Favoriete Hardware Sequencer live of in de studio

manvsmachine

Electribe junk
Geef hier aan wat je favoriete hardware sequencer is.

Welke zou je het liefst live gebruiken?

En welke juist liever alleen in de studio?

Of gebruik je ze voor beiden?

Waarom is dit je favoriete sequencer?

Wat zijn de voordelen ?

Wat zijn de nadelen?

Als voorbeeldje neem ik de mc-50 die ik jaren gehad heb.

Ik zou deze sequencer nooit live gaan gebruiken. Hij heeft een oud DD diskettestation. Dit staat niet echt bekend om zijn betrouwbaarheid.

Voor studio gebruikt werkte het ding best fijn. Je kon fijn je opnames in 8 parts onderverdelen en daarbij nog een extra drum track met grid edit maken.

Het was ooit mijn favoriet maar het diskettestation bleek toch niet al te goed meer te zijn.

Wat zijn de voordelen ?
- 8 parts
- 2 midi outs
- grid edit
- nog kunnen bewerken van je opname

Wat zijn de nadelen?

- klein display
- weinig geheugen
- onbetrouwbaar diskettestation

Laatst gewijzigd:
Re: Favoriete Hardware Sequencer live of in de studio

Yamaha RM1x

Yamaha RM1x

Yamaha RM1x

Yamaha RM1x

Prijs/kwaliteit is top... gaan tegenwoordig voor 175-225Eur...

Wat zijn de voordelen ?
Prijs/kwaliteit is top... gaan tegenwoordig voor 175-225Eur...
Strakke timing, veel mogelijkheden, 8 rotaries met MIDI out, 16 parts/MIDI tracks... 64 poly...
Ik gebruik m icm de Yamaha A5000 Sampler... Rotaries toewijzen en gaan met die banaan, werkt erg lekker
- 4 of 5 verschillende stijlen van Sequencen (waaronder X0X stijl)

Wat zijn de nadelen?
-Updaten van OS alleen via ROM chip update of hoe t heet... Geen idee hoe moeilijk/makkelijk daar aan te komen is.. Laatste OS is 1.13...
-Interne geluiden zijn niet je-van-het maar met een berg FX valt er nog wat van te maken...
-van Record naar Play en andersom gaat niet als de Sequencer loopt.

rm1x.jpg

;)

RS7000

Octamed of Renoise gecombineerd met RS7k

RS7000 is ideaal voor live, alles in één apparaat.
Software is ideaal voor het arrangeren van tracks. Het gebrek aan overzicht in hardware sequencers maakt het maken van een heel nummer toch een stuk lastiger. Daarom kies ik voor een combinatie hardware software: ik maak een hoop patterns en variaties in de rs7000. Dat is dan de basis voor m'n live set, en tegelijk ook de basis voor een album track. Midi exporteren naar een software sequencer en daar verder arrangeren.

Wat zijn de voordelen ?
Ik beperk me tot de RS, aangezien je naar hardware vraagt. De voordelen van software lijken me sowieso wel helder:

- De interne sampler is een groot voordeel. Misschien wat beperkt ten opzichte van 'dedicated' samplers, maar er valt toch nog genoeg plezier uit te halen. De slice funtie werkt super.
- intuitieve en uitgebreide sequencer voor live, met als persoonlijk favoriet de grid mode. Het ding kan onbeschoft veel, en alles is live makkelijk in te stellen.
- live ideaal omdat je nergens aan vast zit, je kunt met het grootste gemak zaken deleten, toevoegen, muten, etc, zonder ook maar één keer de sequencer te stoppen.
- 2 midi out (dus 32 midi kanalen over 16 tracks)
- 64 stemmig polyfoon, 16 parts multitimbraal
- redelijk overzichtelijk scherm, de belangrijkste submenu's zijn relatief makkelijk te bereiken
- arpeggio
- aan de knoppen kun je zelf functies assignen
- over knoppen gesproken: je hebt veel knoppen. Maakt alles lekker intuitief.
- interne geluiden zijn soms behoorlijk handig.
- je kunt soepel switchen van rec mode naar play mode en weer terug. Ook kun je instellen hoe soepel dit moet verlopen (dus of 'ie de sequence eerst af moet spelen, of dat je onmiddelijk naar een volgende sequence overgaat).
- Muten gaat simpel. Je kunt ook mutes programmeren. Helaas kun je zover ik niet weet meerdere kanalen tegelijk muten, tenzij je een mute event hebt geprogrammeert.
- je bent met hardware bezig, wat mij meer plezier geeft. Ik heb wel 'ns met programma's als Ableton live gespeeld, maar ik betrapte me erop dat de vaart uit een optreden ging zodra ik weer naar het scherm moest gaan staren om te zien waar ik nu eigenlijk mee bezig was. Hardware geeft simpelweg meer directe controlle, je moet harder werken en het geeft zodoende meer voldoening.

Wat zijn de nadelen?
- Het grootste nadeel van de RS7k (en ik neem aan dat dat voor veel hardware sequencers geld) is dus het arrangeren. Dat kost tijd en is onoverzichtelijk.
- Je kunt welliswaar switchen van play mode naar rec mode en weer terug zonder de sequencer te stoppen, nadeel is helaas wel dat je in de rs7k niet kunt switchen van het type rec mode (grid, step, overdub, etc) zonder de sequencer te stoppen. Ik doe alles in grid mode (dus de trx0x manier van sequencen) wat uiteindelijk het makkelijkst is.
- Nog een groot nadeel is het feit dat de opslag manieren een tikkeltje verouderd zijn... Smart Media kaarten zijn nieuw nergens meer te vinden. Een xD to SM adapter is een uitkomst, maar helaas kan de RS7k geen kaarten groter dan 128mb lezen. En laat nu net ook xD kaarten kleiner dan 512mb moeilijk te vinden zijn... Je kunt er wel een scsi zipdrive aanhangen, maar dat zijn nou ook niet bepaald de meest betrouwbare apparaten.
- interne effecten kun je alleen toewijzen aan master outputs, niet op de outputexpander. Als je interne effecten toewijst op de output expander, dan hoor je ze wel over de master outs, wat erg verwarrend werkt...
- Instelligen zoals effect, filter, etc, gaat niet per geluid maar per track. Dat is soms handig, maar soms ook lastig.
- multisamples zijn lastig te maken, en je kunt geen filterinstellingen maken per geluidje binnen in je multisample.
- phrases dupliceren gaat lastig, je kunt niet even snel een sequence kopieeren en ermee klooien.
- geen sample audtion: eerst sample laden voordat je 'm kunt horen... irritant...
- transponeren kan alleen met of eerste 8, laatste 8 of alle 16 kanalen. Je kunt dus niet zeggen dat de transpose knop kanaal 1 t/m 4 of 1,2,3 6 en 9 beinvloed...
- standaard maar 2 master outs, wel uit te breiden met 6 outputexpander.
- 1 midi out, die ook kan werken als soft thru.
- Maar 16 tracks en 16 sections (patterns), 64 'styles' (wat wel weer genoeg is)
- je kunt tijdens het spelen niet even snel een midikanaal veranderen of een midi program change wijzigen. Wel kun je interne geluiden switchen.
- maximaal 64mb rom geheugen, smartmedia niet meer dan 128 (kan ook een voordeel zijn als je je bedenkt dat er tijden waren waar je samples moest laden vanaf DD floppy in een rom geheugen van 512kb)
- geen flash rom

Er zijn vast nog wel meer voor-en nadelen te noemen. Maar hoe dan ook wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Ik kan me geen workstation voorstellen die prettiger werkt dan de rs7000, zeker niet voor dat geld.

live.jpg

Laatst gewijzigd:
Favoriet:
akai mpc1000 (heb hem nog maar een paar dagen, maarru... :luv:

is erg geschikt voor live, het on the fly (un)muten van tracks gaat erg vlot met de pads, de "next seq" functie werkt handig om te zien naar welke sequences je kunt gaan overschakelen, je kunt zonder hapering tussen play en rec switchen (kun je als je wil live nog wat extra opnemen in de sequence), ...

ik ben van plan om in de studio ook op de "live" manier te gaan werken

strak sequencergedeelte met alles wat ik nodig heb, met alleen maar handige extra's (top sampler, ingebouwde effectjes zijn simpel maar kunnen live erg handig zijn) in plaats van wat overbodige ballast (wat in mijn ogen bijvoorbeeld de interne geluiden van de rm1x zijn)

Wat zijn de voordelen ?
- 16 pads (naar wens drukgevoelig of niet), die erg lekker werken voor het inspelen van drums en het muten/unmuten van tracks
hierbij zijn er 4 pad banks, zodat je in feite in totaal 64 verschillende drumgeluiden kunt inspelen binnen hetzelfde program en ook de 64 verschillende opnametracks (drums+midi) apart kunt (un)muten
- 2 midi outs, zodat je in totaal op 32 verschillende midikanalen kunt uitsturen
- 2 midi ins
- main out + standaard extra toewijsbare outs (4 mono = 2 stereo)
- de twee toewijsbare sliders aan de zijkant
- ingebouwde fx, simpel maar live zeker bruikbaar
- mogelijkheid om het geluid dat in je record in binnenkomt gelijk bij te mixen door te main out, eventueel voorzien van FX. (handig als je mixerkanalen tekort komt)
- alles werkt gewoon erg snel en intuïtief, niet alleen door de logische opbouw van het hele systeem, maar ook door het grote scherm.
- erg handige dedicated "undo sequence" knop
- "next seq" knop
- zonder hapering wisselen tussen play en record
- kan volgens mij handig zijn: voedingskabel is standaard driepins model zoals ook bij pc's gebruikt wordt, zodat ik zonder het eerst te weten eigenlijk al een reservekabel in huis had
- drumsampler met erg goede puchy klank, ingebouwde beatslicer, ..
- mogelijkheid om met de 16 pads één bepaald geluid te spelen met op elke pad een andere instelling voor tune, filter, level, ...
- compactflash kaart als opslagmedium werkt een stuk vlotter als bijvoorbeeld diskettestation.
nadeel hiervan is wel dat compactflash kaartjes blijkbaar niet zomaar overal te verkrijgen zijn.

Wat zijn de nadelen?

- step edit kan overzichtelijker, voor zover ik weet geen mogelijkheid om dit in tr-x0x stijl te doen... maar ik vind het sowieso leuker om alles in real time in te drummen, heb je meer het gevoel dat je zelf muziek aan het maken bent ipv gewoon een paar stepjes aan of uit te zetten... al kan dat laatste soms ook zijn voordelen hebben natuurlijk. maar dan kun je gewoon een roland bakje aan je mpc syncen :)
- pads van de mpc1000 schijnen slechter te zijn dan die van de andere mpc's, maar daar valt wat aan te doen met deze oplossing
- ingebouwde sampler is niet bepaald geschikt om bijvoorbeeld met piano samples een hele piano te gaan imiteren, is echt gewoon bedoeld voor drums of van die one shot samples die oa in hiphop vaak gebruikt worden (of stukjes vocals, of... :D )

- als je hier wat topics gaat lezen kom je nog een hele hoop nadelen tegen, maar meestal lag dat alleen maar aan het eerste os van de mpc1000, dat vol fouten zat. met het (uiteraard gratis) os 2 is het overgrote deel van die mankementen opgelost.

---

songmode kan ik wel nog weinig over zeggen, omdat ik zoals eerder gezegd meer van de "live" manier van werken hou, met on the fly muten en unmuten van tracks.
en omdat ik de mpc nog maar een paar dagen heb zijn er waarschijnlijk wel weer een paar dingen die ik over het hoofd zie :)

Laatst gewijzigd:
Electribe A

Niet de electribe. Ben er nog niet echt uit

Deze Sequencer werkt erg snel en makkelijk. gewoon op rec duwen en inspelen. elke stap kun je aan en uit zetten en er zijn 64 stappen per part.

Wat zijn de voordelen ?

- 64 steps per part
- x0x stijl sequencer
- simpele rec functie
- betrouwbaarheid
- opnemen van knoppen

Wat zijn de nadelen?

- maar 2 parts
- 1 midi out
- monofoon
- erg beperkt

maar nu heb ik m ( :) )

is erg fijn idd, maar ben nu meer opzoek naar een step sequencer.
dat vind ik live en in de studion een stuk relaxter en sneller werken.

over t algemeen wil ik eigenlijk gewoon zien waar mn noten staan,
en ze live aan kunnen passen.

die mam leek me wel wat, maar natuurlijk de P3 ook.
heb alleen geen geld nu.

dus dan maar met de laptop sequencen.

Re: Favoriete Hardware Sequencer live of in de studio

Origineel geplaatst door manvsmachine

RS7000

-same- Sterker nog, dat doe ik al :D

'k Heb er maar 1, dus ja..

-zie vorige-

Afgezien van 't feit dat dit m'n enige sequencer is op dit moment;
Hands-on-control, strakke timing, makkelijk om andere bakken aan te sturen, makkelijke sampler aan boord, etc.

Wat zijn de voordelen ?

-zie hier boven-

Wat zijn de nadelen?

Grootste nadeel: plastic behuizing.
Daarnaast: de extra (+ een digitale) output is niet standaard, maar optioneel..
Verder, de geluiden vind ik zelf IETSJE minder, maar da's niet echt storend.

Momenteel gebruik ik alleen maar een Machinedrum als hardware sequencer.
Ik heb een 5-tal jaartjes een RM1x gehad maar die is momenteel de deur uit.
Ik ga waarschijnlijk dit jaar nog een MPC te kopen maar kijk nog even de kat uit de boom.

Akai MPC. Momenteel overweeg ik de MPC2500 of MPC4000 maar
ik wacht nog even af want waarschijnlijk brengt Akai later dit jaar nog
een nieuw model uit...

Voor het x0x-based step sequencen gebruik ik de Elektron Machinedrum
(de Elektron Monomachine is ook een leuk alternatief als je liever een synth engine hebt
ipv een drumsynth). Als hij ooit de deur uitgaat is het voor een Sequentix P3 (of P4 als
die er ooit nog komt).
De Yamaha RS7000 of zelfs zijn kleine broertje de RM1x zijn ook wel aan te raden.
Veel features die op geen enkele andere sequencer terug te vinden zijn.

Zelf zie ik het niet zitten om live te pielen met een x0x based sequencer om tracks on the fly op en af te bouwen. Vind het live muten/mixen van verschillende studio-geprepareerde patterns en wat knoppen draaien op synths/FX als voldoende. Is voor mij de juiste balans tussen boeiend kunnen blijven zonder te grote risicos nemen.
Voor studiowerk hou ik nu net wel van ge-experimenteer daarom vind ik de sequencers van Elektron wel leuk en wil ik zeker ooit de Sequentix eens uitproberen. Ook de Yamaha sequencers vond ik wel te pruimen.

Als ik maar een sequencer mag kiezen ga ik toch voor de Akai MPC.
Deze heeft nl op de recentere modellen ook grid sequencing aan boord.
Anderzijds zijn de pure x0x based sequencers (Elektron/Sequentix) zijn toch
net iets te beperkt om volledige multitrack songs met mijn volledige MIDI setup
aan te sturen. De Akai MPC2500 (of hoger) dus!

Wat zijn de voordelen ?
-Vrij stabiel & strakke timing
-Robuust (beproefde industriestandaard)
-Heeft een (beperkte) sampler aan boord
-Computer integratie (om samples te bewerken en importeren)
-Snelle manier van werken (workflow)
-Kan zowel gridsequencing als de realtime inspelen.
-Live muten/mixen van tracks om nummer op te bouwen.

Wat zijn de nadelen?
-De sequencer mist misschien enkle meer exotische features van de alternatieven van Yamaha, Sequentix of Elektron.
-Digitale I/O en de synthengine mocht wat beter zijn (maar dan moet je maar voor de MPC4000 gaan :D

Origineel geplaatst door oozi
Die is wel fijn ja; heb 'm zelf ook jaren gehad en als je 'm goed doorhebt is 't voor zowel in de studio als live een geweldig ding. Maar doe mij nu maar 'n P3 (of 2).

Hoe gebruik jij die live dan ? monofone track muten: track voor track met het data wiel zoeken en dan de gewenste track muten ? Of de transpose knop in samenwerking met sequences switchen ? Veel meer live mogelijkheden heb je gewoon niet op dat ding.

Ik heb hem hier ook staan, maar sinds ik de mpc1000 heb raak ik hem eigenlijk niet meer aan, vooral omdat je met de asq10 met het datawiel tracks moet muten, dus 1 tegelijk snel zoeken naar de volgende, dat werkt gewoon niet om live te jammen. sequencers van de mpc en asq10 zijn echt exact hetzelfde alleen de mpc maakt het net allemaal wat makkelijker met jammen te gebruiken, met z,n pad track muting mode, en op de mpc1000 kan je tijdens play gewoon tracks aanmaken midi toewijzen etc, met de akai asq10 moet je zorgen dat je voor dat je op play/rec drukt alle tracks met midi hebt aangemaakt want tijdens play/rec kan je geen track aanmaken en midi toewijzen, moet je weer eerst op stop drukken, track aanmaken midi toewijzen , weer op play en dan noten invoeren.

Origineel geplaatst door LAB_
maar nu heb ik m ( :) )

is erg fijn idd, maar ben nu meer opzoek naar een step sequencer.
dat vind ik live en in de studion een stuk relaxter en sneller werken.

over t algemeen wil ik eigenlijk gewoon zien waar mn noten staan,
en ze live aan kunnen passen.

die mam leek me wel wat, maar natuurlijk de P3 ook.
heb alleen geen geld nu.

dus dan maar met de laptop sequencen.

mpc met grid editor doet precies dat, heel makkelijk om foute nootjes etc weg te halen. maar invoeren blijft toch echt sneller en organischer gaan met pads en klavier.

Origineel geplaatst door anoniempje
Hoe gebruik jij die live dan ? monofone track muten: track voor track met het data wiel zoeken en dan de gewenste track muten ? Of de transpose knop in samenwerking met sequences switchen ? Veel meer live mogelijkheden heb je gewoon niet op dat ding.

Voor 'n groot deel was 't een kwestie van goed voorbereiden; mooi verloop in je sequences zodat alles lekker door blijft lopen, juiste tracks gemute enzo, en verder ook weten dingen zitten zodat je niet echt hoeft te zoeken met 't datawiel enzo. Ik kon eigenlijk zo goed als blind dat ding bedienen en dan tracks sleecteren, aan en uit zetten of soloën, sequences wisselen enzo.. En daarnaast ook veel met de mixer doen natuurlijk. Maar ik vond 't vooral zo fijn dat 'ie zo solide en betrouwbaar was qua midi & timing, de meerdere midi-outputs & inputs en destijds voor mij ook niet onbelangrijk: de vele sync mogelijkheden. Nu ik m'n P3's heb doe ik alles en meer daarmee, maar ik heb goeie herinneringen aan m'n Asq10.

Komop mensen! er zijn hier vast meer hardware sequencer gebruikers!

fav. harware sequencer

fav. harware sequencer

Ok, heb laatst eindelijk na jaren:o: de mam sq-16 uit de doos gehaald en paar dagen mee gewerkt.
Als je m ff door hebt is het makkelijk programmeren. Hij heeft slechts drie instrument tracks maar dat geeft opzich niet. Je kan natuurlijk tig patterns aanmaken met 1-3 tracks.
Grappig is ook dat je tijdens play willekeurige noten on/off kan zetten.
Manier van werken is x0x style.

Gebruik ook een doepfer maq16/3 . Sequences maken mbv. draaiknoppen werkt echt super snel en zeer creatief. Een P3 staat dan ook hoog in m'n verlanglijstje.
Maar goed...kan natuurlijk altijd lijntjes maken met de Doepfer en deze vervolgens overspugen naar de mam.
De mam is in de korte tijd dat ik er mee gewerkt heb trouwens wel 2 of 3 keer geflipt!
Mocht dit te vaak voor gaan komen is ie dusa niet echt voor live geschikt!:D

Volgende week ga ik de alesis mmt-8 aanraken:)

Origineel geplaatst door manvsmachine
Komop mensen! er zijn hier vast meer hardware sequencer gebruikers!

Oké dan ga ik ook maar:

Korg Electribe MX-1

- 5 monofone parts + 1 drum track (totaal 6 midikanalen dus)
- 24 motion sequences (Midi CC lijnen per pattern!!!) (elke knop kun je een andere CC-nummer toewijzen)
- Pattern tot 128 steps (32 noten) lang./ (16 noten met dubbele resolutie)
- 256 Patterns
- 16 Songs (á 64 patterns - uit mn hoofd geloof ik)

Pro's:
- Patterns maken gaat zo ultra snel met dit ding. Die pads voelen zo lekker aan om snel beats op in te slaan. Ik heb er live sets mee gedaan waarbij ik maar 3 of 4 patterns hebt gebruikt omdat ik zo snel veranderingen aan kan brengen met dit ding.
- Motion sequencing is zo vet om te gebruiken. Je neemt LIVE je knoppengedraai heel makkelijk op. En je kunt deze daarna veranderen\verscherpen door step-edit. 24!. Wie gebruikt er in één pattern 24 Midi CC lijnen?
- Buizen zijn goed om (externe)synths flink mee te oversturen. Deze buizen zijn niet subtiel.
- Ribbon arppegiator. Heftig ding.

Cons:
- 5 monofone parts is wel heel weinig. Een polyfone part erbij was heel leuk geweest als was het maar duofoon om een pad met een hoge en lage toon te spelen. Een volwaardige track bouwen zal haast niet lukken of je zou hele minimale muziek willen maken.
- Jammer dat de arp. liniair is en je kunt de beat niet aanpassen alleen de schaal van de noten.
- Geen Velocity sensitive pads.
- Waarden van de knoppen verspringen ipv dat je eerste naar de originele waarde kan gaan (workaround is om eerste te muten en naar zijn originele waarde te doen/ maar dat is niet altijd leuk of de bedoeling)

Ik gebruik de interne geluiden haast niet. Bijna alleen maar de audio-in om van die buizen te genieten. Tof ding doe ik nooit weg omdat hij zo snel is en vet om ideeen op te slaan.
Klein maar fijn. En de sequencing opties zijn weinig maar wel vet. Bijna perfect voor mijn minimale live-set met M-Audio Axiom 49 en synths & drummodules die ik aan wil sturen. Ik ga wel binnenkort een Rm1x & RS7000 checken om te kijken wat ik mis/niet mis. Geen MPC. Die sequencing stijl doet me niks + te weinig knoppen.

EDIT: Oja Live én in de studio. Met een PC vind ik echt vervelend werken. Misschien zou een laptop leuk zijn omdat je die midden tussen je gear kan zetten. Ik wil snel overal bij kunnen. Maar beats inslaan zoals bij een electribe zal nooit kunnen met een PC. Dat gevoel zal er nooit zijn.

Laatst gewijzigd:
Foto's: Korg Electribe MX-1 (oude foto's trouwens, nu heb ik een Axiom49 erbij, andere Berhinger Mixer [Xenyx 1202] en mn Electribe M-1 is de deur uit naar een lieve synthforumlid.

Attachments

• aasmallpict0039.jpg
    aasmallpict0039.jpg
    146,1 KB · Bekeken: 98
Welke gebruik je het liefst live?
Schritmacher en de SEQ in de poly evolver

Same

Hands on use en gemakkelijk teediten
Zeer betrouwbaar.
32 Seq lijnen vrij toewijsbaar.
Tijdens het spelen volledige controle
Zeer goed display

Wat zijn de voordelen ?
-Snelle manier van werken (workflow)
-Live muten/mixen van tracks om nummer op te bouwen.
Perfect in de studio te integreren

Wat zijn de nadelen?
-teweinig patches (30.)
- Power supply.

Attachments

• schritm.jpg
    schritm.jpg
    19,2 KB · Bekeken: 87
Back