Synthesizer cursus

Dirk2

Nieuwkomer
Ik ben een beginner op het gebied van Syntesizers.

Speel op de XP 50.

Worden er ergens cursus gegeven voor synthesizers?

En hopata: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=5812&highlight=rob+papen

Via Google is ook heel veel te vinden, en op YouTube kwam ik deze tegen: http://www.youtube.com/watch?v=zhXAe0UQHn4

Succes! :biertje:

Re: Synthesizer cursus

Origineel geplaatst door Dirk2
Ik ben een beginner op het gebied van Syntesizers.

Speel op de XP 50.

Worden er ergens cursus gegeven voor synthesizers?

Wat wil je er precies van leren?
Als je specifieke vragen hebt kun je natuurlijk altijd hier op het forum terecht

Hoe maak ik b.v een perfomance....

En in de peformance wil ik splitpunten maken.

Links een string rechts piano en orgel.

In het FAQ-PDF'je op voornoemde product site staat stap voor stap het maken van een split (en ook van een layer) uitgewerkt.

Op een cusrus synthsizer wordt vaak meer verteld over verschillende soorten synthese en geluiden bouwen / ontwerpen. Verder uiteraard basis onderdelen /principes van synths, terminologie etc.

Wat jij moet doen is gewoon de handleiding lezen van de XP50. Daarin staat beschreven hoe je performances kunt maken met split points, en verder alles wat de xp50 kan.

Mocht je er dan nog niet uitkomen kun je het hier altijd vragen. (heb zelf ook een xp50)

Een patch maken lukt mij nog wel,

Maar patches stapelen kan alleen in je perfomance, maar hoe doe je dat.

Ik kan het niet vinden in de handleiding.

Ik denk idd dat je beter af bent door specifieke vragen.
Mocht je nou echt geen reet snappen van het app. kan je altijd nog vragen
aan iemand hier op het forum die het zelfde app. heeft
om een uurtje langs te komen om het een en ander over uit te leggen. :eureka:
Een biertje, koffie en koekje doet bij sommige wonderen.

Maar eigenlijk vindt ik gewoon dat je de manual even goed moet door spitten want vragen zoals keyboard splitten staan altijd netjes uit gelegd in de manual. Hier zeggen we RTFM :D

:biertje:

Als de XP-50 een beetje lijkt op de XP-30 die ik heb: kies een bestaande performance uit die ongeveer doet wat je wilt. Er zit geen verschil tussen splitten en layeren; splitten wil gewoon zeggen dat de "zone/keyrange" van het ene geluid niet overlapt met de andere.

De kunst is om proberen te denken zoals Roland het zich voorstelt. Dit is echter soms absurd moeilijk ;).

Check pagina 6 van je handleiding - ook hier te krijgen. http://media.rolandus.com/manuals/XP-50_OM.pdf

Wat je doet:

Klik PERFORM (links naast het display)
Kies een performance uit waarbij het display "LAYER" aangeeft, met het scrollwiel.
Klik EDIT (bijna onder het display). EDIT licht op.
Klik PART (4e knop van links onder het display).
Kies nu het eerste instrument uit, bijvoorbeeld de strings. Gebruik het scrollwiel.
Klik COMMON (1e knop van links onder het display).
Gebruik de cursortoets omlaag om naar PART 1 KEY RANG te gaan. Stel "LOWER" in op C-1, stel "UPPER" in op bijv. B2 (dit is de laatste toets waar je de strings wil horen).
Klik EDIT weer. Lampje van EDIT gaat uit.
Kies nu de 2e knop van links (2/10/EFFECTS).
Je ziet het al: deze knoppen doen een veelvoudige functie: als EDIT aanstaat doen ze wat er gezegd wordt in het PERFORM/PATCH/RHYTHM menu onder de knoppen; als EDIT uitstaat doet 'ie wat er boven de knoppen staat (in dit geval TRACK/PART). Je hebt nu het 2e part uitgekozen.
Klik EDIT. Lampje licht op.
Ga weer naar PART (4e knop van links). Kies hier de piano uit met het scrollwiel.
Ga dan weer naar COMMON. Gebruik weer de cursortoets omlaag om naar KEY RANG te gaan. Stel deze keer LOWER in op C3 (een halve noot boven de eerder gekozen noot bij UPPER), en UPPER op G9 of wat dan ook - gewoon het maximum.

Je hebt nu in je performance strings links en de piano rechts. Eventueel kun je nog een part erbij voegen; dat van de orgel. Zet EDIT weer uit en klik op de 3e knop van links (3/11 MIDI) om de 3e part te selecteren. Zet EDIT weer aan, kies de 4e knop (PART). Kies met het scrollwiel de piano uit. Stel de keyrange ook weer in.

Om parts "uit" te zetten is het het beste om ze bij EDIT > PERFORM > MIDI (3/11) uit te zetten: zet Rx (receive) en Tx (transmit) op OFF. Bij alle parts die je tegelijkertijd aan wilt hebben: gebruik hetzelfde MIDI-kanaalnummer.

Het belangrijkste is dat je de logica doorkrijgt die er achter het systeem van de matrix zit; als EDIT aanstaat hebben de 8 knoppen de onderste functies, afhankelijk van de modus; als EDIT uitstaat hebben ze de bovenste functies. Die worden gebruikt voor selectie en aan/uitzetten (in PATCH mode dan).

Als dit nog niet lukt kan ik wel proberen een serie foto's met de camera te maken, maar laat eerst weten wat je met bovenstaande info kan :).

Back