Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

origineel geplaatst door een of andere mafketel
Goed. Goed! De Juno60 is wat dikkig. Voor aardse begrippen dan he. Wat je in je relaas buiten beschouwing hebt gelaten is het bestaan van buitenaardse machines. Je weet wat supernova is he? Dat heeft met sterren en planeten en weet ik wat voor shizzle-to-da-nizzle te maken. Daar zal ik verder niet op ingaan (tenzij je op enig moment aangeeft dat je daar behoefte aan hebt (maar dan moet ik me wel even inlezen in dit onderwerp)).

Buitenaards. En daar versie 2 van. En die uitgebreid met een dubbel aantal stemmen. Snap je waar ik heen wil?

Dan wil ik graag benadrukken dat dit wonder-in-het-rack uitgevoerd is in blauw. Niet dat saaie zwart en die eeuwige houten zijkantjes zoals sommige vintage bakken zichzelf daarvan bedienen. 't Is als een klassieke auto. Best leuk hoor! Maar rijd het lekker? Naah. Is het comfortabel? Beslist niet. Is het mooi? Dat wel, maar dat is een nieuwe Aston Martin ook. En dik. En vet. En zo moeten we dat gaan bekijken fjoesz.

Maar dan dat dikke geluid. Dik DIK! Het past bijna niet door de outputs zo dik. Kun je het je voorstellen? Nou, maak die voorstelling nog een tikje vetter en je hebt een fractie van de dikheid van 1 osc uit 1 stem uit de supernova te pakken. En dat keer 48 zo je wilt.

de SN2 proX dan waarschijnlijk :P

Origineel geplaatst door fjoesz
de SN2 proX dan waarschijnlijk :P

Wat een fanboy. Die gast is helemaal doorgeslagen. :)

Onderschatte synths:

Laatst een Yamaha CS15D gekocht (nee niet de CS15-zonder-D). Eigenlijk twee monosynths in een. 1 deel alleen maar presets ander deel veel presets maar ook als gewone synth in te stellen. Lekker romig, lekker simpel. Niet zo'n ding dat je grimmig aanstaart met de boodschap "zo jochie, gaat nog wel een tijdje duren voor je wat leuks uit mij geperst krijgt" 2x CV/Gate voor BEIDE synth secties, joehoe !

Samen met de CS15D ook een Korg MicroPreset M500SP. Zelfde verhaal: je zet 'm aan, drukt op twee knoppen, en ...........gaan ! Dankzij de ingebouwde speaker ook geen gezeur met mixers, eindtrappen en monitoren. Instantmuziekmachien.

Ja, het zijn beperkte bakkies. Maar ze hebben karakter en je gaat er zomaar muziek mee maken, gek eigenlijk he.

En de Supernova 2 wordt ook ondergewaardeerd want een van de mijne (rack) staat al een maand hier te koop !

Origineel geplaatst door PsychoBob
Korg Z1. Zijn enorme kracht wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat begint inmiddels aardig bij te trekken.

Is trouwens ook weer zo'n machine met waanzinnige kutpresets (m.u.v. van de Whirly E.P).... maar als je er induikt een heel expressief apparaat: van mooie funky Fender Rhodes sounds (mijn sysex-brouwsel-patch kun je krijgen op aanvraag) tot vette Oberheim-achtige klanken. :peukie:

En hier ben ik het volledig mee eens! Ik speel ook vaker live met de Z1 en ben wel nieuwschierig naar je Rhodes sounds. De brass model patches doen het live ook heel goed en heb ze nog niet beter gehoord. Ik zie ze nu vaak 2de hands voor 700 euro voorbij komen. Dit is nou typisch een synth die ik nooit zou verkopen.

Origineel geplaatst door PsychoBob
mooie funky Fender Rhodes sounds (mijn sysex-brouwsel-patch kun je krijgen op aanvraag)

En ook ik wil graag die patch van je krijgen.

Mijn Z1 is trouwens door mij zeker niet ondergewaardeerd ;). Maar inderdaad, op synth-markt is die dat zeker. Ik zie twee imperfecties in het ding:

- te weinig draaiknoppen (al hadden er nooit genoeg knoppen op 1 synth gepast voor alle parameters van het ding)
- Te langzaam bij het wisselen van patches (ok, daar heb je maar zelden last van, maar het kan zeker beter)

Origineel geplaatst door een of andere koekwous
ow trouwens
ik kwam er net achter dat de juno60 misschien nog wel een tikkie vetter en dikker is dan ooit gedacht! t gekke is dat t bijna 2 keer zo vet en dik is.
alle theorien over dikkigheid en vettigheid moeten bijgeschaafd worden daar t vettige van de dikte en de dikte van de vettigheid van de juno60 veel vetter en dikker scoren dan voorheen dus
en aangezien theorien over vettigheid en dikkigheid van vette en dikke synths meestal gebaseerd zijn op de dikte en de vettigheid, zullen deze vettigheid- en dikkigheidtheorien niet zomaar op de juiste uitkomst qua vettigheid en dikkigheid kunnen uitkomen
verstandig is ook om in deze theorien de funktie "juno60=ubervet en dik, dikker nog dan alle andere vettigheid" op te nemen waardoor automatisch zal blijken dat andere ogenschijnlijke dikke en vette synths altijd t loodje zullen leggen in een vettigheid- en dikkigheidcompetitie tegen de ubervette en uberdikke juno60

Blijkbaar word de juno60 ook ondergewaardeerd. :halleluja

Hey, ik ben nieuw, dit is mijn eerste post.

Ik heb toevallig een oberheim OB12.
Hij is inderdaad geen "echte oberheim", overgekocht door viscount.
Dit is de eerste synth die ik heb, al vier jaar geleden nu, en ik zal eerlijk zijn , ik heb deze gekocht
omwille van het feit dat hij blauw was en veel lichtjes en knopjes had.

De presets zijn niet eens zo geweldig, maar als je hier wat mee rommelt is de klank echt geweldig,plus de knoppen sturen midi uit, je kan alles direct controlleren zonder menus, je kan de arpeggiator syncen metr een live groep door met je hand de maat mee te tikken..... ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom zo weinig mensen er een hebben, en de synth zo goedkoop is, enfin, des te beter zeker.......

GO OB12!!

siel mee ens

siel mee ens

Origineel geplaatst door sander
De meeste Siel synthesizers

mee mooi machines klinken ook erg ok ,l..who needs tha r. of rol.
en mn sigma korg is toch wel een gokje geweest maar magter zijn ander sound dan de ander korgies ouder zegmaar wel een high/lowpass filter on der de joystickert
een erg leuk bakkie met prests die weer te moduleren zijn [een beetje dan ]
oja aftertouch weet niet hoe oud deze is maar is unike

Attachments

• sigma.jpg
    sigma.jpg
    21,7 KB · Bekeken: 90
sh 3a

sh 3a

kijk as we het weer over roland moeten hebben ,...momenteel in de leen moet nog ergens een gate mod zien te vinden ,..iemand
maar deze sh synth klinkt soo oftie van de sytem 100 afgehakt iisn en dat vond t ik de mooiste van roland ,..monos dus
tsja geen gate erop wel erg ranzig ,...r. soundje ,..dedicated circuitry,..geen chips ,..voor de vcf vca enz

wil nog wel eens een vergelijk horen met de dure sh 5 / 7
hoorde dat duie niet soo modertje zijn wel breed mod in zetbaar
...
ook leuk dat ik deze thread oooooit gestart ben
rapapapapapapa:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Attachments

• sh3.jpg
    sh3.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 96
gr 500

gr 500

dez heeft ook de looks van sh 5/7 maar ik heb ergens gelezen dat de gr 700 dcos had net als de jx3p een soort van zelfde machientje met schuiven ,..jaaah
ook erg onderge....maar wie heeft zon ding nou ...???
je ziet ze nergens
http://www.vintagesynth.com/

Attachments

• gr500.jpg
    gr500.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 90
die zit, 10 punten

die zit, 10 punten

Origineel geplaatst door sander
De meeste Siel synthesizers

Dit is onomstotelijk een feit, veel Siel's konden ze nieuw tegen dumpprijzen aan de straatstenen niet kwijt, terwijl een model als de Orchestra feitelijk een Arp was. Ik heb ook geweten welke Arp, ik zou dat ff moeten opzoeken.

Origineel geplaatst door Danny
Wat me wel opvalt in deze thread is dat er soms synths zijn die als ondergewaardeerd opgegeven worden, die dat helemaal niet zijn :confused: Juno's en Polysixen bv ... voor de komst van de DX7 waren zij de meest aangetroffen machines, vermoedelijk omwille van de prijs-kwaliteitverhouding.

Misschien waren toen de meeste SF-ers nog bezig met hun fruitpapje naar binnen te werken :P

... of misschien wordt ik gewoonweg te oud :dubbel:

:doei:

Je wordt oud, net als ik, ik stond bij Bob de Jong in Leeuwarden te kwijlen bij een Yamaha DX7, de eerste bruine uit 1983. Ik was toen "al" 15.

Volgens mijn mening

Volgens mijn mening

Akai AX-73 en zijn VX-90 module versie (kan samples uit de S900, S950 en S1000 verwerken)
Crumar Bit One (beter dan de Juno's aldus Vintagesynth.com)
Roland D-5 (kan zeer vet zijn, maar daar moet je wel wat voor doen!)
Korg X5D (die mag voor zijn prijs niet goed klinken, maar hij doet het toch en beter dan sommige duurdere merken)
Voyetra Eight of ook wel Voyetra-8 genoemd (Voyetra, die software maker?, yes, dat is em)
Alles waar het merk Siel op staat.
Evolution EVS-1 (alle vormen van synthese in 1 bakje, LA, FM, PCM, AWM)

Re: Volgens mijn mening

Re: Volgens mijn mening

Origineel geplaatst door NyaH
)Voyetra Eight of ook wel Voyetra-8 genoemd (Voyetra, die software maker?, yes, dat is em)

Octave Plateau :D

Re: Re: Volgens mijn mening

Re: Re: Volgens mijn mening

Origineel geplaatst door Formant
Octave Plateau :D

En dat is?

Ik heb op internet gelezen dat Voyetra later is gaan softwaren, de Eigt is ook de enige synth die ik van dat merk kan vinden. (nu in het echt nog)

Origineel geplaatst door reddread
die EVS schijnt een ramp te zijn om te editten

Ik weet het niet, ik heb een EVS-1 gehad, er zat toen Atari software bij, maar ik had geen Atari....

Re: gr 500

Re: gr 500

Origineel geplaatst door R-ond
dez heeft ook de looks van sh 5/7 maar ik heb ergens gelezen dat de gr 700 dcos had net als de jx3p een soort van zelfde machientje met schuiven ,..jaaah
ook erg onderge....maar wie heeft zon ding nou ...???
je ziet ze nergens
http://www.vintagesynth.com/

Genesis heeft hem gebruikt op het album "Genesis" in het nummer It's gonna get better.

Live ook gebruikt in Keep It Dark (wat voor its gonna get better komt).

Overigens het zelfde album als waar Mama op staat...

Back