Ha, ik moest hier iets zinnigs zeggen over ableton live?
Nou ja, dat ik het dus afgelopen week op een ibook onder OSX heb zien draaien en nog verrekeste strak ook nog.
Je kunt het een beetje vergelijken met een mpc met patterns waarmee je tracks kunt muten en aanzetten enzo en dan heb je een loop per track en keuze uit een aantal
Je kunt ook een hele groep tracks tegelijkertijd kiezen net zo als je in ms excel een rij met hokjes kiest
en het mooie als je dus een of meerdere tracks kies dat het dus strak in de maat mee gaat, ff wacht als het nog niet zover is of doorgaat totdat de maat afgelopen is, je kunt dus ook zien hoeveel keer een loop gelooped heeft
en je hebt per track een insert effect kunt toevoegen, er zijn ook send tracks waarbij je weer per track een send kunt bijmixen net zoals een mengpaneel. Je kunt kiezen uit een aantal standaard effecten maar ook VST/DirectX dingen gebruiken.
Dus al met al heel intuitief en makkelijk om op de buhne een live track in elkaar te 'knallen' en als je ff een loopje wilt maken en wat wilt klooien kan het allemaal zonder gehaper en het aantal (ASIO) outputs kun je zo gek niet bedenken (64 of zo)
Wat je wel snel krijgt is dat je hoort dat je met loops aan het werken bent en krijgt alles een statisch gevoel. Je kunt dan niet looped samples gebruiken of op een slimme manier met effecten om te gaan zodat je meer afwisseling krijgt en niet zo'n (te) strak geheel.
Voor de rest kun je alle functies via toetsenbordcombinaties definieren of via midi commando's. Dat kost overigens wel veel tijd maar met een beetje handigheid om je wel snel.
Dus als je die nieuwe USB pads van Akai gebruikt of desnoods je midi keyboard kun je realtime behoorlijk lekker klooien met je computer on stage. En voor remixen moet ik zeggen dat het ook lekker werkt.
En tsja als je die VSTi's wilt dan is een xtra computer ook mogelijk of gebruik je via Rewire gewoon Rebirth of Reason. Dat heb ik zelf nog niet getest, maar daar kun je dus ook met je synths en samples klooien.
Zelf zou ik dus eerder voor een 2e systeem kiezen, maar ja dat heb je niet altijd.
Maar heb je dus een notebook met een aardige harde (schijf) dan kun je daar gewoon mee een geweldig optreden geven. Je hebt dan wel een probleem met het uitleggen dat je wel live aan het klooien bent, maar voor de rest is het echt handig om mee te werken. Scheelt je in ieder geval een hoop gesleep enzo. Maar je 303 kun je er altijd nog naast zetten hoor.