SID Sounds?

Nap

Nieuwkomer
Vroeger op de Commodore 64 had je van die leuke SID-geluidjes. Er is zelfs een keer een synthesizer van gemaakt (SID station ?).

Ik vroeg me af of er trucjes zijn om dat soort geluiden uit een Virus oid te krijgen?

Nou, je hebt tegenwoordig softsynths die het emuleren.
Maar bij a/b vergelijkingen(met een echte commodore) zijn ze toch niet echt dat wat ze beweren.
Je kan wel soort van "lo-fi sounds" uit je virus pompen, lijkt me. Maar een SID emuleren wordt verdomt lastig..

Re: SID Sounds?

Origineel geplaatst door Napole0n
Ik vroeg me af of er trucjes zijn om dat soort geluiden uit een Virus oid te krijgen?
tot een bepaald niveau kan het zeker... je moet de volgende zaken alvast ff in de gaten houden:

- WAVEFORMS: zaagtand, blokgolf en triangle is meestal wel aanwezig maar de authentieke 'ruis' van de SID word al gauw een probleem aangezien dit geen echte ruis is maar blokgolf varianten die random gemoduleerd worden qua amplitude, je kunt dus op de SID daar (abstract gezien) een frequency aan meegeven.

- SYNC en RING: mag geen probleem zijn bij een gemiddelde zelfgerespecteerde middenklasse synth lijkt me.
hoewel de c64 kan syncen en ringmodden tussen alle 3 oscillators.

- BROKEN CHORDS: gebruik hiervoor een arpeggiator met een vrij hoge rate.

- FILTERS: gebruik daarvoor 12db voor Low- en High-Pass en 6db voor Bandpass.

Laatst gewijzigd:
Re: Re: SID Sounds?

Re: Re: SID Sounds?

Over die blokgolf 'ruis' valt wel iets te zeggen.
Je Knalt gewoon een S&G LFO over op de aplitude en over de pitch...
GGGGGWWWOOOEEEEEIIIIIII verzekerd!

Ik heb zelf wel een paar SID sounds gemaakt op mijn TI o.a. een 'vieze' PWM lead.
Het fijne is dat de TI een bitreducer aan boord heeft. Daar heeft de SID chip bijna niet van
terug!

Re: Re: Re: SID Sounds?

Re: Re: Re: SID Sounds?

Origineel geplaatst door koekebakker
Het fijne is dat de TI een bitreducer aan boord heeft. Daar heeft de SID chip bijna niet van
terug!

Een bitreducer is inderdaad een belangrijk wapen voor dit soort "smerige" sounds. Op de Z1 zit er ook een en die gebruik ik regelmatig.......geeft echt een lekker karakter aan je synth!

Leuke thread!
Heb zin om ook eens wat te proberen.

@Koekebakker
Goede tip van die bit reducer.
Zou je je patches willen delen hier? Dan heb ik wat aanknopingspunten voor een patch.
Mag ook via een PM natuurlijk

Over die blokgolf 'ruis' valt wel iets te zeggen.
Je Knalt gewoon een S&G LFO over op de aplitude en over de pitch...
zal ongetwijfeld lekker klinken maar is niet hetzelfde natuurlijk.

de freq die je aanbied is de rate voor de Sample & Hold clock. Het signaal dat de Sample & Hold vasthoud in zo'n periode is dus de Randomness voor de amplitude van de blokgolf. qua freq word er dus niets gemoduleerd.

terug!
dan moet je het ook niet vergelijken met de SID...

Laatst gewijzigd:
tenminte, ik vind dit altijd comodore -achtig klinken, mijn huis-tuin-en-keuken oplossingen :)

* een karakteristieke vibrato over de lead

* arpegiator op maximale snelheid en range 2 octaven, maak een geluid zonder attack en decay (dus alleen sustain) en speel een (1 stemmige) melodie, je speelt dus automatisch de noot die je aanslaat en de noot een octaaf hoger, als een soort pitch-modulatie met een blokgolf, maar dan op een andere manier.

* met een Nord modular kun je ook makkelijk een 1 bit synthje maken dat net als de commodore erg brak klinkt:
men neme drie sinus-oscillators met een 3-mixertje, deze osc. mix tot 1 bit reduceren, en dit weer door een ADSR naar de output.
knop1 is osc.frequentie 1, knop2 freq 2 en knop 3 freq 3. Als je de knoppen terugdraait worden de oscillators een soort lfo's wat in combinatie met de bit-reducer tot lekker vieze resulataten leidt, en een beetje klinkt zoals het arpagiator trucje maar je kunt ze ook gebruiken om de klankkleur (smerig 1 bit) samen te stellen met drie oscilators, door hoge frequenties te gebruiken.

Origineel geplaatst door loveyourjunos
tenminte, ik vind dit altijd comodore -achtig klinken, mijn huis-tuin-en-keuken oplossingen :)
ongetwijfeld zal het lekker klinken maar strict gezien is het niet gelijk en daar gaat het nu toch even om qua vraag?

* arpegiator op maximale snelheid en range 2 octaven, maak een geluid zonder attack en decay (dus alleen sustain) en speel een (1 stemmige) melodie, je speelt dus automatisch de noot die je aanslaat en de noot een octaaf hoger, als een soort pitch-modulatie met een blokgolf, maar dan op een andere manier.
als het slechts om een octaaf jump gaat dan hoef je daar geen arpeggiator voor op te offeren...
dat kan simpel met een blokgolf wave qua LFO waarbij de depth van de LFO naar de OSC pcies op 1 octaaf is getuned.

* een karakteristieke vibrato over de lead
en dat is? volgens mij bestaat die niet nl.

Laatst gewijzigd:
terug!

dan moet je het ook niet vergelijken met de SID...

Zoals je kunt LEZEN doe ik dat ook niet! Dat je uitgerekend DIT misplaatste
commentaar geeft... Ik neem aan dat jouw nederlandse woordenschat dusdanig hoog is
dat jij de betekenis van het basiswoord 'BIJNA' wel kent.

Laatst gewijzigd:
Doe eens even vriendelijk, koekebakker, joh, goos, gast, joh !

ps:
[r-ond]
bijna,.,, raak ftwel helamala mis !!,,
[/r-ond]

Als, in dit geval, 6track dan toch zo nodig op 1 zinnetje van een quote wilt reageren zorg dan
ook dat het geen totale lulkoek is. Neem tenminste de moeite om een enkele zin goed te lezen
alvorens er als een kip zonder kop op te reageren.

Ik probeer deze draad niet in de modder te dompelen overigens, maar ik wordt een beetje moe
van dit soort spuitelferij. Niets persoonlijks tegen 6track overigens :biertje:

Laatst gewijzigd:
ik wil wel wat sidnoise voor je samplen hoor

dan is dat probleem ook meteen opgelost:kroon:

hey 6-trak!

bedankt voor de tip!
ik heb het uitgebreid met een extra LFO et voila:

een arpeggiator zonder arpeggiator:

Attachments

• c64-arp.mp3
    254,8 KB · Bekeken: 113
je arpegiator 'opofferen' ik hoor de passie, maar het is wel een beetje overdreven gesteld. In mijn geval is dit de meest praktische oplossing. Ook is het praktisch hetzelfde geluid in veel gevallen.
Als je die karakteristieke vibrato niet herkent :confused: Ga SID muziek luisteren!

Een stukje uit de handleiding
Concept
The 6581 Sound Interface Device (SID) is a single-chip, 3 voice electronice music synthesizer/sfx generator ...
SID provides wide-range high-resolution control of pitch, tone color and dynamics.

Feautures
* 3 Tone oscilators
Range 0 - 4 kHz

* 4 Waveforms per oscillator
triangle, sawtooth, variable pulse, noise.

* 3 amplitude moderators
range 48 dB

* 3 envelope generators
Exponential response
Attack rate 2 ms - 8 s
Decay rate 6 ms - 24 s
Sustain level 0 - peak volume
Release rate 6 ms - 24 s

* Oscillator synchronisation

* Ring Modulation

Waabij men in dit lijstje vergeet te noemen

In addition to the three voices, a programmable filter is provided for generating complex, dynamic tone colors via subtractive synthesis ...
Het gaat hier om een filter met de mogelijkheden
Low Cutoff frequency (0 - 7)
High Cutoff frequency (0 - 255)
Resonance
filter voice 1, 2, 3
Highpass, bandpass, lowpass, volume

The third oscillator and envelope generator can be used as a source of modulation information for creating vibrato, frequency/filter sweeps and similar effects. The third oscillator can also act as a random number generator for games.

Two A/D converters are provided for for interfacing SID with potentiometers. These can be used for "paddles" in a game environment or as front panel contorls in a music synthesizer. SID can proces external audio signals, allowing multiple SID chips to be daisy-chained or mixed in polyphonic systems.

Weet ik dat ook weer.

Back