wie programmeert zelf muziek-progs?

paol

Stamgast
in welke taal? wat voor soort applicatie en lukt het een beetje?

ook nog een site met info hierover?

als je al die gratis plugs etc. ziet, lijkt het allemaal zo makkelijk...........:))

Ik ben ooit eens begonnen met Buzz, maar heb daar eigenlijk niet verder aan gedaan. kHeb een generator die gewoon constant een domme zaagtand genereerd. Dat was eigenlijk meer om te testen of ik iets werkends kon compileren...
Het probleem is dat in programmeren enorm veel tijd kruipt en dat heeft niet iedereen.
Ik ook de VST-SDK eens bekeken en de sample-sources eens doorgenomen, maar ik moet wel zeggen dat VST nogal gecompliceerd is in vergelijking met Buzz...

Om op je vraag te antwoorden : 99,9% is in C of C++ geschreven... en nee het is niet zo gemakkelijk. Je moet deftig kunnen programmeren en een serieuze brok wiskundig inzicht hebben.

Origineel geplaatst door oli303
Om op je vraag te antwoorden : 99,9% is in C of C++ geschreven... en nee het is niet zo gemakkelijk. Je moet deftig kunnen programmeren en een serieuze brok wiskundig inzicht hebben.

Ja inderdaad ja. Ik ging ook eens eventjes een cursusje c++ volgen maar na 15 lessen werd het me iets te veel... Rot wiskunde ook...

Maar goed, we kunnen nogsteeds met synthedit vst's maken. Of met keykit. Bijde programma's zijn nog freeware. Bij keykit moet je echter wel een beetje wat van programmeren afweten. Synthedit is gewoon modules verbinden...

Er zijn ook mensen die bouwen hun eigen auto.

Dan moet je wel van een bijzonder kaliber zijn of erg masochistisch aangelegd zijn om zoiets te doen.

Gewoon (tweedehands) kopen kan ook.

Origineel geplaatst door fuse
Er zijn ook mensen die bouwen hun eigen auto.

Dan moet je wel van een bijzonder kaliber zijn of erg masochistisch aangelegd zijn om zoiets te doen.

Gewoon (tweedehands) kopen kan ook.

inderdaad! ik heb zelfs wel eens gelezen over mensen die hun eigen muziek maken!!! dan ben je pas gek, hele platenzaken vol met muziek die je zo kant en klaar kan kopen, en wat doen die gasten??? precies.....daarbij schijnen ze ook nog eens de hele dag over nix anders dan over die muziekinstrumenten te lullen op vage underground websites enzo..... tja..zal wel weer zo'n urban legend zijn ;)

Olaf

Re: wie programmeert zelf muziek-progs?

Origineel geplaatst door paol
in welke taal? wat voor soort applicatie en lukt het een beetje?

ook nog een site met info hierover?

als je al die gratis plugs etc. ziet, lijkt het allemaal zo makkelijk...........:))

Ik heb wel eens wat experimentele programmaatjes gemaakt (die ik alleen begrijp :) ) die wat WAV's genereerden maar niet echt bruikbaar waren.
Geprogrammeerd in Delphi (veredeld Pascal).

Ik ben op dit moment met een programma bezig op de Commodore 64 om de SID via MIDI aan te sturen (m.b.v. een MIDI interface voor de C=64 natuurlijk).
Dit programmeer ik dus in assembler (machinetaal).
Ik denk dat ik hier over een jaar of 2 mee klaar ben, gezien de tijd die ik er in stop ;)

R.

Origineel geplaatst door olafmol
inderdaad! ik heb zelfs wel eens gelezen over mensen die hun eigen muziek maken!!! dan ben je pas gek, hele platenzaken vol met muziek die je zo kant en klaar kan kopen, en wat doen die gasten??? precies.....daarbij schijnen ze ook nog eens de hele dag over nix anders dan over die muziekinstrumenten te lullen op vage underground websites enzo..... tja..zal wel weer zo'n urban legend zijn ;)

Olaf

LOL

Groot gelijk. Ga die hele boel maar omruilen voor een setje draaitafels en een berg platen. Nog een stoere bril en ringen voor je handjes in de lucht en je bent helemaal de man.

DJ Fusé :D

Trouwens denk dat voorstudie van dat soort tijdverspillende aktiviteiten met bijv Reaktor of aanverwante progsels wel slim is. Want dat is min of meer een legodoos met bouwstenen of zelfs duplo in dit geval. ;)

heb les in max msp gehad (functie blokken gericht) en krijg nu les c++ gericht op audio toepassingen. max is leuk om mee te kloten. maar dat c++ is wel interresant vindt ik.

Ikke wel !

ik ben namelijk zowel gek van programmeren als van synths. Voor Windows programma's maak ik altijd gebruik van Borland Delphi als ontwikkelomgeving / compiler met behulp van een aantal shareware en zelfgemaakte componenten. Ik heb al een aantal gratis programma's gemaakt en verspreid. Mijn beste programma tot nu toe, een editor / librarian voor de Matrix-1000 en Matrix-6(R) synths van Oberheim, verkoop ik via het internet. Dat loopt zeker geen storm maar mijn Matrix heb ik inmiddels wel dik terugverdiend *D

Volg deze link naar enkele van mijn producten: http://home.hccnet.nl/mark.strijbos/index.html

ik heb ooit nog met C wat vage progjes gemaakt (dat was in het DOS tijdperk)... tegenwoordig leer ik weer C++ (borland c++ builder om precies te zijn), en ik ben van plan ooit eens een tracker te gaan bouwen, en wel eentje die midi noten stuurt ipv samples af te spelen... maar dat zal wel een jaartje of 10 gaan duren of zo ;)

als er toevallig iemand is die een geweldige faq te liggen weet over midi devices aanspreken vanuit bcb: ik ben een en al oor! :D

Wil wel gaan beginnen aan een soft synth. Maar ik wil eerst wat ander projecten afmaken (projecten voor school in c++ en java, en ik ben bezig met openGL/games programmeren in c++).

Ik zou het erg graag willen doen. Wieweet voor m'n afstudeerproject :) Heb namelijk wel een leuk idee voor een niet voor de hand liggende VSTi! ( Ga ik nog niet vertellen 8P ). Ik moet alleen m'n afstudeerpartner nog even zien te overtuigen. Als dit niet lukt zal het er wel nooit van komen...snik... simpelweg door tijdgebrek.

Maar dan zal het zeker C++ worden en misschien voorbereidend algoritme-test-werk in java (omdat ik daarmee opgevoed ben ;)) of C#.

Delay Lama is ook een afstudeerproject van een groep studenten.

Maar om heel eerlijk te zijn zie ik tussen de hobby VSTi's (even oneerbiedig gezegd) maar bitter weinig goeds hoor.
En ik ken er best wel veel. Maar ja een paar vette zijn natuurlijk al genoeg.

Trouwens je kunt ook VSTi's bouwen die alleen midi kunnen uitspugen. Da's makkelijker te bouwen lijkt me. Zeker de moeite waard om te kijken of het voor een afstudeerproject kan. En je kunt het nog dik verkopen ook, d'r zijn er nog niet zoveel. :)

Origineel geplaatst door bambamstudio
andere vraag: waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?

TJa.... waarom niet???
Het is leuk om met een synth een eigen geluid te maken. Het is nog leuker als je die synth zelf gemaakt heb!!

[offtopic]
Hmmm zojuist ff met synth edit gespeeld, werkt wel heel erg leuk en je bakt lekker snel iets in elkaar!
[/offtopic]

Origineel geplaatst door fuse
Delay Lama is ook een afstudeerproject van een groep studenten.

yep is van mannetjes van het hku, ook de gasten van audioease komen daar ook vandaan trouwens(altiverb).

maar bambam valt toch best me wat het uitvinden van wielen. er zijn nog zoveel mogelijkheden die nog onbenut zijn. hoe meer mensen er gaan programmeren voor audioaplicatie hoe beter ze worden. en krijgen we dus steeds betere, interresantere en leukere software

Om maar ff een mening te ventileren: Wat ik zelf het jammerst vind is dat veel mensen synth-edit gebruiken om synthjes te bouwen. Hierdoor komen er een hoop gelijk klinkende VSTi's op de markt die simpelweg niets nieuws te bieden hebben behalve een stoere interface oid.

Vroeger verzamelde in samples...tegenwoordig meer VSTi-tjes ;)

Ooit ben ik eens begonnen met een soort van MIDI tracker op de MSX. Het ding is nooit afgekomen, gezien ineens 'Meridian' werd uitgebracht. Dat programma was iets flexibeler dan mijn opzet. Waarschijnlijk slingeren de sources nog wel ergens rond op een flop of zip (als ze na al die jaren nog te lezen zijn :erm: ). Mijn trackertje was trouwens een 100% assembler project.

Back