Hoe doen jullie dat ?

karstieman

Super K
Het lijkt me dat onderstaand voorbeeld regelmatig voorkomt:
Je maakt een dance plaatje dat begint met -alleen- een lekker dik synthdeuntje en na 4 maten mix je d'r een kick bij.
-------
Wat doe je dan met het volume van de synth in de eerste 4 maten en in maat 5-8 ? :L

1.Je kan natuurlijk het volume van de synth zo afstellen dat het lekker klinkt icm. met je kick.
Dan laat je de eerste 4 maten de synth in dit volume lopen. Nadeel, is dat je enige geluid in de eerste 4 maten niet het max. volume heeft.
2.Je kan ook in de eerste 4 maten de synth harder mixen en zodra de kick begint, haal je het volume van de synth terug.

Persoonlijk ben ik geneigd om voor de tweede optie te kiezen, maar ik vind het resultaat van het terugdraaien van het volume niet altijd even succesvol.

Wat doen jullie in dit geval ? Is een van de twee manier beter / slechter :eureka:

Waarom doe je niet wat het lekkerste klinkt?

kwestie van smaak ofzo. Ik ben voor optie 1. Hoewel "pompen" soms ook lekker is.

Klinkt mij in de oren dat je het zgn. "Ducking effect" bedoelt wat je vaak hoort.

Netals op de radio, als de DJ begint te praten dat het muziekje "ducked" naar een lager volume en weer terug op volume komt als de DJ stopt met praten.

Lijkt mij het makkelijkst om het zo te doen, dan is het wat dynamischer, goed te controleren, het pompt wat meer naarmate je de release van het ducking effect verkort.

afijn, zie maar

Re: Hoe doen jullie dat ?

Origineel geplaatst door karstieman
Nadeel, is dat je enige geluid in de eerste 4 maten niet het max. volume heeft.

moet alles dan altijd maximaal volume zijn, ik persoonlijk vind het eigenlijk gewoon erg lelijk als zon syntgeluid opeens een stuk zachter wordt als de beat erbij komt, maar ja das mijn persoonlijke mening

ja idd

niet je hele track hoeft 0db te zijn

laat m dr lekker hard inklappen die beat
als dat lekker is op dat punt

dr zijn toch geen regels voor. je mixt toch hoe t t lekkerste klinkt?

jammer dat sommige mensen nooit nuttige antwoorden kunnen geven, omdat ze bang zijn dat hun techniek word gejat :confused:

Origineel geplaatst door Heaveether
jammer dat sommige mensen nooit nuttige antwoorden kunnen geven, omdat ze bang zijn dat hun techniek word gejat :confused:

Ikke nie begrijp nie.

Het lijkt mij dat er toch een aantal nuttige tips gegeven worden.

Persoonlijk zou ik zeker voor de 1e optie gaan ... lekker rustig beginnen en dan KLATS, een lekkere beat erbij.

En als je een lekker geluidje hebt is het zonde om ineens het volume terug te draaien. Zelf switch ik nooit met volumes in een nummer (tenzij een geluid moet uitfaden ofzoiets), ik pas gewoon het volume aan in zijn geheel.

En verder sluit ik me helemaal aan bij fjoesz. Je track hoeft niet overal 0db te zijn.

Je kan ook wat ruimte maken door je synth bijv -25 L en +25 R te pannen.
Valt de kick in het midden.

Stereo rockt!

Ik gebruik veelal optie 1.
Soms speel ik met lichte verschillen in dynamiek om bijvoorbeeld een bepaalde synthpassage extra te accentueren.
Maar optie 1 werkt heel goed en ik vind maxvolume van een synthpassage vaak onnodig en wanneer het dan zachter wordt gezet in het gedeelte samen met de kick dan doet dit vaak ook afbreuk aan het arrangement.
Vorig genoemde tip about stereopanning lijkt me ook erg nuttig, maak ik zelf ook te weinig gebruik van.

Ik zal eens gaan expirimenteren met breed gepannede synthleadz ;)

Daar is natuurlijk geen bindend antwoord voor
Soms begin ik met een sound en laat ik hem sidechainen met de kick als die er in komt
Soms maak ik een aparte kickchannel en sidechain ik em vanaf het begin
Of ik begin met een hi/lo pass en filter em erin
Ligt aan de sound, de stijl, wat je wil maken, wat goed klinkt etc etc.

Re: Hoe doen jullie dat ?

Origineel geplaatst door karstieman
Wat doen jullie in dit geval ?
Ken je/ben je een DJ? Probeer het uit op de dansvloer.

Is een van de twee manier beter / slechter :eureka:
Joe Meek zei ooit eens - "if it sounds good, it is good". Dat is de gulden regel.

Side chain effect, schaf side chain aan van Kjaerhus Audio Golden Audio.

Back