[synthese]PWM & romplers

fuse

Gepokt en gemazeld
Weet misschien iemand ook of er ook modellen zijn die sample based zijn. (rompler,sampler) die ook met PWM om kunnen gaan?

En nu bedoel ik niet de analoge en virtueel analoge synths, die kunnen dat allemaal wel.

Volgens mij is het nl. heel uniek om combinatie hiervan uit te proberen als het mogelijk is.

De K2X00 serie van Kurzweil beschikt over een PWM dsp in enkele van de algoritmes. En over ROM/RAM samples
en DSP gegenereerde golfvormen.

Je kunt er bv. violen mee laten tremoloën, dat dunne zenuwgezaag
uit horrorfilms.

De yamaha Sy55 zitten 3 samples in met en pulse een op 25% een op 50% en een op 75% geloof ik. Maar dat zijn dus 3 vaste waardes.

De Waldorf Microwave XT kan het. (de oude Wave & Microwave ook)
Je kunt uit twee samples als bron de tussenliggende golfvormen berekenen. Maar de samples in de Microwave XT zijn slechts een halve cyclus groot (klein). Voor PWM imitatie werkt dat redelijk als je een blokgolf en een dunne puls neemt als start- en eindpunt. Maar door de ultra korte cyclus zal het eindresultaat altijd wat dun metalig klinken. Wat natuurlijk ook weer zijn charme heeft...

de roland d-50 kan het ook. maar het is een kwestie van even listig 3 lfo's naar het volume routeren, en die dan elk uit fase laten lopen (maar wel op 'tzelfde tempo), en die dan 3 'tones' met 25, 50 en 75% aan laten sturen.

toch? ik heb een paar mensen horen ruziën over dat, evenals het feit dat een juno maar 1 osc heeft :D.

OK, naar aanleiding van geexperimenteer met m'n EX5 ben ik er op gekomen.
En heb zo'n 4 patches geprogrammeerd met lekkere uitgedunde samples.

Maar net zoals de Kurz heeft hij ook PWM FX (FDSP).
Weet niet of ze hetzelfde zijn. Zal het even proberen uit te leggen.

Maar is wel luxe om een LFO,ADSR(VCA) ook velocity gestuurd speciaal hiervoor te hebben.
En voordeel van FDSP is dat er per toets een FDSP effect gebruikt wordt en je dus veel meer variatie kunt gebruiken.
Nadeel dat je per AWM voice (sample) één FDSP voice er tegenover staat. Dus een 4xAWM patch al 8 stemmen kost.
Geen wonder dat hij een polyfonie van 128 AWM's heeft want dan houd je nog 'maar' 16 toetsen over.

Wel jammer dat die niet toewijsbaar aan een AN Oscilator is. Maar die heeft van zichzelf al PWM (duh!)
En maar eens op zoek naar goede samples want die ROM samples ben ik meer dan zat.

Maar heeft die Kurz ook een zelfde FM,Flanger,Chorus ed type effect?

De Kurzweil Kx00 serie beschikt sinds kort over FM synthese, een ontdekking van Paul Dillen uit Eindhoven
(AIMNV); zie voor meer info: www.dlnsound.com Knap geprogrammeerd (ik ken alleen de K2500 met KDFX
versie), erg veel lof uit de Kurz-gemeente. Zelfs door Kurzweil op de AES in de V.S. gedemonstreerd.
Toch bijzonder dat je een voor onmogelijk gehouden synthese-vorm zelf op een synthesizer kan reconstrueren
(zonder de Yammie boys te hoeven dokken). Zegt iets over VAST en over Paul.
De Kurzweil met de KDFX beschikt over superieure flangers, chorussen (chori?) en ringmodulators (=een soort
FM) dus al met al kan het PWM neerstortende straaljagereffect overtuigend worden gerealiseerd.

Hoop werkelijk dit helpt,

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door 6 trak

ringmodulators zorgen voor AM (amplitude modulatie) dit is dus simpel gezegt 'volume modulatie'
tiz dus zeker geen soort van FM

ring is de som en het verscil tussen twee oscilators. maar is dat dan het zelfde als am?

is am niet een modulatie op de envellope?
of zie ik dat verkeerd

nee ring heeft uitsluitend met de osc's te maken... tiz duz het zelfde als AM,
neem maar eens een freq van 1 en je zult het effect horen op het volume...
de env heeft er niets mee te maken hoewel je wel grappige effecten kunt creeeren door
1 osc te koppelen met de env (pitch dus)... kun je stemachtige dingen mee maken idd.
bijv: osc-1 gaat omhoog in pitch en osc-2 omlaag... en dat dan ge-ringmoduleerd... :D

Origineel geplaatst door 6 trak
nee ring heeft uitsluitend met de osc's te maken... tiz duz het zelfde als AM
de env heeft er niets mee te maken hoewel je wel grappige effecten kunt creeeren door
1 osc te koppelen met de env (pitch dus)... kun je stemachtige dingen mee maken idd. :D

huh ik zeg ook niet dat ring niet met de osc te maken heeft. en waarom is het dan gelijk am:)
maar ik heb ff het grote handboek erbij gepakt(nord modular manual) ik je hebt idd gelijk. ring mod is bijna het zelfde als am. het verschil is dat amplitude modulatie unipolar is(gaat niet onder de nul lijn heen) de ring is dus bi polar en kent dus en gaat dus wel door de nullijn heen. beetje krom uitgelegd maar simpeler kan ik het niet vertellen.

het wezelijk verschil is zijbanden (dus harmonische die er wel of niet bijkomen) en een fase draaing van 180 graden van het eindsignaal bij het geringmoduleerde signaal.

Back