Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Verantwoording, maatschappelijke verantwoordelijkheid... goh, dat klinkt mooi zeg!

Waar halen de mensen die deze woorden in de mond nemen het idee vandaan dat Synthforum zou moeten voldoen aan de eisen die zij zelf aan het forum willen opleggen?

Ik zou zeggen: neem je *eigen* verantwoordelijkheid maar! En probeer dit niet op anderen af te schuiven.
Zeker niet zolang je niks, nakkes, nada betaalt voor het gebruik van Synthforum.

Het is gewoon simpel: we hebben geen zin om op marktplaats behalve politie-agentje en vuilnisopruimer òòk nog eens scheidsrechter te mogen spelen.

Lijkt me heel simpel.

Als iemand een oplichter meld haal je weg. Haal je ook de posts van de oplichter zelf weg.
En in deze gevallen gaat het dus overduidelijk over een oplichter omdat na betaling niet het te ontvangen object is verzonden (aangekomen).
Daar hoef je niet over na te denken, gewoon even weghalen en klaar.

Oplichters houden zich gewoon niet aan de forumregels die ze bij aanmelden hebben aanvaard. Dus die kootzakken horen hier gewoon niet thuis.

FF wat duidelijkheid van mijn kant........

Ik ben nog nooit via het synthforum opgelicht en ik heb echt al veel (ruil)deals gedan via het forum.

Ik ken inmiddels aardig wat forumleden en over het algemeen zijn er zat OK peoples hier.

Ook heb ik al heel vaak via de post gehandeld en dat is meestal ook goed gegaan.

Als iemand wat laks of langzaam is hoeft dat nog geen oplichting te betekenen.

MAAR

Wel vind ik dat mensen die echt over de scheef en daadwerkelijk andere mensen oplichten, gemeld moeten kunnen worden......zodat iedereen daar wat aan heeft.

Het was dus zeker niet mijn bedoeling om een MOD afzeik thread te starten, maar wel om de zaak bespreekbaar te maken(lijk Pim wel)

Maar nu even constructief;

Is het technisch niet mogelijk om een soort positieve feedback score, betreffende de handel, bij te houden ? Koper en verkoper tevreden ? Ergens allebei een vinkje zetten en weer een punt erbij (of zoiets) Geen mods voor nodig, dus geen extra "werkdruk"

Of betalen met je creditcard. Als het bestelde niet wordt verzonden is het diefstal en daar is het dan tegen verzekerd toch ???

Alhoewel het volgens mij toch ook geen kwaad kan om notoire fraudeurs publiekelijk af te zeiken op het forum.

Origineel geplaatst door etaoin
Uiteraard wel verzenden met handtekening retour dan, want anders kan de koper altijd claimen dat de pakketjes nooit aankomen en zo al z'n spullen voor de helft van de prijs in huis halen... :D

Ik verzend altijd verzekerd en per koerier, dan moet de koper tekenen voor ontvangst :geslaagd:

Via post blijft altijd een risico. Maar je kan het risico wel beperken door voordat je geld overmaakt zo veel mogelijk gegevens van de verkoper te hebben, en die gegevens op echtheid hebben gechecked. Vraag bvb. naar z'n vaste (huis)telefoonnummer en check de telefoongids.

Ik snap het standpunt van de mods heel goed.
Waar leg je de grens? wanneer is het onomstotelijk bewezen dat iemand oplichterspraktijken heeft gebezigd? Omdat forumlid X het zegt? Wie zegt dat de bedoelingen van forumlid X wel zuiver zijn?
Zo'n dingen hebben de neiging om van kwaad tot erger te gaan. eerst is het het niet nakomen van afspraken, vervolgens gaat het om een meningsverschil wat al dan niet "goede staat" is, enz....
Volgens mij ook om die reden is het in Nederland not done om de namen van verdachten van strafbare feiten openbaar te maken.
Gewoon zelf opletten. Als het even kan ga ik altijd persoonlijk het spul ophalen, of het bedrag moet zo laag zijn dat ik zelf bereid ben het risico te nemen.

Is het trouwens zo moeilijk om een beetje normaal op elkaar te reageren? djiezus gasten, pak een :biertje:

Oplichting is in principe commerciele handel. Dat is hier niet toegestaan. Dus posts van oplichters ook niet.

Zat even na te denken over een goede beeldspraak om het 'probleem' aan te duiden.

Ik vind zelf dat je het kan vergelijken met iemand die in een gracht valt. Aan de kanten is geen houwvast en met natte kleren aan moet je toch wel haast maken anders verzuip je.
Niet ongewoon in nederland om hier met een kluitje mensen naar gaan staan kijken en niemand die een poot uitsteekt.
En in dit geval staat bij de gracht een bordje 'als je in de gracht valt helpen wij je niet'. En degene die het bordje heeft neergezet staat gewoon mee te kijken. Terwijl die ook een reddingsboei met touw in de buurt heeft liggen. Hij weigert ook gewoon te helpen omdat hij bang is bij het eruit te halen de man te verwonden. Om maar te zwijgen dat ze wel weten die die man in de gracht hebben geduwd omdat de drenkeling zijn naam continu roept.

Je kunt wel zeggen dat je verder niets te maken wil hebben met de advertenties die hier worden geplaatst. Maar op het moment dat je te horen krijgt van een gedupeerde dat hij is opgelicht door iemand die hier een advertentie had gezet heb je de keuze om hier iets aan te doen. Wat doe je dan? Doe je er iets aan of laat je die persoon 'verzuipen'?

Je maakt het wel erg dramatisch, Fuse. Nogmaals, wanneer acht jij het bewezen dat iemand is opgelicht? En het is weer eens op en top Hollands om de verantwoordelijkheid af te schuiven. Jij bent zelf degene die zaken doet, je bent zelf degene die moet inschatten of een deal verantwoord is. Wat dat betreft vind ik de vergelijking met de briefjes in de supermarkt beter. Dit forum is niet in eerste instantie een (ver)koopsite, dat is meer een 'toegift'. En als iedereen er zo'n moeite mee heeft om daar mee om te gaan, kan je het marktplaats gedeelte volgens mij nog beter verwijderen.

Ik heb zojuist een berichtje van mn maat gelezen.

Gister is hij bewust bijna de hele dag op het synthforum geweest. De verkopende partij heeft onverwachts zijn PB's gelezen en er zelfs 1tje teruggestuurd.

Zoals ik het nu begrijp is het zo goed als opgelost!!!

Iedereen bedankt voor het meedenken en plaatsen van naar mijn id positieve reacties om soortgelijke situaties te voorkomen.

Nu is weer afwachten of de verkoper uiteindelijk zijn/haar woord houdt!

grt,
SMS303

Maar goed dat we geen feedback systeem hebben, wellicht had ie nu een negatieve stem gehad en zouden wij moderators die negatieve stem weer recht moeten breien..
Als ik nu over feedback systemen in combinatie met die klasgenoten van slipperman destijds denk, krijg ik alweer buikpijn.

Mijn god, deze draad heeft voor mij weer een hoop duidelijk gemaakt..

Als ik iets blind koop, dan spreek ik af dat ik het geld overmaak en de verkoper bij ontvangst (1 of 2 dagen later) het pakket verzekerd opstuurt. Heb ik het pakket niet binnen een paar dagen, dan laat ik het geld door de bank terugboeken. Sim-pel :). Is het echt iets duurders dan laat ik het onder rembours doen.

Maar een puntensysteem voor verkopers etc? Dan krijg je toch van die kliekjes, als 1 persoon een slechte deal heeft gaan hij en al zijn vriendjes op de negatieve feedback knop rammen, desnoods nog met een paar extra fake accountjes.
't Is prima zo, ik hoef geen mensen die me begeleiden bij een deal. Als het misloopt is het ook deels mijn eigen schuld omdat ik niet goed uit mijn doppen heb gekeken.

-C-

@JohnnyBusca

Ik weet niet of je ervaringen met E-bay hebt?

als je de winnende partij bent krijg je de prive-gegevens zoals die door de verkoper zijn vermeld bij de inschrijving. Denk dit klopt niet dan maak je geen geld over en kan je E-bay zelfs hierover informeren!

het geven van Feedback doe je na afronding van de transactie. E-bay heeft ook een bemiddelende rol (betalings/verzends-/afhandelingsherrinering etc) bij de verkoop. Natuurlijk E-bay ontvangt ook wat provisie over de transacties. Hierdoor hebben ze dus hun bestaansrecht gekregen.

Dr zullen heus wel wat echte IT wizz'es lid van dit forum zijn. Waardoor er mogelijk es serieus overwogen kan worden of er een feedback systeem ingevoerd kan worden. Als ik de reacties lees van de diverse forummers zit men hier al vrij lang op te wachten.

Om het recht door de bocht te zeggen vind ik je opmerking: dan hadden de mods deze negatieve stem kunnen herstellen een beetje erg makkelijk en goedkoop!

Zelf ben ik van mening als ik namens mijn maat deze thread niet had geopend hij nog steeds in onzekerheid zou zitten. Dus het heeft wel een toegevoegde waarde! De verkoper is niet aan de schandpaal genageld maar zal wel de indruk hebben gekregen dat de passion of christ binnen bereik was!

Origineel geplaatst door sms303
@JohnnyBusca

Ik weet niet of je ervaringen met E-bay hebt?

als je de winnende partij bent krijg je de prive-gegevens zoals die door de verkoper zijn vermeld bij de inschrijving. Denk dit klopt niet dan maak je geen geld over en kan je E-bay zelfs hierover informeren!

het geven van Feedback doe je na afronding van de transactie. E-bay heeft ook een bemiddelende rol (betalings/verzends-/afhandelingsherrinering etc) bij de verkoop. Natuurlijk E-bay ontvangt ook wat provisie over de transacties. Hierdoor hebben ze dus hun bestaansrecht gekregen.

Dr zullen heus wel wat echte IT wizz'es lid van dit forum zijn. Waardoor er mogelijk es serieus overwogen kan worden of er een feedback systeem ingevoerd kan worden. Als ik de reacties lees van de diverse forummers zit men hier al vrij lang op te wachten.

Om het recht door de bocht te zeggen vind ik je opmerking: dan hadden de mods deze negatieve stem kunnen herstellen een beetje erg makkelijk en goedkoop!

Zelf ben ik van mening als ik namens mijn maat deze thread niet had geopend hij nog steeds in onzekerheid zou zitten. Dus het heeft wel een toegevoegde waarde! De verkoper is niet aan de schandpaal genageld maar zal wel de indruk hebben gekregen dat de passion of christ binnen bereik was!

Ik vind het wel een goed voorbeeld van (blijkbaar) een foute conclusie> had je betreffende persoon wel aan de schandpaal genageld, wat dan? En E-bay is zoals je zelf zegt een site die zelf ook provisie ontvangt, en sowieso helemaal bedoeld is als verkoopsite. Dat vind ik nogal een groot verschil.

Ik heb zeker ervaring met ebay.. Vandaar ook dat ik het feedback system niets vind.

Waarom wisselen mensen constant van nicks? Neem nu bijvoorbeeld mono, waar ik altijd goed zaken mee gedaan heb.. Die heeft twee negatieve feedbacks en waarom??? Ik geloof serieus niet dat hij opzettelijk de zaak verneukt, maar er zijn altijd van die irritante mannetjes die na een week al beginnen te miepen.
Ik ben zo'n gozer die 3 maanden wacht op een pakje uit amerika en elke dag naar de brievenbus loopt, vol verwachting.. De man in amerika mailt en die zegt dat ie ze echt verstuurd heeft en dat ik geduld moet hebben en aangezien hij een feedback van 99 heeft en 100% positief geloof ik het ook nog.. na 3 maanden kun je geen feedback meer geven.. tot op heden (anderhalf jaar later) nooit iets ontvangen...

En doet Ebay echt iets? Okee, een account verwijderen, een auction verwijderen, maar verder? Kun je geld terug krijgen van ebay? Ik geef Ebay hier ook niet de schuld van, ik ben zelf stom geweest. Maar vertrouwen op die feedbacks.. dat is weg.

ff serieus... Waarom heeft marktplaats eigenlijk nog niet zo'n systeem?

Dit is trouwens ook mooi van het feedback systeem: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=569984#post569984

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
Ik vind het wel een goed voorbeeld van (blijkbaar) een foute conclusie> had je betreffende persoon wel aan de schandpaal genageld, wat dan? En E-bay is zoals je zelf zegt een site die zelf ook provisie ontvangt, en sowieso helemaal bedoeld is als verkoopsite. Dat vind ik nogal een groot verschil.

De verkoper is niet aan de schandpaal genageld! Laten we dat ff voorop stellen. Was dit wel gebeurd dan zouden de toekomstige kopers een alternatief bedenken om alsnog tot de koop over te gaan.

De reden van de verkoper zou zijn: Ik weet niet hoe ik het pakket moet versturen :stupid

Door de koper is afgelopen weken regelmatig een PB verstuurd met vragen over hoe en wat. Hierop is tot gisteren niet geantwoord. Waarschijnlijk door deze thread en/of dat een mod een PB heeft gestuurd.

Naar mijn id ligt het in dit geval WEL aan de verkoper!

om met een voorbeeld te komen:
Zelf heb ik een EPS16+ en een gemodificeerde mc202 van iemand van het forum gekocht. Helaas had ik een verkeerde overboeking gedaan (van mn betaal naar mn spaarrekening ipv andersom). Dit heb ik een dag voor de afspraak gemerkt en direct gecommuniceerd met de verkoper. De verkoper kwam de spullen langsbrengen en een dag later heb ik direct het geld overgemaakt.

Communicatie is het magische woord!

In deze kwestie heeft de verkoper een kleine 3 weken nix van zich laten horen. Waardoor de koper zich zorgen is gaan maken en TERECHT!

M.i. als er een soort feedback systeem aanwezig zou zijn (denk dat Leo met stip de meeste aan-verkopen zal doen met een feedback rate van 100%) heb je vantevoren een id om wel of niet te kopen. Ik verwacht niet dat dit forum een soort E-bay zal worden. Het gaat m.i. alleen maar om een indruk te krijgen over kopers/verkopers. Het forum hoeft geen bemiddelende/bewakingsrol aan te nemen zoals het met E-bay wel is.

Origineel geplaatst door sms303
De verkoper is niet aan de schandpaal genageld! Laten we dat ff voorop stellen. Was het wel gebeurd dan zouden de toekomstige kopers wel een alternatief bedenken om soortgelijke situaties te voorkomen.

De reden van de verkoper zou zijn: Ik weet niet hoe ik het pakket moet versturen :stupid

Door de koper is afgelopen weken regelmatig een PB verstuurd met vragen over hoe en wat. Hierop is tot gisteren niet geantwoord. Waarschijnlijk door deze thread en/of dat een mod een PB heeft gestuurd.

Naar mijn id ligt het in dit geval WEL aan de verkoper!

om met een voorbeeld te komen:
Zelf heb ik een EPS16+ en een gemodificeerde mc202 van iemand van het forum gekocht. Helaas had ik een verkeerde overboeking gedaan (van mn betaal naar mn spaarrekening ipv andersom). Dit heb ik een dag voor de afspraak gemerkt en direct gecommuniceerd met de verkoper. De verkoper kwam de spullen langsbrengen en een dag later heb ik direct het geld overgemaakt.

Communicatie is het magische woord!

In deze kwestie heeft de verkoper een kleine 3 weken nix van zich laten horen. Waardoor de koper zich zorgen is gaan maken en TERECHT!

M.i. als er een soort feedback systeem aanwezig zou zijn (denk dat Leo met stip de meeste aan-verkopen zal doen met een feedback rate van 100%) heb je vantevoren een id om wel of niet te kopen. Ik verwacht niet dat dit forum een soort E-bay zal worden. Het gaat m.i. alleen maar om een indruk te krijgen over kopers/verkopers. Het forum hoeft geen bemiddelende/bewakingsrol aan te nemen zoals het met E-bay wel is.

Lol, neem maar van mij aan dat Leo ook negatieve feedback zou hebben. Misschien niet terecht, maar toch zou ie er hebben.

Ff een hint als je communiceert via PBs.. Je hebt daar ook een functie: Traceren.. daarin zie je of het PBtje al gelezen is.. Is misschien een kleine houvast... zegt verder nog niets, maar je zou kunnen zien dat het PBtje nog niet gelezen is.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Zolang mensen geen namen gaan noemen blijft deze thread.

Sorry hoor, maar als er 100% bekend is van bv. een forum lid dat diegene structureel leveringen en/of betalingen NIET nakomt, mag dat best met naam bekend gemaakt worden vind ik!

Back