PC problemen, toch maar analoog summen ??

marc_olly

Nieuwkomer
guyz 'n girlz...

Ik heb het volgende probleem; als ik een song wil branden op CD, dan zet ik al mijn midi-tracks over naar audio. Dan heb ik, samen met de audio sporen die al bestonden, ongeveer 20 tracks. Dit alles in Cubase SX3

Als ik vervolgens vervolgens lekker aan de slag ga met reverb, compressie en eq, dan begint het gelijk te kraken en vervormen en slaat de VST performance meter in het rood. Gek genoeg treedt er geen vertraging/latency op, wel extreme vervorming.
Nu heb ik geheugen bijgeplugt in de hoop dat dit iets zou schelen. Het scheelde inderdaad iets... een heel klein iets... (was 768, nu 1.768 Mb)

Schakel in de compressie en limiter op de master bus uit, dan gaat het al beter, maar het is pas echt weg als ik ten minste de helft van de tracks ontdoe van dynamics plugins.

Mijn pc is niet de slechtste, 2.8 Ghz HT, inmiddels 1.768 Mb intern en 2 harddisks, eentje voor programmatuur en eentje voor de cubase projecten bestanden. Er draait geen internet en geen virusscanners, firewalls etc.

Nu heb ik dus een dilemma, ga ik urenlang zoeken naar een eventuele fout in de configuratie of koop ik een audiokaart met meerdere outputs, delta 10/10 of zo om vervolgens analoog te summen (EQ, galm en compressie, etc..) ?

Ik heb nu een audiophile 24/96 en die bevalt me eigenlijk wel prima.

Kan iemand enig licht in mijn duisternis bieden ?

Thanks !

en als je kijkt naar de performance van je processor als je tijdens het dynamics toevoegen op ctrl+alt+del drukt

20 tracks dynamics is nogal wat rekenpower denk ik

als zie je je processor elke keer tot 100 schieten e.d. dan zou ik toch een zwaardere processor nemen!

Re: PC problemen, toch maar analoog summen ??

Origineel geplaatst door marc_olly
Mijn pc is niet de slechtste, 2.8 Ghz HT, inmiddels 1.768 Mb intern en 2 harddisks, eentje voor programmatuur en eentje voor de cubase projecten bestanden.

dit soort specs is inmiddels behoorlijk achterhaald, de tijden gaan snel in computerland.
Maar er zijn een paar tweaks die je kan doovoeren:

- draai op 48 khz ipv 96 khz
- gebruik een latency rondom de 11 ms
- zet je windows services op background processing
- zet hyperthreading in de bios uit (alleen doen als de andere tweaks niet voldoende resultaat opleveren)

hiermee zou je toch met gemak in staat moeten zijn om 20 audio sporen af te handelen, veel hangt trouwens wel af van welke compressors en zo je gebruikt, de ene gebruikt meer cpu dan de andere.

als dit allemaal niet helpt, dan rest je niets anders dan een dual core of quad core cpu te kopen. Dat heb je voorlopig weer power zat.

Als je over alle sporen al dynamics pleurt kan je iig niet eens fatsoenlijk mixen.
Gebruik van group tracks en FX tracks is aan te bevelen.

En als je perse zoveel FX en ander spul over je sporen wil gooien dan kan je altijd nog tussentijdse bounces maken. Dan kan je in 2x 10 sporen afmixen als je wilt.

En het is gelul dat je computer te langzaam zou zijn. Je moet er gewoon wat slimmer mee leren omgaan.

Wat fuse zegt, zeg maar 8)

Oja, kijk eens anders voor 2de hands dsp kaarten, UAD of Powercore of LiquidMix etc etc,

Heb je al iets minder stress op je host-cpu!!!

ALvast bedankt voor de snelle reacties.

1) Er is geen sprake van digitale clipping etc, want er is niet 1 kanaal dat in 'het rood' loopt, dus boven de 0 db uitkomt.
2) Het zijn uiteraard niet allemaal compressie/limiter effects. Alleen de gitaren en wat drum-compressie. De rest betreft galm en EQ.

Ik heb regelmatig mensen meer zien doen met minder middelen, dus lagere PC specs en toch meer plug-ins. Oh, de compressie en reverbs die ik gebruik, zijn de standaard cubase versies, dus geen obscure plug-ins. De cubase versie is legaal, maar via steinberg kreeg ik alleen de tip om mijn hardware op te schalen als het probleem zich voor bleef doen....

Vraagje: als ik group-channels maak en daar compressie op loslaat, kost dat dan minder CPU power ? Ziet cubase dat als 1 instantie, ipv bijv . 4 losse channels ? Want dan kan ik al heel veel oplossen denk ik.

Ik heb even gekeken, maar ik zie dat er nogal wat processen draaien op mijn pc die ik niet direct thuis kan brengen. Ook is er een groot deel van de processorkracht bezig met "niet-actieve processen". WTF ?!? Wat kan dat zijn ?
En waarom heb ik 5 x svhost als actief proces ?

Iemand een idee ? Want ik wil eigenlijk nog niet de investering doen in een enorme mengtafel als het niet direct nodig is.
Dan moet ik nl. ook allerlei extra apparatuur kopen als limiters, fx en compressors... Daar heb ik even geen geld voor :-(

Origineel geplaatst door fuse
Als je over alle sporen al dynamics pleurt kan je iig niet eens fatsoenlijk mixen.

En het is gelul dat je computer te langzaam zou zijn. Je moet er gewoon wat slimmer mee leren omgaan.

Heel subtiel gebracht Fuse.

1) Er is geen sprake van digitale clipping etc, want er is niet 1 kanaal dat in 'het rood' loopt, dus boven de 0 db uitkomt.

Nee, maar dat zegt niks. 20 kanalen op -12dB is nog steeds teveel als het opgeteld wordt.

Compressors gebruiken niet zoveel CPU. Da's vrij recht-toe-recht-aan qua processing.
Galm wel. Ik zou ook zeker niet op alle kanalen los een galm plugin zetten, maar dat via een aux oplossen.

"niet-actieve processen". WTF ?!? Wat kan dat zijn ?

Da's een slechte vertaling van een term die in de engelstalige windows beter is....

In het Engels heet deze het "system idle process". Dat is wat Windows doet als hij niks anders te doen heeft.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Heel subtiel gebracht Fuse.

Dan blijft het beter hangen. ;)

Het is niet het punt dat een computer te langzaam is maar dat je teveel wilt.

Vroegah toen ze nog met 8 sporen werkten moesten ze ook roeien met de riemen die ze hadden. En dus de mixdown van die 8 sporen naar 2 sporen brengen zodat ze weer 6 sporen hadden.
Of als je maar een compressor hebt je het spoor met compressor moet dubben naar een nieuw spoor zodat je die compressor voor iets anders kan gebruiken.

Maar we zijn tegenwoordig verwend en willen alles in een keer doen. Alleen gaat die vlieger niet altijd op en heb je een hele rij van mogelijkheden om toch een workaround te vinden.

Oh, wat stom....
Ik ga eerst maar eens met de aux-en aan de gang ! Maf dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...
Nu ben ik ook vaak bezig om de reverb exact hetzelfde in te stellen op een aantal kanalen om een soort 'eenheid' te krijgen. Daar ben ik dan ook meteen vanaf !

Thanks !!! Hier kan ik vast wel weer even mee in de weer vanavond.

Origineel geplaatst door fuse
Dan blijft het beter hangen. ;)

Het is niet het punt dat een computer te langzaam is maar dat je teveel wilt.

Vroegah toen ze nog met 8 sporen werkten moesten ze ook roeien met de riemen die ze hadden. En dus de mixdown van die 8 sporen naar 2 sporen brengen zodat ze weer 6 sporen hadden.
Of als je maar een compressor hebt je het spoor met compressor moet dubben naar een nieuw spoor zodat je die compressor voor iets anders kan gebruiken.

Maar we zijn tegenwoordig verwend en willen alles in een keer doen. Alleen gaat die vlieger niet altijd op en heb je een hele rij van mogelijkheden om toch een workaround te vinden.

Maak je hierover geen zorgen !
Ik kom nog uit het tijdperk van een Atari ST, met daaraan gekoppeld via SMPTE een 8 sporen sansui cassette recorder. Waarvan ik het eerste spoor dus al kwijt was voor mijn tijdcode... Dus met bouncen etc. ben ik wel vertrouwd.

Back