheid voor wensen te nemen. De moderators hier geven de leden het recht om op dit stukje internet te kleppen over hun hobby. Dit geeft imo geen enkel lid het recht om eisen te stellen, en al helemaal niet om eigen verantwoordelijkheden af te schuiven naar anderen/moderators.

Helaas loop je in de (gehele) maatschappij tegenwoordig een enorm risico om genaaid te worden. Misschien is het voor velen hier verstandig zich dat te realiseren en om voor zichzelf te bepalen hoe hier mee om te gaan. Dat lijkt me een mooiere levensles dan voor een moderator te bepalen hoe hij jou moet beschermen tegen jezelf. Hiermee bedoel ik niet dat het altijd aan het "slachtoffer" te wijten is dat diegene genaaid is bij een deal, maar als ik hier zie dat mensen überhaupt nog reageren op advo's waarin spullen voor 1/3 van de marktwaarde aangeboden worden, kan ik niet anders dan eens flink met m'n hoofd schudden en verschrikkelijk hard lachen. (mocht ik zelf nog ooit in zo'n advo trappen, zal ik het hier melden en mogen jullie mij natuurlijk ook uitlachen)

Mijn conclusie:
Dat er hier op dit forum af en toe lieden verschijnen die uit zijn op het besodemieteren van alles en iedereen, is niet de schuld van de mod's. Zij zijn dus ook niet de aangewezen personen hier iets tegen te doen. In de eerste plaats is het natuurlijk een gebrek aan fatsoen van de oplichter zelf, en in de 2e plaats pure domheid van veel mensen die voor 'n dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Ook voor oplichting geldt dat het een kwestie is van vraag en aanbod.

conclusie in het brabants: Kijk in de spiegel en loop niet te zeiken tegen een ander hoe die de wereld moet verbeteren.

:biertje:

Ben het in een heeeeele hoop punten met je eens, dit is een prachtig forum en de mensen die er werk en moeite voor doen om dit forum in deze staat te laten draaien verdienen niets meer dan respect... :halleluja

En niemand vindt hier denkik ook dat het de verantwoordelijkheid van de mods is om oplichters eruit te vissen, het enige dat wij doen is eventuele oplossingen aankaarten die het probleem zouden kunnen oplossen, of in ieder geval verminderen!

Nogmaals, alle lof voor de mods, en mijn post was ook niet betuttelend bedoeld ofzo, maar een 25/50 post minimum voor de marktplaats lijkt mij een prima idee, ik denk persoonlijk dat je zo een hoop eventuele oplichters buiten de deur houdt..

Ja dat verhaal van Gemmetje, daar kan ik wel in meegaan. Ook dat van Hanz overigens. En om even aan te haken, het is niet zozeer dat het nu perse iets van deze tijd is denk ik. Het was vroeger natuurlijk ook al zo. Hadden we vroeger magazines met daarin advertenties, dan was de redactie ook niet verantwoordelijk voor mogelijke oplichters. Ook waren er geen berichtjes in dat blad over mogelijke oplichters.. Dus tja is er veel veranderd? Ik snap heel goed dat mensen die genaaid zijn, dat willen doorgeven aan anderen (misschien beetje rancune, om eigen domheid?). Maar de verantwoordelijkheid ligt hoe je het ook wend of keert, toch bij jezelf.

Origineel geplaatst door Misme
Als bijv bekent is dat iemand doet oplichten. Kunnen jullie zijn account verwijderen maar kunnen jullie dan ook zijn
IP bannen zodat hij/zij geen nieuwe accounts kan maken. Of in ieder geval moeilijker is zo dat de kans groter is dat hij/zij zijn praktijken niet meer op deze site plaats vindt (dan maar wel op andere sites :P ).

dit zijn nutteloze maatregelen... een IP bannen garandeerd helemaal niets aangezien gemakkelijk een ander kan verkegen worden (dhcp). En dan zit er iemand ander met het probleem dat hij op het niet meer op het SF kan.

Lijkt mij duidelijk als je iets koopt... gezond verstand, gezond verstand en... gezond verstand.

L

Waar OnAcid op doelt heb ik al minstens een jaar geleden gezegd maar toen werd er niet naar mij geluisterd. De marktplaats trekt de rest van het forum naar beneden zeg maar. Want ook al is het goed bedoeld en dit soort gedoe is gelukkig nog een uitzondering zal geen enkele maatregel dit soort kootzakken tegenhouden.
En wat dat betreft heb ik er geen enkele moeite mee dat de MP gewoon dicht gaat. Er zijn toch zat alternatieven dus druk hoef je daar iig niet te maken.

Schuld op moderators afschuiven klopt ook niet maar als het overduidelijk is dat er iets niet in de haak is dan lijkt het me niet meer dan onlogisch om hier wat aan te doen.
En doel lijkt me dan ook om iig te zorgen dat de mensen die denken hier geld op een verkeerde manier te verdienen een groot risico lopen op om hun bek te gaan.

En wat dat betreft heb ik er geen enkele moeite mee dat de MP gewoon dicht gaat. Er zijn toch zat alternatieven dus druk hoef je daar iig niet te maken.

Wouter, ge babbelt met gespleten tong.

Hoe kan je hier met droge ogen het bovenstaande beweren, maar aan de andere kant Moderator van de Marktplaats zijn op SoftSynthforum? Valt dat soms onder je 'alternatieven'? :confused:

Ik ben ook moderator op extech.com en polaris yahoo groups. Daar wordt ook verkocht.
Alleen zijn daar wel mensen bezig die zaken wel in goede banen kunnen leiden en zijn dit soort uitspattingen nog nooit voorgekomen. En daar is het zoiets dat het er een erbij functie heeft wat erg weinig gebruikt wordt.
Maar hier is de MP de hoofdreden dat de meerderheid van de mensen hier komen. (Kijk de statestieken er maar op na.) En dan trek je ook mensen aan die meer van geld houden dan van synths.

Ik ben ook moderator op extech.com en polaris yahoo groups. Daar wordt ook verkocht.
Alleen zijn daar wel mensen bezig die zaken wel in goede banen kunnen leiden en zijn dit soort uitspattingen nog nooit voorgekomen.

Sja dat is een beetje bullshit fuse, kijk eens hoeveel leden er in het leden bestand staan. Dan vind ik het kwa uitspattingen en "zaken die niet in goede banen lijken te gaan" wel heel erg meevallen.

Back