FR-777 : Vreemd gedrag met oscilator A

n303y

Ouwe rot
Na een aantal uren gespeeld te hebben met mijn 777 kom ik erachter dat er misschien iets mis is met oscilator A. Zoals je in attachement hoort is er een verschil tussen de eerste en 2de loop. Het geluid wat je hoort bij de eerste loop klopt volgens mij niet. Het lijkt net alsof de suboscilator van A ietsjes hoorbaar is. Als ik hetzelfde probeer met B klinkt ie als de 2de loop. Wat ook vreemd is dat ie soms 10tallen keren als de eerste loop klinkt en dan opeens verspringt ie naar de tweede. Soms klinkt ie meteen als de tweede en een andere keer blijft ie op de eerste staan.

Ik heb geen ervaring met analoge bakken dus ik zou ook niet zeker weten of dit normaal is. Het verschil lijkt minimaal maar nu ik dit weet ga ik erop letten ik kom ik erachter dat het vaker gebeurt ook bij andere patterns. Niet alle patterns laten dit probleem horen echter. Kan het zijn dat oscilator A getuned moet worden, een defect is of gewoon het karakter van analoog is?

Attachments

• 777.wav
    207 KB · Bekeken: 107
Als je alle osc's uitzet hoor je dan nog mischien een sub osc?
Kan zijn dat de sub osc potmeter defect is.

je hebt een se7en se7en se7en das cool. als je nu even alle standen door geeft kan ik ook eens luisteren of zo iets bij mij is. zal vast wel namelijk.

Als alle (sub)oscs uit staan hoor ik niets dus daar ligt het niet aan. Ik ben er net achter dat ik het kan soms kan reproduceren met elke pattern op alle oscilatoren door de stepkey van de pattern op een specifiek moment ingedrukt te houden. Het iets lichtvervormde geluid is dan weer hoorbaar totdat ik de stepkey loslaat. Kun je kijken of jij dit ook hebt Dre?

Ik kan nu in ieder geval mijn 777 herkennen :)

zoals ik nu luister is het bij mij niet te horen, maar dat wil niet zeggen dat het niet hoort.

Dre, met deze pattern is het goed te horen:

Step Pitch Note Glide Accent
1 G-2 1 1 0
2 G-2 1 0 0
3 G-2 1 1 1
4 G-2 1 0 0
5 A-2 1 0 1
6 G-2 1 0 0
7 A-2 1 1 0
8 G-2 1 0 0
9 C#2 1 0 0
10 E-2 1 1 0
11 D#2 1 0 0
12 C#2 1 0 0
13 D#2 1 1 0
14 A-1 1 0 0
15 C-2 1 1 0
16 D-2 1 0 0

- level osc B helemaal open
- waveform osc B op square
- frequency osc B in het midden
- cutoff op de helft
- resonance op driekwart

Alle andere knoppen uit.

Attachments

• Sound 1.wav
    277,9 KB · Bekeken: 114
je hebt wel je distortion aan staan toch

als ik goed hoor bij mij hoor ik een enkele toon en bij jou een dubbele

het moet natuurlijk zijn www.ilistening.nl/01.wav
maar op een of andere wijze wordt ik voor 5 minuten van de syntforum surfer ontzegd :( als ik het bovenstaande probeer te wijzigen

Distortion staat uit inderdaad. Ik denk dat elk apparaat gewoon net iets anders klinkt denk je niet?
Heb jij ook dat als je de distortion opendraait dat ie bij een kwart zorgt voor enorm hoog volume? Ik moet dan echt het volume zachter zetten anders blaas ik mijn monitors op.

Distortion staat uit inderdaad. Ik denk dat elk apparaat gewoon net iets anders klinkt denk je niet?
Heb jij ook dat als je de distortion opendraait dat ie bij een kwart zorgt voor enorm hoog volume? Ik moet dan echt het volume zachter zetten anders blaas ik mijn monitors op.

dit is een bekent probleem bij 777. als je een nieuw type hebt dan heeft deze een andere distorion /overdrive dan de eerdere (eerdere zijn met met die driehoekjes nieuwere zijn met 6 keer een 7

wat bedoel je met driehoekjes?

het type met het blauw en zwart

kijk maar eens naar deze link http://www.future-retro.com/HISTORY.html

mijne is foto 12 en 13

even om terug te komen op de andere vraag over de distorion/overdrive.......
deze heeft een andere distortion
purple777a.jpg
dan deze
black777b.jpg

Die link had ik al eens doorgelezen. Maare.. ik heb ook die zwarte :confused:

yered "Not only was the artwork changed, but somewhere in the 200? serial numbered units we did a completely new PC board layout. The features remained the same as early units, but minor tweaks were made here and there to the design. The most noticeable difference between the early and later models was that early ones had a much more aggressive distortion circuit, it sounded fabulous but also caused the output to increase drastically in volume. So we created a completely new overdrive stage on later models which kept the output more consistent as the overdrive was increased. I would say later models had a cleaner sound overall. " maar dus nog niet genoeg dus volgens jou :)

Ik denk dan dat ik een zwarte unit onder serienummer 200 heb. Ik geloof namelijk dat alleen de eerste 25 units paars waren. Onderop staat bij serialno FR3D71499273 maar dat zegt vrij weinig denk. Ach, ik vind hem zonder overdrive al vet genoeg klinken. Alleen voor het echte ragwerk is die overdrive wel geschikt.
Voor wat betreft mijn oorspronkelijke vraag denk ik hem op termijn misschien eens na laat kijken al is het alleen als ik een stepkey ingedrukt houd. In de praktijk zal ik dit niet zo snel doen totdat ik een 5de oscilator nodig heb :)

kom er net achter dat je er ook kicks mee kunt maken...

Laatst gewijzigd:
Back