Zijn er fatsoenlijke alternatieven voor een Sherman bankje?

SpaceAgent202

Sinds 2001
nou de vraag zegt het al.
k ben op zoek naar een dik filter met dikke rauwe distortion, en kom steeds weer uit bij de sherman filterbank.
Hoe dan ook wil ik nog weten of er misschien een alternatieve oplossing voor is
zijn er wel alternatieven voor dit gruwelijke ding? Evt los filter en een losse distortion module, of is het juist de kracht van de filterbank dat alles in één doos zit..?

kortom kan iemand vanuit zn gebruikerservaring aangeven of de sherman vervangbaar is?

Er zullen vast wel alternatieven voor te bedenken zijn.....er zijn zoveel losse filtermodules en distortionunits / pedalen te koop! Als je echter naar 1 apparaat gaat kijken dan is de keus heel beperkt natuurlijk, dan staat de FB wel bovenaan volgens mij. Ja, je hebt ook nog de Akai MFC42 maar die heeft toch een heel ander karakter. Zit zoals je misschien wel weet ook een regelbare distortion op, maar die klinkt gewoon wat minder scherp als de Sherman zeg maar. Nou ja, ik heb ze toevallig allebei staan dus ik heb het wel goed kunnen vergelijken....ze hebben voor mij in ieder geval allebei hun nut.

Maar goed, als je de Sherman heel erg okee vindt zou ik niet eens verder zoeken eigenlijk! Gewoon daarvoor gaan dus in dat geval.

Ja, je kunt je er echt geen buil aan vallen. Gemiddelde prijs is 450 euro en als je het toch niets vind, verkoop je hem voor hetzelfde bedrag. Die dingen zakken niet meer echt volgens mij.

Maar wel uitkijken voor je speakers want hij is inderdaad tamelijk agressief :D

fb2 all the way zou ik zeggen, hoewel ik ook een filter zoek die mijn geluid niet volledig verkracht want dat doet de fb2 soms en ik weet nu al waar ik mijn eindejaarspremie aan zal mogen besteden...

Ik kocht ooit een Sherman om gitaargeluiden te filteren. Dat lukte niet zo best en dat doe ik nu met een Doepfer modular. Maar de Sherman is gebleven, het is mooi apparaat dat alles wat steriel en digitaal klinkt een organisch en smerig Sheman sausje kan geven. Gitaar-geluiden zijn niet zo steriel en van zich zelf al smerig dus die hebben dat niet nodig. Alas, da's mijn ervaring.

Origineel geplaatst door Roel
kun je een sherman bankje eigenlijk wel subtiel gebruiken ? :)

Ja, dat vroeg ik me ook af voor ik hem kocht.

Achteraf vind ik eigenlijk dat de Sherman een karakter heeft dat voor subtiel gebruik niet echt geschikt is. Okee, niet alles wat je eruit haalt hoeft zwaar overstuurd en / of gemolesteerd te klinken, maar zelfs als je het filter helemaal open zet, zonder speciale instellingen of te veel gain, kleurt de FB2 al. Is helemaal niet erg wat mij betreft want het blijft gewoon een heerlijk apparaat met ontzettend veel mogelijkheden; bijna een synth op zichzelf (nou ja, zonder de oscillators dan). Je haalt er echt de meest idiote sounds uit en zelfs het meest lieve PCM-synthje wordt hiermee een brullend monster :)

En voor subtiele dingen gebruik ik zelf de MFC42 want die is daar weer beter in. Kost ook niet meer zoveel trouwens.

Back