Het SP-12/SP-1200 topic

Lotuz

quantizise kneusje
Ook al is de SP-12 op het eerste gezicht geen complex apparaat, ik vermoed toch dat ik zo nu en dan wel wat vragen zal hebben. En bij het zoeken op dit forum viel het me op dat er best wel wat informatie over de SP-12 en SP-1200 te vinden was, maar dat het erg verdeeld was over losse topics. Dus misschien is het handig om vragen/discussies over de SP-12 en SP-1200 hier in een centraal topic te stellen/voeren?

Mijn eerste vraag:

Ik heb net m'n eerste sample gemaakt (gitaarsample van zo'n anderhalve seconde na het truncaten) en deze op pad user 1 geplaatst. Ik heb in Cubase een simpel drumpatroon gemaakt (bassdrum, snare, hi-hat, ride cymbal) dat ik via MIDI stuur naar de SP-12. Werkt prima. Nu wil ik die gitaarsample mee laten spelen, maar die wordt door de hi-hat afgekapt. Kun je in de SP-12 een mute group instellen? Dat kom ik zo gauw in de handleiding niet tegen. Of gebruiken ze daarvoor een andere benaming?

Mijn eerste vraag:
Waarom niet lekker patterns in de interne sequencer programmeren? ;)
Dan kun je ook makkelijker "multi pitch" en "multi level" dingen doen.

Maar om je vraag te beantwoorden, de SP outputs kunnen maar 1 geluid weergeven (alleen de mix-out kan alle kanalen tegelijk weergeven)
Dus als je de hihat en de gitaar sample op dezelfde output zet kappen ze elkaar af (gelijk een soort mute-group functie dus).

Aaaaaaaaaaaaaah! Ga ik even proberen. :)

En om jouw vraag te antwoorden, ik ga de sequencer van de SP-12 uiteraard ook proberen, maar ik wil niet alles in één keer doen. Stap voor stap. Zodra ik de "geluidsafdeling" van de SP-12 onder de knie heb, ga ik aan segments en songs beginnen en die proberen te syncen aan Cubase.

Het werkt.
382.gif

Ik zat net een beetje in de SP12 handleiding te neuzen.
Ga je in een later stadium nog proberen om sounds te saven?
Als het goed is kun je de cassete out gebruiken om de interne data weg te schrijven (bijv als wav naar je computer).
Ben wel benieuwd hoe lang dat duurt (volgens de handleiding heel, heel, heel lang :D)
Maar wel een manier om je favoriete samples te archiveren als je flashram vol zit.

Daar heb ik idd over nagedacht. Ik heb een 1541-II drive erbij gekregen, alleen zonder kabel, voeding en schijfjes, dus die kan ik nog niet gebruiken. En eerlijk gezegd vertrouw ik die grote floppies niet zo. Ik heb nog een Minidisc deck staan die zich een beetje staat te vervelen. Zou ik deze er ook voor kunnen gebruiken, denk je?
eusa_think.gif

Dat met die oude 5.25 floppies lijkt me gedoe en waar vind je nog goede betrouwbare floppies.
Onderaan deze pagina lees ik dat het saven met die 1541 net zo lang duurt als via de cassette interface. Alleen het laden gaat sneller.

Minidisc zou beskt kunnen werken. Anders gewoon als wav naar je computer.
Je moet wellicht wat experimenteren met levels enzo. Misschien kun je het testen door 1 korte user sample te saven en laden (gaat hopelijk sneller).

Ik vind die oldschool werkwijze wel wat hebben. In deze tijd met 120 GB drumsample libraries in een PC weet je soms niet meer wat je moet kiezen.
Zo'n oude bak met z'n 'beperkte' opties kan dan vaak nog inspirerender werken.

Hopelijk doet het geluid je iets minder aan de DR550 denken ;)

Origineel geplaatst door cowbell
Ik vind die oldschool werkwijze wel wat hebben. In deze tijd met 120 GB drumsample libraries in een PC weet je soms niet meer wat je moet kiezen.
Zo'n oude bak met z'n 'beperkte' opties kan dan vaak nog inspirerender werken.

Daar heb je wel een punt. Hoewel ik wel van variatie in m'n drumgeluiden houd, merk ik wel dat ik bepaalde geluiden toch wel regelmatig gebruik. En die zou ik dan standaard in m'n SP-12 kunnen zetten. Dan zou dit wel een erg handige modificatie zijn: http://sp1200.myfastforum.org/about342.html

Hopelijk doet het geluid je iets minder aan de DR550 denken ;)

Dat zeker. Misschien dat ik de geluiden van die DR-550 eens moet samplen met de SP-12. Wellicht worden ze dan ineens weer een stuk interessanter. ;)

Even iets anders, m'n wagens kan ik ook nooit compleet standaard laten en aangezien m'n SP-12 toch al gemodificeerd is (schakelaars voor de output filters bovenop (hadden die overigens niet uit het zicht op de achterzijde geplaatst kunnen worden :frons: )), voel ik niet die drang om 'em helemaal origineel te laten. En nu kwam ik een foto tegen van een SP-1200 met SP-12 "faceplate" en dat vind ik wel erg mooi om eerlijk te zijn. De zwarte kast zal wel lastig te vinden zijn, maar de witte knopjes ipv de blauwe, zouden die ergens los te koop zijn? Voor de MPC kun je ook allerlei aftermarket spul vinden.

Maar wel een manier om je favoriete samples te archiveren als je flashram vol zit.

Er zit gewone RAM in een SP-12 en een batterij zorgt ervoor, dat je samples en patterns bewaard blijven. Is batterij leeg, dan ben je dus je samples en patterns kwijt.

Witte knopjes. Mmmmm...
p7.gif

Attachments

• sp-1200 met sp-12 faceplate.jpg
    sp-1200 met sp-12 faceplate.jpg
    52,5 KB · Bekeken: 159
Ik ben net begonnen met het samplen van m'n snares. In Sound Forge de snares 8 semitones omhoog pitchen en dan na het samplen de tune slider helemaal omlaag zetten zodat de pitch weer zoals het origineel is. Het lijkt wel alsof iedere snare waar ik voorheen m'n twijfels over had of ik die ooit weleens zou gebruiken, nu absoluut weleens gebruikt zal gaan worden, zoveel lekkerder is de sound ervan. Punchier en grittier. :okdan:

Heb je de gewone of de turbo versie?

Ik las dat de gewone maar 1.2 secs sample tijd heeft.. Ik ken het verhaal versneld opnemen en daarna downpitchen, maar 1,2 secs is echt heel erg weinig, kan je daar wat mee?
3 drumsamples passen er denk ik maar net in...

De mijne is turbocharged. 8)

Zo goed als. Er is een klein verschil in sampling rate, maar dat schijn je nauwelijks te kunnen horen.

Origineel geplaatst door Nowald
Heeft de sp12 dezelfde sound als de sp1200?

Meen van wel, alleen geen floppy drive.
Geen SCSI of wat dan ook, dat is de grote domper v/d 12.
Verder een plaatje van een drumcomputer.

Zonde idd, 5,25 inch floppies slaan helemaal nergens op. Via welk protocol sluit je de externe 5,25 flop drive aan? Zou daar geen modificatie mogelijk zijn om bijv. een externe hd er aan te hangen?

Back