K-station en V-station

Ik heb een vergelijking tussen de Novation V-Station (vst) en de Novation KS Rack (hardware). Het is dan geen K-Station, maar de Novation beweert dat op de KS patches van K-Station exact hetzelfde klinken.

Het is niet fantastisch ingespeeld en het loopt niet altijd even mooi mee, maar het gaat om de vergelijking.
Ik heb de eerste 6 patches uit de V-Station gepakt en ze naar de KS gestuurt.
Je hoort eerst de V-Station en daarna de versie uit de KS.

Het is allemaal gemixt in Cubase en de output van de KS is live in Cubase opgenomen. Het geluid van de bijde synths komen dus door dezelfde geluidskaart en ze spelen allebei dezelfde midi track af.

Het is duidelijk dat ze anders klinken. De ene keer doet V-Station het iets mooier, de andere keer de KS. Je kan goed horen dat de KS in het laag wat beter uit de verf komt.

[Edit]
Ow hij heeft de MP3 niet meegenomen, ik heb hem ff geupload.
Download vergelijking

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Talsma
Alleen al voor de polyfonie is het al de moeite waard om aan de hardware versie te denken. Voor de rest is het grotendeels het zelfde.

Omdat je alles realtime kan besturen denk ik dat je uit de hardware versie meer creatieve sounds krijgt dan met de software.

Ik heb ook eerst V-station gebruikt maar ben toch over gestapt naar een KS-Rack, dat bevalt echt 100x beter. Dus als je er één ziet... mee pakken!

;)

Juist omdat ik de V-Station heb, had ik totaal geen moeite om mijn KS5 weer te verkopen.

Aanslaggevoeligheid van de KS5 was belabberd. Ik kon helamaal niet meer een piano inspelen (The Grand2) op een natuurlijke manier. De noten waren OF luid OF zacht..

Met de V-Station hoef ik niet aan polyphony te denken. Kan probleemloos 8 instances draaien als ik dat wil, (ik denk nog wel veel meer, maar niet getest) iets wat niet lukt met een hardware unit. (zoveel geld heb ik niet.. :D )

Aanslaggevoeligheid van de KS5 was belabberd. Ik kon helamaal niet meer een piano inspelen (The Grand2) op een natuurlijke manier. De noten waren OF luid OF zacht..

Tja het zijn ook geen workstations dus daar moet je ze dan ook nie voor gebruiken.

Als synth kun je ze goed hebben,

Neem nou die preset "Time Traveler" ; mooie pad. Die wil je toch ook een beetje breed laten klinken inplaats van dat "gehaak" wat je hebt als je maar een polyfonie hebt van 8 stemmen.

Maar wellicht heb jij daar weer iets anders voor ;)

hoe dan ook: qua klank verschillen ze elkaar niet zo!
:)

V-station is de sheezy. Ik gebruik hem in bijna al mijn productie, perfecte bread en butter synth, maar je kan er ook prima mee op de creatieve toer. Goeie lay-out, ik vind het de meest overzichtelijke VA-plugin, in tegenstelling tot al die geforceerde reincarnaties van oude klassiekers, die toch nooit klinken zoals het origineel. Novation heeft begrepen hoe je een plugin moet maken.

:luv:

Vind ze nagenoeg hetzelfde klinken.... I:confused:

Travalan: Heeft ie dus dezelfde presets en evenveel presets :D ...

En is de kleur,klank van de filters hetzelfde in de V station als van de K-station ?

Dat waren eigelijk m'n laaste 2 vraagiesss :W

Origineel geplaatst door jaccis
Travalan: Heeft ie dus dezelfde presets en evenveel presets :D ...
Nee, ik heb de presets uit V-Station geexporteerd en naar de KS gestuurt. Je merkt duidelijk verschil, maar eigenlijk maakt het niet zo veel uit welke je neemt. Je kan ze allebei zo tweaken dat ze vol genoeg klinken.

Origineel geplaatst door travelan
De mp3 zat er niet bij, heb hem ff geupload.
http://travelan.clv.nu/V-Station%20vs%20KS.mp3

Oja en een pluim die kan vertellen van welk nummer ik de deuntjes heb ;)

damn... ik heb geprobeerd te ondekken uit welk nummer die deuntjes komt...
zo nu en dan komt er een oud liedje bij me op waarvan ik denk dat het er bij past.... maar ik kan niet diep genoeg in mijn geheugen graven om te achterhalen hoe dat liedje dan precies gaat... hmm volg je me nog?? :D

Ik heb het gevoel dat het een liedje is met zang.. en volgens mij zat er een dikke doubler op die zang (of zijn het meerdere zangers, dat kan ook..)... of was het een vocoder/strakke pitchtune??

Ik ga nog ff mijn best doen.... misschien helpt hypnose.. haha..

Moet wel bekennen dat er meer verschil is te horen dan ik meende te hebben gehoord met mijn KS5 destijds... dus.. you win :biertje:

Mooi vergelijk tussen de Vstation en de KSrack.

Als je patches uit de Vstation overzet naar de KSrack, dan is mijn ervaring dat ze over het algemeen redelijk hetzelfde klinken. Soms moet je wel nog wat tweaken om het resultaat bevredigend te krijgen.

Echter ...

Als je patches van de KSrack naar de Vstation overzet dan moet je goed opletten dat deze sounds geen gebruik maken van de exclusieve mogelijkheden die de KSrack biedt :) (en die dus niet in de V-station voorhanden zijn :( ).

De KSrack kan, naast de standaard analoge golfvormen, ook gebruik maken van een aantal gesampelde golfvormen. De Vstation kent deze golfvormen niet: resultaat is een compleet andere sound !

Een ander voorbeeld is dat bij de KSrack de LFO gebruikt kan worden in singleshot mode en als een envelope generator kan dienen. Hierbij is het onder andere mogelijk om een exponentiele attack te verkrijgen. De Vstation kent dit ook niet.

Origineel geplaatst door Bluesparkle
Mooi vergelijk tussen de Vstation en de KSrack.

Als je patches uit de Vstation overzet naar de KSrack, dan is mijn ervaring dat ze over het algemeen redelijk hetzelfde klinken. Soms moet je wel nog wat tweaken om het resultaat bevredigend te krijgen.

Echter ...

Als je patches van de KSrack naar de Vstation overzet dan moet je goed opletten dat deze sounds geen gebruik maken van de exclusieve mogelijkheden die de KSrack biedt :) (en die dus niet in de V-station voorhanden zijn :( ).

De KSrack kan, naast de standaard analoge golfvormen, ook gebruik maken van een aantal gesampelde golfvormen. De Vstation kent deze golfvormen niet: resultaat is een compleet andere sound !

Een ander voorbeeld is dat bij de KSrack de LFO gebruikt kan worden in singleshot mode en als een envelope generator kan dienen. Hierbij is het onder andere mogelijk om een exponentiele attack te verkrijgen. De Vstation kent dit ook niet.
Vandaar ook dat ik de patches uit de V-Station heb gehaald :)
De melodietjes komen uit Gigi d'agostino - l' amour toujours. Alleen het stukje met de dance1 patch komt uit Bach's Tocatta Fugue. :W

Back