Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Een blacklist doet mij denken aan: heksenjacht, communistenjacht en dergelijke toestanden, en lost niets op inzake onregelmatige deals.

Maar ik dat bij vele forumleden , syntforum.nl, ergens gelijkstaat met een kwaliteitslabel en zekerheid. Ik ben er zeker van dat wanneer een deal misgaat met een forummer, men zich dubbel genaaid voelt, met het idee van "hier zou dat toch niet mogen"?

En ergens is dat waar.

Hoeveel deals gaan er echt mis hier? Niet veel, ik heb tot nu toe maar 1 naam gezien , zijnde Dhr *****

Ik heb geen reactie gezien van hem. Zou het dan toch waar zijn?

Er moet toch op 1 of andere manier een mogelijkheid zijn, om die ENKELE "oplichters" te kunnen weren uit het forum. Ergens vind ik dat niet meer dan een normaal verzoek.

Deze blacklist-thread is dan ook een normale vraag, die serieus moet genomen worden, en derhalve een aanleiding geven om een oplossing te zoeken.

Ik wil niet terugkomen op de replymogelijkheid op de koop/ruil forum: de adminstratoprs en moderators hebben hun visie daarin duidelijk gesteld.

Echter dat forum had vele functies:

* prijsregulatie: onrealistische vraagprijzen werden op een natuurlijke wijze gereguleerd.
* Als er attent werrds gemaakt op een misgelopen deal met de betrokken verkoper, kon hij zich perfect verantwoorden als hij dat wilde. Nu is die optie verdwenen.
Als een verkoper dan weigert te antwoorden, dan wil hij zich niet verdedigen, en kunnen wij weer verder.
Na het heen en weer geargumenteer konden de andere lezers dan hun eigen conclusie trekken.
* Er werden links gepost, met nuttige info: het heeft toch geen zin, om daarvoor te posten in andere threads. Het was overzichtelijker.

Vul zelf maar verder in.

Ik denk: zolang er geen racistische, beledigende of kwetstende taal wordt gebruikt, mag er best hard heen en weer gemaild worden. Ik denk dat wij volwassen genoeg zijn om dit op te lossen.

Daarom is mijn conclusie:

een blacklist: neen.
een goede oplossing: Ja

Take care

EF

Origineel geplaatst door OnAcid
Dude,

daar heb ik het totaal niet over. Ik doelde op het feit dat "wij van jou van onze luie reet moesten komen".

En we hebben in het verleden wel vaker bemiddeld bij onenigheid tussen (ver)kopers. Maar dan moet er wel contact met ons opgenomen worden...

Onacid

Ok die opmerking was niet terecht voor alle moderators.
Maar er is wel wat gaan rollen nu (vraag me niet welke kant op)
Onenigheid zie je wel vaker in een tread en waarom kan het op AH wel goede/slechte ervaringen delen?
Ik wil helemaal niemand aan de schandpaal gaan hangen hoor.
Want ik vind het woord blacklist ook eng.
En onigheid mag best aan het daglicht komen tussen koper en verkoper.
Als het maar normaal gaat en niet laf met adressen posten of zo iets of met gescheld etc.

Origineel geplaatst door OnAcid
Het enige wat ik er nog over wil zeggen is dat het forum is bedoeld om te lullen over synths. Marktplaats was een extraatje om voor leden spullen te verkopen (aan elkaar). Het valt me op dat de mensen die het meeste via het synthforum hebben verhandeld/verdiend, het meeste lopen te zeuren over marktplaats.
Als je zo nodig spullen wilt verkopen, doe het dan via marktplaats.nl of ebay....Jullie hebben in de afgelopen jaren echt wel de vruchten van synthforum kunnen plukken.

Denk je ook dat ik hier alleen komt om te handelen en te verdienen?
Dat valt allemaal best wel mee want vaak moet er gewoon geld bij hoor.
En mischien moet er dan maar via een andere site verkocht worden maar persoonlijk vind ik het hier toch wel gewoon wat meer hebben om iets te kopen/verkopen.

Al en al blijven we even goede vrienden he en moet je maar is op de pils komen.

Hehe, ja :biertje: is goed.

ik vat het even samen:

- Blacklist zijn veel mensen op tegen.
- Men wil evt wel kunnen aangeven dat een transactie goed (en af en toe) slecht is verlopen.
- Beklaagde moet zich dan ook kunnen verweren.

- Leden worden trouwens nooit verwijderd, in geen enkel geval.

We nemen het mee. :slotje:

Re: zou eigenlijk...

Re: zou eigenlijk...

Origineel geplaatst door VL7
..een zwarte lijst moeten komen,of is dit niet haalbaar?
Wij willen geen zwarte lijsten op het forum.

Mocht iemand daar vragen over hebben, hij weet mijn nummer. :)

Origineel geplaatst door Leo
haal toch gewoon die hele thread weg!
Gelukkig had ik de lap tekst al gelezen! ;)

@mods: het lijkt me netjes om, als je iets verwijdert, te vermelden wat je verwijdert, bijv. door van elke te verwijderen post alleen de inhoud te verwijderen.

Nou heb ik vast wel her en der een postje uit deze thread gemist (bijv. omdat-ie verwijderd is!), maar ik geloof niet dat ik gezien heb dat Leo namen genoemd heeft, dus zie ik het punt van verwijderen niet.

Wat een belachelijk gedoe zeg......wat mag je hier nou wel posten?

Als iemand nmiet correct handelt, dan moet dat toch gemeld kunnen worden..............dat gebeurt op elke lijst....."Bad/Good trader alerts"

Modereren is iets anders dan censureren.

Het zomaar weghalen van berichten is ronduit beledigend en zielig.

Bericht door een moderator:
De betreffende posts (op 1 hand te tellen), gingen uitgebreid in op een enigszins mislukte koopdeal tussen twee leden van dit forum. De verantwoordelijkheid van aankopen en verkopen ligt in het geheel bij de twee betreffende partijen, en synthforum.nl wil en kan hierin geen partij spelen. Als er een keer iets misgaat, dan zijn er twee uiteenlopende verhalen, en het forum is ons inziens niet de plek om een uitgebreid over-en-weer "ja maar jij" "ja maar jij" discussie te houden over een schroef verlopen deal. Wie bepaalt dit? Het synthforum.nl team, de moderators en de admin dus, hebben een visie voor ogen waarmee het forum een bepaalde richting in gehouden/gestuurd wordt. Iemand is altijd welkom om via PB verhaal te komen halen over een moderatie actie, maar we blijven niet eeuwig in dezelfde over en weer communicatie hangen als een punt al is overgebracht.

Ik ben het helemaal met Pjotr eens, dat wel.
Laat koper-verkoper het lekker zelf uitvechten. Dat zwart maken van elkaar is ook heel irritant. Later hoor je er nix meer over en bij navraag hoor je dan "o, maar er was eigenlijk niets aan de hand". Maar ja dan heeft diegene wel meteen een slechte naam.

R

Voorwaarde is dan wel om elke moderatie-actie duidelijk te maken, anders krijg je er juist gezeur over (zie je nu wel weer). Ik heb er i.i.g. geen begrip voor als er zonder opgaaf van reden een hele lap tekst wordt weggehaald, zelfs als de post niet van mezelf is: dat nodigt me niet echt uit tot actief bijdragen aan dit forum. Als dat de kant is die de mods het forum opwillen (sturen), dan is dat fijn met mij, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.

In dit geval: post van Leo niet weghalen, maar inhoud verwijderen en een quote-boxje (van JB) erin zetten met uitleg, lijkt me de aangewezen manier. Als het dan tig keer gebeurt, kun je alsnog hardere maatregelen nemen.

Origineel geplaatst door Pjotr G
Bericht door een moderator:
De betreffende posts (op 1 hand te tellen), gingen uitgebreid in op een enigszins mislukte koopdeal tussen twee leden van dit forum. De verantwoordelijkheid van aankopen en verkopen ligt in het geheel bij de twee betreffende partijen, en synthforum.nl wil en kan hierin geen partij spelen. Als er een keer iets misgaat, dan zijn er twee uiteenlopende verhalen, en het forum is ons inziens niet de plek om een uitgebreid over-en-weer "ja maar jij" "ja maar jij" discussie te houden over een schroef verlopen deal. Wie bepaalt dit? Het synthforum.nl team, de moderators en de admin dus, hebben een visie voor ogen waarmee het forum een bepaalde richting in gehouden/gestuurd wordt. Iemand is altijd welkom om via PB verhaal te komen halen over een moderatie actie, maar we blijven niet eeuwig in dezelfde over en weer communicatie hangen als een punt al is overgebracht.

he een reactie, maar dan wel zo geplooid dat het net lijkt of pjotr helemaal correct gehandeld heeft, terwijl het niet echt met de werkelijkheid overeenkomt, geen wonder dat dan bv zo'n arv het er helemaal mee eens is. met zo'n redelijk verhaal zou ik het ook eens zijn, maar........

van de genoemde posts (op 1 hand te tellen) was er 1 van mij, die slechts de feiten weergaf rond een bepaalde transactie, inderdaad toevallig tussen 2 forumleden, met de bedoeling andere forumleden te informeren, zoniet te waarschuwen. dat de verantwoordelijkheid voor dergelijke transacties bij koper en verkoper liggen en dat forum geen partij is, klinkt zeer redelijk en kan ik ook helemaal onderschrijven, we zijn het erover eens. mijn post was ook geenszins als start van welles-nietes verhaal bedoeld, ook niet zoals eerder verondersteld, als pressiemiddel, niks van dat alles.

dat de moderators een duidelijke visie voor ogen hebben wens ik toch te betwijfelen, sorry. het doet hier ookniet echt terzake, maar ik heb al zoveel bot gekloot gezien, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat echt sprake is van een visie, meestal zie ik adhoc argumenten om een verhaal rond een eenmaal ingenomen standpunt dichtgetimmerd te houden. maar goed, dat terzijde, dat is iets wat jullie voor jezel meoten oppikken. als je tenminste wilt dat het nog 's iets wordt met jullie.

en hoezo, je mag verhaal halen, maar we blijve niet eeuwig in discussie over..... wat een klungelige poging om je eigen misser goed te praten. natuurlijk heb ik verhaal gehaald, op (net nagekeken) een vriendelijke en redelijke manier. er was zeker geen sprake van een al voortslepende discussie, je had me gewoon even kunnen antwoorden en uitleg geven, stop dat nu niet onder het kleedje van 'de eeuwige discussie die er al geweest zou zijn'. is zo doorzichtig.

alles bij elkaar krijg ik ook hier weer het gevoel, dat de moderators verschieten bij het geringste begin van mogelijke kritiek, elkaar dan gauw gaan bellen om het heel erg met elkaar eens te zijn: zie je wel, hebben we toch gelijk!
arrogantie? ach, waarom zou ik het zo noemen? zelfbewust, dat zijn jullie, alleen jammer dat jullie zelfbewustzijn hier en daar niet helemaal in overeenstemming is met wat jullie laten zien.
die pjotr, het lijkt allemaal zo redelijk, maar het is gewoon bot en on beleefd omniet even te antwoorden. dat praat je gewoon niet goed. maar liever dan dat inzien en erop terugkomen, een verhaal in elkaar draaien, waardoorhet toch net lijkt of je alles goed hebt gedaanen helemaal gelijk hebt. gefeliciteerd jongen. zo wordt het nooit wat met je. je eindigt nog 's als cda-gemeenteraadslid als je neit uitkijkt.
trouwens eh... die spullen heb ik nog niet hoor.

lees ook eens terug in deze thread, daar wordt iemand die op marktplaats.nl iets aanbiedt zonder pardon (gebaseerd op 0,0 info) neergezet als oplichter. haha, ik ken die jongen en weet de achtergrond. slaat nergens op. maar dat mag dus wel.

Origineel geplaatst door Arv
Ik ben het helemaal met Pjotr eens, dat wel.
Laat koper-verkoper het lekker zelf uitvechten. Dat zwart maken van elkaar is ook heel irritant. Later hoor je er nix meer over en bij navraag hoor je dan "o, maar er was eigenlijk niets aan de hand". Maar ja dan heeft diegene wel meteen een slechte naam.

R

arv
koper en verkoper zullen er verder uit moeten komen, daar heb je gelijk in. maar om het dan helemaal met pjotr eens te zijn, is wel een hele stap hoor.

ik wil hier ook niemand zwart maken hoor. alleen heb ik 9 maart 380 euro betaald en nog niks ontvangen, ook vandaag weer niet. maar ik zeg al niks meer, mag jij de volgende tevreden klant worden van zo'n verkoper!

Dat e-bay stil aan een verzamzeling van oplichters aan't worden is, dat is intussen duidelijk. Ik doe geen aankopen meer over e-bay.
Ik heb onlangs ook geboden op een hele rits synths, aangeboden door een Italiaan.
Toen ik die persoon voorstelde om zijn BIC/IBAN & Rekening nummer (veiligste manier) aan mij te mailen nadat hij Western had voorgesteld hetgeen ik weigerde, hoorde ik niets meer van hem. Ook een mailtje met de vraag om zijn adres/gsm nummer bleef zonder gevolg. Zijn die jongens simpel of wat ?

De prijzen van de aangeboden materialen lagen ook ver onder de marktwaarde. Dat vond ik al verdacht, en dus eens geprobeerd wat de reactie ging zijn met het gekende gevolg. Geen reactie.

Ik snap ook niet dat e-bay gewoon niet de identiteits gegevens publiceert, dat is misschien niet leuk, maar het zou allesinds fraude een aardig stuk indijken.

Ik bedoel maar, mensen die rechtschapen zijn zullen ook geen probleem zien in de publicatie van die gegevens.
Als ik zelf iets verkoop zet ik er vaak mijn mobiel nummer bij, en dat werkt.

Daarom snap ik niet wat het probleem mag zijn met een verkoop tussen 2 SF-leden. Als dat ook al niet meer lukt...
Ik heb hier al een aantal dingen gekocht en verkocht en vaak stond het materiaal er al voor de verkoper goed en wel z'n centen kreeg doorgestort. En vice versa.
Dat vind ik mooi en het getuigd van vertrouwen.

Anderzijds moet je d'r rekeing mee houden dat er steeds iets stuk kan gaan tijdens het transport. Ik zag laatst een filmpje van DHL in Zaventem. Je zag een transportband waar allerlei dozen voorbijkwamen. Een aantal mensen namen die dozen van de band en GOOIDEN die in een bak. Echt keilen. Het zal je 808 maar wezen...BAF !

Vandaar : altijd heeeel goed inpakken !!!

Nu kan ik eel goed begrijpen dat SF zich niet wil mengen in de verkoop tssn 2 leden. Anderzijds is het wel perfect mogelijk een module in te bouwen die de transacties controleert. Maar das weer extra werk natuurlijk.

En een zwarte lijst ? Ja graag. De mensen die eerlijk zijn hoeven zulk een lijst niet te vrezen !

Bij Telenet hebben ze op de verkoopsite ook een zwarte lijst. Dan is het meestal snel afgelopen met het geklooi.

Het probleem is de splagaat die de SF-Marktplaats is: het SF is er op geen enkele manier verantwoordelijk voor, maar de SF-Marktplaats is wel onderdeel van het forum. Als er dus een thread is over koop/verkoop-problemen (i.e., deze thread), dan kan er van de ene kant bericht worden over problemen met (ver)kopers op de SF-Marktplaats zonder dat dat iets te maken heeft met SF. Van de andere kant kan tóch niet, omdat alle (ver)kopers van de SF-Marktplaats leden van het SF zijn, waardoor zo'n post vanuit die invalshoek alsnog valt onder posts die, mijns inziens terecht, verwijderd worden. Welke kant van deze redenering laat je dan prevaleren? Een ingewikkeld kwestie voor een mod.

Dit soort kwesties zou ondervangen kunnen worden door in de SF-Marktplaats een evaluatie-optie in te bouwen, waarin koper en verkoper kunnen laten weten hoe de deal volgens hen verlopen is. Geen uitgebreide discussies; beiden geven desgewenst één keer hun mening in maximaal x woorden en klaar. Maar als offshoot zonder prioriteiten zal de SF-Marktplaats waarschijnlijk geen speciale behandeling krijgen. Nadeel is dan wel dat het dilemma blijft bestaan.

Voer voor discussie!

Dat Pjotr Leo niet beantwoord heeft is natuurlijk jammer, maar is vast ook uit te leggen; daar moeten ze het onderling maar over hebben.

En onderhand lijkt me dit meer een thread voor het feedbackforum, maar dat terzijde.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Daarom snap ik niet wat het probleem mag zijn met een verkoop tussen 2 SF-leden. Als dat ook al niet meer lukt...
Ik heb hier al een aantal dingen gekocht en verkocht en vaak stond het materiaal er al voor de verkoper goed en wel z'n centen kreeg doorgestort. En vice versa.
Dat vind ik mooi en het getuigd van vertrouwen.

Tsja, maar eens wordt het geschaad, dat is onvermijdbaar: gebeurt overal, dus waarom niet op het SF. En wat doe je dan? Dát is de vraag...

En een zwarte lijst ? Ja graag. De mensen die eerlijk zijn hoeven zulk een lijst niet te vrezen !

Dat klopt. Maar wat doe je met mensen die andere onterecht op de lijst zetten?

Ik ben graag goed van vertrouwen, maar ik vrees toch dat de realiteit dat principe maar al te vaak inhaalt...

(ik ga dus ook niets laten opsturen met geld overmaken en afwachten en dat soort dingen)

Het is allemaal heel makkelijk te controleren en ik stuur ook steeds een afschrift van de betaling cia e-mail op als ik betaald heb of vraag me dit te sturen als iemand mij iets moet betalen en als er discussie is.
Die BIC en IBAN codes zijn waterdicht.
Als je daarbij een bewijs van transport met eventueel een tracknummer mailt, wat is dan het probleem?
Vooral de tracknummer van het transport is waterdicht, want je krijgt die nummer niet als je niets verstuurd. En met die nummer kan je steeds de transporteur bellen om te vragen waar de goederen ergens zitten.

Ok, mensen kunnen dingen met fotoshop gaan vervalsen, maar dan bel je gewoon de bank op met die BIC en en IBAN codes en vraag je beleefd of de betreffende stortingen zijn gebeurd.

Indien het een vervalsing zou betreffen, wees dan maar zeker dat ik 5 minuten later bij de politie sta.
Daar wordt immers niet mee gelachen...

ik koop niets via ebay maar alleen MP of SF en ik heb nog nooit...ik herhaal nog nooit een probleem of oplichterspoging aan mijn broek gehad...Ik handel mijn zaakjes altijd keurig af....Mijn conclusie is dat muziekanten zelden de boel flessen of naaien...Maar ja mijn motto is ook "naaien is hechten"dus dat scheelt..hahaha....

Origineel geplaatst door Leo
arv
koper en verkoper zullen er verder uit moeten komen, daar heb je gelijk in. maar om het dan helemaal met pjotr eens te zijn, is wel een hele stap hoor.

ik wil hier ook niemand zwart maken hoor. alleen heb ik 9 maart 380 euro betaald en nog niks ontvangen, ook vandaag weer niet. maar ik zeg al niks meer, mag jij de volgende tevreden klant worden van zo'n verkoper!

Het probleem is dat iemand door emotie heel snel zijn mening neerzet over een transactie die misschien nog loopt. Hoevaak heb ik niet mensen horen klagen over dat pakketten niet aankwamen en waarvan later bleek dat er gewoon een delay in de bezorging was? Ik snap de emoties wel, maar laat het wel helemaal duidelijk en aantoonbaar zijn wie de boosdoener is (wat erg moeilijk is IMO).

R

Origineel geplaatst door Cheimoon
Tsja, maar eens wordt het geschaad, dat is onvermijdbaar: gebeurt overal, dus waarom niet op het SF. En wat doe je dan? Dát is de vraag...
Dat klopt. Maar wat doe je met mensen die andere onterecht op de lijst zetten?
Ik ben graag goed van vertrouwen, maar ik vrees toch dat de realiteit dat principe maar al te vaak inhaalt...
(ik ga dus ook niets laten opsturen met geld overmaken en afwachten en dat soort dingen)

Kijk, er kan altijd wel eens iets mislopen. Zoals ik zei, een toestel komt stuk toe of wordt ontvreemd bij de post of tijdens transport. (wat echt bijna nooit gebeurd)
Dat is overigens geen probleem als je het transport laat verzekeren. Je moet ook niet naïef zijn hé. Verzekeren die handel !

Secundo : er kan zeker eens iets foutlopen ivm betalingen die achterblijven (de banken zijn daar ook sterk in, zeker wat internationale stortingen betreft al zijn ze verplicht die binnen de 72 uur uit te voeren dacht ik)

Dat er er dus een keertje iets foutloopt met verkoper "X" kan best. Dat hoeft zelfs niet zijn fout of opzet te zijn.

Daarvoor moet verkoper "X" ook niet op een zwarte lijst terecht te komen.
Recidivisme is al heel iets anders !
De zwarte lijst op Telenet handelt duidelijk over mensen over wie telkens of herhaaldelijk klachten binnenlopen.
Die worden dan ook malafide verkopers genoemd. Je kan eens pech hebben, maar als zich iets 3, 4 of 5 maal herhaalt, dat is al een heel andere zaak dacht ik.

Back