sync mpc4000 en logic

SCD

Gearlust [on]
Is er iemand hier met praktijkervaring in het syncen van een mpc4000 met Logic Pro?

Boele

Heb een mpc4000 gehad en die liep poepstrak met logic pro 7..
Heb nu toch weer een mpc3000le omdat ik die toch lekkerder vindt lopen, en dat loopt lekker te syncen met logic.
dus... wat is je vraag eigenlijk?

Nou, ik heb ook een mpc4000 maar die loopt NIET poepiestrak met Logic :(

Ik gebruik de MPC als master, stuur midiclock uit op 1 uitgang, die clock gaat via een AMT8 midi interface naar een midisport 2x2 usb midi interface en dan de mac in.

Starten en stoppen lijkt allemaal goed te werken. Maar nu de praktijk.

Ik neem mijn songs altijd op in midi-land, op de MPC. Kortom ik bouw een track op de MPC. Vervolgens neem ik de audio van die tracks stuk voor stuk op in Logic. So far so good, lijkt het.

Stel ik heb een song op 100 bpm in de mpc. Ik zet Logic ook voor de zekerheid op 100bpm maar ook op external sync. Zet hem in record mode, start de mpc en neem de eerste audio track op. Ben klaar, ga terug naar af, doe hetzelfde met de tweede audio track etc. etc.
Op een gegeven moment heb ik dus 12 audiotracks in Logic staan die allemaal netjes synchroon lopen als ik Logic afspeel zonder de MPC als master te gebruiken. Logisch, want de audiotracks zijn opgenomen met de MPC als master en die is retestrak.

Maar nu komt het: stel ik wil een Ultrabeat track toevoegen. Je zou verwachten dat het tempo van de audio opnames in Logic netjes synchroon loopt met de 100 bpm bars in Logic. Maar dat is niet zo. De audio loopt "weg" als het ware. Hoe leg ik dat nou uit :confused:

Als ik Logic laat afspelen met de metronoom aan (en het tempo op 100 bpm), zonder de MPC als master te gebruiken, dan verloopt die metronoom na verloop van tijd met de audio opnames die ik had gemaakt. Snap je wat ik bedoel?

Het lijkt dus alsof start en stopcommandos wel werken maar de synchronisatie niet. Wat niet zo is, want als ik de mpc start zie ik in Logic de tempo informatie "syncen". Die is niet constant 100 (wat ie zou zijn als Logic standalone zou laten lopen) maar springt tussen de 99.81 en 100.07 heen en weer met allerlei waardes. Dat suggereert toch dat Logic op dat moment de MPC probeert te volgen.

Kort samengevat:

Als ik audiotracks heb opgenomen met 100 bpm (waarbij de MPC als master diende) en die afspeel ZONDER de mpc als master, de audiotracks NIET synchroon lopen met Logics 100 bpm, maar weglopen in tijd.

Vergeef m'n onwetendheid als ik domme dingen zeg. Ik heb geen MPC4000 en ook geen Logic, maar ik zie denk ik wel het probleem.

Logic moet de timing master zijn als je de audio opneemt van de MPC.

Geen 2 apparaten hebben EXACT dezelfde timing en dat lijk jij wel te verwachten.

Een MPC4000 die 100 bpm loopt zou precies hetzelfde moeten lopen als elke andere willekeurige computer of sequencer waar ook ter wereld die 100bpm loopt, maar als niet alle apparaten op dezelfde atoomklok worden gesynchroniseerd dan gaat dat nooit werken en daarom heb je de timing master en slaves. Da's dus de oplossing van het probleem, maar....

Als je in een DAW audio exact gelijk wil laten lopen met de timing van diezelfde DAW, dan zou mijns inziens de DAW als timing master moeten gelden bij het opnemen van de audio tracks. En niet andersom.

Wat je zegt klopt dan ook: als je de MPC als master gebruikt, dan gaat het wel goed. Omdat logic de timing van de MPC volgt en niet zijn eigen.

Kort samengevat: minieme verschillen in timing verklaren je probleem. Gebruik Logic als master om de tracks op te nemen en dan zou het volgens mij weer poepstrak moeten worden ;)

Succes...

L56 Out...

Wow! :halleluja

Kan het nog simpeler? Wat een ongelooflijk logische verklaring :D

Dit zegt iets over mijn technisch inzicht... :stupid

Even kijken of ik het ECHT begrijp:
Voor midi opnames lekker met mijn MPC blijven werken, bij audio opnames Logic als master gebruiken zodat de audio opnames qua timing gelijk blijven lopen met Logic's midiclock... Kan nog steeds niet geloven dat het ZO simpel is :)

Ga dit vanmiddag gelijk proberen. Maar eerst nog even van de zon genieten hiero.

Thanks!!

Je begrijpt het perfect!

Nou maar hopen dat ik niet lieg....:)

L56 Out...

Is dat wel handig zo want als ik beats maak dan varieert het tempo constant. Ik track daarom alles in 1 keer en probeer de MPC zo goed mogelijk te laten klinken. Maar binnekort wil ik wel eens een track helemaal apart tracken met men nieuwe rme :) dus dan maar hopen dat cubase sx2.2 goed meeloopt als slave. Iemand hier ervaring mee? (Of kaapt deze piraat nu uwe topic? :D )

Re: ..

Re: ..

Origineel geplaatst door Ensemble
en Boele? tevreden met het resultaat?

Ja, dit does the trick!

Het enige vervelende is (hoewel dat nauwelijks zal voorkomen) dat ik geen manier kan vinden om de MPC (als ie in main mode staat) als slave mee te laten lopen terwijl hij *opneemt*. Dan was het helemaal ideaal geweest. Maar met 98% neem ik ook genoegen hoor! 8)

Nu we er toch over aan het praten zijn, ik ben wel benieuwd of mensen een andere kijk hebben op het opnameproces en waarom dan. Hier mijn werkwijze:

In het creatieve proces laat ik de computer uit. Ik heb een hekel aan computers in het algemeen en muizen in het bijzonder als ik inspiratie heb en zonder afleiding wil opnemen.
Dat gedeelte loopt prima. Al mijn analoge en digitale synths hebben een track in de MPC, waar twee AMT-8's aan hangen: ik neem een of meerdere patterns op met een sequence of een melodie of een drone en bouw vanaf daar verder met volgende tracks. Alle tracks en patterns verwerk ik tot een song op de MPC en als ik klaar ben maak ik een zo goed mogelijk mix op de mengtafel (Mackie 24-8-2). Vaak neem ik eerst een complete mix op in Logic, en vervolgens ga ik track voor track in Logic opnemen. Uiteindelijk maak ik een kale mix in Logic die ongeveer overeenkomt met mijn analoge mengtafel-mix. Nog niks geen mastering etc.

Als ik dan een analoge synth TWEE keer nodig heb in een song, kan ik, als ik klaar ben met het overzetten naar Logic weer opnieuw beginnen met de MPC, want zolang de MPC de baas is loopt alles nog synchroon.
MAAR DIT IS DUS NU NIET MEER MOGELIJK! Immers, LOGIC is de baas geworden over de sync en ik zie dus geen mogelijkheid om op te nemen met de MPC, terwijl Logic de sync doet. Zie ik iets over het hoofd?

Ik ben beslist geen softsynth liefhebber maar moet zeggen dat ik er toch steeds meer naar ga kijken (vandaar dat mijn probleem ook steeds meer boven water kwam). Ik heb een paar weken terug bijvoorbeeld Toontrack Superior en EZdrummer aangeschaft (wat een TOP drumsampler is dat zeg!) maar ook Ultrabeat, Sculpture, Waldorf Edition en nog een paar softsynths vermeng ik vaker en vaker in het analoge geweld.

Tot nu toe kon ik alleen maar niet klok gerelateerde dingen doen met softsynths, als intro's en uittro's, maar met bovengenoemde simpele werkwijze (ben er nog steeds niet overheen... :stupid ) kan ik nu dus ook klok-gerelateerde dingen doen, maar verlies dus de tweede opname ronde mogelijkheden met de MPC. Tenzij ik natuurlijk WEER iets simpels over het hoofd zie... Kan maar zo... :D

Elluk voordeel heb zun nadeel...:)

Maar goed: Zodra je het in Logic hebt staan is je MPC toch niet leeg? Waarom niet gewoon weer ff de MPC de baas maken, synth opnemen op de MPC en track weer over zetten naar Logic?

En je zegt een hekel te hebben aan muizen, maar wel meer met softsynths te (willen gaan) doen, dus mijns inziens is dan de stap om "RECORD" in Logic in te drukken ipv de record button op de MPC ook niet meer zo groot. Neem die synth gewoon direct op in Logic (is ook een midi sequencer en daarna naar audio omzetten ;-))

Maar je hebt gelijk: als de MPC in record mode geen midi clock kan volgen, dan kun je niet werken zo als je graag zou willen als Logic timing master is en is de MPC een beetje afgewerkt zodra je de basis in Logic hebt zitten.

L56 Out...

Nee, de mpc is heilig! 8) Dat ding werkt ZO intuïtief, daar kan vooralsnog geen softsequencer aan tippen wat mij betreft.

Een tweede track van dezelfde analoge synth opnemen op de mpc door de eerste track te wissen is natuurlijk een tussenoplossing die mogelijk is idd. Maar ZO vaak komt dat gelukkig niet voor. Ik ben erg blij met de aangedragen oplossing in ieder geval. Thanks again.

...begin nu toch wel benieuwd te worden naar de MPC4000 eigenlijk :)

L56 Out...

Origineel geplaatst door L56
...begin nu toch wel benieuwd te worden naar de MPC4000 eigenlijk :)

L56 Out...

Ik zeg het je: na VELE jaren klooien met eerst Cubase en toen Logic.... MPC. De 4000 heeft naast die heerlijk intuïtieve sequencer ook nog een volwaardige Z8 sampler aan boord, werkt met 24 bits samples en is echt het hart van mijn studio geworden. Logic is TOP voor audio mixing, maar als midi sequencer (en dat ligt uiteraard ook aan de gebruiker, aan mij dus) voldoet ie voor geen meter. Teveel toeters en bellen gewoon. De MPC is "spartaans" maar daarom juist zo goed. De bediening gaat in je hersenstam zitten, ik bedoel, je hoeft er niet meer bij na te denken. Heerlijk :luv:

Jammer dat er geen shareware versie van de MPC4000 is te downloaden is :)

Ben al jaren op zoek naar de ultieme-geen-muis-nodig-sequencer waar je toch ook nog redelijk op kunt editten.

Ben begonnen onder DOS op de XT met voyetra sequencer junior en die voldeed aan al die eisen...maar ja....DOS....*zucht*

L56 Out...

Origineel geplaatst door L56
Jammer dat er geen shareware versie van de MPC4000 is te downloaden is :)

Ben al jaren op zoek naar de ultieme-geen-muis-nodig-sequencer waar je toch ook nog redelijk op kunt editten.

Ben begonnen onder DOS op de XT met voyetra sequencer junior en die voldeed aan al die eisen...maar ja....DOS....*zucht*

L56 Out...

Kom maar een keertje koffie drinken. Je bent onmiddellijk verkocht. Misschien nog niet eens voor de 4000, Akai heeft verschillende smaken die min of meer dezelfde "stam" hebben.

Oi da's tof...daar ga ik graag een keer op in. Regelen we verder wel via PB ;)

L56 out...

Back