Welke zou je het liefst live gebruiken?
RS7000
En welke juist liever alleen in de studio?
Octamed of Renoise gecombineerd met RS7k
Waarom is dit je favoriete sequencer?
RS7000 is ideaal voor live, alles in één apparaat.
Software is ideaal voor het arrangeren van tracks. Het gebrek aan overzicht in hardware sequencers maakt het maken van een heel nummer toch een stuk lastiger. Daarom kies ik voor een combinatie hardware software: ik maak een hoop patterns en variaties in de rs7000. Dat is dan de basis voor m'n live set, en tegelijk ook de basis voor een album track. Midi exporteren naar een software sequencer en daar verder arrangeren.
Wat zijn de voordelen ?
Ik beperk me tot de RS, aangezien je naar hardware vraagt. De voordelen van software lijken me sowieso wel helder:
- De interne sampler is een groot voordeel. Misschien wat beperkt ten opzichte van 'dedicated' samplers, maar er valt toch nog genoeg plezier uit te halen. De slice funtie werkt super.
- intuitieve en uitgebreide sequencer voor live, met als persoonlijk favoriet de grid mode. Het ding kan onbeschoft veel, en alles is live makkelijk in te stellen.
- live ideaal omdat je nergens aan vast zit, je kunt met het grootste gemak zaken deleten, toevoegen, muten, etc, zonder ook maar één keer de sequencer te stoppen.
- 2 midi out (dus 32 midi kanalen over 16 tracks)
- 64 stemmig polyfoon, 16 parts multitimbraal
- redelijk overzichtelijk scherm, de belangrijkste submenu's zijn relatief makkelijk te bereiken
- arpeggio
- aan de knoppen kun je zelf functies assignen
- over knoppen gesproken: je hebt veel knoppen. Maakt alles lekker intuitief.
- interne geluiden zijn soms behoorlijk handig.
- je kunt soepel switchen van rec mode naar play mode en weer terug. Ook kun je instellen hoe soepel dit moet verlopen (dus of 'ie de sequence eerst af moet spelen, of dat je onmiddelijk naar een volgende sequence overgaat).
- Muten gaat simpel. Je kunt ook mutes programmeren. Helaas kun je zover ik niet weet meerdere kanalen tegelijk muten, tenzij je een mute event hebt geprogrammeert.
- je bent met hardware bezig, wat mij meer plezier geeft. Ik heb wel 'ns met programma's als Ableton live gespeeld, maar ik betrapte me erop dat de vaart uit een optreden ging zodra ik weer naar het scherm moest gaan staren om te zien waar ik nu eigenlijk mee bezig was. Hardware geeft simpelweg meer directe controlle, je moet harder werken en het geeft zodoende meer voldoening.
Wat zijn de nadelen?
- Het grootste nadeel van de RS7k (en ik neem aan dat dat voor veel hardware sequencers geld) is dus het arrangeren. Dat kost tijd en is onoverzichtelijk.
- Je kunt welliswaar switchen van play mode naar rec mode en weer terug zonder de sequencer te stoppen, nadeel is helaas wel dat je in de rs7k niet kunt switchen van het type rec mode (grid, step, overdub, etc) zonder de sequencer te stoppen. Ik doe alles in grid mode (dus de trx0x manier van sequencen) wat uiteindelijk het makkelijkst is.
- Nog een groot nadeel is het feit dat de opslag manieren een tikkeltje verouderd zijn... Smart Media kaarten zijn nieuw nergens meer te vinden. Een xD to SM adapter is een uitkomst, maar helaas kan de RS7k geen kaarten groter dan 128mb lezen. En laat nu net ook xD kaarten kleiner dan 512mb moeilijk te vinden zijn... Je kunt er wel een scsi zipdrive aanhangen, maar dat zijn nou ook niet bepaald de meest betrouwbare apparaten.
- interne effecten kun je alleen toewijzen aan master outputs, niet op de outputexpander. Als je interne effecten toewijst op de output expander, dan hoor je ze wel over de master outs, wat erg verwarrend werkt...
- Instelligen zoals effect, filter, etc, gaat niet per geluid maar per track. Dat is soms handig, maar soms ook lastig.
- multisamples zijn lastig te maken, en je kunt geen filterinstellingen maken per geluidje binnen in je multisample.
- phrases dupliceren gaat lastig, je kunt niet even snel een sequence kopieeren en ermee klooien.
- geen sample audtion: eerst sample laden voordat je 'm kunt horen... irritant...
- transponeren kan alleen met of eerste 8, laatste 8 of alle 16 kanalen. Je kunt dus niet zeggen dat de transpose knop kanaal 1 t/m 4 of 1,2,3 6 en 9 beinvloed...
- standaard maar 2 master outs, wel uit te breiden met 6 outputexpander.
- 1 midi out, die ook kan werken als soft thru.
- Maar 16 tracks en 16 sections (patterns), 64 'styles' (wat wel weer genoeg is)
- je kunt tijdens het spelen niet even snel een midikanaal veranderen of een midi program change wijzigen. Wel kun je interne geluiden switchen.
- maximaal 64mb rom geheugen, smartmedia niet meer dan 128 (kan ook een voordeel zijn als je je bedenkt dat er tijden waren waar je samples moest laden vanaf DD floppy in een rom geheugen van 512kb)
- geen flash rom
Er zijn vast nog wel meer voor-en nadelen te noemen. Maar hoe dan ook wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. Ik kan me geen workstation voorstellen die prettiger werkt dan de rs7000, zeker niet voor dat geld.