Softsynth op het podium

Heb laatst even gespeelt met mainstage van logic 8. werkt erg lekker. Klinkt ook goed.
Ja alleen om nou een laptop op het podium bij je te hebben?

ik gebruik live Logic, en dat gaat prima, ik bespeel live Imposcar, ZebraCM, Minimonsta, logic synths, gaat allemaal prima.

alleen afgelopen optreden een hickup, de 1e in 14 optredens, bleek aan een plugin te liggen die ik als insert op de output erbij had gezet, die zit er nu dus niet meer op ;)

ik gebruik live een powerbook G4 mac + ableton live 7 met minimoog vst, korg legacy en een zooi effecten, plus alle sample opties uit ableton. Alles aangestuurd met midi-keyboard en behringer fcb1010 midi voetpedaal. Aangezien ik gitarist ben wil ik zo min mogelijk mijn laptop aanraken maar wel kunnen switchen tussen presets, en dat gaat prima met de voetpedaal

De toetsenist van Marillion gebruikt Brainspawn forte software op een pc.
Deze pc is zit in zijn rack geschroeft.
Hiermee kun je net als met de receptor een hele zwik vst's aansturen, via je master klavier.
Via een pedaaltje scroll je dan door je set-ups bestaande uit (eventueel) meerder vst's.
Je kunt ook tft monitoren krijgen die in een rack passen. Altijd handig om te zien waar je zit:-)
Ik heb het even overwogen om het live te gaan gebruiken, maar uiteindelijk lijken mij hardware synths een stuk stabieler (en ook goedkoper) dan een pc systeem.

ik speel ook in een coverband, maar ik zou het nooit aandurven met een laptop/pc op pad te gaan. Ik vertrouw op zich de software wel qua stabiliteit, maar de hardware niet.

Er wordt toch veel mee gesleept, en ik ben bang dat het daar gewoon niet tegen kan. Mijn vrouw heeft in 3 jaar tijd 2 laptops versleten door normaal gebruik (thuis en onderweg). Ik kan me voorstellen dat dat in minder vriendelijke omgevingen nog sneller gaat (stof, extreme temperatuur schommelingen). Als ik zie hoe snel mijn spullen stof verzamelen en hoe die er uitzien na een paar optredens... Ik durf eigenlijk al niet eens een sampler met HD mee te nemen vanwege de betrouwbaarheid.

Moet ik wel zeggen dat ik 80x per jaar op het podium sta. Ik denk dat de extra geluidskwaliteit niet opweegt tegen het gedoe met instellen en de eventuele ellende en frustratie die je ervan kunt hebben. Daarnaast is het idd duurder dan een fatsoenlijk workstation.

Pfew, lang verhaal ;)

Trouwens, mijn MotifES heeft absoluut ook latency bij heftige layers... (weet iemand of dit bij de XS beter is?)

ik zou het ook niet aandurven met louter VST's, volgens mij ben je dan elk optreden zenuwachtig of de zooi het blijft doen hetgeen je performance niet ten goede komt!
Ik ga zelf echt voor gemak, triton extreme met Moss en vol sample geheugen, alle data en samples op een Mediakaartje. Werkt al jaren probleemloos (ca. 30optredens per jaar en ca. 30 repetitities). Extra midi keyboard eraan en speulen! Wil je dat met VST's doen en een betere sound neer zetten krijg je het heel moeilijk, zeker omdat het zaalgeluid toch kwalitatief minder is dan als je thuis met een koptelefoon luistert, nuances vervallen.

ja, inderdaad. Als je bv. de standaard piano pakt en die layered met een stringssound (bv. 'Background' (uit m'n hoofd...), hoor je het al als je 10 toetsen tegelijk indrukt. Alle noten komen dan gewoon niet tegelijk. Als je druk aan het spelen bent met dikke (blok) akkoorden en pedaal, is dit af en toe echt hoorbaar. Doe er nog een blazerslijntje bij met een 3x gelayerde brasssound en je bent helemaal klaar.

Dit klinkt nou erger dan het is, anders had ik hem allang weggedaan, maar het kan af en toe wel lastig zijn.

Dit heeft volgens mij met polyfonie te maken heeft ipv latency.
Brede acoorden met veel layers eten enorm veel stemmen.

Bij polyfonie problemen vallen er gewoon stemmen weg, dat verschijnsel is mij ook bekend. Waar ik het over heb is dat er noten gewoon (iets) later klinken dan dat ik ze aansla.

Maar laten we hierover ophouden, want daar ging deze thread niet over 8)

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
Ik heb vorige zaterdag gespeeld met mijn laptop tijdens een live optreden.
Daarvoor heb ik het nooit aangedurfd omdat ik me zorgen maakte over stabiliteit (tis Vista), latency en het onhandig prullen aan de computer zelf (bij gebrek aan een degelijke midi controler).

"Geen" latency (11ms), geen crash, geen geplop of gekraak .. Wel heel veel prullen en stress

Ableton live gebruikt als sampler & VST host. Stuk of 4 samples gemapt aan toetsenbord nr 1-4.
Voorts Hypersonic2 in midikanaal in Live gezet. Deze gebruikte ik voor lead & sFX

Was een zeer onhandige setup.

1 X Roland RD stagepiano
1 X Yamaha speelgoedtoetsenbordje voor het - via midikabel - aansturen van
1 X Roland VK-8M module
1 X Laptop met Edirol Firewire soundcard - aangestuurd door roland RD
1 X Phonic mixertje
1 X Monitor
10 X Jack-Jack
2 X Sustain pedaal
7 X Stroomkabel

Had dus 4 instrumenten aan te sturen.
Eerlijk gezegd heb ik minder genoten van het spelen zelf omdat ik te veel bezig was me zorgen te maken over hoe hoe ik alles voor elkaar moest krijgen met de laptop & mixer.

Voorbeeld:

1e liedje was Peter Gunn in de versie van Emerson, Lake & Palmer.
Eerst op toetsje 1 voor de intro sample, intussen string-akkoord inspelen op RD en met sustainpedaal aanhouden, volume voor RD kanaal op het mixertje omhoogdraaien voor de strings, solo (hypersonic) beginnen en merken dat mijn volume van de VK-8M module nog open stond. Dus gelijktijdig soleren en mijn orgelvolumekanaal naar beneden halen. Zweet begon te druppelen ... Knopje 1 op numeric keypad gedrukt om de 2e layer van mijn leadsound uit te schakelen.

En dan zorgen dat ik in de 2 seconden tussen liedje 1 en 2 in hypersonic overschakel naar een volgende combi via de onhandige touchpad op mijn laptop.

Wat een hel!!
Maar wel geslaagd.

By the way, weet iemand hoe ik de leadsound van Peter Gunn (E, L&P versie) accuraat kan namaken in hypersonic of eender welke andere (gratis) softsynth. .. Ben geen synthwiz

Greetz,
Yvez

Last edited by a moderator:
Hmmm ja ik heb het twee repetities (speel in coverband) met Mainstage geprobeerd 'just for fun'.... Nou het werkt wel allemaal, heel leuk ook om heftige leads (Rob Papen Blue) naast EVB3 en pads (NI Massive) in een bandsituatie te gebruiken... En je kunt in principe je hele setlijst qua sounds/layers/volume en de hele zooi thuis programmeren zodat je alles snel bij de hand hebt on stage/rehearsal...... Maar ik zou het live nog niet meenemen allemaal want het duurde toch wel iets langer voordat alles acceptabel klonk... ja en in een cafe (of waar dan ook) heb je meestal niet zoveel tijd,moet het aansluiten power aan en spelen maar zijn (dat zou bij Mainstage ook het geval moeten zijn,maar in repetitielokaal ging het toch minder soepel dan in eigen studio) trouwens, ik had m'n Electro61 >> Edirol midi interface >> Macbook >> behringer firewire interface >> eigen rackmixer>> PA Ja en mensen die nu gaan zeggen "ja je moet ook geen Behringer inzetten als je zulke fantastische apparaten aanelkaar wil knopen" zeg ik ja als ik weer wat euri bijelkaar heb dan schroef ik een MOTU 828 in een Gigskinz laptoptas en dan gaan we helemaal loos..... maar voor nu is het in stressvolle situaties beter (voor mijn bloeddruk) om gewoon een workstation mee te nemen... Maar ik zie wel in dat als alles nog beter functioneert softsynths moeiteloos op het podium gebruikt kunnen worden....over een paar jaar ofzo....

SM pro audio komt binnenkort met de V-box en de V-pedal... dit zijn gewoon vst hosts in een betaalbare stabiele kast! ik heb er al even mee mogen werken en ik was ergggg onder de indruk.... draaide veel beter dan de Muse Receptor

Hmmm ja ik heb het twee repetities (speel in coverband) met Mainstage geprobeerd 'just for fun'....

Nog mee gewerkt recentelijk? Tja, ik ben er voor mij zelf nog niet uit. Eigenlijk wil ik 2 setups:

1) De cover-band setup voor BE+NL: transport per auto, KG's geen probleem
2) Solo setup (ambient) voor mogelijke optredens in buitenland: compact/licht ivm transport per vliegtuig

Ik speel live momenteel met een S90ES + DX + VL boards, een V-synth, een 19" rack met midi+FX units en nog een FC-300. Daarmee kan ik zo'n beetje alles aan maar het weegt incl. mijn monitor denk ik 75-100 KG :)

Kosten technisch gezien is het voor mij denk ik interessanter om de V-synth + rack er uit te gooien en dat te vervangen door iets anders dat gewoon minder weegt. Ideetjes:

Setup 1:
- S90ES + DX + VL boards
- Mac + Logic 8 mainstage
- audio + midi interface ?

Setup 2a:
- Roland AX7 controller
- Macbook + Logic Studio 8 mainstage en/of MAX/MSP
-Roland FC-300 foot controller

Setup 2b:
-Clavia Nord wave (6 kg) of Prophet 08 (10kg)
-Roland FC-300 foot controller
-2HE rack met FX

Opzich heb ik niks tegen soft synth en effecten maar ik heb er live gewoon nog niet mee gewerkt en het moeilijke is dat je het niet kan testen. Hoe klinken de synths bv. van Logic tov een Nord of Wave Prophet? Dat soort vragen dus.

Nog mee gewerkt recentelijk?

Ik ben vorige week net jarig geweest en dus nog aardig wat verjaardagsgeld opgehaald dus sneller dan verwacht zal mijn 100% Mainstage setup weldra een feit zijn: een Gator Case Studio-2-go GSRW-2U http://www.gatorcases.com/productsdetail.aspx?LID=8&PID=132 met daarin een MOTU Traveler (of Ultralite, ligt eraan welke Ebay veiling ik win) en dan m'n MacBook met Mainstage erbovenop...... dan zou alles moeten werken zoals ik het wil. Als controller neem ik waarschijnlijk dan een Edirol PCR800 (heeft genoeg faders/knoppen/pads voor realtime control) Als ik de hele meuk binnen heb, en ik ga weer repeteren dan laat ik wel weer van me horen hoe het werkt allemaal......

Hier nog een uitgebreid artikel over Interpol's liverig

Gebruiken kore en kontakt (alleen samples dus), maar toch erg interessant!

Wow....dat is inderdaad interessant :okdan: Deze setup is voor mij lichtjes overdreven maar Kore opzich lijkt mij wel een goed product. maar net hetzelfde als bij Mainstage is er live niet veel ervaring mee bij semi-pro huis-tuin en keuken toetsenisten op het forum.

Mbt Mainstage: van het Apple forum word ik nog niet echt blij maar daar lees je natuurlijk alleen de horror verhalen van setups die niet werken.

http://discussions.apple.com/forum.jspa?forumID=1202

Ik heb trouwens een uitgerekend wat het kost: Macbook 2.4 + Logic Studio + Motu Ultralite of zo....zit je al minimum aan 2000 Euri's.

Ik heb trouwens een uitgerekend wat het kost: Macbook 2.4 + Logic Studio + Motu Ultralite of zo....zit je al minimum aan 2000 Euri's.

Ja da's waar, maar ja, als je een splinternieuwe rompler of Virus TI of Nord Wave koopt, ben je net zoveel kwijt en kun je niet eens je email checken als er weer een gitarist met z'n solo bezig is;) Ennuh, ik heb Logic Studio en een MOTU 828MkII op Ebay bijelkaarverzameld voor zo'n 620 euro dus dat valt toch wel mee, vind ik.......

Back