de echte 303!!!

neem een audiotrack op in Ableton
die kan je dan saven/exporteren als wav en openen in eender welk ander programma (cubase ook dus)
of je kan na het opnemen van je Rebirth track in ableton, ableton rewiren aan Cubase.

Maar ik zou ni weten waarom je ipv Ableton Cbbase zou willen gebruiken ? (en zeker als je nogal nieuw bent in deze materie)

ikzelf ben ooit met Cubase begonnen, en ik werk nu eigenlijk enkel nog met Ableton.
Probeer maar eens even snel in Cubase wat zinnige automatisatie van een parameter van een VST aan te maken...in Ableton is dat direct gemaakt. Voor electronische genres vind ik Ableton echt wel het beste hoor.
Enige mogelijk minder kantje zou de mindere geluidsengine zijn tov Cubase...maar of je dat als beginner zou horen betwijfel ik zwaar...en trouwens : maak alles in Ableton, en rewire dan naar Cubase en doe je mixdown in Cubase , dan heb je best of both worlds ;-)

Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik kan me helemaal suf ergeren soms aan een 303-sound-a-like die het net niet is in 'n nummer
ergeren deden ze vast ook in begin 80's... dat de 303 niet klonk als een echt basgitaar... dus tsja en ook maar dan toch...

maar goed, dat was TOEN expirimenteren met iets wat geen drol kostte... dus waarom kan het grootste gros van de huidige generatie dat ook niet doen met andere 'kut apparaten' van nu die geen stuk stront kosten...?

doe's creatief en die myths niet zo uitmelken...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bazziman
Appeltje, eitje voor de Novas.

Kies de 18 db LP filter.

Voor zowel filter als amplitude:
Sustain op 0. Release zeer kort. Attack op 0. Decay van beiden aanpassen (beiden gelijk) naar smaak.
Nu filter naar envelop 2 routen (+50 ofzo)
Legato aan.

Spelen met de decay tijd van het filter envelop en de diepte.

Spelen met de filter frequentie.

Spelen met de resonantie.

Ik vind nu juist de 303 juist een tikkeltje vetter klinken als hij wat aanzwelt, dus de attack niet op 0.

Grtn

Gert

Origineel geplaatst door 6 trak

volgens mij is de 303 geen mythe .. doosje dat ik hier heb staan lijkt namelijk verdacht echt op een 303 ..

Origineel geplaatst door Gertvs
Ik vind nu juist de 303 juist een tikkeltje vetter klinken als hij wat aanzwelt, dus de attack niet op 0.

Grtn

Gert
Klopt...dan wordt ie wat....'happiger'...niet zo 'toktok'...Maar ja, op het origineel zat er volgens mij geen attack.

maar goed, dat was TOEN expirimenteren met iets wat geen drol kostte... dus waarom kan het grootste gros van de huidige generatie dat ook niet doen met andere 'kut apparaten' van nu die geen stuk stront kosten...?
Ik denk dat het probleem juist is dat k*t-apparaten die tegenwoordig uitgebracht worden vaak juist gebaseerd zijn op die zogenaamde k*t-apparaten van de jaren '80.

Een huidig apparaat dat ik bijvoorbeeld heel slecht vind, is de Roland MC-09. Dit apparaat is een dun klinkende 303-kloon met een erg dun geluid en is moeilijk beheersbaar bij het tweaken. Verder is de loopsampler niet strak qua timing en zijn de interne drums ook niet mooi.

Hetgene dat de TB-303 omdoopte van onding tot cultbak is het feit dat dit apparaat een zeer typisch geluid voortbrengt dat nauwelijks 1-op-1 is na te bootsen met ander apparaat, wat de TB dus min of meer uniek maakt. Het is dus zaak een huidig "slecht" apparaat te vinden dat een bepaald iets bezit dat hem op positieve wijze uniek maakt.

ergeren deden ze vast ook in begin 80's... dat de 303 niet klonk als een echt basgitaar... dus tsja en ook maar dan toch...

Ok. Ik ben ook in voor een uitdaging. Ik vind het gebruik van een TB ook al zo overgewaardeerd.
Dus noem een voorbeeld van een 'waardeloos' aparaat. Een Redsound Darkstar misschien?
Of een MC-303?:D

Origineel geplaatst door Yoonchi
Ok. Ik ben ook in voor een uitdaging. Ik vind het gebruik van een TB ook al zo overgewaardeerd.
Dus noem een voorbeeld van een 'waardeloos' aparaat. Een Redsound Darkstar misschien?
Of een MC-303?:D

Redsound Darkstar is een prima bakkie als je er mee kunt omgaan. Lastige (=ongebruikelijke) interface dus het duurt misschien even voor je er wat lekkers uitkrijgt. Alle synths zouden zo'n X-Y pookje moeten hebben.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Hetgene dat de TB-303 omdoopte van onding tot cultbak is het feit dat dit apparaat een zeer typisch geluid voortbrengt dat nauwelijks 1-op-1 is na te bootsen met ander apparaat, wat de TB dus min of meer uniek maakt. Het is dus zaak een huidig "slecht" apparaat te vinden dat een bepaald iets bezit dat hem op positieve wijze uniek maakt.

Ik denk dat je nog een factor vergeet :)

Datgene wat de TB-303 zo uniek maakt (de sound) moet dan ook wel aanspreken cq. “lekker” klinken natuurlijk. De MC-09 is inderdaad een pover ding maar op zijn manier ook uniek, alleen hij spreekt niet tot de verbeelding (ik heb hem zelf ook gehad by the way).

De 303 heeft gewoon een fijne sound die inderdaad moeilijk is na te maken. Met de resonantie dicht haal je er heerlijk springende rubberachtige bassen uit en met de resonantie open lijkt het wel vloeibaar kwik wat er uit loopt (sorry voor de beeldspraak). Het is gewoon erg wazig dat andere analoge bakken dit karakter niet of moeilijk kunnen imiteren, maar dat zal dan wel puur met de goedkope onderdelen van de 303 te maken hebben.

Origineel geplaatst door bazziman
Klopt...dan wordt ie wat....'happiger'...niet zo 'toktok'...Maar ja, op het origineel zat er volgens mij geen attack.

Attack op een TB :D
Je hebt enkel, tuning,cutoff,resonance, envmod, decay en accent.

En lang leve Ableton :D

Back