Softsynth op het podium

Vosken

Stamgast
Wie van jullie heeft ervaring met een setup met 2 midi keyboards en een Mac of PC om alles aan te sturen?

Ben van plan om live zo te gaan werken, maar weet niet of het wel geschikt is voor mij, het gaat dus niet om het sequencen, maar puur om klanken uit een computer te halen, en die te gebruiken in mijn setup van de 2 midi keyboards.

Het liefst zou ik ook de computer aansturen vanuit 1 van de keyboards, zodat ik tijdens een optreden niet hoef te kijken op de computer...

Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar ik ben wel benieuwd naar serieuze reacties.

Iemand die bijvoorbeeld een Kore gebruikt op het podium?

er zijn toch zat lui die tegenwoordig live performen met enkel een laptop en een midicontroller of 2 of 3...
Aphex-twin gaat morgen ook een liveset geven met laptop en waarschijnlijk midicontroller. En zo ook nog vele anderen. Op bijna elk feest waar ik heen ga als er livesets zijn zijn er altijd wel een paar met enkel een flaptop en midicontrollers

Ik bedoelde eigenlijk meer in bandjes, en niet in het techno en house gebeuren..
Ik ben zelf toetsenist in een coverband, en in het circuit waarin ik speel heb ik het nog heeeel weinig gezien.

Da's relatief eenvoudig: je hebt in dat geval realistische geluiden nodig, en dat is iets waar de VST-wereld nog even z'n hoofd over breekt.

Je hebt speciale orkestrale libraries, libraries voor (e-)piano's, simulators voor drawbar-orgels. De libraries zijn groot, duur en vreten behoorlijk wat.

Je hebt ook alles-in-1 libraries - Sonik Synth, NI Bandstand, Dimension e.d.

De goedkoopste sample-library is vaak nog gewoon die goede ouwe ROMpler; voor de prijs van een Sonic Cell heb je geen laptop + geluidskaart + software. Hier zit ook het voordeel bij dat het programmeerwerk vaak beter is dan op de software; dat hebben Roland, Yamaha en Korg tot een kunst verheven.

Dus is de vraag een beetje; wat voor soort klanken wil je er uit halen? Als sampler is een laptop een uitstekende vervanging. Voor een werkpaard als een XP-30 zo-zo. Als pure synthesizer voldoet 'ie ook goed, al is een mooie rooie toch wat indrukwekkender.

ik zou niet weten waarom je geen laptop of pc mee zou slepen. hou er wel rekening mee dat het crash-gevoelige apparatuur is en blijft.

neem gewoon een goede sampleplayer en een goede library mee, de computer en een goede (low-latency) geluidkaart en ik denk dat je daar HEEL VEEL nut en plezier van kunt hebben.

en realistische samplelibraries zijn er zonder meer!

Daarom zit ik ook te denken aan een Macbook van Apple, deze machines schijnen redelijk stabiel te zijn, en best goed te werken...
gewoon een Core2 Duo 2.0 /2.16, 2 gig intern geheugen, goeie externe geluidskaart en draaien maar....

Of heb ik het mis??

Ik heb hier al heel wat ervaring mee.

Ik speelde de afgelopen 2 jaren mee in een coverband en maakte hierbij gebruik van Roland RD600, Motif 7, en een yamaha PSR9000.

De Motif 7 en de yamaha gebruik ik zowel voor de interne klanken als voor midi-keyboard via PC.

Daarnaast gebruik ik een PC met Cubase SX3.1.

Ik gebruik Cubase zeer regelmatig om tracks te sturen samen met een clicktrack (naar de drummer). Maar ook als VST-host. Ik gebruik vooral B4 en NI Elektrik piano (zeer goede rhodes!!!). We deden maandelijks 4 à 5 optredens en alles loopt steeds perfect.

Momenteel heb ik alle live-projecten stopgezet om meer tijd te steken in mijn gezin en opnamestudio.

Ik kan het je alleen maar aanraden, want met de juiste aparatuur heb je super klanken on stage. Persoonlijk zou ik nu wel voor een laptop gaan om plaats te besparen.

Is het mogelijk om met zo'n setup dan de program changes te regelen vanuit 1 masterkeyboard? of moet je dan constant naar je pc teruggrijpen om bepaalde presets op te roepen?

Daarom zit ik ook te denken aan een Macbook van Apple, deze machines schijnen redelijk stabiel te zijn, en best goed te werken...
Laptops hebben allemaal hetzelfde probleem, en dat is hitte-afvoer. Kies er een uit met een drive die snel genoeg is, genoeg intern geheugen (bij de Mac moet je het niet van Apple zelf kopen, da's 6 keer te duur), en geen idioot dikke grafische kaart (dus geen GeForce/Radeon), want je wil 'm voor muziek gaan gebruiken en niet voor spelletjes :).

Of heb ik het mis??
Draait de software die je wilt gaan gebruiken er op? Mac/PC oorlogen, daar heeft niemand zin in (vandaar dat 't een beetje linke vraag is ;) ), dus dat zou de doorslag moeten geven.

Ik heb nog geen ervaring met softsynths op het podium, maar ik ben het wel van plan te gaan doen. Waarschijnlijk vanuit Cubase. Nadeel is wel dat softsynths niet ideaal zijn voor onstage. Je mag wel een zware laptop hebben om helemaal geen één click te krijgen om de zoveel tijd.

Maar hoe wil je dan veranderen van patches. Midichannels veranderen terwijl je speelt oid?

Ik heb nu een S90ES met een DX, VL en AN1x board + een V-Synth. Daarmee kan ik qua sounds alles aan, ik beschik over 2 zeer goed bespeelbare en degelijke klavieren, het is allemaal simpel aan te sluiten en werkt zonder problemen.

Ik zou eventueel alleen maar op software willen overschakelen als de hardware vervangen moet worden. Maar dan nog ben ik sceptisch en wel om de volgende redenen:
- 88 toetsen midi controllers (dus zonder sounds) die kwalitatief vergelijkbaar zijn met goede stage piano's zijn er bijna niet. waarschijnlijk is de kans groot dat je dus weer een workstation of stage piano koopt...en wat voegen soft-synths dan nog toe?
- een goede software oplossing kost geld. Ik bedoel dan een superdegelijke oplossing die zeer betrouwbaar en stabiel is, geen latency problemen kent etc. Dan zit je toch al snel in het top-segment laptops en softsynths...dat kost je toch enkele duizenden EUR's

Mijn conclusie: voor mij als cover band toetsenist biedt hardware nog steeds een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan software.

gewoon je laptop op je controller zetten. VST's laden op een spoortje met de juiste preset en dan spring je gewoon van het ene channel naar de ander....

Ik denk dat deze niet over het hoofd mag worden gezien in deze draad: Muse Receptor.

http://www.museresearch.com/receptor.php

Er is ook een pagina met plugins de officieel compatible zijn, met daaronder een link naar plugins die "on-officieel" compatible zijn. Tis een hele lijst dus misschien staan de door jou gebruikte plugins er ook tussen?

Respectievelijk:
http://www.museresearch.com/receptor.php?r=plugins
en
http://www.plugorama.com/customer/unsupported_plugins.php

Nee, ik werk niet voor Muse en ik heb er ook geen en ik weet niet eens of het prettig werkt, maar dit kwam als eerste in me op toen ik deze thread zag.

L56 Out...

Maar hoe wil je dan veranderen van patches. Midichannels veranderen terwijl je speelt oid?

Nou, bijvoorbeeld program changes naar de computer doorsturen door van performance te veranderen.
Doe ik nu ook bij mijn huidige setje: als ik een andere performance kies op mijn master dan verandert mijn slave keyboard ook meteen mee.

ik ben benieuwd of het je lukt, want ik ben er zelf ook mee bezig om het voor elkaar te krijgen... maar aangezien ik te druk ben met de band ben ik er nog niet verder meegekomen. Ben zelf aan het experimenteren met mainstage van logic... het schijnt dat het daar voor gemaakt is dus als ik wat meer weet laat ik het je weten..

groeten arjo (melrose)

Ik ben zelf ook coverbandtoetsenist en heb een hele toer gewerkt met Steinberg The Grand, NI B4, Applied Acoustics Lounge Lizzard 3, Spectrasonics Atmosphere , ..

Als vst-host gebruikte ik V-STack van Steinberg (virtuele rack voor VSTi's, met aparte midichannel en splitmogelijkheden), aangestuurd met een Studiologic Fatar VMK-88).

Redenen voor mij om over te stappen op hardware (Nord Stage 88) waren:

- instabiliteit ve laptop, en voor 1500 euro voor een degelijke laptop (met minder kans op vastlopers) + kosten voor de VSTi's heb je een dubbel mooie hardwarebak. En overstappen naar 'stabielere' Mac, daar heb je 2 hardwarebakken voor.

- bedieningsgemak & aansluiting (computer is heel geplug vooraleer er geplay is)

- feel (i.v.m. latency, die hoe klein ook, toch merkbaar is voor een pianist)

Binnenkort een Nord Wave bij m'n setup en dan heb ik ook elke sound tot m'n beschikking. And beyond.

Good luck :)

Redenen voor mij om over te stappen op hardware (Nord Stage 88) waren:
- instabiliteit ve laptop, en voor 1500 euro voor een degelijke laptop (met minder kans op vastlopers) + kosten voor de VSTi's heb je een dubbel mooie hardwarebak. En overstappen naar 'stabielere' Mac, daar heb je 2 hardwarebakken voor.
- bedieningsgemak & aansluiting (computer is heel geplug vooraleer er geplay is)
- feel (i.v.m. latency, die hoe klein ook, toch merkbaar is voor een pianist)

Als IT-er ben ik enorm software minded maar voor een live band vind ik het nog niet stabiel en praktisch genoeg en ook niet goedkoop. Wat dat betreft ben ik het helemaal met jou bevindingen eens

Back