Het SP-12/SP-1200 topic

Origineel geplaatst door Lotuz
Waarschijnlijk is het antwoord "nee", maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Ik ben door de SP-12 in een Old School mood geraakt en als oefening om de sequencer te leren kennen, heb twee loops gesampled. Eentje is een breakbeat die vrijwel naadloos loopt op 96 BPM. De andere loop loopt net iets te snel. Dit heb ik enigszins gecamoufleerd door het einde iets lager in te spelen. Is het ook mogelijk de samples te finetunen zodat ik deze net iets langzamer kan laten lopen?

Nee, de truuk is om met de pitch van je draaitafel de loop perfect op maat te krijgen.

Dat idee had ik al. Natuurlijk is de SP-12 nooit voor dit doel gemaakt en met drums en percussiegeluiden zul je niet zo nauwkeurig hoeven te tunen. Heeft de SP-1200 ook deze beperking?

Origineel geplaatst door Lotuz
Dat idee had ik al. Natuurlijk is de SP-12 nooit voor dit doel gemaakt en met drums en percussiegeluiden zul je niet zo nauwkeurig hoeven te tunen. Heeft de SP-1200 ook deze beperking?

Ja, alleen in halve noten te tunen.

Dit probleem kan je met Awave software oplossen.

Het is geen probleem. Het vraagt alleen een andere benadering. Daarom heb ik ook deze SP gekocht. Om te kijken hoe je met deze klassieker beats maakt.

Origineel geplaatst door Patat Met
Ja, alleen in halve noten te tunen.

Dit probleem kan je met Awave software oplossen.

interesting!!! vertel er eens meer over?

Ik heb m'n SP-12 weer te koop gezet. Meestal duurt het wel even voordat een dergelijk apparaat verkocht is, dus ik verwacht dat ik er nog een tijdje mee kan spelen. Maar als hij vanavond al verkocht zou worden, zou ik het ook geen probleem vinden. Zou het niet lukken 'em te verkopen, vind ik het trouwens ook geen ramp om 'em te laten staan. Het is leuk "speelgoed", maar in m'n huidige set-up zal ik 'em alleen maar gebruiken om te resamplen vanwege de klank, denk ik. Dan kan hij toch beter bij iemand in de studio staan die 'em daadwerkelijk gebruikt.

De SP-12 Turbo is zojuist opgehaald. =( :)

Het was kort, maar ik heb wel een goede indruk ervan gekregen. Uiteraard is het een zeer beperkt apparaat, maar als je HipHop maakt met voornamelijk hardware, dan mag deze niet in je set-up ontbreken. Alleen zou ik de SP niet zo snel combineren met een Akai S950 zoals zovelen doen en de SP als sequencer gebruiken. Ik zou eerder een MPC de SP aan laten sturen, zoals bijvoorbeeld Pete Rock dat doet (check de Beat Kings DVD), omdat me dat een set-up met meer mogelijkheden lijkt en ik het idee heb dat de sequencer van de MPC fijner werkt. "The best of both worlds." Maar daar kan ik pas echt over oordelen als ik de MPC geprobeerd heb. En dat gaat komende week gebeuren. Eerst met een MPC500 en hopelijk daarna een MPC60 of misschien wel een MPC3000. De kans is klein dat ik ooit nog een SP zal kopen, maar zeg nooit "nooit", want ergens heeft het wel wat om zo'n oud bakbeest te hebben staan. 8)

AAAAAAAAAAAAARGH! En ik had je zojuist een mailtje gestuurd ;{

Achja, een MPC60 heb ik ook staan. En die doet het ook maar half :(

€ 500. Heb ik er zelf voor betaald en daar heb ik 'em ook weer voor verkocht.

Heeft één van jullie weleens een Emax direct met een SP vergeleken? Deze wordt vaak genoemd als alternatief voor de SP, omdat deze de klank van de SP goed zou benaderen. Geldt dat ook voor de vervorming die je bij de SP krijgt als je de tune slider uit de middenstand haalt? Heeft de Emax een vergelijkbare vervorming wanneer je de samples gaat tunen of klinkt de Emax alleen als een SP met de tuning op 0 en klinkt hij een stuk cleaner wanneer je gaat tunen?

'k Was op zoek naar info om een programmaatje te schrijven wat een sample transmit/receive over midi op OSX (ook XP trouwens) zou kunnen doen op de SP-1200 en kwam toevallig dit tegen: http://www.elektron.se/support/ .
Daar staat een programmaatje C6 wat precies dat al doet, zelfs op OSX 10.5. 'k Heb 't net ff getest en 't werkt.
directe dl: http://files.elektron.se/support/Elektron_C6_OSX_v1.3b.dmg

Je moet in 'config' het device nummer op 1 en het sds sample formaat op wav zetten om goeie wavs te kunnen ontvangen. Vervolgens op receive klikken en dan de SP1200 'setup' 23 (special) 23 (tx sound dump) kiezen en het te dumpen sample selecteren.
Als ie klaar is dan druk je op 'Stop!' en kan je de sample opslaan.

Samples sturen naar de SP1200 gaat ook maar is nogal vervelend omdat je eerst geheugenruimte moet reserveren. Dat wil zeggen dat je eerst in de betreffende sample plek je iets moet opnemen met de lengte van de te sturen sample. Als de plek leeg is werkt 't niet.
Als dat gedaan is, kies je op de SP1200 'Setup' 23 (special) 24 (rx sound dump) en wacht ie totdat je in C6 de sample 'send'.

Ik weet niet of elektron dit leuk vindt maar 't is een gratis download dus waarom niet...

Het vakantiegeld is binnen en ik krijg weer de kriebels. Ik ben aan het kijken of er nog een SP-12 te koop staat, maar de prijzen zijn de laatste tijd aardig omhoog gegaan. Kennelijk is de SP-12 herontdekt als alternatief voor de SP1200, maar dat doet de prijs geen goed. :erm:

http://cgi.ebay.com/E-MU-SP-12-Drum...5|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50

http://cgi.ebay.com/E-Mu-SP12-TURBO...ms=66:2|65:3|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50

http://cgi.ebay.fr/EMU-SP-12-Turbo_...6|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50

En ik heb weer een SP-12 Turbo. *D

SP-12%20Turbo%2010062009.JPG

Vanmiddag maar eens kijken hoe het allemaal werkt (en of het allemaal werkt). Sommige dingen herinner ik me nog wel. En voor de rest hebben we de handleiding (helaas niet bijgesloten, dus even gedownload).

Ik heb een stapeltje floppy disks en een Commodore 1541 drive erbij gekregen. Binnenkort kijken wat er op die floppies staat. Er staat nog een beat in het geheugen (zie bijlage), maar die vind ik niet zo bijzonder, dus die gaat gewist worden.

Attachments

• SP-12 Turbo Song.mp3
    464,8 KB · Bekeken: 134
Tof man, gefeliciteert.... ik wil dr ook wel 1 :P

Dussuh als je ooit weer de nieging krijgt em te verkopen.....

Ik zal het onthouden. 8)

Spelenderwijs leert men. *D

Alle geluiden komen uit de SP-12, dus zelfs met zo weinig geheugen valt nog best te werken. 't Is nog een beetje eentonig, maar dat verandert wel als ik de SP wat beter onder de knie krijg. 8)

Attachments

• SP-12 Turbo Segment.mp3
    328,1 KB · Bekeken: 131
Back