Bbrraaand !!!!

Brand in je crib en blusmiddelen.....

Brand in je crib en blusmiddelen.....

Sorry mods, heel ff off-topic..over die brandblussers. Ff wat algemene info en tips...

Een poederblusser = niet goed.

Bluspoeder is een natriumbicarbonaat. Met ander woorden: zout. De werking van een poederblusser is subliem. Alleen tasten die zouten alles aan wat er maar aan te tasten valt. Circuits, printplaten noem maar op. En omdat die poederdeeltjes zo verrekte klein zijn gaan ze overal in/tussen/onder zitten. Je zit dus achteraf met meer nevenschade dan brandschade. En dat wordt door de verzekering niet vergoed.....

Een schuimblusser = twijfelachtig.

Schuim legt een laagje over het brandende object waardoor er geen zuurstof meer bij het vuur komt en zorgt er van de andere kant voor dat brandbare, uitdampende gassen niet met lucht vermengt worden. Op zich dus een heel geschikt blusmiddel, voor vloeistofbranden wel ja.....Voor elektronische apparatuur niet zo geschikt omdat blusschuim voor het grootste gedeelte uit water bestaat. Water en synths (of andere elektrische apparatuur) gaan nu éénmaal niet zo goed samen.

Een CO2-blusser = goed alternatief.

CO2 (koolstofdioxide oftewel koolzuursneeuw) is op zich wel geschikt maar : CO2 is zuurstofverdrijvend. Je hebt maar weinig CO2 in een ruimte nodig om voorgoed je ogen te sluiten (ik dacht zelfs zo weinig als 6%). Daarbij komt ook nog dat het spul wat eruit komt (de koolzuursneeuw) een temperatuur van -80 graden celsius....En door het expanderen (de CO2 zit als vloeistof in de blusser) word je ook nog eens statich opgeladen. Daar kun je een behoorlijke oplawaai van krijgen.

Mijn advies zou dan ook zijn om een blusdeken aan te schaffen. Maar bedenk je wel:

het zijn KLEINE blusmiddelen; bedoeld voor KLEINE brandjes.

Thanks for watching.....and take of yourselves...and your loved ones (of hoe zei Jerry Springer dat ook alweer??? Jerry, Jerry,Jerry !!!!)

Re: Brand in je crib en blusmiddelen.....

Re: Brand in je crib en blusmiddelen.....

Origineel geplaatst door c20h25n3o
Sorry mods, heel ff off-topic..over die brandblussers. Ff wat algemene info en tips...

Een poederblusser = niet goed.

Bluspoeder is een natriumbicarbonaat. Met ander woorden: zout. De werking van een poederblusser is subliem. Alleen tasten die zouten alles aan wat er maar aan te tasten valt. Circuits, printplaten noem maar op. En omdat die poederdeeltjes zo verrekte klein zijn gaan ze overal in/tussen/onder zitten. Je zit dus achteraf met meer nevenschade dan brandschade. En dat wordt door de verzekering niet vergoed.....

Een schuimblusser = twijfelachtig.

Schuim legt een laagje over het brandende object waardoor er geen zuurstof meer bij het vuur komt en zorgt er van de andere kant voor dat brandbare, uitdampende gassen niet met lucht vermengt worden. Op zich dus een heel geschikt blusmiddel, voor vloeistofbranden wel ja.....Voor elektronische apparatuur niet zo geschikt omdat blusschuim voor het grootste gedeelte uit water bestaat. Water en synths (of andere elektrische apparatuur) gaan nu éénmaal niet zo goed samen.

Een CO2-blusser = goed alternatief.

CO2 (koolstofdioxide oftewel koolzuursneeuw) is op zich wel geschikt maar : CO2 is zuurstofverdrijvend. Je hebt maar weinig CO2 in een ruimte nodig om voorgoed je ogen te sluiten (ik dacht zelfs zo weinig als 6%). Daarbij komt ook nog dat het spul wat eruit komt (de koolzuursneeuw) een temperatuur van -80 graden celsius....En door het expanderen (de CO2 zit als vloeistof in de blusser) word je ook nog eens statich opgeladen. Daar kun je een behoorlijke oplawaai van krijgen.

Mijn advies zou dan ook zijn om een blusdeken aan te schaffen. Maar bedenk je wel:

het zijn KLEINE blusmiddelen; bedoeld voor KLEINE brandjes.

Thanks for watching.....and take of yourselves...and your loved ones (of hoe zei Jerry Springer dat ook alweer??? Jerry, Jerry,Jerry !!!!)
Edit: Ik denk dat je CO2 met CO verwisseld?

Een blusdeken is natuurlijk het beste middel, maar die kun je alleen gebruiken voor grotere, makkelijk te bereiken oppervlakten. Een brandje in een stekkerdoos achter-de-kast-in-de-hoek blus je er niet zo makkelijk mee, dan is een CO2 blussertje een stuk makkelijker.

de arp pro soloist , eigenlijk die omni , maar tweedehands zie je ze nog welleens voorbij schijven.

en dan de borden volgen :confused:

snelle :walker:

Attachments

• nooduit.gif
    nooduit.gif
    3 KB · Bekeken: 120
Wat een kut vraag!!! :D

Mijn studio is op zolder, driehoog (2e verd.) en al m'n kindjes staan er!

M'n platen kan ik dus wel vergeten..... m'n draaitafels laat ik denk wel staan???

Maar dan? Ervan uitgaande dat mijn vriendin met de katten al buiten staat te wachten, ga ik toch voor m'n 303, 909 en stage echo.

Zodra ik die te pakken heb, zal ik zelf ook wel in de fik staan :o:

owh ja en m'n didge! (die staat toch naast de deur!)

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Brand in je crib en blusmiddelen.....

Re: Re: Brand in je crib en blusmiddelen.....

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Edit: Ik denk dat je CO2 met CO verwisseld?

Een blusdeken is natuurlijk het beste middel, maar die kun je alleen gebruiken voor grotere, makkelijk te bereiken oppervlakten. Een brandje in een stekkerdoos achter-de-kast-in-de-hoek blus je er niet zo makkelijk mee, dan is een CO2 blussertje een stuk makkelijker.

Nee hoor de blussende werking van CO2 berust op zuurstofverdringing en niet op koeling, zoals veel mensen denken. CO (koolstofmonoxide) is ook heel leip spul (getuige het incident in Gilze-Rijen deze week). Maar CO bindt zich tot 300 sneller aan je longblaasjes dan zuurstof...Daardoor is het zo gevaarlijk. CO is geurloos, kleurloos, smaakloos en explosief (!)..ook een killer. En trap er niet in om een combinatie rook-CO-melder te kopen !!! Rook stijgt op door de hitte van de brand, gaat dus naar het plafond, waar ook je rookmelder hangt. CO is zwaarder dan lucht en zakt dus naar grond. Als je een combimelder hebt die aan het plafond hangt, gaatie in geval van CO dus pas af als de hele ruimte gevuld is met CO. Zelf zul er dan niet meer veel aan hebben...de buren wel want die worden wel wakker van het gepiep.....

Voor brandjes op moeilijk bereikbare plekken in je studio is de CO2-blusser dus wel geschikt...Maar dan een kleintje...5 kilo is meer dan zat. En kijk even na hoe je zo'n ding moet bedienen. Je zou de eerste niet zijn bij wie de boel in de hens staat en dan het toestel niet aan de gang krijgen.....Lullig.....

Prettig weekend en hou het brandvrij (dan heb ik ook een rustig weekend)

Greetz Luuk

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Wat is een goede blusser om een beginnend brandje in je studio te stoppen? CO2 denk ik?
yep
richt geen / nihile schade aan

co2 kan je veel van hebben
in tegenstelling tot CO (co1 ;) )

maare wat ik zou meenemen?
mn USB harddisk
backups van alle tracks enzo

Pff.. geen idee, 't eerste dat ik tegenkom denk ik. RS zit vaak al in koffer of de Virus, die is lekker handzaam.

Maar eerder de ext. HD-schijf denk ik; vol foto's, muziek en samples, etc..

Hecht ook weer niet ZOveel waarde aan gear.

wow wat een reaxies :)
Ik bedoelde inderdaad studiogear die je niet kan missen.
Ik zou mijn 909 en externe HD redden denk ik.

Re: Re: Bbrraaand !!!

Re: Re: Bbrraaand !!!

Origineel geplaatst door MatthewLeBlom
De vraag is: wat je je zou redden als je naar je studio rent in geval van brand.
Mijn kleren liggen niet in de studio, mijn kat, vriendin enz enz ook niet.

Mijn kat lag regelmatig in mijn studio hoor...

Om dit probleem op te lossen heb ik een kat gekocht en in mijn studio gelegd.
Ik wilde eerst mijn vriendin en kleren naast de kat te leggen,
maar dat maakte het probleem weer te ingewikkeld.

Van m'n 4 katten hebben er slechts 2 de kunst onder de knie van het beklimmen van de vlizotrap naar m'n herriezolder, dat scheelt weer wat in achter gestresste beesten aanrennen. Miss gem zal vast wel het mauwend gespuis onder haar hoede nemen, dus kan ik me beperken tot spulletjes die makkelijk te pakken zijn. PC en synths gaat me niet lukken, dus zal het wel beperkt blijven tot m'n MFB filterbox, MPD24, BCF en banjo. Dat zijn namelijk de enige dingen die bij mij echt voor het grijpen liggen.

Hmmmm... kutvraag. Afgelopen jaar is mijn zolder afgefikt. Daarin was mijn studio gevestigd. Op het moment dat er brand uitbrak had ik geen tijd om me zorgen te maken over de studio of eventuele apparatuur die er in stond, dat kwam pas later toen ik vanaf de straatkant de vlammen uit het dak zag komen. Het enige dat me echt interesseerde was of mijn katten het zouden overleven. Mijn vriendin was gelukkig al buiten.

Als ik - op dat moment - de gelegenheid had gehad en het zonder gevaar voor eigen leven mogelijk was geweest om terug te gaan en iets uit die ruimte te redden, dan was het waarschijnlijk mijn PC geweest. Daar staan immers alle composities op, de rest is vervangbaar en "slechts" kwestie van geld. Gelukkig had ik mijn PC dicht tegen een wand met geluidsisolatie staan. die werkte brandvertragend met als gevolg dat de PC - en mijn muziek - de brand hebben overleefd.

Geen enkele materiele zaak is het waard om je leven voor te riskeren. Als je de gelegenheid hebt om iets in veiligheid te brengen, focus je dan eerst op de mensen om je heen en daarna op de zaken die een eventueel overbruggend verblijf ergens anders mogelijk maken zoals je papieren & portomonnaie. Zorg dat je je verzekeringen op orde hebt, dan komt de rest vanzelf wel goed.

Back