Bestaan er softsynth verzamelaars?

low

Ingeburgerd
Naast dat er vele mensen zijn die analoge bakken verzamelen, kan ik me voorstellen dat je softsynths verzameld. Misschien zijn er mensen die iets kunnen vertellen over de geschiedenis van softsynth. Wat was bv de eerste softsynth? Welke softsynth zijn de moeite waard, etc.?

Nou verzamelaar is een groot woord maar ik probeer er zoveel mogelijk (goede) uit de Freeware te vissen en de beste Commerciele te kopen.
Wat de eerste was durf ik je niet te vertellen maar ik mijn interesse in SoftSynths is gegroeid omdat je met sommige softsynths dingen kunt doen die je met Hardware nog niet kan.

Wat de moeite waard is is zowat alles van Native Instruments (Reaktor,Absynth,FM7 en natuurlijk de Sampler Kontakt)
En het spul van ReFX waaronder de Junox (Alpha Juno 2 Emulatie) kijk ook eens op www.dashsynthesis.com voor wat Reaktor Ensembles die gasten maken leuke dingen (al moet je ze wel kopen)
Qua effecten en filters vind ik de jongens van Ohmforce heel goed deze hebben ook een gratis filter de Frohmage wat heel warm klinkt.

ja, ik beschouw mij wel als een soft synth verzamelaar.
eigenlijk alleen voor de PC.

een van de 1ste was denk ik de Konami Synthesizer voor de MSX
op de Amiga had je geloof ik ook nog een programmaatje waarmee je geluiden kon maken.. maar ik stapte snel over op de PC
csound is al erg lang bekend en veel gebruikt.je kan er alles mee en het is grattis.
dan zijn er nog freeware synths van jaren terug, die ik nog veel gebruik: Orangator, Visual Orangator, SimSynth. Buzz is er ook al een tijdje.
Een geweldige stap vooruit was met Generator. Daaruit volgde Reaktor e.d.

Momenteel vind ik ABOX echt een veelbelovend programma.

mijn lijstje is nu:
Orangator, Visual Orangator, SimSynth, MASS, PD = een soort MAX MSP, ABOX, Buzz, Reaktor, CSound en nog wat kleintjes die ergens verstopt zijn op m'n HD. en nog wat 'VST instrumenten'

Ik schat dat ik momenteel zo rond de 60 softsynths heb. Ik schrijf reviews voor mijn eigen website dus vandaar dat ik altijd op zoek ben naar nieuw spul.

Wat plugin synths betreft was volgens mij Neon van Steinberg de eerste softsynth, maar er waren natuurlijk al diverse andere die stand alone werkten. Ook de amiga-trackers zijn te beschouwen als softsynths omdat sommige al filters en envelopes hadden om geladen (8 bit) samples in real time te bewerken.

Klopt, je kon samples ook zo klein laten loopen dat het als het ware een soort wavetable synth werd.

In FastTracker II kon je ook alle files inladen zolang ze maar de juiste extensie hadden, en soms haalde je daar hele verrassende dingen uit.

Back