Trance drum track

Myzrael

Swoooooosh
Hey beste mensen.
Ik ben de laatste tijd wat met trance bezig. Nu lukken alle melodien en geluiden prima want ik heb meer dan genoeg muziek ervaring daarvoor. Waar ik echter wel mee zit is om goede drumtracks te maken. Samples is het probleem niet want die heb ik in overvloed. Het punt is alleen dat ik er lang over doe om een midi drumtrack te maken. Hoe doen jullie dat? Maken jullie gewoon standaard patronen die jullie recyclen bij elk nummer of beginnen jullie vanaf de grond af aan steeds? En programmeren jullie ze in of spelen jullie het op de synth in? Ter informatie, ik werk momenteel met Ableton Live wat mij perfect bevalt verder. Gewoon een beetje interesse hoe jullie dat zoal doen en of jullie nog goede tips hebben voor drumfills.

Niemand die mij hierin wat tips kan geven? Ik heb met de algemene structuur van trance soms gewoon wat moeite en dit zijn allemaal kleine dingejtes die mij misschien kunnen helpen. Bestaan er geen goede tutorials voor trance muziek en dergelijken vraag ik mij af, of nuttige sites met theoretische informatie?
(luisteren en uitpluizen van nummers doe ik genoeg maar alleen daar kom ik er niet mee)

Origineel geplaatst door Myzrael
Niemand die mij hierin wat tips kan geven? Ik heb met de algemene structuur van trance soms gewoon wat moeite en dit zijn allemaal kleine dingejtes die mij misschien kunnen helpen. Bestaan er geen goede tutorials voor trance muziek en dergelijken vraag ik mij af, of nuttige sites met theoretische informatie?
(luisteren en uitpluizen van nummers doe ik genoeg maar alleen daar kom ik er niet mee)

Ik zou zeggen, veel luisteren naar de muziek waar je van hou. Het kan misschien ook schelen als je de manier van werken intuitiever maakt. O.a. om die reden heb ik binnekort een machinedrum...

Ik maak zelf ook muziek in die richting (voornamelijk trance/progressive met wat elektro en techno invloeden). Maar ik snap niet precies wat het probleem is. Over het algemeen is de drum-track het gemakkelijkste te maken. Om de 4 maten de kick een keer triggeren en klaar.
Nou werk ik niet met Ableton (of welk programma dan ook met zo'n rol met noten e.d.) maar met Jeskola Buzz (een tracker). En daar is 1 kick = 1 pattern. Dus iedere keer wanneer ik die 1e kick nodig heb, roep ik pattern00 van de kick-track aan middels het sequencer scherm (kwestie van de '0'-toets inhouden en ik heb een nest kick's achter elkaar).

De sequencer triggert de drum-machine en het signaal wat uit die drum-machine komt jaag ik door een Parametric-EQ, een limiter en een amp (na de limiter) zodat ik makkelijk de gain kan tweaken.

Nou, heb ik een antwoord gegeven op iets waar ik niet van weet of ik de vraag nou wel snap, maar dat hoor ik dan zo dadelijk wel weer. Ik zie het probleem in ieder geval niet. Of misschien doe je iets fundamenteels fout of zie je een short-cut over het hoofd. Dat kan ook natuurlijk :geslaagd:

Origineel geplaatst door Myzrael

Even copy-pasten van een eerdere reply:

Pak een vel ruitjespapier en ga tekenen; elk blokje is 4 maten. Teken een blokje voor de kick, een voor de rest van de percussie, voor de bas, voor de strings/pads, voor de lead, voor de roffels van de snare en pak de clubmix (7-minuten versie) van de track erbij. Ga 'm dan vervolgens analyseren met je hand op de pauzeknop. Als je het opschrijft blijft het beter hangen; alleen luisteren is niet genoeg, omdat je dan ook vaak andere dingen doet en niet 100% gefocust bent op de muziek.

Zo kun je dus een track uittekenen en zien wanneer elementen worden toegevoegd. Als er een bepaald effect wordt toegepast zoals in- of uitfaden: teken dan een driehoek in plaats van een blokje voor zolang als de fade duurt. Het mooie is dat je dit blokjesschema 1 op 1 in je sequencer kan zetten, en dan je eigen instrumenten gebruikt. De opbouw is dan wel hetzelfde, maar het klinkt anders genoeg.

Doe dit bij een paar tracks. Niet alleen leer je luisteren (want je krijgt het de eerste keer niet 100% perfect ), maar je ziet ook overeenkomsten tussen de track afgebeeld - welke trucjes werken, welke niet?

Als je daar handigheid in hebt, kijk dan of je hetzelfde kan doen met de reguliere radio-edit. Je zult zien dat het niet altijd een kwestie van knippen is; in 3 minuten je "verhaal vertellen" komt overeen met Harry Potter boeken in een film proppen. Je moet een aantal dingen weglaten maar het belangrijkste behouden.

Leer liever hoe je doet inkorten dan hoe je doet verlengen. Schrijven is schrappen.

Wat je percussie betreft: een reguliere 909 is al lang niet meer voldoende. Wat je kunt doen is een bestaande loop (afkijken, daar moet je 't van leren) in een programma zoals ReCycle laden. Die probeert dan een redelijke gok te doen en kan je laten zien waar de drums precies getriggerd worden, en je zult zien dat dat niet altijd overeen komt met de 16-stapjes techniek.

Overigens is het gebruiken van loopjes als placeholder geen schande: je kunt er een hoop van opsteken. Loops in trance zijn vaak op elkaar geplet; elk gedeelte heeft een EQ erover, en instrumenten zoals tamboerijn en shaker met wat filter en reverb doen een goede poging om als "vulling" te dienen. Onderschat het EQ-gebeuren niet, alleen al met een of ander synthesizer-geluid wat voornamelijk ruis is kun je al percussie-achtige effecten krijgen.

Hele fijne reply Yoozer. Ik had inderdaad wat beter mijn vraag moeten stellen. Het punt is niet dat ik geen kicks achter elkaar kan leggen of snarerolls etc, maar het feit dat mijn drumtracks altijd wat missen ook al gebruik ik uitstekende samples. Ik zal meer met filters moeten gaan werken en inderdaad meer effecten erin moeten gooien om het geheel voller te krijgen. Ik heb nu gewoon een durmtrack met hi-hat/glide/splash/reverse splash/kick/snare/clap en that's it. Het klinkt nog erg kaal (ook met reverb) want ik mis de effecten als "swooooooosh" (beetje kryptisch tja) en de subtiele hitjes om het geheel compleet te maken. Je hoort vaak op house tracks hele slimme drumtracks die op zichzelf al onwijs lekker klinken. En dat is iets wat ik momenteel nog niet bereik. Die subtiele dingen die het hem doen moet ik nog leren. Wel ben ik erachter gekomen dat het handig is om kick/snare bijvoorbeeld op een apart spoor te zetten zodat ik er makkelijker aan kan rotzooien met filters en dat soort zaken. Dat drums niet in 16 hokjes worden gemaake weet ik overgens. Mijn achtergrond is geen dance maar normale muziek dus ik ben bekend met triolen en vage ritmes. Waar ik ze moet planten is dus niet het probleem , maar ik mis de fijne kneepjes qua effecten en sample gebruik. Het zou ook handig zijn als ik ooit een keer kon meekijken met iemand die dat soort zaken wel goed onder de vingers heeft. Of ik moet eens een cursus ergens volgen.

een idee om het geheel iets voller te maken zijn drumloops van sample cd's. Handig als ze in het .rex formaat zijn ivm timing. Draai al het laag eruit (kick verdwijnt) en wat je overhoud is een mix van hihat en andere percussie geluiden. Zet deze loop subtiel onder je eigen drumpatroon en voila! klinkt al een stuk beter ;)

beetje wat yoozer ook uitlegd op het eind.

suc6 :okdan:

Origineel geplaatst door deniax
een idee om het geheel iets voller te maken zijn drumloops van sample cd's. Handig als ze in het .rex formaat zijn ivm timing. Draai al het laag eruit (kick verdwijnt) en wat je overhoud is een mix van hihat en andere percussie geluiden. Zet deze loop subtiel onder je eigen drumpatroon en voila! klinkt al een stuk beter ;)

beetje wat yoozer ook uitlegd op het eind.

suc6 :okdan:

Yipz, misschien moet ik daar inderaad maar eens aan geloven. Ik heb loops zat maar was juist in de veronderstelling dat het niet gebruiken van loops toch wat netter is. Aan de andere kant.....ik heb retegave loops gehoord voor die opvulling inderdaad. Misschien moet ik maar niet eigenwijs zijn en gewoon lekker jatten qua drums/effecten en mijn eigen draai eraan proberen te geven.. :D

edit: Dat heeft uitstekend gewerkt. Ik had echter hetzelfde met bijvoorbeeld een snare met een dikke LFO filter erop kunnen doen denk ik. Toch maar wat meer met die dingen experimenteren. 't Is alleen niet zo inuitief omdat ik enkel met de muis werk en geen knoppen/schuiven tot mijn beschikking heb. Maargoed, kom er zo ook wel...ik heb namelijk maarliefst 1 hele schuif die ik wel kan gebruiken. :P

Bedankt voor de tips dus. Het zijn al die kleine puntjes namelijk die een nummer mooi laten klinken en niet als fruityloopstrack 2390239023902. Hehe , en ik heb mijn oude Roland JV80 er ook in gebruikt met een simpele square lead. Geeft toch net wat extras omdat het weer wat anders klinkt dan een soft-synth. Nummer is nog niet af , zal wel een weekje duren maar ik krijg de smaak te pakken. Dit wordt mijn eerste trance nummer dus tja.....alle begin is moeilijk.

Laatst gewijzigd:
Back