Help! ik weet hier nog niks vanaf...

HeBro

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Toen ik een jaar of 6 - 7 was heb ik pianoles gehad. Nu (20) wil ik een piano of keyboard om lekker op te kunnen improviseren. Ik heb een Masterkeyboard op het ook, 2ehands, maar daar zit geen synth module bij... Ik heb eerlijk gezecht geen idee wat dat is (ja, om je geluid te produceren/ veranderen?) en wat voor een voor mij geschikt zou kunnen zijn... Budget: 200 euro...? genoeg? veel te veel? wat is redelijk om gewoon lekker piano te kunnen spelen?

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen!

Groeten, HeBro!

Als je alleen maar wat piano wilt spelen zou ik een midi-keyboard (minstens 48 toetsen) kopen.
Bijv.: http://www.thomann.de/thoiw7_edirol_pc50_prodinfo.html

En van het geld wat je daarvan over houdt kun je een goedkope Piano VSTi kopen.
http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-117166.html

Om maar iets te noemen.

Oja, moet je wel midi-in hebben, maar in het geval van die Edirol heb je een midi-sginaal dat via een usb-kabel loopt. Dus hoeft niet perse een geluidskaart met midi-in te hebben.
Nou, de software installeer je, het keyboard sluit je aan. Je start de VSTi (Virtual Studio Technology instrument), m.a.w. je start het programma waarin de piano-geluiden zitten. Waarschijnlijk dat je ergens nog iets moet aangeven in de trend van: Nou PianoVST, het midi-signaal komt binnen op kanaal 1, dus gebruik kanaal 1 als MidiIn (maar grote kans dat dit nog niet eens hoeft).

Ik hoop dat dit je iets heeft geholpen en als andere mensen aanvullingen of verbeteringen hebben, graag! :)

Als je piano wil spelen ben je met 48 toetsen nergens, je hebt er 88 nodig, en als't even kan ook een degelijk klavier met hammer weighted action. Voor 200€ ga je dit niet vinden vrees ik. Over degelijke piano klavieren bestaan op dit forum reeds threads met tonnen aan info, dus ik zou zeggen: gebruik die zoekfunctie 8)

Als je "gewoon lekker piano" wilt spelen. Dan ben je wellicht het beste geholpen met zo min mogelijk poespas. Een midi controller met piano VST is veel gedoe, met allerlei zaken die van elkaar afhankelijk zijn.

Als het je puur om piano spelen gaat: er zijn prima stage piano's te koop. De meesten sluit je aan op een afluistersysteem , maar er zijn er ook met ingebouwde speakers. Dus: aanzetten en spelen :). Deze stage piano's zijn tegenwoordig meestal wel voorzien van MIDI aansluitingen zodat je later eventueel je piano kan integreren in een setup met aanvullende apparatuur (bijvoorbeeld computer en/of geluidsmodules).

Zoals eerder gezegd, een goed masterklavier met gewogen toetsen is wel duurder dan 200 euro. Persoonlijk zou ik er echter niet op besparen, ook omdat een goedkoper, ongewogen alternatief op de lange termijn misschien minder goed voor je handen blijkt te zijn.

..P series

..P series

Ik zou gewoon gaan voor een masterklavier van Yamaha, de P90 ofzo. Dan ben je voorlopig wel klaar.

Aanvulling

Aanvulling

Bedankt vast voor jullie reacties!

Ik denk dat mijn vraag niet helemaal duideljk is... Ik heb al een masterkeyboard op het oog maar daar moet nog een 'synth module' (???) bij... Mijn vraag is welke goed is om piano te spelen... er zitten op het masterkeyboard midi uitgangen...

Misschien is mijn vraag nu duidelijker?

Het masterkeyboard heeft een volledig klavier, is aanslaggevoelig maar ik weet niet of het gewogen toetsen zijn...

Groetjes, HeBro

Je bedoelt dat de verkoper het heeft over een 'synth module', denk ik? Een 'module' is feitelijk niets meer dan een synthesizer of keyboard of piano zonder toetsen (want die toetsen heb je al op je masterkeyboard). Dus wat je zoekt is een piano module, een electrisch piano zonder toetsen. Die zijn er volgens mij wel, gebruik de zoekfunctie.

Kurzweil Micropiano, ongeveer 150€ op de tweedehandsmarkt, soms effe zoeken, maar echt wel de moeite. Ook over deze vraag bestaan reeds threads btw...

Als je een goede synthesizer met goede piano's, orgels, synths etc. zoekt dan is wellicht de Roland JV 1080 een prima optie. Dan heb je in één keer een heleboel verschillende geluiden binnen handbereik. Als je op Marktplaats zoekt regelmatig verkrijgbaar tussen de 175 en 200 euro. Succes!

Back