Recorden Voice over

Xpressive

Producer
Hoi,

Heb een vraag met betrekking tot het opnemen van Voice overs. Welke microfoon(s), compressor(s) raden jullie mij aan om stemmen op te nemen. De voice overs zullen gebruikt worden voor tv dus ze moeten echt goed zijn.

Alvast bedankt! ;)

Een dure condensator mic met dure voorversterker door een dure compressor geeft het beste effect .
Met een goedkope (condensator)mic op een behringer mengtafel en een gratis vst compressor en eventueel wat eq kan het ook zeker goed klinken . Een leek die het verschil niet meer hoort iig .
Het verschil tussen duur spul en relatief goedkoop spul is vaak niet zo groot , helemaal als je dit vergelijkt
met de prijs verhouding .

ow enne , de ene stem klinkt lekerder op die ene mic als een andere , dit is een kwestie van proberen .

Succes!

:edit: Zit net ff je site te bekijken ,maaruh , kan het niet met die condensator mic die daar staat ?

:edit: Zit net ff je site te bekijken ,maaruh , kan het niet met die condensator mic die daar staat ?

Ja die werkt ook wel maar als ik dan voice overs op tv hoor dan klinkt het toch heel anders. Het is ook niet zo'n hele dure mic.

Het moet makkelijk kunnen met de spullen die je hebt, je moet gewoon je oren gebruiken. Er zijn nauwelijks truuks. Tenzij je dingen wilt horen al 'gebruik niet teveel laag' , want dat soort dingen lijkt me logisch bij het opnemen van gesproken woord.

ik zelf gebruik een tlm103 in combi met voicemaster pro. niet top high end maar werkt prima! en krijg er zeker profi resultaat mee.

Het verschil tussen duur spul en relatief goedkoop spul is vaak niet zo groot , helemaal als je dit vergelijkt
met de prijs verhouding

zeker als je allebeide ook nog es een keer met goedkope troep afluisterd, lol
een goeie mic, met goeie pre-amp, en goeie compressor klinkt zeker wel wat beter als wat jij net opnoemde, alles heeft zijn prijs, high-end = duur (meestal) lowend = goedkoop (meestal)

Welke Mic en compressor raden jullie mij aan?

Simpel. Neumann TLM 103,TLM170R, AKG 414BLS of gewoon een ordinaire Audio Technica AT4050 in combi met een Focusrite ISA430 Pre-amp. Je wilt dat je Voiceovers zo neutraal mogelijk klinken. Met alle respect naar de 1176, die kleurt teveel voor het'praat' werk. Voor zang is die combi, zwaar killer!
Hou voor ogen dat spul voor de TV vaak zwaar om zeep geholpen mag worden. Als je digitaal limit, zorg dat de output op -9dB staat. Dat is gelijk aan 0dB analoog. Voiceover route ik meestal naar een bus en op die bus staat een compressor, eq en soms een limiter. Over het eindsignaal staat bij mij alleen maar een compressor en de limiter met de instelling zoals hierbove beschreven.

Succes ermee!!! 8)

Back