Synth-solo's

Dit zijn ook wel coole solo's ..

Auduino DIY Synth

Laatst gewijzigd:
Ik vind de ARP odyssey solo's bij Area vrij fantastisch:

(Wel een beetje geduld hebben voor de italiaanse zang ophoudt ... Die modular, is dat trouwens een serge of wat ?)

Zijn er nog dingen aan te raden in dit jazz-(prog)-rock genre (ik ken inmiddels Return to forever, Weather report en Herbie Hancock)?

Joris

Laatst gewijzigd:
Maar om even on topic te blijven:

http://www.youtube.com/watch?v=gZiq4fY8uew

Chick Corea met een White Face Arpje in 1974. Nog met Bill Connors ipv Al DiMeola.
Al met al mijn lievelingsclip op youtube omdat het een lange synthsolo is en alleen Jan kan in zijn schaduw staan. Wat maakt dit zo goed? Zijn pitch-bend techniek. Moeilijker als het lijkt en als je Chick na wilt doen heb je geen hand meer vrij om nog aan de andere knopjes te draaien.
Echt waanzinnig mooi dit :okdan: :luv:
Ik wou dat ik dit kon ;{=(

Ja, dat linkje ben ik je wel dankbaar voor. Voor de gelegenheid No Mystery weer 'ns uit de kast getrokken. Op kant A staat Sofistifunk... Jummie...

8~

Een Hammonnd B3 is zekers een synth met zijn drawbars waarmee je wat sinusjes bij elkaar mixt, synthese dus, luister anders dit maar,
http://www.youtube.com/watch?v=8uwyO1tnaXE&feature=related
En er werd ook wel eens op een synth gerost door John
watch

Helaas ook het enigste synt nummer van DP.

- Nog zo'n korte, eenvoudig maar briljante: Eddie Jobson op zijn CS80 in Rendezvous 6.02 (UK)
Jammer van zijn persoonlijkheid (schijnt echt een enorme arrogante klootzak te zijn. Geloof dat hij daarom ook bij Zappa de laan was uitgestuurd…) maar zijn werk in UK is erg goed. Vooral op hun debuut album.

Geweldige solo's die je hebt genoemd.
die toetsensist van frost is echt freaky goed.
/QUOTE]
Toetsenist van Frost is erg goed (en erg aardig). Weetje: deze man zit achter veel grote engelse hits waaronder the atomic kitten…

Wow, weer eens even het petrucci en rudess geweld teruggeluisterd . Eeerrrrruuuuggg lekker hoor. :okdan:

En wat dacht je van twee nummers later op de zelfde CD, The Great Debate:
Vanaf zo ongeveer 9.24 minuut begint een instrumentaal deel, dat vanaf 10.39 nog interessanter wordt, als Petrucci op zijn Kurzweil 2600 uit begint te halen.

Effe naar adem happen.
:D
Alles op six degrees is goed naar mijn inziens. CD2 misschien een beetje te cliche en bombastisch (wat dat betreft missen rudess en petrucci klassieke smaak vind ik. Het blijft te cliche en voorspelbaar) maar de unison partijen zijn geweldig!

ik heb niet de hele topic gelezen, zeker, heb wel wat beters te doen.
maar george duke bij zappa, is smullen, bijv. roxy +elsewhere
en natuurlijk zappa zelf, op de synclavier, niet direct een solo, maar luister eens naar Gspot tornado, is ook smullen, ook uitgevoerd in het yellow shark project, net zo goed , alleen geen synths dan.
garoeten,
jeroen
Echidna's arf of you blijft een fijne. Net als (niet op roxy, wel op you can't do that on stage anymore vol.2 - the helsinki concert) Approximate. Zo goed als bij zappa heeft George nooit meer gespeeld (al hadden veel muzikanten daar een handje van… Zappa wist alles eruit te trekken bij iedereen)

3. Michael Brecker - Peep, eigenlijk een synth bespeeld met een EWI. Mijn favoriete solist.

Eigelijk zijn saxofoon en gitaren geschikter voor solo's dan synths,:P
Ben ik volledig met je eens. Veel meer controle over je geluid en veel meer mogelijkheden. Al worden akkoorden lastig op blaasinstrumenten…
Wat nog beter is dan Brecker -> Metheny op zijn GR300 samen met Brecker ;) Staat ergens een versie van Question & Answer op youtube uit (ik gok) 2001 ofzo (met oa dave holland en jack dejohnette). Wat daar op dat podium gebeurd is echt onbeschrijfelijk tussen die twee. De rest van de band vind het in ieder geval erg indrukwekkend en amusant (en wees eerlijk, dave en jack zijn geen broekies en hebben al heel wat meegemaakt…)

voor je het weet wil je Chick Corea nooit meer horen.
(erg goeie toetsenman,maar ik vind hem een beetje saai. maar dat is meer een kwestie van smaak)
groeten,
jeroen
Chick heeft een beetje zijn eigen stijl en een bepaald stramien waar hij inzit. Erg veel spaanse/latin invloeden. Herbie en bijv. lyle mays hebben meer naar klassieke muziek geluisterd en dat hoor je ook terug in hun spel (al valt chick op een grand piano zeker niet tegen!).
Weet niet wat je van Chick hebt gehoord? Wat hij met de Elektric band (behind the mask, erg aan te raden!) doet is erg anders van bijvoorbeeld Return to Forever (Returns, zet die maar eens op…)

Ik vind juist (in het rijtje Chick, Herbie en Lyle) dat Chick degene is met de meest hoorbare klassieke invloeden.

Tony Banks:

Wie kent trouwens Galleon?
die hebben ook een toetsenist die overal kleine snelle heerlijke moog loopjes in de songs stopt.

Inmiddels ben ik me in Galleon aan het verdiepen. Heeft heel mooie muziek gemaakt. The Price bijvoorbeeld. Met prachtige moogsounds/solo's.

Ben ik volledig met je eens. Veel meer controle over je geluid en veel meer mogelijkheden.

Ook ik ben het daarmee eens. Maar ik vind ook dat er maar weinig toetsenisten zijn die de mogelijkheden die de pitchbender en modulation wheels bieden goed gebruiken. Rudess kan het heel erg goed. Maar noem nog eens een voorbeeld? Ik moet heel hard nadenken.

Als je dat onder de knie hebt, dan kun je veel doen wat een gitarist ook kan. Ben het zelf ook aan het leren :D

Ook ik ben het daarmee eens. Maar ik vind ook dat er maar weinig toetsenisten zijn die de mogelijkheden die de pitchbender en modulation wheels bieden goed gebruiken. Rudess kan het heel erg goed. Maar noem nog eens een voorbeeld? Ik moet heel hard nadenken.

Zo uit mijn hoofd:

Derek Sherinian
Kevin Moore
Jens Johansson
Jan Hammer
George Duke kan er geloof ik ook wat van..
Neal Morse
Ryo Okumoto
Jem Godfrey

Het is eigenlijk ook niet zo moeilijk. Als je maar weet waar je heen bendt.

Ik vind juist (in het rijtje Chick, Herbie en Lyle) dat Chick degene is met de meest hoorbare klassieke invloeden.
Weet niet of je toevallig ook Lyle zijn solo werk kent en of je meer hebt gehoord van zijn spel dan wat de PMG heeft uitgebracht (bootleg opnamens bijv. of live opnamens zoals de 4 dvd's) maar lyle kan behoorlijk klassiek uit de hoek komen. Debussy, Chopin en Ravel zijn grote voorbeelden van hem. Voor het geval je de way up live dvd hebt, zijn piano solo in way up pt 2 (na het melancholische stuk waar steve electrische bas speelt—op het album door Richard Bona overigens—) heeft toch aardig wat klassieke elementen.

Als je dat onder de knie hebt, dan kun je veel doen wat een gitarist ook kan. Ben het zelf ook aan het leren :D
Rudess kan het goed omdat hij ook gitaar speelt en daarom erg goed weet wat je met een gitaar kan doen. Daarbij kan hij erg goed zijn geluiden programmeren en in zijn patches optimaal gebruik maken van deze kennis om zo de juiste parameters te laten aansturen door de juiste controllers.

Overigens, hier Chick met zijn Yamaha KX5. Hij bend niet echt zoals een gitaar speler ofzo maar hij maakt veel gebruik van zijn mod en pitch wheels.

Ik heb alles van Lyle en Herbie, en bijna alles van Chick (incl bootlegs). Chick heeft ook de nodige klassieke werken geschreven, terwijl Lyle en Herbie zich daar nauwelijks aan wagen.

Op de laatste CD van Riverside staat in het nummer Hybrid Times een solo waarvan ik niet kan horen of het een gitaar of synthsolo is, zo rond 3.06 begint ie. Met bending en een soort wah-wah effect wat ik helemaal te gek vind. Hij gilt!

Wie kan het horen? Het moet met een synth in ieder geval ook kunnen.

Wat een geweldig nummer trouwens, toch? :okdan:

Op de laatste CD van Riverside staat in het nummer Hybrid Times een solo waarvan ik niet kan horen of het een gitaar of synthsolo is, zo rond 3.06 begint ie. Met bending en een soort wah-wah effect wat ik helemaal te gek vind. Hij gilt!

YouTube - Riverside - Hybrid Times (Part 1)

Wie kan het horen? Het moet met een synth in ieder geval ook kunnen.

Wat een geweldig nummer trouwens, toch? :okdan:

Gitaar.

Back