Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Nog even een opmerking over onpartijdigheid claimen.

In het draadje van ykarus afgelopen dagen is nu de topic titel aangepast en een bewering onkracht waarmee de claim van onpartijdigheid duidelijk vervalt. Al helemaal als blijkt dat dit op aangeven van de tegenpartij is uitgevoerd.

Het is natuurlijk vrij aan de mods om alle berichten aan te passen of te verwijderen. Alleen zit hier dus een tegenstrijdigheid in. En in dit geval lijkt mij dat als je een claim van niet scheidsrechter te willen spelen deze thread gewoon verwijderd zou moeten worden.

Men haalt hier wel twee soorten 'oplichting' door mekaar. Je hebt de frauduleuze aanbiedingen waar de koper met wat gezond verstand zelf achter kan komen. En je hebt de gevallen waar je als verkoper tegoedertrouw bent en genaaid wordt door de koper. Dat kan je op voorhand moeilijk weten maar je kan wel je voorzorgen nemen. Foto's nemen tijdens inpakken, serienummer noteren/fotograferen, tips lezen over hoe het best te verpakken, niet versturen voor de betaling in orde is enz enz.

Regelmatig komen hier dan draadjes tevoorschijn van zulke probleemgevallen waarbij de koper/verkoper zijn probleem persé wil ventileren. Begrijpelijk, dat wel, maar nutteloos want hoe erg het ook is voor de werkelijke oplichtings-slachtoffers, iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen. Het gaat dus niet op om in een publiek forum iemand te gaan beschuldigen van mogelijke fraude want de kans bestaat altijd dat er toch iets anders aan de hand is. Maar intussen is er dan wel een naam besmeurd en geraak daar nog maar eens van af.
Sommigen zouden graag hebben dat namen van vermoedelijke fraudeurs toch in een soort van blacklist zouden mogen bijgehouden worden. Dat gaat niet, dan moet je al een systeem zoals Ebay's feedback score gaan inzetten. En dan zijn we wel zeer ver af van de bedoeling van dit forum.

Het idee van Ethereal vind ik wel goed. Marktplaats alleen beschikbaar voor "actieve" leden maken. (een post-cijfer durf ik er niet op kleven). Daarmee hou je al een deel tegen. Maar de reden van deze draad gaat over een geval van actieve leden. Dus dat probleem blijft.

Een andere oplossing is: Marktplaats-deel helemaal lostrekken van SF en apart onderbrengen op een site, die werkt op basis van thrust rings, a la PGP.

Is alleen een beetje veel werk om dat zo goed op te zetten dat het ook juridisch wat voorstelt...

Origineel geplaatst door Meinte37
Een andere oplossing is: Marktplaats-deel helemaal lostrekken van SF en apart onderbrengen op een site, die werkt op basis van thrust rings, a la PGP.

Is alleen een beetje veel werk om dat zo goed op te zetten dat het ook juridisch wat voorstelt...

... maar dan moet er nog steeds iemand zijn die zich blijkbaar bemoeit met 'oplichters' (al dan niet terecht gemeld etc.), die ervoor waakt dat niet zomaar mensen aan de schandpaal worden gehangen, dat er geen privé gegevens op het forum worden gezet, dat er geen lynch-akties worden georganiseerd etc.

En dàt is nou juist waar het hier om draait; de vraag hoeveel bemoeienis er van de vrijwilligers achter de site wordt verwacht.
Op welke site de advertenties technisch staan maakt feitelijk weinig uit.

Origineel geplaatst door hermax
Het idee van Ethereal vind ik wel goed. Marktplaats alleen beschikbaar voor "actieve" leden maken. (een post-cijfer durf ik er niet op kleven). Daarmee hou je al een deel tegen. Maar de reden van deze draad gaat over een geval van actieve leden. Dus dat probleem blijft.

ik lees zeer veel op dit forum... maar heb niet altijd de behoefte om mijn mening te ventileren... dus word ik uitgesloten van MP? Of moet ik dan meer nietszeggende posts gaan genereren om dan toch op MP voor mij beschikbaar te maken?

Ik zou er toch maar eens zeer goed over nadenken vooraleer er zulke maatregels worden ingevoerd. Op zo'n manier creëer je een Forum voor de happy fiew. Ik denk niet dat dat de bedoeling was van dit forum?

mvg

L.

Origineel geplaatst door lcasei
ik lees zeer veel op dit forum... maar heb niet altijd de behoefte om mijn mening te ventileren... dus word ik uitgesloten van MP? Of moet ik dan meer nietszeggende posts gaan genereren om dan toch op MP voor mij beschikbaar te maken?

Ik zou er toch maar eens zeer goed over nadenken vooraleer er zulke maatregels worden ingevoerd. Op zo'n manier creëer je een Forum voor de happy fiew.

Ergens staat geschreven dat dit forum als extra service een marktplaats-sectie heeft.
Nu draai je het een beetje om imo.
ik heb helemaal niets tegen de marktplaats-sectie hier, maar al die leden die dit forum alleen maar gebruiken als extra advertentiesite, kunnen me eigenlijk gestolen worden.

Dus: Als je graag iets bijdraagt aan de kennis hier op dit forum en toch eens wat zooi aan te bieden hebt, niks aan de hand. Heb je alleen maar een hoop zooi in de aanbieding, dan zijn daar veel betere sites voor.

geen schandpaal maar..

geen schandpaal maar..

..een waarderingssysteem dan? (geen anonieme sterretjes dus);

Attachments

• feedback.jpg
    feedback.jpg
    24,1 KB · Bekeken: 168
Re: geen schandpaal maar..

Re: geen schandpaal maar..

Origineel geplaatst door Vizion
..een waarderingssysteem dan? (geen anonieme sterretjes dus);
Ik weet niet of jij ervaring hebt met ebay?

Feedback systeem klinkt misschien als HET middel, maar helaas is dat niet waar. Daar valt ook makkelijk mee te klooien..
Acht postzegels verkopen voor 1 euro per stuk geeft je een feedback van 8... dan een kapotte synthesizer naar de andere kant van de wereld voor veel geld geeft je een feedback van 7.. Je moet de betrouwbaarheid van een verkoper niet laten bepalen door een tool, een technisch foefje (altijd fijn om het woord foefje te kunenn gebruiken ;)) .. Gezond verstand is het beste!

Gewoon zo laten.. Voorbeeld: de 'zwarte markt' in Beverwijk kan je toch ook niet aansprakelijk stellen voor zaken die je gekocht hebt en later niet deugen?Ik zie ook op die zwarte markt geen pamfletten met "koop niet bij X!"

R

Re: Re: geen schandpaal maar..

Re: Re: geen schandpaal maar..

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik weet niet of jij ervaring hebt met ebay?

Feedback systeem klinkt misschien als HET middel, maar helaas is dat niet waar. Daar valt ook makkelijk mee te klooien..
Acht postzegels verkopen voor 1 euro per stuk geeft je een feedback van 8... dan een kapotte synthesizer naar de andere kant van de wereld voor veel geld geeft je een feedback van 7.. Je moet de betrouwbaarheid van een verkoper niet laten bepalen door een tool, een technisch foefje (altijd fijn om het woord foefje te kunenn gebruiken ;)) .. Gezond verstand is het beste!

Nee, ik heb -bewust- geen ervaring met ebay, kijk liever op het forum hier of op Marktplaats, vandaar dat ik ook "geen anonieme" erbij zet.
Als ik positieve feedbacks van Johnny Busca zie zegt mij dat redelijk veel, ook al ken ik die niet persoonlijk.
Bovendien kan ik dan bij negatieve feedback, middels pb of email wat details opvragen, waarmee het schandpaal-idee dus omzeild is..

Als iemand veel verkoopt en maar 1 negatieve feedback heeft, is dat imho te verwaarlozen. Er kan immers altijd wat misgaan bij een deal.
Maar als deze verkoper meerdere negatieve feedbacks heeft, zegt dat (mij) des te meer over de verkoper.

Blijkbaar heb ik het niet goed uitgelegd.

Of een draad dichtmikken en niet aanpassen.
Of een draad wegmikken.
Maar zoals nu gedaan is aanpassen en dichtmikken is dus wel partijdig.
En dan klopt het niet als je beweert dat je geen scheidsrechter wilt spelen.

Re: Re: Re: geen schandpaal maar..

Re: Re: Re: geen schandpaal maar..

Origineel geplaatst door Vizion
Nee, ik heb -bewust- geen ervaring met ebay, kijk liever op het forum hier of op Marktplaats, vandaar dat ik ook "geen anonieme" erbij zet.
Als ik positieve feedbacks van Johnny Busca zie zegt mij dat redelijk veel, ook al ken ik die niet persoonlijk.
Bovendien kan ik dan bij negatieve feedback, middels pb of email wat details opvragen, waarmee het schandpaal-idee dus omzeild is..

Als iemand veel verkoopt en maar 1 negatieve feedback heeft, is dat imho te verwaarlozen. Er kan immers altijd wat misgaan bij een deal.
Maar als deze verkoper meerdere negatieve feedbacks heeft, zegt dat (mij) des te meer over de verkoper.

Voor de 1 is een krasje op het display al genoeg om te zeggen dat de deal mislukt is
en de andere maakt zich daar minder druk om ( als het via de post gaat dan )

verder het niet nakomen van afspraken of het te laat
afbellen etc.. iedereen kijkt daar weer anders tegen aan.

dus ja het blijft allemaal te vaag dat waarderen.

Origineel geplaatst door fuse
Blijkbaar heb ik het niet goed uitgelegd.

Of een draad dichtmikken en niet aanpassen.
Of een draad wegmikken.
Maar zoals nu gedaan is aanpassen en dichtmikken is dus wel partijdig.
En dan klopt het niet als je beweert dat je geen scheidsrechter wilt spelen.

Ja FUSE je hebt je punt gemaakt :geslaagd:

En daarbij, beste Fuse, de draad *is* weg, sinds vanmorgen al. Dus je schopt tegen een dood paard.
Zoals ik in de betreffende thread reeds heb geschreven, is deze slechts tijdelijk blijven staan om de andere partij in deze kwestie de gelegenheid te geven tot weerwoord.

Hetgeen trouwens niet onverlet laat, dat een mod elke topictitel aanpast waar hij het nodig acht. Ook zonder toestemming van Fuse.

De draad is dicht gedaan na reaktie van de 'tegenpartij' en qua topic title veranderd en is zo bewust laten staan voor een tijdje. En toen pas is hij verwijderd. (Alsof de persoon in kwestie toch al een kans zou maken om zijn reputatie te kunnen redden. Die is nu toch al hopeloos verloren.)
Wat was de moeite geweest om hem meteen weg te mikken?

En waarom zou een 'tegenpartij' weerwoord mogen krijgen?
Die beslissing is ook arbitrair dus de partijdigheid wordt hier alleen maar mee onderstreept.

Origineel geplaatst door fuse
En waarom zou een 'tegenpartij' weerwoord mogen krijgen?
Waarom zou dat niet mogen? Het is toch niet zo gek dat de beklaagde zich mag verdedigen?

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Waarom zou dat niet mogen? Het is toch niet zo gek dat de beklaagde zich mag verdedigen?

Vaak wordt beweerd dat ik niet goed posts van anderen lees. Ik citeer:

Origineel geplaatst door Hanz
Wat betreft ons marktplaats beleid:
Vanuit het moderatie-team wordt duidelijk aangegeven waar wij onze verantwoordelijkheden zien ophouden, en die van de individuele gebruiker beginnen.
Kort samengevat: we bemoeien ons nimmer met uit hòe er zaken worden gedaan via Synthforum (dat is privé verantwoordelijkheid), echter het maakt ons wel degelijk uit dat de sfeer op Synthforum een beetje in orde blijft.
En dat betekent dat we nooit en te nimmer welles / nietes verhalen over privé handeltjes op onze site zullen tolereren, net zomin als schandpaal initiatieven kompleet met privé-gegevens die openbaar worden gezet en afspraken om iemand effe een lesje te leren. Doe je dit wel, dan zal hierop worden gemodereerd en zal je worden aangesproken op het verpesten van de sfeer op dit forum.

Hoe kun je dit beweren als je toch een topic mbt dit onderwerp niet alleen langer dan nog laat staan maar ook nog een partij een 'nietus' statement laat maken.

Het is allemaal goed en aardig. En je mag me een ontzettende zeurkous noemen maar als je niet eens aan je eigen spelregels houdt wat voor zin heeft het dan nog?

jongejonge zeg

De thread bleef staan omdat als we hem weg mikken iedereen denkt waar is ie. Door hem even te laten staan kan iedereen nog even meekrijgen wat er aan de hand was.

Dat wil niet zeggen dat alles wat erin staat enorm geschikt is om te laten staan in die vorm.

Dus minder ongeschikt maken, en even laten staan en dan weg.

En "wat voor zin heeft het dan nog"? Is dat een existentiele vraag of stel je voor dat we het forum sluiten omdat jij ons hebt "gepakt"

Nou, ik heb hier ook wel een mening over

Nou, ik heb hier ook wel een mening over

tenslotte heb ik het idee dat ik wel enigszins deel uit maak van de discussie.
Deels omdat ik gek van het SF ben, deels ook omdat laatst die hetze ontstond.

Omdat het voor mods onmogelijk is te oordelen, en andere forumleden net zo goed, zou ik pleiten voor inderdaad een zo zakelijk mogelijke benadering. De marktplaats afdeling van het SF weghalen zou eeuwig zonde zijn. Dus zodra dit soort hatelijke toestanden ontstaan dan verwijzen naar andere sites en de draad verwijderen. Tenslotte worden hakenkruizen en racistische leuzen ook van openbare muren verwijderd (si parva licet componeris magnis uiteraard).

Ik heb nu geleerd door de hele situatie dat je gewoon face-to-face iets van iemand moet kopen.
Doe je dat niet dan moet je ook de consequenties voor lief nemen.

Schandpaalmethoden kunnen natuurlijk niet. Ik was zelf druk doende de schade te herstellen en toen ik op zoek ging naar toetsen voor de kapotte synth in kwestie kwam ik uiteindelijk op het bericht terecht waar ik zo'n beetje afgemaakt werd.

Ik wens dat niemand toe. Maar goed, zoals ik al opmerkte, ik zou in het vervolg kiezen voor of zelf langs gaan of door de verkoper laten bezorgen, of de koop voorbij laten gaan. Ik ben in ieder geval wel een beetje genezen van mijn synth honger.

Eigenlijk stond ik op het punt te stoppen met mijn lidmaatschap van het forum maar dat wil ik helemaal niet!
Tenslotte is het een geweldige plek en laten we niet vergeten: muziek en synthjes in het speciaal zijn toch helemaal te gek en veel te leuk om te missen. Nem nou die idioot lange stroom info omtrent de NAMM, geweldig toch? Dus, laten we er een mooie plek van blijven maken, elkaar af en toe een beetje helpen. Plaagstootjes mogen best maar afmaken zonder hoor- en wederhoor is uit de boze, zeker als je nooit objectief ergens tegenaan kunt kijken.:halleluja

EN KUNNEN WE NOU WEER EENS OVER SYNTHESIZERS SCHRIJVEN EN WEER LOL MAKEN????:bekdicht: :stupid :D

Back