Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

Die korg ms serie overgewaardeerd: helemaal mee eens.
Ik herinner mij nog als die bakskes pas uitkwamen. Wat was dat voor een degoutante klank. Ja, ze waren goedkoop, en dat was het dan. Ik had toen pas m'n oude telecaster ( nu vintage en veel meer waard) verkocht voor een arp axxe: die klonk!!!!
ondergewaardeerd: ARP AXXE (alles van arp eigenlijk behalve de 2600)

Mag ik even ?
Ik denk dat zo ongeveer elke goeie synth (en ook elke 'slechte') hier de revue is gepasseerd. is toch weer een kwestie van smaak, niet?
of zien jullie duidelijke winnaars? kunnen de moderators geen stemming/contest organiseren, want.. ik ben het noorden kwijt

Akai AX-60

Akai AX-60

In mijn opinie zeker ondergewaardeerd.

Noem mij een synth met 6xVCO's, VCF's VCA's, 2x ARP's, SPLIT en MIDI!! uit de 80's voor onder de 400euro.

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=34991&d=1200128572

Dat kan er maar 1 zijn en dat is mijn Akai AX60

ax60.jpg

Met 6x CEM3394 erin hangen, net zoals de SCI sixtrak en MAX

attachment.php

Echt als je der een kan kopen voor onder de 350euro, meteen doen.

:halleluja:biertje:

Mag ik even ?
Ik denk dat zo ongeveer elke goeie synth (en ook elke 'slechte') hier de revue is gepasseerd. is toch weer een kwestie van smaak, niet?
of zien jullie duidelijke winnaars? kunnen de moderators geen stemming/contest organiseren, want.. ik ben het noorden kwijt

Mee eens, dit gaat inderdaad meer over smaak, zeker als je het hebt over bakken die wel populair zijn maar waar je zelf niet van gecharmeerd bent. Om de klank van de Korg MS-serie nou als "degoutant" te omschrijven is meer dan een tikje overdreven lijkt me....deze synths hebben een bepaald karakter en daar hou je van of niet.

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Schop ik deze thread nog even. Niet dat de laatste post zo oud is, maar ik kwam laatst onderstaande post tegen en vind dit een goede gelegenheid om deze weer eens onder de aandacht te brengen.

Ondergewaardeerd:
De juno 106 (zeker in vergelijking met een juno 6 of 60 die tot het irritante toe altijd wel weer "aangehaald" moeten worden als de cijfer 1, 0 en 6 genoemd worden)

Ik word ook zo moe van dat enorme papegaaiengedrag. Net wat Major zegt, iemand hoeft maar 106 te zeggen en iedereen begint te zeuren dat de 60 warmer klinkt. Net of dat dat ding beter maakt. De 106 scheurt meer, dus het is maar net wat je zoekt. Ik vraag me wel eens af hoe groot het gedeelte van de groep 60-ers is dat amper een goede vergelijking met een 60 en 106 gemaakt heeft.

Ik vind het voordeel van de 60 heel geschikt als je van die priegelmuziek maakt voor de nieuwe Synthesizer Greatest CD (hoop dat daar geen revival van komt). Voor een goede balans (subjectief idd.) tussen scheurijzer en volle klank die goed in je setup te integreren is, moet je gewoon de 106 boven de 60 verkiezen.

Ow ja, het is niet mijn intentie een nieuwe (1000ste) discussie hierover te beginnen, alleen even gal spuwen. ;)

Ik weet het niet, ik heb een EVS-1 gehad, er zat toen Atari software bij, maar ik had geen Atari....

De EVS-1 is inderdaad een ramp om te editten.
Met de Atari Software ging het nog aardig, maar ik heb nu echt geen zin om m'n Atari van zolder te trekken, alleen maar om de EVS-1 te editten.

Dus nu is hij al jaren leuke rackvulling bij mij! :)

Zo heel boeiend vond ik de klank van dit bakkie nu ook weer niet. De drumsample'tjes die erin zitten vind ik trouwens best wel aardig / grappig / bruikbaar.

Wat mij betreft is de EVS-1 niet onder- of overgewaardeerd.

Echt als je der een kan kopen voor onder de 350euro, meteen doen.

Qua specs (en verhouding tot prijs) inderdaad indrukwekkend. Maar hoe is het geluid eigenlijk? Bij Akai denk ik eerder aan samplers (of huiskamer stereosetjes waarvan ik er een heb :D). Ben wel benieuwd eigenlijk naar het geluid ervan.. goede tip in elk geval :okdan:

Een Quasimidi Quasar blijft mij tot op heden ten dage nog steeds positief verassen. Zeer eigen soundkarakter- hoewel soudkwaliteit matig is. Denk dat daarom veel mensen deze bak links laten liggen.

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Schop ik deze thread nog even. Niet dat de laatste post zo oud is, maar ik kwam laatst onderstaande post tegen en vind dit een goede gelegenheid om deze weer eens onder de aandacht te brengen.

Ik word ook zo moe van dat enorme papegaaiengedrag. Net wat Major zegt, iemand hoeft maar 106 te zeggen en iedereen begint te zeuren dat de 60 warmer klinkt. Net of dat dat ding beter maakt. De 106 scheurt meer, dus het is maar net wat je zoekt. Ik vraag me wel eens af hoe groot het gedeelte van de groep 60-ers is dat amper een goede vergelijking met een 60 en 106 gemaakt heeft.

Ik vind het voordeel van de 60 heel geschikt als je van die priegelmuziek maakt voor de nieuwe Synthesizer Greatest CD (hoop dat daar geen revival van komt). Voor een goede balans (subjectief idd.) tussen scheurijzer en volle klank die goed in je setup te integreren is, moet je gewoon de 106 boven de 60 verkiezen.

Ow ja, het is niet mijn intentie een nieuwe (1000ste) discussie hierover te beginnen, alleen even gal spuwen. ;)

.
Grappig. We hadden het hier op de synthmeeting vorig weekend nog over en ik zei dus ook dat ik eigenlijk het geluid van mijn 106 beter vond. Het sprak me wat meer aan. Tja, klinkt wat dunner dan de 60, maar ligt lekker in de mix, terwijl de 60 bij mij altijd op HPF = 1 staat, want HPF uit is echt te dik, dan wordt er van alles weggedrukt in de mix.
En de porta van de 106, heerlijk. En de verschillende poly modes.

Maar ja, na twee keer stemproblemen heb ik 'm toch maar weg gedaan en heb nu een 60 staan. Die is toch wel erg lekker, maar ook heel anders.

Ondergewaardeerd: De Oberheim Matrix 6. FM 6 voices, 2 VCO's per voice. 99 plaatsen patchmemory en een hele mooie sound. Vooral met een Novation Zero SL als controller krijg je er mooie sounds uit.
En dat voor een prijs van rond de 450 euries.

Casio CZ1 is ook erg ondergewaardeerd, helaas heb ik die moeten verkopen :()

909, 808, 303 ja idd veel speel van Roland vaak overgewaardeerd. niet dat het slechte spullen zijn maar de prijs vs mogelijkheden vs sound is erg uit balans.

Meest overgewaardeerd.. in ieder geval qua prijs, al ben ik er nooit de eigenaar van geweest (wellicht om deze reden) ..

De Hartmann Neuron?? Mss een (ex) eigenaar die het beaamt.

Ondergewaardeerd vind ik lastig, ik maak daar liever van "onontdekt".. klinkt net iets positiever op e.o.a. manier.

mstsfreak -> spreekt voor zich vind ik, overgewaardeerd (wel bij een bepaald publiek). De GAIA is zo ergens een twijfel zone vanwege zijn uitgebreide controls maar daarom klinkt hij niet goed natuurlijk. Ik kan niet wachten tot die dingen in prijs droppen en ik hem aan een Arturia plugin kan mappen ^^

De 303 vind ik altijd een interessante bak in dit soort discussies.
Ik zelf kan er weinig creatiefs uit krijgen , maar er zijn mensen die met die bak echt de ziekste geluiden maken.
Als ik naar de prijzen kijk nu vind ik de 606 een van de meest overgewaardeerde bakken.
Mensen hebben er 600 euro voor over, maar eigenlijk is het een heel beperkt bakje.
Ik kan me herinneren dat je voor 200 euro een 606 kon kopen, en toen kon ik nog inzien waarom mensen dat er voor over hebben.
Anderzijds hebben die bakken allemaal wel iets unieks, het is maar wat je er mee doet denk ik.

ik vind de Stylophone toch wel de meest overschatte synth die er is!

Wat ik ook onder ondergewaardeerd vind vallen is een verkeerde opvatting over de klankopwekking van sommige synths.

De Casio CZ-serie wordt altijd gezien als een tegenhanger van de Yamaha FM-synths, maar de klanken van een Casio CZ hebben in de verste verte niets met FM te maken. Het is eerder analoog-achtig, waarbij de filter is vervangen door iets wat de golfvorm verandert van sinus tot volle golfvorm. Het resultaat is echter vrijwel hetzelfde als een filter. Er zit ringmodulatie op voor de metalige klanken, maar daar houdt de vergelijking met FM wel op. Ringmodulatie zit op wel meer synths. Klanken die ik met de CZ maakte, waren bijna allemaal analoog van karakter, tot zelfs een overtuigende Solina stringensemble aan toe (met dank aan de ruisende chorus van de CZ3000).

Van de Roland JX-1 wordt vaak gezegd dat de klank is gebaseerd op L/A-synthese, zoals bij de D-10.
Helemaal fout. Het zijn volledig gesamplede klanken, waarvan sommige afkomstig van de D-50, maar ook van de U-20 en de D-70. Een D-10 kan dus niet worden gezien als een multitimbrale JX-1 met programmeermogelijkheden; want je kunt er niet dezelfde klanken mee maken.

Back