Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

Origineel geplaatst door Phase
werd die niet gebruikt op de techno/electro-klassieker "Seven Stars" van Quazar

Heeej Phase, je was me al voor :D
Had ik nog niet gezien ;)

Origineel geplaatst door bazziman
maar 8 stemmig ipv 32 stemmig

Correctie : De CZ-5000 heeft wel 32-stemmen, maar alleen als je maar 1 DCO-sectie gebruikt voor je klank. Als je beide DCO-secties gebruikt dan heb je maar 16-stemmen. En in tone-mix (samenmixen van 2 tonen) heb je maar 8 stemmen meer over.
De CZ-5000 vind ik echt wel de aanrader van de reeks. De CZ-101 is dan natuurlijk weer lekker compact en gemakkelijk mee te nemen naar waar je ook gaat.

Origineel geplaatst door oli303
Correctie : De CZ-5000 heeft wel 32-stemmen, maar alleen als je maar 1 DCO-sectie gebruikt voor je klank. Als je beide DCO-secties gebruikt dan heb je maar 16-stemmen. En in tone-mix (samenmixen van 2 tonen) heb je maar 8 stemmen meer over.
De CZ-5000 vind ik echt wel de aanrader van de reeks. De CZ-101 is dan natuurlijk weer lekker compact en gemakkelijk mee te nemen naar waar je ook gaat.

Tja, dat principe geldt toch voor zo goed als iedere synth tegenwoordig ... of je nu Yamaha, Roland of Korg neemt ... allemaal hetzelfde: Maximale polyfonie / het aantal oscillatoren per stem / het aantal layers. Er bestaan wel enkele uitzonderingen zoals bv de Kurzweils die true 48 polyfoon zijn (maar ook deze maakt gebruik van 196 oscillatoren, dus da's ook eigenlijk hetzelfde) en de Waldorf Q+. Die behoudt zo goed als z'n 100 stemmen, ook al gebruik je DSP-intensieve sounds.

Dus die Casio is 'normaal' binnen dat principe.

:)

:doei:

over de CZ serie: de beste is de CZ1, heeft velocity en Aftertouch.

Origineel geplaatst door marco
Wat ik mis in het rijtje is een Korg 707.

Dit is een FM synth (jawel) van Korg, met een diepe FM klank.
Helaas net zo te programmeren als een Poly-800 en M-1, maar ik vind de klank beter dan de (goedkopere) Yamaha synths.

Af en toe kom ik er één tegen voor weinig geld.

big brother van de Korg 707: de Korg DS8

zal em binnenkort even opduiken uit mijn "archiven" om t even te bekijken van die Prophet...geen idee, heb em denk ik in 1996 als ik me herinner t laatst gekeken.

Korg Z1. Zijn enorme kracht wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat begint inmiddels aardig bij te trekken.

Is trouwens ook weer zo'n machine met waanzinnige kutpresets (m.u.v. van de Whirly E.P).... maar als je er induikt een heel expressief apparaat: van mooie funky Fender Rhodes sounds (mijn sysex-brouwsel-patch kun je krijgen op aanvraag) tot vette Oberheim-achtige klanken. :peukie:

Attachments

• z1big.jpg
    z1big.jpg
    44 KB · Bekeken: 90
Origineel geplaatst door oli303

Ik had het dan ook over de CZ101. Die heeft maar 8 DCO's ipv 32.

Idd.

Origineel geplaatst door Phase
over de CZ serie: de beste is de CZ1, heeft velocity en Aftertouch.

Jep, dat heeft de 101 helaas niet (en volgens mij die duizendtallen ook niet) -> hij herkent het zelfs niet. Maar er komen toch lekkere basjes en orgeltjes uit dat ding. Oeioei.

Origineel geplaatst door PsychoBob
Korg Z1. Zijn enorme kracht wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat begint inmiddels aardig bij te trekken.

Is trouwens ook weer zo'n machine met waanzinnige kutpresets (m.u.v. van de Whirly E.P).... maar als je er induikt een heel expressief apparaat: van mooie funky Fender Rhodes sounds (mijn sysex-brouwsel-patch kun je krijgen op aanvraag) tot vette Oberheim-achtige klanken. :peukie:

De "Old School Band" van de Z1 vind ik de meest maffe demotune aller tijden. Kompleet met valse blaassectie. :dubbel:

Ook zeer ondergewaardeerd : De Ensoniq MR-Rack / MR-61. (alhoewel dit geen echte synth is)

Ik heb er zelf één (jawel met dance en ethnic board). veel en veel beter dan de JV-tjes en XV-tjes; meer diepgang meer dynamiek, veel betere geluiden, en betere effecten.

Ik ging eigenlijk naar de winkel voor een JV-2080, heb toen ook maar naar de MR-rack geluisterd en was gelijk verkocht.

Het enige nadeel is dat je Sounddiver of een andere editor nodig hebt om de ware kracht eruit te halen.

Attachments

• ensoniq_mr-rackl.jpg
    ensoniq_mr-rackl.jpg
    11,8 KB · Bekeken: 88
Origineel geplaatst door mono-poly
Ik heb er weer 1 voor de lijst
De Siel Opera 6
Kosten niet veel en 6 stemmen dcos vette filters en midi !!! (op de meeste modellen)

JA die klinken ook niet verkeerd hè !
Ok heb er ooit es een geleend, dat ding had onder een lekkend dak gestaan en was gaan roesten vanbinnen.....
Af en toe viel er niks mee te beginnen, allerlei valse geluiden, maar soms, als tie het deed.....*D

Ik vond de sound wel wat weg hebben van die hitjes van Technotronic, dat ging ik dus ook zitten namaken :D
Let wel het is lang geleden en ik was nog naiëf 8o)

PS> ik had dat ding voor een habbekrats willen overnemen van die gast, hij wou 'm alleen niet wegdoen =(

Korg 707

Korg 707

Wat ik mis in het rijtje is een Korg 707.

Dit is een FM synth (jawel) van Korg, met een diepe FM klank.
Helaas net zo te programmeren als een Poly-800 en M-1, maar ik vind de klank beter dan de (goedkopere) Yamaha synths.

Af en toe kom ik er één tegen voor weinig geld.

Ik heb er ooit een gehad,programmeren is een hel,maar kan zeer vet (bas) en noisy klinken,enne...je kunt hem op batterijen laten lopen en OMHANGEN!!!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door mono-poly
De bit's ook best wel
Ik snap niet dat die dingen amper verkocht worden

idd toch nog even de Crumar bit 99: wat een bak en hoor er nooooooit iets over.
verder nog een (geloof ik) niet genoemde: de Kawai KC10 Spectra. Maar goed, lekker ondergewaardeerd houden, zijn ze niet zo duur 2e hands... :)

Origineel geplaatst door ironfreq
....maar mijn voorzichtige stem zal desondanks toch uitgaan naar de OB12 VA-synth van Oberheim (ook al schijnt hij enkele bugs te hebben). In mijn ogen volledig ten onrechte genegeerd ....

Er is inmiddels een nieuw OB-12 1.5x OS uit waar veel bugs in zijn opgelost volgens de Sound On Sound review. Een prima bak, niks mis mee. Ik heb de OB-12 zelf ook eens getest en ik vind hem voor de prijs van EUR 799,- eigenlijk super. Ik bedoel, beter dan een Novation imo.... ;)

Ook zeer ondergewaardeerd : De Ensoniq MR-Rack / MR-61. (alhoewel dit geen echte synth is)

....

Ik ging eigenlijk naar de winkel voor een JV-2080, heb toen ook maar naar de MR-rack geluisterd en was gelijk verkocht.

Het enige nadeel is dat je Sounddiver of een andere editor nodig hebt om de ware kracht eruit te halen.

Heel herkenbaar. Ik ging destijds voor de JV1080, maar na het beluisteren van de MR-rack moest ik die gewoon hebben. Destijds 1997/98 was de MR gewoon de bestklinkende rompler, zeker met die exp-boards.

Back