garantie overname

boeklanoei

Ouwe rot
Stel: Ik koop een synth bij iemand (particulier/ 2de hands dus). En er zit nog 3 kwart jaar garantie op. Ik koop de synth neem het mee naar huis en 1,5 maand later krijg ik software problemen,hardware problemen, weet ik veel wat. Maar er zijn in ieder geval dusdanige problemen dat de synth terug moet naar waar de eerste koper het gekocht heeft. De muziekzaak/audio-zaak zelf dus. Is er nu geen probleem wat betreft de garantie omdat ik 2de koper ben geworden?

volgens mij geeft de winkel/fabriek garantie op het apparaat en niet aan de persoon....

Het zou natuurlijk wel kunnen zijn dat de eerste koper er iets mee zou hebben gedaan zodat de garantie komt te vervallen (bijvoobeeld bier gemorst, er mee gedribbeld op het basketbalveld, of een zwaartekracht test mee uitgevoerd)
Maar dan zou je in principe dat al direct moeten merken.....

Ik heb geen idee wat de Nederlandse wet hier over zegt, misschien eens opzoeken.

Origineel geplaatst door FrankH
Ik heb geen idee wat de Nederlandse wet hier over zegt, misschien eens opzoeken.

Als de garantie persoonsgebonden zou zijn, moet je natuurlijk wel je persoonsgegevens opgeven, ik kan me niet heugen dat ik dat heb gedaan.....

Groetjes van Rudo

Ik zou ook wel eens willen weten, wat de nederlandse wet erover zegt. Iemand die iets met wetgeving en strafrecht doet?

Garantie vervalt niet, dus ook niet voor een 2e verkoper.
Als je het bonnetje nog hebt kan je gewoon naar de winkel.
Sterker nog als de garantietermijn is verloren hoeft nog niet te betekenen dat je geen garantie meer kan krijgen.

Origineel geplaatst door fuse
Garantie vervalt niet, dus ook niet voor een 2e verkoper.
Als je het bonnetje nog hebt kan je gewoon naar de winkel.
Sterker nog als de garantietermijn is verloren hoeft nog niet te betekenen dat je geen garantie meer kan krijgen.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte.

@ boeklanoei, het is 'civiel recht' waar dit onder valt. Strafrecht is van een andere orde. :)

Origineel geplaatst door fuse

Idd, coulance geld ALTIJD.... ja die europese unie is nog wel ergens goed voor...

Alleen stelt die coulance geen ene piep voor als de winkelier moeilijk gaat lopen doen.
Mag je van goede huize komen dat je bewijst dat het kapot gaan niet jouw schuld was.

De Nederlandse wet schrijft voor dat in eerste lijn de verkoper en in tweede lijn de fabrikant productaansprakelijk is een blijft gedurende de gehele levensduur van het product, dus ook na het verstrijken van de garantietermijn.

Van een fotocamera mag je bijvoorbeeld verwachten dat die toch wel tien jaar moet meekunnen, wanneer er na vijf jaar een defect optreed dan heb je dus wel degelijk recht op een stuk tegemoetkoming, dit heeft niets te maken met coulance, zo staat het in 'de wet voor het consumentenrecht', je staat in je recht!

Uitgezonderd zijn natuurlijk defecten die zijn ontstaan door extreem gebruik / misbruik van het product, maar dat spreekt voor zich.

Origineel geplaatst door FrankH
De Nederlandse wet schrijft voor dat in eerste lijn de verkoper en in tweede lijn de fabrikant productaansprakelijk is een blijft gedurende de gehele levensduur van het product, dus ook na het verstrijken van de garantietermijn.

Van een fotocamera mag je bijvoorbeeld verwachten dat die toch wel tien jaar moet meekunnen, wanneer er na vijf jaar een defect optreed dan heb je dus wel degelijk recht op een stuk tegemoetkoming, dit heeft niets te maken met coulance, zo staat het in 'de wet voor het consumentenrecht', je staat in je recht!

Uitgezonderd zijn natuurlijk defecten die zijn ontstaan door extreem gebruik / misbruik van het product, maar dat spreekt voor zich.

Dit is europese wetgeving hoor, en dit is dus coulance...moet je maar eens Radar kijken :)

Europese wetgeving schrijft minimaal twee jaar garantie voor. Er zijn plannen in de maak om dit uit te breiden zodat fabrikanten geprikkeld worden om kwalitatief betere producten te maken.
De Nederlandse wetgeving is iets uitgebreider dan de Europese en beschermd de cosument nog een stapje meer. Het is hier al eens ter sprake gekomen, op Internet zijn de nodige wetteksten te vinden.

wel degelijk recht op een stuk tegemoetkoming

Het lastige is vaak om vast te stellen hoeveel die tegemoetkoming is. Je mag verwachten dat na reparatie het apparaat langer meegaat, dus een deel van die kosten zijn voor jou. Daarnaast treedt er ook slijtage op die vaak lastig in te schatten is. Dit is dus de reden dat verkopers vaak verlengde garantie verkopen. Dan betaal je de extra reparatie kosten van tevoren (+ wat extra winst voor de moeite).

Ik heb zelf een tweedehands powerbook
vorig jaar was het hele scherm kapot en moest in zn geheel vervangen worden, er zat nog garantie op volgens de vorige eigenaar maar ik had zelfs geen bon.
Ze moesten ff een serienummer intiepen en het was gepiept, kreeg een nieuwe scherm no questions asked

Nou weet ik dat niet alle bedrijven garantie gevallen zo behandelen als bij apple, maar als je de bon krijg moet het geen enkel probleem zijn lijkt me

Back