Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

Origineel geplaatst door borchen
jawel...hier gaan we weer:

de Roland JX-10 :halleluja

ooit eens unison mode 2 geprobeerd (da's 4 OSC onder 1 toets) ?
en dan ook nog eens DUBBEL (da's 8 OSC onder 1 toets) ?
met een beetje osc-detune & lfo-pitch op 1 osc....:L

kortom: klinkt lekker 8)

ondergewaardeerd als je soms de prijzen van aangeboden JX-10's ziet....maar dat zijn
vaak JX-10's zonder PG-800....en dat scheelt nogal wat qua gebruiksvriendelijkheid

:)

En wat dacht je van de mono2 mode? Das 12 osc's onder 1 toets, en die kan ook nog dubbel, dus als je dan de upper en lower balance op 50 zet staan er 24 osc's te loeien :halleluja

Kheb daarmee gisteren die pwm via sync truc van 6trak geprobeert, wat een sweeping geluidje is dat zeg, heerlijk 8~

edit: verrek, dis m'n 1e post 8) leecher kruipt uit schulp ofzo? :P

aha...eindelijk iemand die de geheimen van de JX10 ook kent ;)

die MONO2 is inderdaad ook....tja hoe zal ik het uitdrukken.....ok vooruit dan maar: vet ?
:duivels:

toch kan de JX ook supersmooth/warm klinken (tone 67)

2 nadelen van de JX10:

- niet programmeerbaar via midi (wel met custom ROM upgrade) :frons:
- slechts 1 LFO... :frons:

P.S. er staat overigens een JX10 + PG800 PROGRAMMER te koop op marktplaats.nl voor 750 EURO. Als ik er niet al een had (met programmer), dan had ik 'em gekocht.... ;)

IMHO zijn er wel een aantal duidelijke redenen aan te wijzen waarom bepaalde synths zo 'ondergewaardeerd' zijn.

In eerste instantie moet het duidelijk zijn wát men van een synth verwacht. Juist dat verwachtingspatroon, klinkt een beetje zwaaaaar, is van groot belang denk ik. Dat verschuift nogal, zo blijkt; m.a.w. tegenwoordig weet je wat je aan een Korg MS20 hebt. In 1985 toen niemand meer zo'n 'gare budget-bak' wilde hebben kostten ze minder dan 300 gulden. Let wel, bij de release waren de Korgjes ook echt goedkoop. Een 'echte' synth kostte destijds minimaal het 5-voudige.

Vroegah, kon een toetsenist ook nog spelen...... tegenwoordig is 'men' zgn. producer en draait aan knopjes. ;)

Oké, wat verwacht je tegenwoordig van een synth:

- Van een analoge bak verwacht je, behalve de klank, dat hij veeeeel knoppen heeft. Daarom zijn dus o.a. : Roland JX8P, JX10, JX3P, Korg DW8000 etc redelijk ondergewaardeerd. Ff geen geneuzel over DCO vs VCO, dat heeft puur met de tijd te maken waarin die bakkies zijn verschenen.
Wat mij betreft de meest ondergewaardeerde: Roland JX10!

- Van een workstation verwacht je......... etc etc etc..... Daarom zwaar onderschat: Yamaha SY99 en EX-5. Klinken absoluut subliem. Maar (als voorbeeld), de EX-5 is qua workstation capaciteiten niet opgewassen tegen een Triton. Maar als pure synth :{

Nog eentje voor het slapen gaan ;)
Wat betreft Midi-timing, multi-mode etc geen aanrader, maar als pure (live-)synth een absolute killer: de Roland D50.

Een betere draad zou misschien kunnen zijn: Meest Overgewaardeerde Synths. :D

En alles is natuurlijk hartstikke subjectief en relatief!!!!!!!!!!!

Voor mij, denk ik de poly six. . .

Attachments

• korg_polysix 3.jpg
    korg_polysix 3.jpg
    14,9 KB · Bekeken: 90
^^^
Korg Wave station s/r,Prophecy, dw6000, polysix(masterbak!, nu nog de retrofit)
Roland JD800, w30, jx8p
Yamaha sy35, dx100
Emu morpheus

Denk dat de dw6000 de voorkeur krijgt qua topic, het geluid is gewoon meesterlijk en toch wel apart.

Origineel geplaatst door Tony Veganza
Voor mij, denk ik de poly six. . .
Kan je onderbouwen waarom? (ik kan er mischien een kopen)

Ja hoor Ionide, dat kan ik wel proberen . . .
M'n eerste polysix kocht ik voor 1000 piek, jaaaaren terug.
Op een gegeven moment is tie verrot gegaan (waarschijnlijk door
de lekkende batterij op de printplaat. . .is te verhelpen door er een nieuwer
type batterij op te laten zetten)
Twee jaar later kon ik er weer een kopen (in A'dam) voor 550 gulden,
hij heeft gewoon een zeer toffe klank, je kunt je sounds goed moduleren
er zitten lekker veel draai knopjes op( zeker in vergelijking met de poly 800 of de poly 61)
Je kunt je arpeggiator door de s trig syncen met een andere analoge bak.
Maar ik wil em dolgraag midi maken , dit kan je doen in Castricum, die gozer kan het
er op bouwen voor niet al te veel pesos. . .
Maar als je er een kunt kopen voor niet al te duur, raad ik je aan , doen!
Je kunt hem altijd wel weer verkopen er is volgens mij nog steeds wel vraag naar . . .

Wat me wel opvalt in deze thread is dat er soms synths zijn die als ondergewaardeerd opgegeven worden, die dat helemaal niet zijn :confused: Juno's en Polysixen bv ... voor de komst van de DX7 waren zij de meest aangetroffen machines, vermoedelijk omwille van de prijs-kwaliteitverhouding.

Misschien waren toen de meeste SF-ers nog bezig met hun fruitpapje naar binnen te werken :P

... of misschien wordt ik gewoonweg te oud :dubbel:

:doei:

Wat ik mis in het rijtje is een Korg 707.

Dit is een FM synth (jawel) van Korg, met een diepe FM klank.
Helaas net zo te programmeren als een Poly-800 en M-1, maar ik vind de klank beter dan de (goedkopere) Yamaha synths.

Af en toe kom ik er één tegen voor weinig geld.

Attachments

• korg_707.jpg
    korg_707.jpg
    19,9 KB · Bekeken: 91
Origineel geplaatst door Danny
Wat me wel opvalt in deze thread is dat er soms synths zijn die als ondergewaardeerd opgegeven worden, die dat helemaal niet zijn :confused: Juno's en Polysixen bv ... voor de komst van de DX7 waren zij de meest aangetroffen machines, vermoedelijk omwille van de prijs-kwaliteitverhouding.

Misschien waren toen de meeste SF-ers nog bezig met hun fruitpapje naar binnen te werken :P
Ik denk het Danny. Ik vermoed al een tijd dat een groot gedeelte van de leden met een Roland MC-303 zijn begonnen. (meest overgewaardeerde bakkie)

De Korg 707 is zeker heel leuk. Maar uh, voor de prijs van een superieure DX200 krijg je een old-school FM-machine met 'ingebakken' FM-ruis.
Da's voor sommigen heel erg oké en lekker ranzig, maar.......

Ik kan nog wel wat negatieve zaken opnoemen (ervaring!), maar de 707 is inderdaad wat ondergewaardeerd. Voor een exemplaar in goede staat zou ik nog wel 150 euro durven neerleggen.

Origineel geplaatst door marco
Ik denk het Danny. Ik vermoed al een tijd dat een groot gedeelte van de leden met een Roland MC-303 zijn begonnen. (meest overgewaardeerde bakkie) [/B]

Of je nou bent begonnen met een MC303 of een traporgel......... :)
Hopelijk heb je nu iets anders staan.

Roland D-10 / D-20 al genoemt ?
multi-timbraal met 32 stemmen
alleen wel erg moeilijk te programmeren.
Mijn moeilijkste synth.

zit ook nog eens een drumcomputer in.

Helaas net zo te programmeren als een Poly-800 en M-1, maar ik vind de klank beter dan de (goedkopere) Yamaha synths.

werd die niet gebruikt op de techno/electro-klassieker "Seven Stars" van Quazar

De Casio CZ-reeks is blijkbaar nog niet vermeldt... Casio heeft ooit nog iets anders dan speelgoedkeyboardjes en sjiekenbakhorloges gemaakt.

De CZ-5000 is echt wel een leuke en zeer ondergewaardeerde synth. Daarom dat je deze toestellen zeer cheap kan vinden in zeer goede staat.
Het zijn digitale synths die gebruik maken van Phase-Distortion synthesis, dat alleen gebruikt is in deze Casio synths. De CZ-synths zijn eigenlijk zeer eenvoudig te programmeren en je kan er heel wat mee doen. (4 osc's, 6 envelopes, 32-stemmen polyfoon)

Attachments

• cz5000.jpg
    cz5000.jpg
    18,7 KB · Bekeken: 91
Ah, de CZ...ik heb net mijn eigen cz101 en het is een heerlijk bakkie (maar 8 stemmig ipv 32 stemmig)...fijne orgeltjes en basjes vooral....lekker warm met een fijn digitaal karteltje...dat kan alleen maar Casio.

Jammer dat die gasten ooit met de professionele markt zijn gestopt.

Misschien waren toen de meeste SF-ers nog bezig met hun fruitpapje naar binnen te werken

yeah . . . right . . .

De poly six is gewoon een onwijs ondergewaardeerde bak en kan soms buitenaards klinken
en al dat gezeur dat slaat gewoon nergens op !

Ik kwam lang geleden ('91 of '92 denk ik) Gert van Veen van Quasar tegen in de 013 in Tilburg. Ze hadden daar net opgetreden (ten tijde van dat underground-hitje "Seven Stars" met die strakke/vette bas erin).

Affijn, ik had enkele weken daarvoor een documentaire over de opkomende house-cultuur gezien (VPRO) waarin Eric Cycle (ander Quasar-lid) een Prophet 5 had laten zien, zo van: hier halen wij onze vette bassen uit !.

Op het podium was er echter geen Prophet te bekennen. Dus ik vragen aan Gert: "hee, waar is die Prophet nou ?"
Hij: "hoezo, Prophet ? Die bassen komen uit de Korg 707 !". Bleek dus dat je daar met wat getweak best vette geluiden uit kan halen....

Back