Softsynth op het podium

Vosken

Stamgast
Wie van jullie heeft ervaring met een setup met 2 midi keyboards en een Mac of PC om alles aan te sturen?

Ben van plan om live zo te gaan werken, maar weet niet of het wel geschikt is voor mij, het gaat dus niet om het sequencen, maar puur om klanken uit een computer te halen, en die te gebruiken in mijn setup van de 2 midi keyboards.

Het liefst zou ik ook de computer aansturen vanuit 1 van de keyboards, zodat ik tijdens een optreden niet hoef te kijken op de computer...

Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik ben wel benieuwd naar serieuze reacties.

Iemand die bijvoorbeeld een Kore gebruikt op het podium?

er zijn toch zat lui die tegenwoordig live performen met enkel een laptop en een midicontroller of 2 of 3...
Aphex-twin gaat morgen ook een liveset geven met laptop en waarschijnlijk midicontroller. En zo ook nog vele anderen. Op bijna elk feest waar ik heen ga als er livesets zijn zijn er altijd wel een paar met enkel een flaptop en midicontrollers

Ik bedoelde eigenlijk meer in bandjes, en niet in het techno en house gebeuren..
Ik ben zelf toetsenist in een coverband, en in het circuit waarin ik speel heb ik het nog heeeel weinig gezien.

Da's relatief eenvoudig: je hebt in dat geval realistische geluiden nodig, en dat is iets waar de VST-wereld nog even z'n hoofd over breekt.

Je hebt speciale orkestrale libraries, libraries voor (e-)piano's, simulators voor drawbar-orgels. De libraries zijn groot, duur en vreten behoorlijk wat.

Je hebt ook alles-in-1 libraries - Sonik Synth, NI Bandstand, Dimension e.d.

De goedkoopste sample-library is vaak nog gewoon die goede ouwe ROMpler; voor de prijs van een Sonic Cell heb je geen laptop + geluidskaart + software. Hier zit ook het voordeel bij dat het programmeerwerk vaak beter is dan op de software; dat hebben Roland, Yamaha en Korg tot een kunst verheven.