Synth-solo's

Waren ze populair in Nederland? Het is iets voor mijn tijd, ik was drie toen dit uitkwam :D

Ik ben ca 12 jaar ouder en heb zelfs nog een cd van ze, Headlines (de beste van ze, samen met de voorganger Planetary Invasion), toendertijd gekocht.

Niet heel populair, maar wel bekend bij de in-crowd. Typisch R&B geluid uit die tijd, met als afwijking de altijd vet aanwezige synths. De synthdrums zijn in retrospect wat ongenietbaarder. Maar de vette synthbas in Operator (youtube) maakt alles weer goed.

ik heb niet de hele topic gelezen, zeker, heb wel wat beters te doen.
maar george duke bij zappa, is smullen, bijv. roxy +elsewhere
en natuurlijk zappa zelf, op de synclavier, niet direct een solo, maar luister eens naar Gspot tornado, is ook smullen, ook uitgevoerd in het yellow shark project, net zo goed , alleen geen synths dan.
garoeten,
jeroen

Favoriete solo's allertijden

Favoriete solo's allertijden

Mijn favoriete solo's:
1. Stevie Wonder - Contusion, staat op Songs in the Key of Life
2. Kenny Kirkland - Bring on the night Live met Sting. Deze gast, RIP, kon echt vet spelen.
3. Michael Brecker - Peep, eigenlijk een synth bespeeld met een EWI. Mijn favoriete solist.

Eigelijk zijn saxofoon en gitaren geschikter voor solo's dan synths,:P

Jaws*D
Welke twee noten zijn dat eigenlijk? F en F kruis?

shit, als je op youtube op spliff zoekt krijg je 7 pagina,s hoe je een joint rolt

En dat wisten we allang natuurlijk, hoe dat moet...

Maarre heb 2 pagina's overgeslagen, dus mischien dat het daar gebeurd is, maar ik wil toch ook Herbie Hancock's solo in Chameleon even genoemd hebben.. bij deze.

volgens mij nog niet genoemd in deze thread : Tom Coster >> http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Coster

Supergave toetsenist die imo een mooie balans heeft gevonden in z'n solo's tussen virtuoos zijn, maar niet té, en waar het moet weet hij voldoende lading erin te brengen dat je hoort dat-ie echt wel weet wat hij doet.. Ik ken Tom Coster van "Vital Techtones" , een progressieve fusion rockband met in de basis Steve Smith (drums), Scott Henderson (Gitaar :P supervet) en Victor Wooten (basgitaar.. niet normaal meer)

Ben een keer bij een concert geweest van hun in de Boerderij in Zoetermeer, was helemaal te gek.. daar was dan Frank Gambale bij ipv Scott Henderson.. ook goed :)

Gave thread verder, ik ga er eens een avondje voor zitten :baco:

en dan nu de slechtste, dit is een nieuw braakmiddel volgens mij.
YANNI met renegade op youtube.
een groot orkest, met wat aangenomen volk, die een misselijkmakend , "grote noten, snel klaar" arrangement van een bluesje doen.
over vervuiling gesproken,...........
niet kijken dus, en anders op eigen risico.
groeten,
jeroen

deze is beter voor de gezondheid...................
http://www.youtube.com/watch?v=1Gr6Re7LKY0
wel alles kijken he'?!
gfaroeten,
jeroen

Ja, dat is m!
Geweldige solo, geweldige synthspeler, ook al het begeleidingswerk van hem bij Zappa is bijzonder....en mooi, dus één van mijn 2 idolen (de andere is Allan Holdsworth, maar da's een gitarist, dus telt hier niet).
:halleluja

deze is beter voor de gezondheid...................
http://www.youtube.com/watch?v=1Gr6Re7LKY0
wel alles kijken he'?!
gfaroeten,
jeroen

toch jammer dat , ook hij, z'n handen alleen gebruikt om op een vaste vooringestelde sound een snelle melodie te spelen.
heb tot nu toe alleen mannfred man en de toetsenist van de stranglers echt tijdens het spelen aan de knoppen zien draaien en dat bedoel ik nou met een synthesizersolo.
verder hou ik wel van zappa

Ryo Okumoto (toetsenist bij Spock's Beard).

Nummer: East of Eden, West of Memphis

zijn gebruik van de Minimoog is gewoon echt geniaal. Live overigens ook een fantastische toetsenist. Vette Hammond solo's, Dikke Mellotrons, Uber-Screeuwende Minimoog die hij live genoeg tweaked tijdens het spelen :{:{:{

Maar om even on topic te blijven:

http://www.youtube.com/watch?v=gZiq4fY8uew

Chick Corea met een White Face Arpje in 1974. Nog met Bill Connors ipv Al DiMeola.
Al met al mijn lievelingsclip op youtube omdat het een lange synthsolo is en alleen Jan kan in zijn schaduw staan. Wat maakt dit zo goed? Zijn pitch-bend techniek. Moeilijker als het lijkt en als je Chick na wilt doen heb je geen hand meer vrij om nog aan de andere knopjes te draaien.
Echt waanzinnig mooi dit :okdan: :luv:
Ik wou dat ik dit kon ;{=(

leuk, maar als je goed luisterd, dan hoor je meteen dat een goed pitchbend wheel een soort van vereiste is om het goed te kunnen gebruiken.
in de 2e helft van de synthsolo zijn de bends, zelfs bij Chick vals.
hij komt altijd wel goed gestemd bij de root uit.
verder wel leuk om weer eens wat echte oldskool jazzrock te bekijken.
als ze wat jaren eerder waren geweest dan was het zwart/wit ipv kleuren geweest.

de eerdere link is wel erg geinig, Jam Hammer, Jeff Beckstein en die knakker van Toto (toch?)
vooral Jeff beck is erg interessant om te bekijken (luisteren dus) als synth speler.
hij soleerd op een synth manier, net zoals Jan Hammer op een gitaar manier soleerd(t?)
kortom, als je dit wilt doen, een goed pitchbend wheel is noodzakelijk, en verder alle remmen los en loos gaan 8~:okdan:
en om te leren soleren, rechts willekeurige , voor de kat z'n fluit weg acoorden spelen, en links loos gaan, enigzins binnen de acoorden om te beginnen.en een drummachine gebruiken om in de welke dan ook maat te blijven.
voor je het weet wil je Chick Corea nooit meer horen.
(erg goeie toetsenman,maar ik vind hem een beetje saai. maar dat is meer een kwestie van smaak)
groeten,
jeroen

Back