Wat zou een MPC toevoegen aan mijn setup?

ik wil ook niet per direkt alle producers over 1 kam scheren, maar veel hiphop producers of beatcreators, whatever, snappen bijv vaak niks over synthese waarin toch ook een bepaalde logica zit die je terug vind in andere wellicht mixtechnische zaken zoals hoe een filter eigenlijk een eq is/kan zijn. Bij techno en/of dance gerelateerde muziek zal het er niet per ce intelligenter aan toe gaan, maar de insteek van dat soort setups zet de spanningsboog wat ervaring/kennis betreft wel wat hoger dan met de gemiddelde hiphop setup. D'r komt immers meer bij kijken en bij hiphop is er minder vereist voor een goed eind resultaat, ik bedoel hoeveel hiphop producers ken je die geen gebruik maken van samples? zonder dr een software platform in vergelijking te betrekken...ik geloof ook heilig in feit dat niet elke hiphop producer een gearhead is, het gaat immers ook gewoon om die 2bar loop en rest van een track wordt een feit en een sample is al gemasterd tenzij je sample cd's gebruikt. anyway, ik wil niet off topic gaan, my point being, vergeet alle toeters en bellen, kijk naar wat fijn werkt, veel opties is fijn, maar niet per ce fijner voor je workflow wat naar mijn idee de 2000xl ideaal maakt in een hardware omgeving, tis net een cassette recorder voor midi en die sampler die erin zit, die is leuk voor live maar in een studio omgeving geef ik wel degelijk de voorkeur aan andere samplers. In een kleinere setup zal een 4k dan ook de beste hardware optie zijn op dit moment omdat er maar 1 24bit/96khz sample engine bestaat. In een grotere setup met meer randapparatuur zal een een simpele xl met een Z8 een mooi substituut zijn, maar dat zal uiteindelijk ook duurder uitkomen mocht je bijv geen goede ( lees dure ) mengtafel hebben, om het geheel op niveau te houden. Daarom zal menig producer ook makkelijk de software kiezen. Software kan weer integreren met je hele daw mocht je een pc/mac gebruiken.

Ow ja, chop shop...emu ultra serie deed dat ook al, maar mijn hele punt op dat gebied is dat recycle en soundforge ofzo al zoveel fijner/sneller werkt dan editen op welke machine dan ook. Samplen van een draaitafel zal ook altijd beter klinken op een goede geluidskaart of een 24/96 sampler, ik verwed dat samplen naar een asr-x bijv beter klinkt dan een mv...kwestie van ad/da converters en voorkeur (en kennis om die voorkeur te hebben) zoals het S1100 verhaal. Ik weet niet wat die mv kost, maar ik vind t bij voorbaat al te veel, waarom dan geen pc ?

@MB, check studio electronics eens voor synths met ballen

Ik ben overgestapt van de mpc2000 naar de 4000 door de sequencer oa (en natuurlijk de sampler opzichzelf)
de Sequencer laat me veel creatiefer omgaan met mn tracks

ja, het lijkt me ook wel vet om een 4k te hebben en ik kan me eigenlijk niks voorstellen in hoe verre nou de sequencer beter is dan de 2kxl buiten het feit dat zn ppq een factor 10 groter is, hoe relevant dat voor hiphop is ook een vraag gezien veel moderne hiphop weinig van human groove van doen hebben, bovendien is elke setup anders en ieders perspectief op werkwijze ook zeker anders. Ik ben bijv bij uitstek een bedroom techie, zoals elke hiphop producer maar begreep ook uiteindelijk snel mn beperkingen, zo kan ik thuis echt een berg aan high end stuff neerzetten, het zal nooit in de buurt komen van een echte studio omgeving...dus investeer ik daar ook niet in. Met een 4k, ik zou een track maken, losse sporen renderen en in de studio met logic uitmixen, basslijnen uit een echte synth trekken en hardware compressors gebruiken over een hardware tafel met hardware effecten. Dus wat ik thuis of waar dan ook maak, het moet droog al goed klinken zodat het mixen in een goede omgeving een eitje is en vlot verloopt, en dus ook cheaper, dat geld dan net zo goed voor een 4k of een mv...

Origineel geplaatst door Formant
Dus wat ik thuis of waar dan ook maak, het moet droog al goed klinken zodat het mixen in een goede omgeving een eitje is en vlot verloopt, en dus ook cheaper, dat geld dan net zo goed voor een 4k of een mv...

Woord @ dat!! :halleluja

Ligt eraan wat je dermee doet ik sample bijna nix ik speel me eige shit wil jij zegge dat dat the easy way is vergeleke met het "moeilijke sample plukken van anderen" haha, man je bent gewoon geen egte als je zo praat, jij bent vast zo iemand die zen shit sampled en met de sound van die artiest pronkt zonder zelf een aandeel in de sound te hebben.
:r

Origineel geplaatst door Lawtji
jij bent vast zo iemand die zen shit sampled en met de sound van die artiest pronkt zonder zelf een aandeel in de sound te hebben.
:r

ja idd, onder andere, met name alles pre 80's, pluk van vinyl, mp3 whatever, tevens ook gewoon instrumentale hiphop zonder phrases maar wel met samplers of exs24 en soms is een beetje knip schuif en plak werk ook best leuk. Ik bedoel, je kan echt alle kanten op, soms is mn xl gewoon een midi recorder die je aan een clavinova plakt lol

tuup lol

Beetje een late post voor Formant...
Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt maar ik denk dat dat voor alle genres op gaat. waar zeg waar hip hop producers samples gebruiken gaan dance mensen los op presets ... maar ik vind dat het om het eindproduct gaat ... en om je eigen artistieke geweten m.a.w. als het jij je er goed bij voeld om gewoon wel loops te samplen en dat zo tegebruiken waarom niet ... ik zelf gebruik bijna nooit loops maar eens in de zoveel tijd vind je toch een loopje op een lp die zo perfect is dat je er een hele beat om heen wilt bouwen ( en dat is toch wel een beetje de basis van deze hele hip hop shit) maar er zijn genoeg producers die die shit naar een nieuw level brengen
bekendere als timbaland maar ook veel onbekendere als prefuse 73, Antipop consortium, EL-P,J-dilla

En niet te vergeten Madlib hoe wel hij ook vaker een loop sampled en naar eigen zeggen niet meer als een kick toevoegt om de loop af te maken. Het komt toch uiteindelijk neer op je eigen artistieke geweten. Wie ben ik dan om daar over te oordelen vind ik het niks ga ik het gewoon niet luisteren.

Origineel geplaatst door rasz
Ik denk dat je ergens wel gelijk hebt maar ik denk dat dat voor alle genres op gaat. waar zeg waar hip hop producers samples gebruiken gaan dance mensen los op presets ... maar ik vind dat het om het eindproduct gaat ... en om je eigen artistieke geweten m.a.w. als het jij je er goed bij voeld om gewoon wel loops te samplen en dat zo tegebruiken waarom niet ... ik zelf gebruik bijna nooit loops maar eens in de zoveel tijd vind je toch een loopje op een lp die zo perfect is dat je er een hele beat om heen wilt bouwen ( en dat is toch wel een beetje de basis van deze hele hip hop shit) maar er zijn genoeg producers die die shit naar een nieuw level brengen
bekendere als timbaland maar ook veel onbekendere als prefuse 73, Antipop consortium, EL-P,J-dilla

En niet te vergeten Madlib hoe wel hij ook vaker een loop sampled en naar eigen zeggen niet meer als een kick toevoegt om de loop af te maken. Het komt toch uiteindelijk neer op je eigen artistieke geweten. Wie ben ik dan om daar over te oordelen vind ik het niks ga ik het gewoon niet luisteren.

dat klopt ook wel, maar om ff een punt te maken, timbaland's synth invloeden komen uit de dnb, hij is namelijk groot fan van Teebee. Voor dnb moet je toch meer uit de kast halen dan voor bijv hiphop, dus je algemene kennis omtrent produceren zou toch groter groter moeten zijn, uitzonderingen daargelaten. Op dat gebied vind ik timbaland echt wel 1 van de betere hiphop/rnb producer. Ik heb overigens geen vaste workflow of uitgangs principe, gewoon een berg instrumenten en opties waarmee je muziek kan maken dus ik snap hoe betrekkelijk het allemaal is maar instrument keuze is wel relevant mbt tot hoe je wil werk/workflow en als noob komt er veel bij kijken als je niet weet hoe je werkprocess eruit moet gaan zien. Ik zal iedereen aanraden om bij de basis te beginnen en niet meteen voor de all in one oplossing, die learningcurve is uiteindelijk groter, ik bedoel, je kan niet oneindig presets blijven gebruiken. Persoonlijk vind ik het ook wel fijn om een pallete aan klankspectra om handen te hebben zodat ik niet alles uit 1 en dezelfde bak moet trekken.

Ik steel inderdaad de sound van andere artiesten en pronk daarmee. Daar is de sampler voor vind ik zelf maar ik neem ook bassgitaren op van een vriend van me die ikzelf inspeel dan pronk ik eigenlijk met de sound van de bassgitaar.
Dus dat over het pronken met andermans sound vind ik toch wel eigenlijk een beetje flauwekul.
Ik vind ook dat je niet moet opscheppen als je een loop gebruikt van een andere artiest want dit is al kant en klaar voor je ingespeeld. Dit doen toch wel de meeste producers eens maar ik zie dat veel trance artiesten ook oude liedjes opnieuw inspelen of acapellas van hits gebruiken. Toch kan het iets heel moois opleveren en dat is uiteindelijk toch het belangrijkst.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat hiphop producers vaak helemaal niet lazy zijn en ook heel creatief kunnen zijn met alleen al samples.
Ik bedoelde dat je met Presets uit een synth veel makkelijker een melodie kunt maken (zoals die jongen) Dan dat je je noten van vinyl haalt en het met die paar noten het moet zien te doen.

Ik was gewoon stomverbaasd hoe die keel in die zaak zo snel een techno lied maakte zonder verder ook maar iets nodig te hebben behalve reason. Het klonk gewoon zwaar goed maar de manier waarop hij het deed was eigenlijk heel simpel want ik ging daarna ook achter die PC zitten en tikte ook een beetje op de toetsen.
Ik ging gewoon dik trance spelen zonder dat ik het ook maar ooit had willen doen. Hoefde er gewoon niks voor te leren en kon het meteen en ik kan nog geen eens noten lezen. Drukte play en het gebonk begon kon zo een Preset aanklikken en ik rockte. Zo doen veel hiphop producers het ook n maar de meeste MPCers niet.

SE-1 lijkt me zwaar vet maar is me te duur. Als ik het geld had kocht ik deze. Dit is wel echt analoog en zal zeker mijn MV bass killen aangezien hij zo zwaar klinkt als een Minimoog.
Zit nu heel erg te twijvelen tussen Korg R3 en Minimax.
Ben toch bang dat ik de synth niet zal gebruiken door de Bass-Synth uit de MV.
Welke zouden jullie kiezen voor vooral baslijnen en rare effecten?

Origineel geplaatst door rasz

Ja hier heb je helemaal gelijk in soms kun je een loop nemen en gewoon hieromheen bouwen en het alsnog moeilijk herkenbaar maken. Dat kun je soms al door alleen de pitch te veranderen.
Soms kun je een loop ook haast niet opchoppen doordat er zoiets als 1 hele lange bassnoot doorheen ligt over een piano melodie. Als je je chops dan maakt van de pianonoten hoor je die bass heel lelijk er doorheen en verschillende volumes hebben. Vaak hoor je ook lelijke overgangen tussen noten als je chops gebruikt.

Soms kom je gewoon zon mooi stukje tegen op plaat dat je hem niet mooier kan maken en het bij een loop houd.
Ook Premo doet dit en hij is toch wel een van de besten.
En het is trouwens waar deze hiphop beats begonnen heel lazy als je teruggaat naar de eind jaren 80 zie je dat er nog helemaal geen producers zijn die chops gebruikten.
MPC's werden toen allemaal gebruikt voor loops en drums.
Volgens mij is Premo de allereerste die met de chop techniek een hele beat wist te maken.

Zo je weet de history dus ook niet.
Marley Marl was 1 van de 1e die gesamplede drums gebruikte.
Het Choppen werd al voor premo gebruikt (in andere muziek soorten zelfs al veel eerder en vaak nieteens met sampler)

Of je nu loopt of chopt, het maakt allemaal niks uit. Zelfs al is de loop duidelijk herkenbaar. Het gaat om het eindresultaat. Veel van de classics zijn gebaseerd op duidelijk herkenbare loops. Denk eens aan Time's Up van O.C. bijvoorbeeld. Ik ben een liefhebber van gechopte beats, maar als de beat dope is, zal het me een zorg wezen of deze gechopt is of op een loop gebaseerd is.

Ja klopt Marley Marl was de eerste die drums pakte van verschillende platen. Dat zegt hij zelf in ieder geval op de Beat Kings DVD. Dit is ook Premo's grote voorbeeld zegt ie zelf.
De eerste chops werden gewoon met de draaitafels opgenomen op tape. Het heette toen geen chops dan maar was hetzelfde eigenlijk door een stukje van de plaat te laten horen en het geluid weer uit te zetten met de fader. Dit hoor je veel in Run DMC tracks.
Eigenlijk is Marley de grootste pioneer van wat wij nu doen met de MPC en MV. Marley had niet eens een SP-12 in die tijd hij gebruikte één of andere Korg Delay rack waar hij alles mee samplede.
Grappige is dat niemand wist hoe Marley zijn drum beats maakte de eerste jaren. De meesten deden het met een TR-808 of andere drummachine.
Wat gebruikt Marley nou eigenlijk?
Premo heeft het wel geleerd van hem en hij was ook echt niet één van de eersten maar ik bedoelde Prem vind ik toch wel een van de eersten die met echte mooi gechopte melodieen kwam.
Ik vind Marl's beats uit die tijd toch veel klinken als een gewone drumbeat met een paar geluiden eroverheen wat de melodie vormt. Toch is dit hoe hiphop gemaakt wordt.
Premo zette het zeker wel een paar stappen hoger qua gechopte melodieen.

kijk muziek en de sample kunst gaan ook steeds verder daarom kon je vroeger weg komen met shit waar je nu voor word uitgelachen
alles moet je zien in de context van een groter geheel
logisch dat er nu moeilijk word gedaan over een "loop" omdat 1 het is al een miljoen keer gedaan 2 choppen is tegen woordig zo makkelijk het getuigt bijna van luiheid als je gewoon een sample jat ....

samplen is net als het werk van picasso

hij begon ook niet meteen met van die kubistische shit

eerst maakte hij "gewone" schilderijen

Pablo-Picasso-Child-With-A-Dove-25639.jpg

toen ging die choppen
demoiselles_FINAL.jpg

shit heeft gewoon tijd nodig om zich te ontwikkelen of zo maar je moet wel eerst de vorm kennen voor je het kan ontleden

sterker nog zullen we een battle houden wie de vetste track maakt met alleen maar loops...?
en dan in ronde 2 alleen maar chops van die zelfde loops

^^^^ wordlife is ook een klassieker & well put rasz. Ik zie hiphop niet zo eenzijdig en ben ook behoorlijk trueskool, ik zal niet zo snel een bepaalde sound najagen, veel anderen wel omdat die en die zus en zo gebruiken en dat is toch wel zon beetje de grote noobfactor in hiphop. Gasten met oem parade paardjes, er niks van snappen en een beetje presets flippen, mpc's kopen oke maar waarom je nou en een mv/4k/triton/motif etc etc wil hebben?? hoeveel sequencers heb je ign nodig ? Is dat nou makkelijker ? Volgens mij weten de meesten het niet lol Ik heb verder ook eigenlijk weinig op met pcs in setups maar een daw heb ik wel nodig om te recorden en liever dat dan de recorder in de 4k/MV, liever over een analoge tafeltje summen dan intern.

Origineel geplaatst door Lotuz
Of je nu loopt of chopt, het maakt allemaal niks uit. Zelfs al is de loop duidelijk herkenbaar. Het gaat om het eindresultaat. Veel van de classics zijn gebaseerd op duidelijk herkenbare loops. Denk eens aan Time's Up van O.C. bijvoorbeeld. Ik ben een liefhebber van gechopte beats, maar als de beat dope is, zal het me een zorg wezen of deze gechopt is of op een loop gebaseerd is.

Veel classics zijn gewoon gemaakt met een loop en zelf gespeelde drumbeat + bass.
Ja het kan mij eigenlijk ook weinig schelen of je loops of chops gebruikt maar ik vind dat je niet moet gaan opscheppen als je gewoon een loop heb gepakt en verder weinig zelf hebt toegevoegd.
Als ik loop probeer ik wel altijd iets te zoeken wat niemand nog heeft gebruikt.
Vaak kom ik dan met de gekste platen zoals van Nederlandse orkesten enzo.

Neem Kanye West die toch bijna altijd loops gebruikt en ook niet zulke korte. Ik vind hem niet de beste maar hij heeft de mooiste beats in de afgelopen 7 jaar gemaakt vind ik.
Veel hebben daarom ook geen respect voor hem omdat hij met het werk van een ander er vandoor gaat.
Premo en RZA lijken ook wel hun beste tijd te hebben gehad vind ik want ik vind hun beats nogal matig vergeleken met die van de eind jaren 90.
vind het eigenlijk maar niks dat Prem met Christina Aguilera samenwerkt. Zo ken ik hem niet.
Hoor ook nog maar weinig van Pete Rock. Heb wel zijn Center of Attention LP (2003) gekocht een paar maand geleden maar die tracks komen allemaal uit de 90's.

Ik vind Just Blaze de beste op het moment. Hij heeft veel verschillende stylen.

Origineel geplaatst door MB Beatz

Neem Kanye West die toch bijna altijd loops gebruikt en ook niet zulke korte. Ik vind hem niet de beste maar hij heeft de mooiste beats in de afgelopen 7 jaar gemaakt vind ik.

ja, ehm... dr zijn ook nog gasten als edan, atmosphere, louis logic etc etc die ook echt allemaal dope platen maken, kanye west...tja kwestie van smaak, ik vind t een beetje de new p diddy.

die brand new mtv reclame beat die vind ik dan wel weer foking vet

er is ook zo'n nieuwe nederlandse producer

ik ben ff zn naam kwijt ow ja

RASZ die man is echt koning met mn mpc :p

ik merk bijmezelf een groot verschil tussen beats die ik maak voor mc's en beats die gewoon instrumentaal blijven verder maak ik ook veel niet hip hop shit met mn mpc hoe wel ik vaak merk dat ik toch een synth miss of zo hoe wel je moet je zelf wel puchen om een zieke melodie uit de mpc te halen maar voor drum tracks is die ideaal melodieën vind ik zelf moeilijker maar het heeft ook veel temaken met de manier waarop je chopped chop je losse noten chop je in bars en zo
daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ff nieuwe draad openen want we gaan echt MAAAAAAAD offtopic

ja, ik probeer de hele tijd ook on topic te blijven, maar hiphop is gewoon per definitie lastig lol

Back