Nummers afbouwen & mixen

Blinx

Totally addicted to bass
Ik heb als ik een nummer aan het maken ben altijd problemen het het afbouwen van de nummers. Een nummer opbouwen is geen probleem dat gaat lekker maar op een of andere manier als een instrument wil laten "stoppen" dan klinkt het vaak als of ie in eens verdwenen is. Ik heb dit al geprobeerd op te lossen door het het volume langzaam te laten zakken. Maar dit vind niet de mooiste manier en dit vind ik ook van een lowpass er over gooien.

Ok nog een ander vraagje, stel je wilt 2 patterns mixen :dj: uit bijv (1X) mc303 hoe kan je dit het beste doen?? Ik zat zelf er aan te denken om 1 pattern te maken met een kopie van deze 2 patterns en er een leuke overloop van te maken. Maar wat je dan krijgt is dat je dan altijd vast zit aan een standaard volgorde van je nummers als je live optreed.

yeps, idd....maar ja dan heb je wel mooie overgangen. En idd, je zou kunnen doen tussenpatronen met sommige elementen uit de oude track en sommige elementen uit de nieuwe track (dat doe ik dus).

btw, dingen weglaten is makkelijker als je iets anders toevoegt. Bijv: voeg een bassline toe en laat tegelijk de hihats en claps wegvallen

Origineel geplaatst door Pjotr G
yeps, idd....maar ja dan heb je wel mooie overgangen. En idd, je zou kunnen doen tussenpatronen met sommige elementen uit de oude track en sommige elementen uit de nieuwe track (dat doe ik dus).
Maar heb je dan altijd een vaste volgorde van je nummers?

btw, dingen weglaten is makkelijker als je iets anders toevoegt. Bijv: voeg een bassline toe en laat tegelijk de hihats en claps wegvallen

Daar had ik nog niet eens aan gedacht :stupid moet ik toch ff uitproberen.

Ok voor het afbouwen heb ik nu het een en ander uitgevonden. Dit tip van jou pjotr was een er goeie thanks
:okdan:, Ik heb zelf ook nog ff lopen luisteren naar bestaande tracks, en ik moet zeggen dat heeft inspirerend gewerkt:D. Wat ook wel lekker klinkt is als je gewoon effe de kick mute en hem kort daar op weer terug laat komen, en dan gewoon een instrument weg halen.

Effe een ander vraagje, hoe sla jij je patterns op?? En dan doel ik met name op gemute parts fills en dat soort dingen. Ik heb nu per nummer (track) standaard 4 patterns (1-4 track 1, 5-9 track2, 10-14 track 3 etc) maar ik merk dat dit te 4 weinig is. En omdat de mc303 maar 50 user patterns heeft wil ik ook niet te veel geheugen voor 1 nummer in beslag nemen.

4 te weinig? wasig. Ik gebruik per nummer 1 pattern, van meestal 8 of 16 measures

waarvoor heb je zoveel patterns nodig voor 1 nummer dan

in de Mc303

1 waar gewoon alles in staat
1 of 2 waar in diverse snare roffels zitten en fill ins etc
1 waar alleen drums inzit
En waar ik aan zat te denken is gewoon patterns te maken met bepaalde drums of parts gemute.

Wat betreft de patterns in de ea-1 is het meestal 1 pattern. En als een pattern 8 measure bevat 2 in patter1 deel1 en pattern 2 deel2.

kan je dat niet op aparte kanalen kwijt (fills)....en verschillende patterns met alleen andere mute-settings is sowieso beetje overbodig, kan met wat snel vingerwerk wel gedaan worden

De fills op apparte kanalen gaat niet lukken bijna al mijn drum geluiden komen uit de drum station. Wat ik wel zou kunnen doen is de crash en snare geluiden uit de mc303 halen. hmmm morgen ff uitproberen.

het wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden

het wiel hoef je niet opnieuw uit te vinden

Of je zet gewoon een plaat op en luistert naar de elementen in dat nummer....
tenslotte hoeft het wiel qua dat betreft niet meer opnieuw uitgevonden te worden

gewoon effe op tijd zetten en bij je arrangement pleuren..............

:dj:

Daar ben ik ook al mee bezig geweest, en ik moet zeggen het gaat nu wel goed. Ik had alleen vorige week een probleempje met mijn midi sync tussen m'n mc303 en ea-1 en ik dacht dat een reset alles wel zou oplossen maar niet dus..:( Nu ben ik dus alles kwijt wat ik gemaakt had en kan weer over nieuw beginnen. (ja ik weet het backups...:stupid )

Maar bedankt voor de tip!

Ps: welkom op het forum:doei:

Back