Muziekopdrachten

je vergeet dat zulke opdrachten voor anderen inkomsten zijn

en inzicht in cijfers gaat in een aantal gevallen ten koste van marktwerking. daarom.

kijk hier begint het vage gedoe al dus...

de markt is klein en iedereen die zijn brood ermee verdient is blij met zijn plaats en doet niet uit de doeken hoe die daar is gekomen. Je zult het zelf maar moeten uitvinden of in het buitenland gaan wonen waar ze daar niet zo moeilijk over doen.

:gaap:

Origineel geplaatst door Roel

en inzicht in cijfers gaat in een aantal gevallen ten koste van marktwerking. daarom.

:confused:
Er proberen hier gewoon een paar mensen inzicht te krijgen in een markt, en daar is helemaal nix mis mee. ;)

heb je je ooit weleens afgevraagd waarom sommige pappa's niet vertellen hoeveel ze verdienen zolang de kinderen nog op de basisschool zitten?

ach ja laat iemand maar beginnen met vertellen wat ie voor een opdracht krijgt ;)
en dan gaan we met zn allen lekker discussieren of dat genoeg is of niet, wie het meeste verdient, voor welke opdrachtgevers ie werkt, en hoeveel uur er in een gemiddelde opdracht gaat zitten, en waarom persoon a beter is dan persoon b en en en ... hadden we niet al eens zo'n salarisdiscussie gehad?

Is de muziekbranche dan zo anders dan zeg de autobranche, waar je een willekeurige automagazine, bijvoorbeeld de "Autoweek" kunt pakken en prijzen kunt vergelijken?
Persoonlijk hoef ik geen getallen te horen, maar meer op meta niveau. Dingen als:

- Afschrijving? Kun je die wel opvoeren omdat muziekinstrumenten nou eenmaal ook een "gevoelswaarde" hebben,
- Reiskosten, doorvoeren ja dan nee,
- Soft- en hardware etc.

Hmmz dan heb je het als freelancer in de IT het toch een stuk makkelijker, vaak werk je dan met spullen van een ander.

heb je je ooit weleens afgevraagd waarom sommige pappa's niet vertellen hoeveel ze verdienen zolang de kinderen nog op de basisschool zitten?

ach ja laat iemand maar beginnen met vertellen wat ie voor een opdracht krijgt ;)
en dan gaan we met zn allen lekker discussieren of dat genoeg is of niet, wie het meeste verdient, voor welke opdrachtgevers ie werkt, en hoeveel uur er in een gemiddelde opdracht gaat zitten, en waarom persoon a beter is dan persoon b en en en ... hadden we niet al eens zo'n salarisdiscussie gehad?

Joh je kan best een heel eind over dit onderwerp met elkaar bomen zonder dat je het over concrete bedragen hoeft te hebben.

Geld hebben we allemaal al genoeg. ;)

@maddonna: je vraag gaat om kostprijsberekening. daar doelde ik ook niet zo op. denk dat hier wel wat nuttigs over te zeggen valt. ik zou hanteren dat je je maandelijkse kosten voor studioruimte, energie, telefoon, levensonderhoud (als je ervan wil leven) etc eruit haalt. en even inschatten hoeveel opdrachten je daar dan voor zou moeten doen per maand.

@fles: je hebt gelijk. :)

@zoveel: mijn berichtje was reactie op:
Origineel geplaatst door Origin X
Maar wat moet je uberhaupt vragen (geld) als beginner? Laten we bijvoorbeeld zeggen de muziek en sound effects voor een drie minuten durende animatie van een midden-groot bedrijf?

Het is per opdracht weer verschillend wat voor een bedrag je kunt vragen , en ook
hoe het zit met je rechten en of het exclusief is of dat je deze muziek ook
nog voor andere opdrachten kunt gebruiken.
Ik dacht dat Palm een keer een folder heeft gemaakt
met de Titel "wat een gek ervoor geeft " over de vrij ondoorzichtige markt
van het muziek maken voor AV doeleinde en wat daarvoor te vragen.

Ik vraag het meestal per opdracht en schat ongeveer in hoeveel uur ik in totaal kwijt
ben , tevens hou ik altijd mijn rechten dit moet je ook laten opnemen in
het contract , exclusief is dat de muziek alleen wordt gebruikt voor 1 productie
maar de rechten hou je gewoon maar de muziek wordt overgedragen aan de opdrachtgever.
Verder heb je muzikanten die werken met onbetaalde opdrachten maar met behoud van
alle rechten , dit is alleen interessant als je geen muziek op maat hoeft te maken maar
dat je al muziek hebt die je dan zo gaat editten dat het toch enigszins past.

Dan heb je nog stockmuziek dit zijn CD's waar muziek opstaat die voor AV producties
worden gebruikt :

A: CD is gratis maar bij gebruik moeten er wel rechten worden betaalt
B: rechtenvrij , meestal een verkoop CD en behoorlijk prijzig.
C: 1 Jaar lecensie op een AV CD , rechtenvrij maar ieder jaar moet de lecensie verlengd worden.

Waar kun je muziek bijv voor maken :

-Film
-TV
-Video
-Bedrijfsfilm
-Pretpark
-Games
-Internet
-Theater
-Dans ( experimenteel )
-Laser en vuurwerk shows
-Presentaties

Origineel geplaatst door brmzz
kijk hier begint het vage gedoe al dus...

de markt is klein en iedereen die zijn brood ermee verdient is blij met zijn plaats en doet niet uit de doeken hoe die daar is gekomen. Je zult het zelf maar moeten uitvinden of in het buitenland gaan wonen waar ze daar niet zo moeilijk over doen.

:gaap:

Is al gezegd: netwerk. Mond-tot-mond reclame, geruchten...een project leidt naar volgend project.
Bovendien denk ik dat de "broodmuzikanten" hier niet veel en niet vaak zullen forummen. :L

om dezelfde reden dat je hier niet gaat neerzetten wat je huis per maand kost en wat je netto salaris is misschien?

330 (teveel dus)
1350 (veeeels te weinig, dus heeft iemand nog tips voor een java ict slet)
En voor mastering vraag ik 75 per uur (ex-btw, all in).
Dus ook voor mastering van bovengenoemde tracks in opdracht.

Zo, hebben we dat ook gehad.

De problemen waar je op stuit Ferry?

DE BUMA/STEMRA

Die hebben me al een jaar van mijn leven gekost!
Hoe inventiever je bent, hoe 'leuker' het wordt!

Er zijn dingen waar je in eerste instantie niet zo aan zult denken, maar er zijn
bezigheden die niets met muziek te maken die je zeker drie maanden per jaar
gaan kosten.
En wie gaat dat betalen?
Kun je dat terugvorderen ergens?

Dat heet 'rompslomp'.

Research
Investeringen.
De Belasting
BTW
De Buma/Stemra
Juridische zaken.
Incasso
Alarmsystemen.
Verzekeringen.
Software.
Studio en pand
Aquisitie.
etc etc.
Ik zou er maar een goede secretaresse bijnemen, een jurist,
evt advocaat, notaris.

Als je denkt dat je hier veel geld in wilt verdienen, zou nog even achter mijn oren gaan krabben..
En jezelf goed voorbereiden...

Er zijn allerlei klusjes die je thuis nooit kan doen.
Maar die komen wel op je pad.
Het is allemaal werk.
Dan kan je wel gaan selecteren maar dan heb je geen inkomen.
Hobbyen is leuk, maar eigen bedrijf is echt wat anders.
En toch moet je je weg en richting zoeken.

Je moet heel gedreven zijn.

En als je goed om je heen kijkt zul je bij grotere bedrijven zien, dat er veel meer mensen
jouw taken zitten te doen. Minimaal 7 man.
Die zijn daar de hele dag als baan mee bezig.

Vergis je er niet in, want dat krijg jij op je brood elke dag.
Beetje ruim takenpakket......en kennispakket...
Die mensen zijn allemaal opgeleid in hun vak.
En jij niet...

Werktijden? Slapen?
Verantwoordelijkheden?
Bij een baas werken is echt heel wat anders!

Van de KvK krijg je echt niet de arbeidstijden-wet opgestuurd!
Dus goed op jezelf passen!

Origineel geplaatst door 6 trak
ten opzichte van wat je er voor moet doen of voor jezelf te weinig?

Denk niet dat je met 15k+ posts nog aan werken toekomt. ;)

Maar denk niet dat in de muziek er veel is te verdienen als kleine ondernemer. (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.) Geld is ook niet alles en als je eigen zaak hebt hoef je iig niet een of andere stropdas tevreden te houden. ;)
Denk dat daarom ook velen naast een eigen zaak ook nog erbij werken om af en toe toch nog een plakkie kaas op die boterham te kunnen doen.

Back