korg N5.. ja of nee?

jobo

Nieuwkomer
hoi allemaal

ik ben een pianist die dankzij ruimte gebrek aan een keyboard moest. maar dat bevalt me eigenlijk erg goed. alleen zijn de presets erg slecht. het is dan wel een erg goedkoop casio beginners ding, maar zelf geluiden maken lijkt me erg vet. ik expirimenteer ook veel.

nu ben ik gaan rondkijken en kwam op dit forum wat dinngetjes tegen. ik ben op zoek naar een 2e hands synth waaran je veel kunt tweaken zonder dat je in erg ingewikkelde menus komt. ik hoef geen drums en al dat soort dingen, het liefst ook niet aan een computer. ik wil gewoon live in de oefenruimte lekker kunnen jammen en soleren.

ik kwam een korg N5 tegen op marktplaats en op dit forum is die ook al eens kort aan bod geweest. ik vraag me af of de korg wel is waqt ik wil. ik zoek dus vooral orgels strings en wat echte electronische dingetjes, maar niet voor houso ofzo, ik ben meer prog rock kant op bezig.

ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn plaats.

job

ik zie nu ook een korg poly six, dat is nog meer tweaken, misschien is dat beter? wel ouder...

De Polysix is legendarisch... Maar misschien moet je jezelf eerst eens afvragen of je wel een Analoge synth of een VA wilt...

Aangezien ik lees dat je pianist bent (net als ik) lijkt het me voor jou verstandiger om een 88 hammered weight controller te kopen.. Ik weet niet hoeveel je van plan bent uit te geven. Maar met een gewone synth van tegenwoordig kom je ook al aardig ver met het tweaken van geluiden.

En nog even dit... JAY nog iemand die de prog. kant uit wil :biertje:

Origineel geplaatst door jobo
ik zie nu ook een korg poly six, dat is nog meer tweaken, misschien is dat beter? wel ouder...

Als je analoog zoekt in de richting van een polysix heb ik nog wel een poly 61. Die bak heeft weinig knopjes maar is verder erg eenvoudig in bediening en klinkt gewoon erg lekker. Ik zou zeggen luister eens wat demo's en kijk of het wat voor je is:

Mp3

polysix is nu niet echt de strijkerbak... Leuke analoge bak dat zeker maar niet wat de topic starter zoekt...
N5 heeft wat je zoekt. Gebruik de EX versie al jaren en gebruik hem ook on the road... Ideaal ding met een flink scala aan geluiden. Erg inspirerende synth en heel goed te programmeren en te editten...

Re: korg N5.. ja of nee?

Origineel geplaatst door jobo
ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn plaats.

Doorsparen en een X-50 halen :). Maakt een hoop verschil.

Of een 2ehands Triton LE, is ook niet verkeerd, die x50 voelt nogal goedkoop aan vind ik!

Re: korg N5.. ja of nee?

Een pianist met een casiootje moet zoiets zijn als een cafe zonder bier...

Bon, als pianist zou je toch minstens 88 gewogen toetsen moeten hebben.
Als je orgels, strings en nog meer van die akoestische dingen wil zal je eerder
bij een rompler moeten zijn (en zeker geen (virtueel) analoge) synth.

Voor prog-rock zou ik zeker eerder voor Korg gaan ipv Roland of Yamaha.

Aangezien je budget rond de 300 euro is zullen de Tritons er idd niet inzitten.
Je zal je dus tevreden moeten stellen met een iets oudere synth.
Die zal nog altijd beter zijn dan je Casiootje...

Wat schiet er dan nog over (teruglopend id tijd...)

Korg N1, Korg 01/W Pro X, Korg T1

KR_T1_1_571.jpg

Succes!

nou, ik ben niet perse op zoek naar een 88 hammered toetsenbord. ik wil juist nu de overstap gaan maken naar echte synths, en dus voor snelle solo's enzo zit ik niet te wachten op gewogen toetsen

Heb zelf een Roland xp80 en hiervoor de xp60. Die laatste kun je net voor rond de 300 euro vinden (hoewel er soms belachelijke bedragen voor gevraagd worden) en speelt prima. Met expansion boards (ik heb er 4, reken op e75p/s - da's wel weer wat duurder) heb je dan een topsynth.
Andere opties: Yamaha cs6x (lijkt dance, maar heeft volgens mij meer in huis - ik ken hem niet), yamaha s30? dat soort dingen wellicht.
Je moet in ieder geval kiezen of je een meer all round synth (zoals bovenstaande) of meer specifieke electronische zoekt (noemt men soms dance maar die werden al lang voor de dance gebruikt).

Staat trouwens een xp30 op marktplaats voor 299.
Echt een koopje, meer geluiden dan de xp60 (alvast ingebouwde expansion kaarten) maar zonder de sequencer.

Advertentienr.:9553012213

Kun je je nooit een buil aan vallen.

De Korg N5 is prima voor wat je ermee wilt gaan doen. Ik heb jarenlang met een Korg X5 (in feite een voorganger van de N5, gebaseerd op dezelfde AI2 synthese) in een progrock band gespeeld en daarvoor leent zo'n korg van de X of N serie zich uitstekend. Wij speelden eigen muziek met invloeden van Ozric Tentacles tm Ozzy Ozborne tot de Jean-Michel Jarre en dance invloeden die ik weer erin bracht. Ik haalde 90% van alle sounds uit de X5, van begeleidende strings tot obscure orgels tot saw-leads.

toen ik daarna meer op mijn eigen muziek ging richten is de X5 nog jaren mijn studio werkpaard geweest. is echt een fijne bak en als het concept in de N5 is doorgetrokken is het een makkelijk te programmeren bak waar je lang lol van hebt.

Ik zou eerder voor een oud model van Korg gaan , bijv een
Korg N264/364 of een korg x3

:)

Origineel geplaatst door Digimod
Ik zou eerder voor een oud model van Korg gaan , bijv een
Korg N264/364 of een korg x3

:)

Agree. N komt na M series, goede presets. Voor mij wel een :halleluja-synth (ben ook Nightwish fan, N364 was naast Karma en later Trinity Tuomas hoofd synth)

Zag die kerel van Xystus (prog metalband) laatst nog met een board uit de N series. Maar verder wordt ie niet zoveel meer gebruikt lijkt t wel. 01/w...ook mooi.

Ligt eraan wat je echt wilt. Voor strings, choirs zou ik zeker voor de N364 gaan. Roland exp. zijn ook goed, maar dan ga je wel meer betalen dan 300 euro.

de N is geen opvolger van de M (behalve in het alfabet dan), maar die van de X.

Korg geeft zelf aan dat na de M kwam de T, toen de 01/w en toen de Trinity, Triton en nu de M3/Oasys.

De N serie was destijds een goedkope variant naar de Trinity voor zowel 61 toetsen als 88. De sound ROM is een samenraapsel van klanken uit de M, de Wavestation (echt staat zelfs in de handleiding) en de 01/W + wat X3.

Net als bij Yamaha kijken veel mensen naar de type-namen, maar dat gaat niet altijd op.

waarom geen roland jv 1080 ?
tweedehands moet je die toch al kunnen scoren voor 300 euro....( is eigenlijk rackversie van xp serie )

Origineel geplaatst door the tall lad
waarom geen roland jv 1080 ?
tweedehands moet je die toch al kunnen scoren voor 300 euro....( is eigenlijk rackversie van xp serie )

Hij wilt hem live kunnen gebruiken, dan heeft hij niets aan zo'n module.

Origineel geplaatst door René
Korg geeft zelf aan dat na de M kwam de T, toen de 01/w en toen de Trinity, Triton en nu de M3/Oasys.

Dacht zelf dat het eerder als volgt was: M > T > 01/W > X > N & Trinity > Triton

Back