Live? Ableton Live

fuse

Gepokt en gemazeld
Ha,

Voor de mensen die zich afvragen hoe dat nu moet live on stage met een computer en dan? Misschien dat dit programma you can help. Ideaal voor DJ's die meer willen dan alleen ploatjes draaien. ;)
Lijkt erg veel op SF Acid maar ziet er in ieder geval beter uit en alles is via midi controllers aan te sturen (bijna alles dan).

http://www.ableton.com

Enne misschien wel geinig om hier over verder te keuvelen voor degenen die het al kennen en/of gebruiken. De voors en tegen en wat al dan niet meer.

Ha, ik moest hier iets zinnigs zeggen over ableton live?

Nou ja, dat ik het dus afgelopen week op een ibook onder OSX heb zien draaien en nog verrekeste strak ook nog.

Je kunt het een beetje vergelijken met een mpc met patterns waarmee je tracks kunt muten en aanzetten enzo en dan heb je een loop per track en keuze uit een aantal
Je kunt ook een hele groep tracks tegelijkertijd kiezen net zo als je in ms excel een rij met hokjes kiest
en het mooie als je dus een of meerdere tracks kies dat het dus strak in de maat mee gaat, ff wacht als het nog niet zover is of doorgaat totdat de maat afgelopen is, je kunt dus ook zien hoeveel keer een loop gelooped heeft
en je hebt per track een insert effect kunt toevoegen, er zijn ook send tracks waarbij je weer per track een send kunt bijmixen net zoals een mengpaneel. Je kunt kiezen uit een aantal standaard effecten maar ook VST/DirectX dingen gebruiken.
Dus al met al heel intuitief en makkelijk om op de buhne een live track in elkaar te 'knallen' en als je ff een loopje wilt maken en wat wilt klooien kan het allemaal zonder gehaper en het aantal (ASIO) outputs kun je zo gek niet bedenken (64 of zo)

Wat je wel snel krijgt is dat je hoort dat je met loops aan het werken bent en krijgt alles een statisch gevoel. Je kunt dan niet looped samples gebruiken of op een slimme manier met effecten om te gaan zodat je meer afwisseling krijgt en niet zo'n (te) strak geheel.

Voor de rest kun je alle functies via toetsenbordcombinaties definieren of via midi commando's. Dat kost overigens wel veel tijd maar met een beetje handigheid om je wel snel.

Dus als je die nieuwe USB pads van Akai gebruikt of desnoods je midi keyboard kun je realtime behoorlijk lekker klooien met je computer on stage. En voor remixen moet ik zeggen dat het ook lekker werkt.
En tsja als je die VSTi's wilt dan is een xtra computer ook mogelijk of gebruik je via Rewire gewoon Rebirth of Reason. Dat heb ik zelf nog niet getest, maar daar kun je dus ook met je synths en samples klooien.
Zelf zou ik dus eerder voor een 2e systeem kiezen, maar ja dat heb je niet altijd.
Maar heb je dus een notebook met een aardige harde (schijf) dan kun je daar gewoon mee een geweldig optreden geven. Je hebt dan wel een probleem met het uitleggen dat je wel live aan het klooien bent, maar voor de rest is het echt handig om mee te werken. Scheelt je in ieder geval een hoop gesleep enzo. Maar je 303 kun je er altijd nog naast zetten hoor. ;)

Als ik het goed begrijp is het meer voor de 'software gasten' en niet echt voor de 'hardware jongens'..... of zie ik dat verkeerd ??

Orgineel geplaatst door glennplumber
Als ik het goed begrijp is het meer voor de 'software gasten' en niet echt voor de 'hardware jongens'..... of zie ik dat verkeerd ??
Eigenlijk niet.... Dit is misschien het product waardoor 'hardware jongens' naar software kunnen overgaan...
Ik zeg niet dat ik het doe, maar het ruikt lekker.

Verder heeft fuse het over een ibook. De AJ gingen windows gebruiken en geen MAC in combinatie met Ableton Live. Dat vond ik ook opmerkelijk.

Hi there.

Ik was die dude met die iBook waar fuse het over had. Het draait inderdaad retestrak maar toch denk ik dat een flink sneller pc, beter werkt dan de allersnelste mac met OSX.

OSX is ontzettend stabiel maar op sommige punten nog traag. De OS9 versie is overigens wel lekker snel. Toch gebruik ik OSX op het podium omdat het me de mogelijkheid geeft de boel weer snel draaiende te krijgen mocht het mis gaan. Helaas zijn er nog geen asio drivers en nog maar een paar vst plugins voor OSX wat de boel ook een beetje achterhoudt.

Wat ik heb gedaan is mijn tracks in Logic omgezet naar Live. Dit door het combineren van een aantal tracks naar 1 track. Dan heb ik uiteindelijk zeg 5 lange sporen. Die importeer ik in Live nadat ik natuurlijk het tempo goed heb gezet want anders krijg je ongewilde timestretching enzo. Vervolgens voeg ik verschillende aanvullende beats en FX toe die ik kan triggeren met een USB keyboard (oxygen 8 van midiman).
Deze sporenopbouw zorgt er ook voor dat ik bijvoorbeeld de bassline weg kan laten zodat onze contrabassist hem over kan nemen. En mocht een nummer goed aanslaan dan kan ik binnen no-time de loopmarkers goed zetten en nog even doorgaan met het nummer. Maar dan moet ik er wel voor zorgen dat de zangeres niet in de war raakt. ;-)

Iniedergeval heb ik nu eindelijk het gevoel dat ik wat kan toevoegen aan een liveshow. Mijn muziek zit redelijk complex in elkaar zodat live sequencing er niet meer bij was. Sequencing is nl. de eerste stap bij mijn producties, daarna
volgt een reeks bewerkingen die ik op het podium simpelweg niet kan en als ik het al zou kunnen zou het teveel risico's met zich meebrengen. Ableton Live biedt de oplossing. Alhoewel je wel moet oppassen dat je niet helemaal waus gaat en niets meer van je nummer overlaat op het podium. Of dat moet je doel zijn. :-) Iniedergeval moeten je fans niet bedrogen uitkomen als ze hun vers gekochte cd thuis draaien. :-]

Laatst gewijzigd:
Nu is Live dus bijna niet meer weg te slaan van diverse podia.
Er zijn nog veel mensen die het toch proberen natuulk. :D

Ik kan niet anders zeggen dan dat Live 4 geweldig is. Ik ben altijd anti laptop geweest en wilde dus perse alles met groove gear live doen. Zoals Artefact al zei kwam ik wel eens in de problemen doordat het te ingewikkeld werd of doordat dat ik handen te kort kwam. Met Ableton kun je precies bepalen wat je zelf doet en welke stukken je automatiseerd door folow ups. Zo kun je ten alle tijden gewoon blijven hangen op een stuk al je dat wilt en dan lekker jammen. Mijn live sets zijn in ieder geval een heel stuk beter geworden en 99% van je plubliek heeft toch niet door wat je staat te doen, die luisteren alleen maar.

Ronald.

dj met platen en ableton live vind ik 2 verschillende dingen

bij ableton live gaat alles vanzelf je hoeft niet eens op de timing te letten alles is al strak. terwijl als je met platen mix toch iets anders bij komt kijken dan loopjes achter elkaar plakken.

maar dat is mijn mening ;)

dus die vst plugins werken niet?
je moet het dus altijd met samples doen of er een midi bak aanhangen?
het leek mij nu juist zo handig dat je samples kon afspelen, en melodielijnen ed via div vst synths ook mee kon laten lopen=(

Ableton is te gek.....lekker live clips triggeren en dan opnemen...
Hands on....inspiratief...en profi!
Coolste programma sinds tijden..
Werkt perfect met adlib soundcard drivers

let's get things straight here:

1) Live 4 ondersteunt wel VST softsynths (& effecten natuurlijk)

2) "DJ'en" met Live is , als je het serieus aanpakt, heel andere koek dan 2 of 3 vinyl plaatjes door elkaar mixen. het ding is juist dat je met Live veel verder kan gaan: x samples/tracks door elkaar, loop points waar je wil, effecten waar je wil, etc. Kijk maar naar wat DJ's als Surgeon met Live doen, da's wel wat anders dan ff wat overgangetjes mixen.

3) het is ook tot veel meer in staat dan dat DJ'en. voor mij (en mijn band) is het de primaire sequencer/recorder/arrangement software

in dat geval ga ik maar eens tot de aanschaf over!
ik hoorde wel weer dat je hem maar op 1 computer tegelijk kan instaleren!
vind ik eigenlijk niet zo handig want ik wil hem op de laptop gebruiken als live seq, en op mijn maincomp instaleren om dingen te creeren en voor te bereiden

Origineel geplaatst door divi
let's get things straight here:

1) Live 4 ondersteunt wel VST softsynths (& effecten natuurlijk)

2) "DJ'en" met Live is , als je het serieus aanpakt, heel andere koek dan 2 of 3 vinyl plaatjes door elkaar mixen. het ding is juist dat je met Live veel verder kan gaan: x samples/tracks door elkaar, loop points waar je wil, effecten waar je wil, etc. Kijk maar naar wat DJ's als Surgeon met Live doen, da's wel wat anders dan ff wat overgangetjes mixen.

3) het is ook tot veel meer in staat dan dat DJ'en. voor mij (en mijn band) is het de primaire sequencer/recorder/arrangement software

snap best dat het een mooi programma is, maar je hoeft nix te matchen en het kan ook niet uit de maat lopen.
terwijl dat wel met platen juist de trick is om dat goed te doen.

het is gewoon heel wat anders dan een dj set..

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
snap best dat het een mooi programma is, maar je hoeft nix te matchen en het kan ook niet uit de maat lopen.
terwijl dat wel met platen juist de trick is om dat goed te doen.

het is gewoon heel wat anders dan een dj set..

Ik hoorde juiste van een doorgewinterde Dj dat het het tempo matchen slechts het begin is van een goede Dj set, er zijn er heel veel die kunnen matchen, maar weinig die ook echt iets creatiefs kunnen. Daarnaast is het appels met peren vergelijken. Ik kan ook wel zeggen, "een Dj pakt gewoon een paar knallers, mixed die door elkaar en klaar, ik maak alle tracks zelf!" Dan weet ik zeker dat je daar een goed weerwoord op hebt en dat heeft dan vast niet met beatmatchen te maken......

Ronald.

Origineel geplaatst door bliepertronic
in dat geval ga ik maar eens tot de aanschaf over!
ik hoorde wel weer dat je hem maar op 1 computer tegelijk kan instaleren!
vind ik eigenlijk niet zo handig want ik wil hem op de laptop gebruiken als live seq, en op mijn maincomp instaleren om dingen te creeren en voor te bereiden

Je kunt zowiezo de demo versie op je laptop('s) (blijven) gebruiken. Die is volledig functioneel, je kunt alleen niet opslaan, maar dat hoeft dus tijdens een optreden (meestal) ook niet :) Problem solved! Dat is trouwens het advies van Ableton zelf.

Ronald.

Mensen doe maar ff de demo instaleren dan heb je binnen notime het
programma gekocht.
het is echt een heel gaaf programma dat heel erg snel resultaat geeft.
Ik maak ook eerst een track in mijn DAW en exporteer dan de sporen los naar audio.
importeer ze dan in ableton live en gaan met die banaan.

Origineel geplaatst door Roonan
Ik hoorde juiste van een doorgewinterde Dj dat het het tempo matchen slechts het begin is van een goede Dj set, er zijn er heel veel die kunnen matchen, maar weinig die ook echt iets creatiefs kunnen. Daarnaast is het appels met peren vergelijken. Ik kan ook wel zeggen, "een Dj pakt gewoon een paar knallers, mixed die door elkaar en klaar, ik maak alle tracks zelf!" Dan weet ik zeker dat je daar een goed weerwoord op hebt en dat heeft dan vast niet met beatmatchen te maken......

Ronald.

en hoe doe je dat dan als je een 'hitje' tussen door wil draaien?
want het zijn allemaal loops :okdan:

Back