Hanz
Anonieme Analogist
Origineel geplaatst door astronaut
Een piano is een preset een gitaar is een preset, raar dat dat bij een Synth opeens anders is. Je hebt geluid ontwerpers en mensen die er een melodie mee maken en natuurlijk de combi van beide.
Even voor de mensen die het (blijkbaar) nog niet doorhebben: een preset op een MC-808 gaat heel wat verder dan alleen maar een voorgedefinieerd geluid. Het betreft hier een complete pattern incl. melodie en ritmebegeleiding. Dat gaat dus wel een hele stap verder dan het maken van een compositie met een bestaande klank / preset.
Het verschil tussen het gebruiken van zo'n MC-808 preset en het samplen van een compleet bestaand nummer is gewoon niet groot.
Over sampling is in het verleden dezelfde discussie gevoerd, en tegenwoordig was men het er geloof ik wel over eens dat het klakkeloos liften van hele stukken muziek van iemand anders valt onder 'jatten' maar het bouwen van iets echt nieuws op basis van kleine stukjes bestaande muziek nog valt onder componeren.
In ieder geval: als je een heel 'nummer' claimt op te kunnen bouwen uit het integraal overnemen van al lang en breed bestaande muziek, met minimale extra inspanning (in casu JMJ), dan valt dat m.i. niet onder 'componeren' maar eerder onder 'inspiratieloze gemakzucht'.
Origineel geplaatst door blabla
En ja hij Presets gebruikt uit de MC808 zo wat dan nog hij maakt wel muziek van deze tijd
Ik denk dat je daarmee onbedoeld de spijker op z'n kop slaat.
Maar misschien ben ik gewoon oud aan het worden...

)