er gaat toch een sampler komen!

synthmann

Ouwe rot
Na 12 jaar zonder sampler te hebben gewerkt ben ik toch aan het denken gezet door Fokko die een uiterst levendig betoog hield ten faveure van de sampler.

Ik wil dus binnen nu en een half jaartje een sampler gaan aanschaffen, geen nieuwe maar een 2dehands. ik wil er niet meer dan 500 Euro voor uitgeven.

Wat wil ik ermee doen?

- Geluiden van mijn MS10 en A100 sampelen zodat ik niet altijd die patches opnieuw hoef te maken en op te schrijven. het gaat hier vooral om drum sounds en blieps die ik dus ritmisch en met een retestrakke timing wil kunnen gebruiken.

- het ding moet dus een aantal outputs hebben, niet 1 stereopaar, liefst meerdere.

- ik weet nog niks van sampelen dus het ding moet intuitief makkelijk werken. ik moet in een handomdraai goede (drum) samples van mijn analogica kunnen maken.

- het hoeft geen 100 mb's geheugen te hebben, een zipdrive ofzo voldoet ook wel.

Ik heb op marktplaats een heleboel samplers gezien zo rond de 500 euro, en een heleboel zo rond de 150 euro. Ik neem even voor het gemak aan dat wat voor ongeveer 150 euro wordt aangeboden buiten beschouwing valt.

die samplers van rond de 500 euro varieert van xl3000 tot emu6400 tot yamaha3000 enz.

ik heb geen flauw benul wat je krijgt voor je geld en wat sowieso een goede sampler is om voor mij mee te beginnen. wellicht een s1100 waarover zo'n lange thread is geschreven?

help needed !

geen softsampler?(of eigenlijk sample player)
mits je een goede wave editor erbij gaat gebruiken.
werkt als een tierelier als je het over de strakste timing hebt die er bestaat.
kost minder.
werkt makkelijk.
voor die multi outs heb je dan natuurlijk wel eeen goede geluidskaart nodig met meerdere uitgangen.

het is maar een tipje*D

Dan zit je ook in de buurt van de Emu ESI serie. met Emu Esi 2000/4000
kom je ook in die prijsklasse. De Akai 3000XL heb ik nog niet voor 500
Euro gezien. De Emu 6400 zit op 650 dacht ik.
Je kunt ook voor een oudere Akai kijken bijv de S3000i,
een nadeel vind ik het geheugen voor de rest best een aardige sampler.

kweet t niet helemaal zeker maar.. le = lite editon.. om de afkorting ff uit de wereld te helpen.. dus een afgelankteversie van de gigasampler.. maar dat verteld nix over hoe die werkt ofzo.. maar voor de afkorting.. :)..

zou je zelf niet zoveel over samplers kunnen vertellen.. een akai 2000 of 3000xl (rond de 700e heb ik 'm nog wel zien staan).. lijken mij wel mooie bakken.. maar ervaring ofzo dat heb ik niet dus meer dan lijken is t niet :)..

Een retestrakke timing met een software sampler ? dat lijkt me heel erg sterk. Sequencing op de pc is nog steeds minder strak dan met een Atari en die Akai samplers reageren razendsnel en zonder haperen op ieder midi-commando ...

Paul.

Synthman, ik kan je nog een Akai S900 of S 950 aanbevelen. De makkelijkst te bedienen sampler die er is. Laat op het gebied van geluidkwaliteit wel wat liggen met zijn 12 bits resolutie en een wat midrange-achtige sound. Maar heeft toch ontegenzeggelijk kwaliteiten. Goed geschikt voor percussie geluiden en blieps, alleen kiksen doet ie minder goed.
Probeer het eens , die dingen kosten bijna nix, hele mooie display (qua opname level meter de beste die er is), werken lekker intuitief en hebben inderdaad een retestrakke timing. bevalt het niet, dan is de investering die je gedaan hebt zeer gering en je kunt er altijd weer vanaf ...

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Een retestrakke timing met een software sampler ? dat lijkt me heel erg sterk. Sequencing op de pc is nog steeds minder strak dan met een Atari en die Akai samplers reageren razendsnel en zonder haperen op ieder midi-commando ...

Paul.

???

als ik de exs van logic pak en daar om maar ff te overdrijven 100 kicks op elkaar knal hoor ik nog steeds maar 1 kick:)
krijg je nog geen speld tussen,probeer dat is met een hardware bak.
heb er 2 de s3000xl en de emu6400 ultra,geen van beide kan er aan tippen...aan die timing
volgens mij werkt de exs met streaming en virtuele midi(pin me er niet op vast want ben geen techneut)
midi met een hardware sampler werkt serieel waardoor alles (midi)achterelkaar afgewerkt wordt .... waardoor je uiteraard nooit die timing zal krijgen

Da's mooi, maar dat is dan de timing van slechts één noot. Hoe is de timing in een druk arrangement op hoog tempo van de verschillende noten t.o.v. elkaar ?

Paul.

Origineel geplaatst door sh101

???

....
midi met een hardware sampler werkt serieel waardoor alles (midi)achterelkaar afgewerkt wordt .... waardoor je uiteraard nooit die timing zal krijgen

heb ik maar een ding op te zeggen;

MPC-60 :D ;)

ik heb ergens een akai s1000 pb zien staan voor 199 euro.

is dat een apparaat geschikt voor mijn doeleinden en is die prijs goed?

wat is het verschil?

ik heb van samplers echt 0,0 verstand ben in 12 jaar tijd alleen met synths bezig geweest.

wel heb ik gehoord dat een s3000 grafisch de sample weergeeft en dat dit heel fijn werken is in tegenstelling tot de s1000 die dat niet doet. hoe zit dat met de s2000?

De S2000 heeft een klein display de S3000 een groot display.
je hebt wel een soort remote ( MESA ) nooit mee gewerkt.
Bij de Emu heet het dan weer EOS-Link je kunt dan via
je computer de sampler aansturen.
Kan natuurlijk ook via Scsi naar je PC/Mac en terug ,voor de PC
wel even een Scsi kaart kopen en voor de nieuwe Apple G3/G4 ook.

Back