jean michel jarre nieuwste cd téo&téa

Origineel geplaatst door astronaut
Een piano is een preset een gitaar is een preset, raar dat dat bij een Synth opeens anders is. Je hebt geluid ontwerpers en mensen die er een melodie mee maken en natuurlijk de combi van beide.

Even voor de mensen die het (blijkbaar) nog niet doorhebben: een preset op een MC-808 gaat heel wat verder dan alleen maar een voorgedefinieerd geluid. Het betreft hier een complete pattern incl. melodie en ritmebegeleiding. Dat gaat dus wel een hele stap verder dan het maken van een compositie met een bestaande klank / preset.

Het verschil tussen het gebruiken van zo'n MC-808 preset en het samplen van een compleet bestaand nummer is gewoon niet groot.
Over sampling is in het verleden dezelfde discussie gevoerd, en tegenwoordig was men het er geloof ik wel over eens dat het klakkeloos liften van hele stukken muziek van iemand anders valt onder 'jatten' maar het bouwen van iets echt nieuws op basis van kleine stukjes bestaande muziek nog valt onder componeren.

In ieder geval: als je een heel 'nummer' claimt op te kunnen bouwen uit het integraal overnemen van al lang en breed bestaande muziek, met minimale extra inspanning (in casu JMJ), dan valt dat m.i. niet onder 'componeren' maar eerder onder 'inspiratieloze gemakzucht'.

Origineel geplaatst door blabla
En ja hij Presets gebruikt uit de MC808 zo wat dan nog hij maakt wel muziek van deze tijd

Ik denk dat je daarmee onbedoeld de spijker op z'n kop slaat.
Maar misschien ben ik gewoon oud aan het worden... :D

Origineel geplaatst door Hanz
Even voor de mensen die het (blijkbaar) nog niet doorhebben: een preset op een MC-808 gaat heel wat verder dan alleen maar een voorgedefinieerd geluid. Het betreft hier een complete pattern incl. melodie en ritmebegeleiding. ... het klakkeloos liften van hele stukken muziek van iemand anders valt onder 'jatten' maar het bouwen van iets echt nieuws op basis van kleine stukjes bestaande muziek nog valt onder componeren.

Als ik de filmpjes op You Tube beluister en de reacties erbij lees, vallen bij twee dingen op:
- Jarre heeft er in ieder geval andere geluiden bij gezocht
- Het is niet duidelijk of Jarre de patterns alleen maar heeft gebruikt, of ze mee heeft ontworpen

In het laatste geval lijkt het me niet raar dat hele nummers er op gebaseerd zijn. En in het andere geval, Jarre is nog steeds een high profile artiest, waarom zou Roland 'm niet gewoon voor de rechter slepen?

BTW. Ik vind Teo&Tea best aardig, ook al is het muzikaal absoluut niet vernieuwend. Wat ik er vooral jammer aan vind, is dat de nummers niet meer hetzelfde geproduceerd zijn. Hierdoor is het album geen eenheid meer. T&T na Fresh News vind ik nog steeds een onmogelijke overgang, van ultra "droog" geproduceerd naar heel "nat" (en dan bij Beautiful Agony weer terug naar heel droog).

Origineel geplaatst door Yost
En in het andere geval, Jarre is nog steeds een high profile artiest, waarom zou Roland 'm niet gewoon voor de rechter slepen?

Omdat het expliciet is toegestaan om presets en demo-patterns te gebruiken in je eigen muziek.
Zie manual, daar staat het letterlijk. Zo is Roland dan weer wel... :)

Omdat het expliciet is toegestaan om presets en demo-patterns te gebruiken in je eigen muziek.
Zie manual, daar staat het letterlijk. Zo is Roland dan weer wel... :)

Aardige jongens, daar bij Roland. Waar gaat het heen met de wereld. =(

PS, nog iets van Jarreforum.com over het vermeende 'partnerschap' van Jarre en Tim Hufken.

neither you, I or anyone on this forum knows how JMJ really works and unless you know something I don't the idea you have that Tim made the MC808 patterns originally for JMJ then gave them to Roland is also speculation with little evidence.
Why wasn't Tim mentioned in Rimberts recording session statement to the Zoolook forum last July?
Why hasn't JMJ explained anything regardings Tim's input into the album which you think he would do to help clear things up?
As far as I understand JMJ has only said that he entered into a partnership with Roland to contribute patterns and presets in future products and that the MC808 was used on the album but neither he or Roland has stated that he's actually made any yet apart from that SH201 preset!
The only person credited with anything on the MC808 is Tim and if the presets were indeed anything to do with JMJ you'd think it would be mentioned in Tim’s profile on the Roland site.
There’s also the fact that the presets, which must have been done before the machines release on the 19/01/2006 is long before the albums recording sessions in July last year, in fact JMJ said he only entered into the partnership with Roland the same year so he must have been pretty quick in creating most of the album's presets patterns in 19 days which was delayed untill spring this year! Judging by how fast JMJ works theses days I seriously doubt it unless JMJ was secretly working with Tim during '05?

I’ve heard a lot of shocking rumours in the past from well informed electronic music folks regarding the way JMJ uses other people do all the work for him which I have always dismissed but now it appears due to the standard of his output in recent times with the absence of key collaborators and now this MC808 fiasco that they may have been right all along.

On a positive note, ik had vooraf het idee dat dit niets kon zijn, maar ik vind het om eerlijk te zijn toch wel bijzonder lekker: http://www.equinoxe-two.com/elektronalin/newest/

Origineel geplaatst door turtel
Dat heeft er niks mee te maken , muziek maak je met of zonder presets ,je kan je presets veranderen wat je wil maar het geluid zal toch naar de synth lkinken die het maakt.
:)

Met preset bedoel ik (zoals Hanz ook opmerkt) een complete pattern,dán vindt ik het geen muziek maken maar kopiëren.

Origineel geplaatst door Toneshop
Als men een preset bijna 1 op 1 overneemt is het voor mij geen muziek "maken" meer.

Muziek maken hangt niet af van de geluiden die je gebruikt. Gevaar is dat we nu uitkomen op een discussie wat dan wel en wat dan geen muziek is, en daar zijn op dit forum al meerdere discussies over gevoerd.

Leg mij eens uit hoe het gebruik van presets geen muziek maken is? Is piano spelen dan geen muziek maken? Of viool? Of marimba?

Ik vind Teo & Tea geen goede plaat, omdat ik er geen gevoel bij krijg als ik 'm opzet. Maar of Jarre nou wel een bak presets gebruikt of niet, dat kan me werkelijk geen ene ruk interesseren. Ik vind 'm daardoor geen betere of slechtere artiest.

En aangezien al z'n platen vol presets zitten kunnen we genoegelijk aannemen dat de beste man waarschijnlijk geen hele goede synth-programmeur is. Maar nummers schrijven kan 'ie dan weer wel.

Even voor de mensen die het (blijkbaar) nog niet doorhebben: een preset op een MC-808 gaat heel wat verder dan alleen maar een voorgedefinieerd geluid. Het betreft hier een complete pattern incl. melodie en ritmebegeleiding. Dat gaat dus wel een hele stap verder dan het maken van een compositie met een bestaande klank / preset.

Het verschil tussen het gebruiken van zo'n MC-808 preset en het samplen van een compleet bestaand nummer is gewoon niet groot.
Over sampling is in het verleden dezelfde discussie gevoerd, en tegenwoordig was men het er geloof ik wel over eens dat het klakkeloos liften van hele stukken muziek van iemand anders valt onder 'jatten' maar het bouwen van iets echt nieuws op basis van kleine stukjes bestaande muziek nog valt onder componeren.

In ieder geval: als je een heel 'nummer' claimt op te kunnen bouwen uit het integraal overnemen van al lang en breed bestaande muziek, met minimale extra inspanning (in casu JMJ), dan valt dat m.i. niet onder 'componeren' maar eerder onder 'inspiratieloze gemakzucht'.

Ik denk dat je daarmee onbedoeld de spijker op z'n kop slaat.
Maar misschien ben ik gewoon oud aan het worden... :D

Who cares? Ik heb 80 CD's pianomuziek van Liszt in de kast staan, waarvan er misschien 20 origineel werk bevatten. De rest is allemaal ongegeneerd jatwerk van andere componisten. Maakt dat Liszt een slechte componist? Vind ik niet, maar iedereen mag daar zijn/haar mening over hebben. Was liszt dan een inspiratieloze gamakzuchtige? Gemakzuchtig in ieder geval niet, want veel van z'n werk is razend moeilijk te spelen.

En wat dacht je van Since I left You, van de Avalanches? Die hele plaat is aan elkaar gesampled. Susumo Yokota, idem dito. Maakt dat de platen nu slecht en de mensen die die platen in elkaar gezet hebben inspiratieloze gemakzuchtigen?

Vergeet niet dat de hele discussie over samples een discussie is die aangezwengeld is door platenmaatschappijen omdat men bang was dan het gebruik van samples de verkoop van platen wel eens zou kunnen drukken.

Origineel geplaatst door winchester
Leg mij eens uit hoe het gebruik van presets geen muziek maken is? Is piano spelen dan geen muziek maken? Of viool? Of marimba?

En aangezien al z'n platen vol presets zitten kunnen we genoegelijk aannemen dat de beste man waarschijnlijk geen hele goede synth-programmeur is. Maar nummers schrijven kan 'ie dan weer wel.

Het gebruiken van een preset geluid vind ik niet zo'n probleem.
Het gebruiken van een preset pattern ,of er heel zwaar op leunen vind ik géén muziek maken.
je zegt het zelf al ,om nummers te schrijven hoef je geen synth programmeur te zijn .
Het gebruiken van een preset pattern vind ik geen nummer schrijven.

Nou ben ik is slim bezig geweest en naar De heer him self zitten te e-mail. Hij zei dat hij met wat hulpen van Tim Hufken en Roland Corp. de patterns heeft ontworpen en in zijn muziek heeft gebruikt. Zo wie is hier nu de bedrieger he!!!

Blabla

Het staat zelfs in het boekje van het album:

"Roland Europe, Jeroen Ravesloot and his team & Roland Japan for their help."

Blabla.

Nou ben ik is slim bezig geweest en naar De heer him self zitten te e-mail. Hij zei dat hij met wat hulpen van Tim Hufken en Roland Corp. de patterns heeft ontworpen en in zijn muziek heeft gebruikt. Zo wie is hier nu de bedrieger he!!!

Blabla

Kom maar door met die compleet gequote mail (graag incl. de headers)!
Je zou (zover ik kan nagaan) zowaar de eerste zijn die van Jarre (of iemand in z'n directe omgeving) antwoord krijgt n.a.v. vragen omtrent dit album, check de Jarre forums maar eens.
Voorlopig klinkt het me als rijke fantasie in de oren... :) Maar ik word graag gecorrigeerd, natuurlijk.

Jarre is niet altijd een presetter geweest. De effecten die Jarre vroeger uit zijn ARP 2600 en EMS VCS3 en AKS haalde, waren geen presets. Die synths waren niet programmeerbaar . En hij varieerde veel meer effecten; misschien gebruikte hij het twee keer om dan een ander in te zetten. En luister eens naar dat elastiekgeluid op het tweede Oxygene album. Ook EMS en door Jarre gemaakt. Nee, Jarre is een prima geluidsontwerper, maar hij had er deze keer misschien geen zin in. En ook niet in componeren... of een originele titel verzinnen. Maar als hij hiermee een jonge generatie aanspreekt die en masse zijn platen koopt, kan hij iedereen uitlachen! :slotje:

Jeuz Hanz, ben je nou nog bezig? Heb je een Jarre complex gekregen ofzeau?

Nou ben ik is slim bezig geweest en naar De heer him self zitten te e-mail.

Wel slim. Zo niet de beste oplossing.

Origineel geplaatst door The Q
Jeuz Hanz, ben je nou nog bezig? Heb je een Jarre complex gekregen ofzeau?

Haha, weet je, misschien heb je gewoon gelijk.

...

...

nah, fok it... :D

Aan het begin van de discussie vond ik deze:

ik vond deze ook wel grappig, hier wordt lethal industry en teo en tea na elkaar gedraait, wie ontdekt de overeenkomst

Betekend het dus dat deze MC-808 preset gejat is door roland van Dj triesto die daarna door JMJ weer aan het publiek is terug gegeven (soort van muziekale Robin Hood dus ;) )

Die "Second Equinoxe" is erg mooi zeg. Past mooi bij Per's "Virology" (zoals ik t noem...dus die Equinoxe maken we dan EquinoXXe...haha) :D

T&T pakt me (nog?) niet...wat ik tot nu toe gehoord heb klinkt me te...eh...nietszeggend en dertien-in-een-dozijn, maar er zijn ook mensen die Sessions 2000 geweldig vinden. (????)
Verder prima dattie lekker doet waar hij zin in heeft....we hoeven de CD uitendelijk niet te kopen toch?
Hij gaat lekker mee met de tijd en wordt nog een Krasse Knar in de Disco!
:biertje:

Hoe vaker ik Teo & Tea draai, hoe minder ik hem ga vinden. Ben te enthousiast geweest om het een wereldplaat te noemen.

Phochos:)

Back