Ik snap er geen RAID van

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Acidfever
Vertel, want ik ben 4 jaar lang performancetester/test automatiseerder geweest en heb erg veel tests gedraait met verschillende raid systemen (in hele grote omgevingen bij internationale klanten). Dan mag jij me uitleggen waarom de resultaten dit precies wel claimen.

Ik heb er geen problemen mee gewezen te worden op een foute statement, maar dan wil ik wel een uitleg.

Vraag maar aan de systeembeheerder(s) waarvoor je test. :D

Origineel geplaatst door The Q

Hmmm niet echt overtuigende reactie. Ik werk momenteel overigens in de infra gecombineerd met performance gerelateerde zaken op servergebied en specifieke performance vs verschillende applicaties. Ik test overigens sowieso niet voor systeembeheerders, en systeembeheerders bepalen ook niet welke raid levels er worden gedraait, dat doet een systeemarchitect of iemand die in bepaalde gevallen in mijn rol zit (of samen). :D

Databases en raid (waar je een hoge i/o wilt combineren met een betrouwbare disk subsystem) zijn natuurlijk een heel ander verhaal dan data streamen voor video of audio (waar je vooral met streamen van grotere bestanden te maken hebt).

Ik betwijfel echter of je echt raid nodig hebt of gewoon zoals C zegt wat meer schijven moet gaan gebruiken. Mirroring kan zeker de read performance van je schijven aanzienlijk verbeteren in een workstation. Je ziet mirroring of striping ook best vaak terugkomen in bijvoorbeeld grafische workstations. Maar dan wel met een goede raid controller met eigen rekenunit en geheugen. Mirroring in software vind ik persoonlijk een ramp, zeker onder windows.

De discussie heeft verder geen toegevoegde waarde denk ik maar als zaken "onzin" worden genoemd verwacht ik altijd een goed onderbouwde reactie. Dan kunnen we nog iets van elkaar leren! ;)

Zeg meneer systeembeheerders. Kap ff met dat gewauwel over oracle. Heeft hier geen zier mee te maken.

OJS, interessant linkie. Meer als voorbeeld waar je uitkomt als je naar video editting en raid gaat kijken.

http://www.proavio.com/eb4ml.html en de dealer is dan http://c-lab.org/info/raid/index_ek.htm

En of je het de investering waard vind mag je zelf uitzoeken. Maar zolang je geen meersporen (>20) 96khz opnames gaat maken/mixen ben je iig aan't investeren aan snelheid die je niet echt nodig hebt. Maar kan wel lekker snel zijn bij videoeditting.

Ik snap er ook geen Raid meer van....ga lekker op tweakers zitten...:D

Origineel geplaatst door fuse
Zeg meneer systeembeheerders. Kap ff met dat gewauwel over oracle. Heeft hier geen zier mee te maken.

OJS, interessant linkie. Meer als voorbeeld waar je uitkomt als je naar video editting en raid gaat kijken.

http://www.proavio.com/eb4ml.html en de dealer is dan http://c-lab.org/info/raid/index_ek.htm

En of je het de investering waard vind mag je zelf uitzoeken. Maar zolang je geen meersporen (>20) 96khz opnames gaat maken/mixen ben je iig aan't investeren aan snelheid die je niet echt nodig hebt. Maar kan wel lekker snel zijn bij videoeditting.

Nee, ga dan lekker net zo hard de andere kant uit offtopic wauwelen over video editting. :erm:

8o

-C-

Origineel geplaatst door Acidfever
Hmmm niet echt overtuigende reactie.
Kunnen we beter de discussie op een ander forum (van OTN ofzo) voortzetten, dan trek ik wel wat white-papers op jouw verzoek uit de kast. Zoals jezelf al zegt gaat dit nu volledig buiten de scope van de topic starter.

LOL@ C738 :D

Kunnen we beter de discussie op een ander forum (van OTN ofzo) voortzetten, dan trek ik wel wat white-papers op jouw verzoek uit de kast. Zoals jezelf al zegt gaat dit nu volledig buiten de scope van de topic starter.

LOL@ C738 :D

Haal 45635.1 dan effe van metalink, daar staat alles in :eureka:

-C-

... en nou kappen :D

Origineel geplaatst door C738
Nee, ga dan lekker net zo hard de andere kant uit offtopic wauwelen over video editting. :erm:

Origineel geplaatst door OJS
Om snel grote hoeveelheden data te kunnen ophalen. Sample libraries en video bestanden voor bewerking.

Dus?

Met een beetje rekenwerk kun je wel uitvogelen hoeveel bandbreedte je nodig hebt. Dan met wat marge erbij kun je bekijken wat je ongeveer nodig gaat hebben. Vergelijk dat met de mogelijkheden voor diverse oplossing. Hang er een prijskaartje aan en voila, bestellen maar!

'k blijf bij de SATA schijven!

sinds een tijdje heb ik mijn ouwe P2 350MHz opgevoerd naar een 4200+ dualcore met een sata II harddisk en dat giert er over. Als ik wat meer 'strooigeld' heb wil ik nog zo'n schijf er in hangen en dan met een simpel backup tooltje elke dag de boel overpompen op de 2e schijf.

-C-

Origineel geplaatst door fuse
Dus?

oke niet goed gelezen... sorry fuse!
het-spijt-me.jpg

-C-

Q: Flauw......

Ik ben het eens met diverse bijdrage dat we hier niet moeten vervallen in te technisch en/of teveel offtopic geleuter, maar als je het ergens niet mee eens bent moet je het niet afdoen met zo'n flauwe opmerkingen die niets bijdraagt. Als je vindt dat je de langste hebt moet je hem ook laten zien.....
Vooralsnog wordt de enige, overigens enigszins beperkte, inhoudelijke bijdrage van jou tegengesproken door mensen die pro studio eigenaren van een nieuwe PC voorzien. Dus kom met iets substantieels of hou je buiten de discussie.

Acid, bedankt voor je tijd en moeite die jij WEL in je antwoorden hebt gestoken.

En aan alle anderen: bedankt voor de info. Ik ga even lezen (thnx fuse) en als ik na al die letters nog meer vragen heb meld ik me weer in deze draad.

:okdan:

He, C738 doe eens een andere avatar!
Ik zit maar tegen mijn scherm te blazen en dat hardnekkige kruipinsect gaat maar niet weg (echt gebeurd)...

Ik kan je aanraden om tweedehands een scsi raid kaart aan te schaffen en enkele 10k of 15krpm
scsi schijven.
Op ebay worden deze bijna naar uw hoofd geslingerd. Voor 150€ kan je aan controller + 8 schijven in raid 0/5 configuratie geraken.
scsi raid kan je zeker goedkoper samen stellen dan ide raid en het is dan nog vele malen performanter. Enige nadeel is dat het wel veel meer lawaai maakt.
btw: pci-64 past ook in een gewoon pci slot

De topic starter wilde in eerste instantie gewoon weten wat raid is en wat de verschillen in configuraties zijn. Ik denk dat dat inmiddels wel beantwoord is. Technisch geneuzel over Oracle is leuk voor beheerders of infra architecten, maar houd wel even de zakelijk high end markt en een simpele consumenten pc gescheiden.
De kwestie of raid zinvol is en welke raid configuratie dat dan zou moeten zijn is puur afhankelijk van wat je er mee gaat doen.

Om samples op te slaan is vooral schijfruimte een issue. Hoe meer ruimte, des te meer samples kun je kwijt. Moet het dan snel zijn is vervolgens de vraag. Ja en nee. Natuurlijk is het prettig als iets snel in gelezen wordt (opslaan doe je minder vaak lijkt me), maar zelfs een sata of ide schjf is tegenwoordig best snel.
Die super snelle raid oplossingen (en dan met name raid 0) heb je eigenlijk alleen nodig als je je samples streamt. D.w.z. ze afspeelt terwijl je ze inleest. Als je een pc hebt met veel geheugen (4 GB of zo, kost toch geen drol meer tegenwoordig) dan kan praktisch alles vanuit het geheugen gespeeld worden als het eenmaal is ingelezen. Dan wordt de schijf dus een minder bepalende factor. Geheugen is altijd nog stukken sneller dan de snelste harddisk.
Overigens is ook de zoektijd op een harddisk nog een bepalende factor die ik niet had genoemd. Een schijf kan nog zo snel zijn, maar als het relatief lang duurt om data te zoeken heb je er niets aan. Tot slot moet je zorgen dat je data niet gefragmenteerd is.

Ik gebruik zelf the grand 2 nogal vaak. Dan heb je het over piano samples die gelayerd zijn, 10 vingers bespelen en door het sustain pedaal een hoop doorklinkende noten. Alleen dan gebeurd het bij mij wel eens dat ie tijdens het spelen samples moet streamen, maar dat gaat bijna altijd wel goed. Heeft ook met je speelstijl te maken.
Bepaal gewoon eerst is of het je puur gaat om opslag of dat er ook gestreamed moet worden.
Dan zou mijn eerste stap zijn: geheugen bijprikken
Besef ook goed dat IDE en SATA schijven bedoeld zijn voor de consumenten markt. Die schijven zijn niet gebouwd voor topprestaties en lang achter elkaar aan staan. Daar moet je scsi voor nemen.
RAID 0 is dusdanig onbetrouwbaar dat ik daar toch niet voor zou kiezen hoor.

Mijn configuratie:
Geheugen: 4 GB
Disk 1: Windows XP
Disk 2: VST plugins en andere muziek applicaties
Disk 3: Data: (sequences, samples, etc)
Disk 4: DVD speler

Niks raid, performt als een trein. De echte performance winst haal je door je windows te strippen van de onnodige troep die voor een muziek pc niet nodig is.
De enige disicpline die je jezelf moet aanwennen is regelmatig je pc te backuppen.
Kan heel simpel. Koop een externe USB harddisk en popmp om de zoveel tijd je belangrijke data naar die schijf. Klaar ben je. Desnoods maak je een ghost image of iets soortgelijks (een echte 1 op 1 kloon).

Succes.

Bericht door een moderator:
Ik heb deze thread gesloten. Dergelijke pure PC vragen horen eigenlijk niet op synthforum. Er is al een aantal hele duidelijke antwoorden gegeven, en links naar bruikbare sites, dus volgens mij heeft de topicstarter al heel wat informatie om aan de slag te gaan. Voor verdere informatie wil ik je naar (bijvoorbeeld)de hierboven gegeven Tweakers link verwijzen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back