alles onder een zefde naam of aliassen?

Maks

Gromit the Evil Operator
Hoi

ik worstel met een vraag. wat doe je dan? posten op SF natuurlijk ;)

kijk, ik ben met verschillende soorten stijlen muziek bezig. zo heb ik bvb een hiphop/soul/pop/jazz studio-projectje, dit heeft een aparte naam en laten we even buiten beschouwing. ook productiewerk voor andere is meestal gewoon onder m'n eigen volledige naam

Maar erder maak ik op electronisch vlak verschilende dingen. house (vocal-, disco-, ...), electro, minimal, dnb, break, ... maar ik vraag me af of ik dit alles onder 1 naam kan doen, of beter opsplit in aparte aliassen.
bij dat laaste is het zeer duidelijk: die doet dat en die doet dat. alles onderverdeeld. iemand zei wel: 'ja, maar ik verzamel graag alle werk van 1 producer, en al die aliassen zijn een pest'. een alternatief is een alias met altijd een 'Aka' erachter, zodat er een link bllijft naar enzelfde persoon.

maar ik kan ook evengoed alles onder 1 naam doen, en tracks opsplitsen per demo/EP'tje, en zo 'structuur' creeeren. een EP die de houserichting uitgaat, een ep andere met meer die bepaalde vibe, etc... het voordeel is dat je naam er is waar je aan kan werken, en je niet elke alias/project apart moet opwerken/bekend maken, zeg maar.
het blijft dan wel zo dat er onder dezelfde naam verschillende stijlen uitkomen, vaak op hetzelfde moment (tenzij je tussen elke demo/EP een jaar wacht is dat niet erg, maar dat is niet de bedoeling). in deze tijden van internet en voorbeluisteren is dat misschien niet zo erg, maar het blijft toch soms verwarrend.

wat zijn jullie menigen, ervaringen en raad?

Grtz
M

Laatst gewijzigd:
Het lijkt mij het handigst om voor verschillende muziekstijlen verschillende namen te gebruiken. Dit omdat mensen nogal gauw een associatie leggen met een naam.

Je gaat toch ook niet naar het Rotterdam Terror Corps om erachter te komen dat ze nu de overstap naar hip-hop/R%B hebben gemaakt.

Origineel geplaatst door BananaWorld

Je gaat toch ook niet naar het Rotterdam Terror Corps om erachter te komen dat ze nu de overstap naar hip-hop/R%B hebben gemaakt.

precies, dat was 1 van de dingen. je voorbeeld is natuurlijk heel extreem, bij mij zou er nog iets of wat een 'link' zijn, maar inderdaad!

Andere zijde van de medaille

Andere zijde van de medaille

Een schuilnaam is alleen maar interessant indien je de buitenwereld juist NIET wil laten weten wie dit of dat werk gemaakt heeft. Een voorbeeld: een zekere drs. S. heeft eens een zeer geestig en tegenwoordig uiterst zeldzaam en daarom zeer kostbaar boekje met zeer pikante erotische verhalen uitgegeven. Zijn alter-ego zal altijd blijven ontkennen dat hij dit ooit op papier heeft gezet. (Het is overigens een zeer grappige boekje, dat zowel door mannen als door vrouwen sexueel zeer opwindend wordt ervaren...) Schuilnaam gewenst, dus.
Schaam jij je voor je werk of kan het moeilijkheden opleveren i.v.m. auteursrechten? Verschuilen!

Andere componisten, vooral vrouwelijke, veranderen hun naam nooit om verwarring te verkomen. Ook al is de dame in kwestie al voor de vierde keer hertrouwd, dan nog behoudt zij de naam waaronder zij het eerst heeft gepubliceerd. Tera des Mares-Oyens is een voorbeeld van dit, ook al was zij later na een aantal andere huwelijken de vrouw van Marten Toonder (Heer Bommel en Tom Poes). Alles onder de naam van haar eerste echtgenoot. Tera publiceerde 'normale' muziek voor coventionele instrumenten, maar ook volledig electronische werken.

Het is net als op het internet, vooral hier op dit forum... Een schuilnaam heeft het voordeel dat het maken van eventuele foutjes niet aan de persoon verbonden wordt: men kan alle onzin uitkramen, maar het heeft totaal geen consequenties; andere nick-name en 'hup, weer gaan met die banaan'! Veranderen van identiteit heeft als resultaat dat je nooit serieus genomen wordt, althans, niet in de reële wereld. In de dancing is dat natuurlijk overbodig... Dat is de darkroom van de samenleving :D

Wout

Je ziet vaak dat het gaat om het concept om de muziek heen, en niet de muziek zelf, al moet er wel een link zijn. Je kunt best onder een alias house techno en electro uitbrengen, zolang het concept maar het zelfde is. En niet een plaat met als onderwerp hitsige hopsende negerinnenreten en de volgende over het country gevoel, ook al zit er in allebei dezelfde 808 en 303.

Origineel geplaatst door bikkel... En niet een plaat met als onderwerp hitsige hopsende negerinnenreten en de volgende over het country gevoel, ook al zit er in allebei dezelfde 808 en 303.
Waarom niet? Wat gaat er dan fout als je het wel doet?

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Waarom niet? Wat gaat er dan fout als je het wel doet?

Wout

Dan valt je neus er van af.

Ik file verschillende stylen muziek onder aliassen
Zo kan ik me ook wat beter in een bepaalde stijl houden.
Ik heb bijvoorbeeld een electro house project rebelix, een progressive project Organix en een chillout project Wake Walker.
Meestal heb ik wel een idee in welke stijl ik ongeveer iets wil gaan maken, met die naam erbij en de vorige tracks die ik bij deze naam heb gemaakt geef ik me zelf een paar richtlijnen.
Kan natuurlijk altijd ontwikkelen maar tis zo blijf ik iig in dezelfde stijl bezig

Juist, een alias is inderdaad zoiets als een feestneus :)

Als het om concepten gaat is de naam van de uitvoerende totaal onbelangrijk, dus is een schuilnaam overbodig. Geef het concept een naam en klaar ben je. Je bent dan gewoon een deel van het totaal plaatje. Je kunt dan uit het concept stappen wanneer je maar wilt.

Gaat het om de persoon, die het doet, dan is gewoon de eigen naam het beste, want daar draait alles toch om?

Redenen om een schuilnaam te kiezen kunnen zijn:
er is al iemand met die naam, want Piet de Jong en Jan Jansen komen vrij regelmatig voor;
je wilt niet dat het geheel aan jouw naam gekoppeld wordt;
auteursrechten, zoals een artiest die met een andere maatschappij werkt dan normaal plots anders moet heten op de plaat;
je hebt een waanzinnig moeilijk te onthouden of te schrijven naam, bijvoorbeeld Przewalski of
je naam heeft een ongunstige klank, bijvoorbeed Jan Hitler.

In alle andere gevallen is het eigenlijk een beetje belachelijk, een feestneusje: kiekeboe, ik ben het wel, maar ook weer niet.

Maar eigenlijk ben ik van mening dat zulke zaken juist de vrijheid tot creativiteit te veel aan banden legt.

Wout

heej wout lang niet gezien :)

Ik zou daar ook nog aan toe willen voegen dat soms het niet belangrijk is om je eigen naam te noemen of je naamstempel op het project te zetten.

Zo heb ik bij een van mijn projecten niet erbij staan wie het doet omdat ik vind bij dat project wat het doet belangrijker. zorgt voor leuke speculaties :D

en het legt de creative vrijheid juist niet aan banden. Bij de meeste projecten zorgt het voor een goed kader waar men dan wel of niet binnen blijft. De zogenaamde werktitel

Het is in mijn beleving vaak juist beter als er geen gezichten bij muziek zitten, maar alles gecreeerd wordt uit de fantasie van die personen, dus ook de coverart, teksten, etcetera.

Ah!

We hebben het dus niet over een alias, pseudoniem, schuilnaam, artiestennaam of nick-name, maar gewoon 'Hoe noem ik mijn project?'. The Beatles kan niet en nooit meer, ABN-Amro is tot mislukken gedoemd en Beatrix zal wel bezwaar maken.

Waarom noem je het niet gewoon 'Wout'? :D

Wout

Ah!

We hebben het dus niet over een alias, pseudoniem, schuilnaam, artiestennaam of nick-name, maar gewoon 'Hoe noem ik mijn project :D

ik had het daar allezins wel over, over al dan niet nicks, etc ;)
thanks for the posts guys. ik laat het even 2seconden bezinken....
keep them coming!

Is het zo dat er een gevoel bestaat dat de/het alias een garantie biedt aan de luisteraar? Maar de muzikant is toch een gewoon mens, dus onderhevig aan goede en slechte dagen? Of staat het publiek te luisteren naar een computer, die door de DJ cq producer telkens wordt aangeklikt?

Verder ben ik natuurlijk een groot voorstander van verschillende vormen van muziek. Naast tonale en atonale electronische muziek speel ik in een internationaal volksmuziek orkerst, een gitaar-trio, een tweetal fluitgroepen en natuurlijk schoolmuziek. Alles onder Wout Blommers :)

Wout

Is het zo dat er een gevoel bestaat dat de/het alias een garantie biedt aan de luisteraar? Maar de muzikant is toch een gewoon mens, dus onderhevig aan goede en slechte dagen? Of staat het publiek te luisteren naar een computer, die door de DJ cq producer telkens wordt aangeklikt?

Verder ben ik natuurlijk een groot voorstander van verschillende vormen van muziek. Naast tonale en atonale electronische muziek speel ik in een internationaal volksmuziek orkerst, een gitaar-trio, een tweetal fluitgroepen en natuurlijk schoolmuziek. Alles onder Wout Blommers :)

Wout

maar dat trio, fluitgroepen etc heten vast niet wout blommers, maar zullen wel een projectnaam hebben of niet? ;)

Natuurlijk.
Maar waarom kan je binnen een project niet gewoon jezelf blijven?
Wout Blommers maakt deel uit van Bobander (da's zo'n groepje) en niet Alpha Duo aka Smarty, om maar wat te fantaseren. Dat Bobander gebeuren, dat bestaat uit reële personen met echte namen.

Kijk, al die aliassen, het is zo 'bling-bling'...
Net alsof je iets te verbergen hebt, meestal onkunde...

Ik heb trouwens een leerling, die heet Elias. Die heeft een echt probleem :D

Maar de wereld wordt steeds virtueler, dus wat zeur ik eigenlijk.
Hup, naar een van m'n projectjes (zeg maar gewoon muziekgroepje), want over een uurtje moet ik spelen! Ja, op zondag ochtend en niet in de kerk :)

Wout

fair enough, maar deze thread is wel een andere windrichting uit gedraaid ;)
idd, achter een project kan je jezelf blijven (wat ik dus ook zei met die 'aka' - 'k bedoelde daarmee hetzelfde) maar de vraag was dus meer in hoeverrre ik best kan gaan opsplitsen, inzake stijl. maar dat kunnen jullie eigenlijk ook niet echt beslissen zonder gerichte voorbeelden te horen, denk ik

Back