tb-303 sync?

Eevar

Stamgast
Beste mensen. ik heb een tb-303 gekocht en wil deze graag via midi aansturen. hoe kan ik dit het beste doen? ik lees veel over syncen maar wat is het midi syncen nou precies, hoe werkt het en wat heb je er voor nodig? ik hoop dat iemand me kan helpen. thanks.

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Je hebt bijv. dit nodig: MIDI-SYNC convertor

en als je meer wilt weten lees je deze link ff:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=60836&highlight=tb303+sync

Mensen waarderen het hier trouwens als je de zoekfunctie gebruikt. Ik heb de bovenstaande link gevonden door:

TB-303 sync in te typen :eureka:
Ik heb de zoek funtie gebruikt maar alleen TB-303 ingetypt. daar kwam ik niks nuttigs tegen. maar ik ga het effe checke. thanks.

ik heb effe naar het thread gekeken en ik lees over allerlei verschillende kastjes en convertors enz. :S ik heb ook even de handleiding van de 303 bekeken op internet en daar zie ik dat hij met een din kabel via sync aangesloten kan worden. ik heb hier ook een teebee met sync out. als ik het dus goed begrijp kan ik dus gewoon mijn teebee sync out aansluiten op de 303 sync in zonder dat ik een of ander kastje nodig heb ??? en als dat kan neemt hij dan automatisch de midiclock van de teebee over en is hij gewoon aan te sturen op het kanaal van de teebee zonder dat ik de teebee te horen krijg?

grtz.

Origineel geplaatst door Eevar
ik heb effe naar het thread gekeken en ik lees over allerlei verschillende kastjes en convertors enz. :S ik heb ook even de handleiding van de 303 bekeken op internet en daar zie ik dat hij met een din kabel via sync aangesloten kan worden. ik heb hier ook een teebee met sync out. als ik het dus goed begrijp kan ik dus gewoon mijn teebee sync out aansluiten op de 303 sync in zonder dat ik een of ander kastje nodig heb ??? en als dat kan neemt hij dan automatisch de midiclock van de teebee over en is hij gewoon aan te sturen op het kanaal van de teebee zonder dat ik de teebee te horen krijg?

grtz.

Ja gewoon de dinsync van de Teebee op de 303. Dit is niet een gewone midi kabel, dus goed opletten bij de aankoop. Overgens zijn er wel midi kabels die ook dinsync kunnen versturen, deze hebben 5 aders.

Als je de Tb-303 via midi wilt aansturen, dan moet je hem modden. De 303 word daar wel minder van waard. Maar is dan wel heel erg makkelijk te programeren. Ik heb goede ervaringen met de midimod van Colin Fraser, deze kan je makkelijk weer ongedaan maken. Info over de 303 midi mod vind je hier.

maar als ie zowiezo gemod moet worden om hem via midi aan te sturen, wat heb het dan voor nut om hem aan de teebee te hangen? ik wil hem dus gewoon in cubase gebruiken. moet hij dan perse gemod worden? en zowiezo als ik hem alleen aan de teebee hang, word de teebee dan automatisch uitgeschakeld of hoor ik ze dan allebei?

Je hebt 2 dingen die je niet door elkaar moet halen:
Midi & Dinsync

Alleen als je de noten via cubase wilt invoeren heb je de midimod nodig. Nu kan je de 303 op dezelfde manier programeren als de Teebee. Dit moet je alleen doen als je zeker weet dat je de 303 niet meer gaat verkopen, vanwege de waarde vermindering.

De Teebee heeft een dinsync uitgang en die geeft alleen start/stop en tempo data door. Je moet dus gewoon de noten data in de 303 zelf invoeren. Sommige mensen zeggen dat de 303 op deze manier beter klinkt, ikzelf heb dat nooit gemerkt.

In beide gevallen hoor je de Teebee en de 303.
2 acid loops zijn natuurlijk veel leuker dan 1tje.:)

via dinsync is dus eigenlijk het beste. alleen je kan op de 303 nergens het tempo instellen in BPM dus hoe kan hij dan goed in mijn cubase track meelopen en hoe is hij dan zowiezo in cubase te importeren? en ik wil gewoon alleen de 303 horen en niet de teebee en de 303 tegelijk natuurlijk of kan dat gewoon niet anders?

via dinsync is dus eigenlijk het beste. alleen je kan op de 303 nergens het tempo instellen in BPM dus hoe kan hij dan goed in mijn cubase track meelopen en hoe is hij dan zowiezo in cubase te importeren? en ik wil gewoon alleen de 303 horen en niet de teebee en de 303 tegelijk natuurlijk of kan dat gewoon niet anders?

daar is din sync dus voor. en dan gebruik je de teebee enkel als midi > sync converter :eureka:

Als je de 303 wilt syncen stop je midi klok naar je teebee midi in.
En de din-sync uit van je teebee gaat naar de din-sync in van je tb-303.

Als je nu op je sequencer op play duwt loopt de 303 in de maat mee.

Je kan met din-sync dus geen noot informatie versturen. Is alleen klok!

ik vat hem nu helemaal:) bedankt allemaal voor de goede hulp. ben weer wat wijzer geworden. mocht ik mijn teebee een keer willen verkopen wat is dan een aan te raden sync convertor?

grtz.

Ligt eraan wat je verder wilt aansturen en wie je de master wilt laten zijn.....
Wat ook belangrijk kan zijn is of je er live mee wilt spelen of niet.

Ik gebruik zelf een roland SBX-80. Moet wel master zijn, maar heeft 2 keer midi klok uit en 2 keer din-sync uit. Loopt super strak:)

grtzRb

ik vat hem nu helemaal:) bedankt allemaal voor de goede hulp. ben weer wat wijzer geworden. mocht ik mijn teebee een keer willen verkopen wat is dan een aan te raden sync convertor?

grtz.

De teebee is wel een goeie hoor! En vergeet die 4 x cv/gate niet.

Origineel geplaatst door sander
De teebee is wel een goeie hoor! En vergeet die 4 x cv/gate niet.

de teebee is misschien goed maar zal hem weinig meer gebruiken nu er een echte 303 is. wat kan ik met de 4 x cv/gate doen dan? dat heb ik in dit geval toch niet nodig?

Als een teebee ook een cv/gate input heeft, dan kan je de cv/gate outputs van je tb-303 op de teebee inpluggen en zo een tweestemmige acid loop brouwen.......erg veel freak momenten gegarandeerd!

Back