patchen ms20

twenteric

Stamgast
Beste synth vrienden,

Sinds enige tijd heb ik een ms20, een te gekke synth en samen met de monopoly een perfect duo.

Ik kom echter met de ms20 niet verder met het patchen en hoop op tips van jullie.
Ik heb de manual maar daar kom ik niet echt verder mee, op het internet is veel te vinden over de ms20 maar weinig over patchen.
Jammer genoeg is er ook geen "Grote MS20 Thread"

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet logisch kan patchen met de ms20 , op de ms20 zelf bedoel ik.
Op goed geluk patch ik A met B met veelal weinig resultaat.
Ik zou het zeer kunnen waarderen als jullie mij een zetje kunnen geven in de goede patchrichting, wat kan ik met wat patchen en met welk resultaat.

Bij de manual zit ook wel een soort patchboekje met voorbeelden maar er word niet echt uitgelegd wat er exact gebeurt.
Op Youtube staan ook ms20 filmpjes waar ook gepatcht word met zeer grote geluidsveranderingen maar wat hij nu exact verbindt is niet zichtbaar.

Ik ken iemand met de Korg Legacy Collection, plugins van korg die gebaseerd zijn op hun synths, daarbij zit ook een MS-20 emulatie. Ik ben gewoon de presets daarvan afgegaan en goed gekeken hoe op het beeldscherm de kabeltjes gepatched waren, dit was best leerzaam. Het is jammer dat de MS-20 emulatie meer knopjes had dan de echte dus ik kon niet alle patches namaken.

Je kunt in de legacy collection ook een bank inladen die alleen gebruikt maakt van de originele MS-20 features.
Daarna op de controller even de volume knop helemaal dicht (tot klik) draaien en dan weer open zetten. De virtuele MS-20 neemt dan alle instellingen in 1 keer over van de controller.

Kan iemand me overigens vertellen hoe ik van die Sample en Hold computer bliepjes kan maken op de MS-20? Er staat een voorbeeld op die eerder genoemde site, maar ik krijg het patchen niet helemaal voor elkaar. Ik dacht overigens dat het met ruis moest (ruis in de sample en hold en dan in de oscilator pitch of zoiets).

Origineel geplaatst door renepela
Ik dacht overigens dat het met ruis moest (ruis in de sample en hold en dan in de oscilator pitch of zoiets).

Een LFO op de clock van de S&H , noise erin en uitgang naar de pitch van de oscillatoren. CV out naar de VCA zodat die open blijft.

Origineel geplaatst door Toon
Een LFO op de clock van de S&H , noise erin en uitgang naar de pitch van de oscillatoren. CV out naar de VCA zodat die open blijft.

En even de waveform knop helemaal rechtsom, want de MS20 S&H is geen "echte" S&H zoals je die op modulars ziet. Als de clock hoog is laat hij het signaal door en als die van hoog naar laag gaat doet hij een sample en hold (totdat hij weer hoog wordt). Dus als je klokpulsen niet heel kort zijn, dan krijg je de ruis ook in de output.

Dat was inderdaad het probleem.
Hoorde heel veel ruis door de output.
Nu klinken de bliepjes lekker random.

Back