Philicorda herstelling: vraag?

nick nova

Resonator
Ik sta op het punt om een Philicorda ag7500 met toebehoren te kopen. Buizenversie dus.
Nu is daar een mankement aan:

Volgens de eerste eigenaar:

"Omdat ik niet weet waarvoor je de Philicorda wilt gebruiken, voor onderdelen of als instrument bespelen, gaat het met de E toon over een paar accoorden dus niet goed.

Naar ik wat dingen las, zou het dan aan kapotte transistors kunnen liggen (of dividers? ofzo) ofwel aan een kapotte buis.
ALs het over transistors gaat, is dat te herstellen. Als het de buis is, dan wordt de kans al heel wat kleiner.

Heeft er iemand raad? Wat kan het probleem precies zijn? Zijn er mensen in het Zuiden van Nederland die zoiets kunnen repareren? Alle hulp welkom.
Thanks.

Ik veronderstel dat die philips buizen gebruikt? Die vind je nog wel hoor denk ik, Marktplaats staat vol oude buizen.

Ik zou me wat dat betreft niet te veel zorgen maken.

Re: Philicorda herstelling: vraag?

Hallo,

In de Philicorda zitten alleen NEONbuizen!
De rest is echt allemaal transistoren...dus m.i. wel te repareren......
Volgens mij moet ik ergens op mijn PC nog een schema hebben, ik beloof niets.....maar ga zoeken!!

Veel reparatieplezier!

groet,

rob

Origineel geplaatst door nick nova
Ik sta op het punt om een Philicorda ag7500 met toebehoren te kopen. Buizenversie dus.
Nu is daar een mankement aan:

Volgens de eerste eigenaar:

"Omdat ik niet weet waarvoor je de Philicorda wilt gebruiken, voor onderdelen of als instrument bespelen, gaat het met de E toon over een paar accoorden dus niet goed.

Naar ik wat dingen las, zou het dan aan kapotte transistors kunnen liggen (of dividers? ofzo) ofwel aan een kapotte buis.
ALs het over transistors gaat, is dat te herstellen. Als het de buis is, dan wordt de kans al heel wat kleiner.

Heeft er iemand raad? Wat kan het probleem precies zijn? Zijn er mensen in het Zuiden van Nederland die zoiets kunnen repareren? Alle hulp welkom.
Thanks.
:) :)

Attachments

• philicorda2.jpg
    philicorda2.jpg
    82,5 KB · Bekeken: 109
En mochten enkele neon buisjes het niet hebben overleefd, dan heb ik er altijd
nog wel een paar in de la liggen. ;)

Hou je ons op de hoogte van het reparatie avontuur?

En als dit Philips wondertje weer in z'n volle glorie is hersteld, misschien een
paar MP3-tjes? Ik denk niet dat er hier veel mensen zijn die dit jammerhout
ooit gehoord hebben. :D

Jee, hoeveel MP3's van mijn philicorda moet ik nog posten, kan ik er aan doen dat iedereen me altijd negeert :D.

(ok GM751t ipv 7500, maar kom)

De GM754 welke ik als philicorda niet goed vind (té clean, té dun) blijkt wel goed te zijn in de VP330 fluit te imiteren. Had ik hem miscshien toch moeten kopen...

Klinkt zo'n 7500 met (neon)buizen nu echt anders dan een 751t met enkel transistoren? Ik dacht dat de oudste 751 nog wat buizen in de versterker had zitten.

Ik kan in ieder geval al een update geven over zijn verdere gedragingen.
Volgens de eigenaar:

"We hebben gisteren het instrument een paar keer getest en de resultaten zijn wisselend. Na een tijdje trekt de valse toon bij en klinken alle toetsen zo ongeveer als het moet, maar dan klinkt bv. de hoge C weer wat zachter. De ene keer is er wat meer ruis, de andere keer wat minder."

Ik ben absoluut geen kenner/techneut en weet dus niet aan wat dat kan liggen. Stof? Slechte contacten van het toetsenbord?
Zoiets zou ik nog wel kunnen repareren, maar als het gaat om transistors gaan controleren, dan houdt het op voor mij.
Iemand die zoiets kan/wil gaan nakijken?

Merci!

Ken

Slecht toetscontact kan een stillere toon geven. Ik heb een tricky reparatiemethode geprobeerd die meer dan een half jaar na datum nog 100% OK lijkt, dus volgens mij heb ik daarvoor een manier gevonden (staat in mijn philicorda draadje).

Wat de andere problemen betreft kan ik je niet helpen, ik ben geen held met transistoren enzo.

Inmiddels een gedateerde thread, maar dit forum heeft er een Philicorda liefhebber bij dus ik ben alle topics na aan het lopen :) Hoe staat het inmiddels met deze AG7500? Er zit wel degelijk meer dan alleen neonbuisjes in, namelijk diverse ECC83 buizen in het voorversterkercircuit. Wat betreft dat valse en zachte dat soms de kop op steekt, soldeer die printplaten maar eens door. De kwaliteit van de eilandjes en de soldeerverbindingen is na 45 jaar aardig afgenomen. Dus handen uit de mouwen, soldeerbout aan en elk eilandje even laten smelten, druppie verse tin erbij en hoppa! Ook belangrijk is het reinigen van de eventuele buisvoeten. Trek de buis voorzichtig uit de voet (papiertje om je vingers, niet zomaar die buis aanraken!) en spuit een beetje contactspray op de pootjes van de buis. NIET IN DE BUISVOET SPUITEN!!! Daarna de buis enkele keren in de voet zetten en eruit trekken. Vervolgens de boel weer aanzetten en... testen maar!

Ik sluit me even aan bij dit draadje, wie weet krijg ik ook ooit de moed om te proberen om mn ag7500 aan de praat te krijgen :)

ik heb nog (gebruikte) neonbuisjes voor de phillicorda.
ik ga binnenkort de mijne reviceren, ik zal dan wat foto's maken met wat tips erbij.
hou er rekenig mee dat deze dingen in principe vrij simpel zijn, maar af en toe nogal lastig om echt weer goed aan de praat te krijgen.
vooral de neondelers kunnen soms rare geluiden produceren.
het is dus wel handig als je wat van (buizen) elektronica afweet als je zoiets gaat repareren.
groeten,
jeroen

Back