Nord lead 2 vs. Nord lead 3

meesha74

Muzikant
Ik wil wellicht over een tijdje een nieuwe synth aanschaffen. Een Nord lijkt me wel cool. Nu heb ik erg mooie demo's gehoord van de Nord lead 3. Deze is echter "discontinued" (dus lastiger "nieuw" leverbaar likt mij).

De Nord lead 2X is wel leverbaar (kost nieuw ongeveer evenveel als een 2e hands Nord 3). Ook daar heb ik wat demo's van gehoord maar dat vond ik toch iets minder spectaculair.

Hoe verhoudt de Nord 2x tov de Nord 3? Klinkt de 3 beter dan de 2?

(ik heb hier op het SF de advertenties zien staan voor een Nord 3. ben echter nog niet zo ver dat ik hem nu al wil aanschaffen. Of weet iemand waar ik een nieuwe zou kunnen kopen? Wat zou dat gaan kosten?)

de G2 is zeer slim ge-mapped hoor met al die drukknoppen
en de 4 slots zijn ook direct beschikbaar dacht ik...
+ die LCD schermen laten je meteen weten waar je zit of
welke parameters onder de draaiknoppen hangen...
daarbij heeft een G2 een enorm sonisch potentieel....
Ik zou die g2 niet zo snel weg vlakken als ik jou was :)

Mja de 3 oktaven kunnen te weinig zijn...
Novation vind ik persoonlijk de minste VA synths....

Dan vind ik de Nord 3 toch wel het best/ fijnst....
zeer fijne interface :)... virusjes kan je ook wel goed editten maar daar krijg je ook veel menu's....

Ik heb de NordRack3.
Ik vond de 3 meer als een virus klinken dan de nordrack2.
de 2x heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat die ook meer richting de virus gaat (betere convertors)
De 2 klinkt rauwer dan de 3.

De 3 is veel uitgebreider en heeft ook een gafe morph funtie.
bv. met je mwheel stuur je nagenoeg alle knoppen aan. de led ringencoders geven ook aan wat je aan het doen bent als je dan aan het mwheel zit.

De G2 lijkt me ook zeeeeeeeeeer gaaf, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Novation vind ik niet slecht, maar de buildquality vind ik niet geweldig van die synths. Je leest toch vaak dingen over outputs die er mee ophouden, lamme knoppen etc.

Nordlead2 is qua gebruiksgemak afgekeken van de pro5 en heeft eigenlijk geen menu's alleen wat algemene settings hebben een menu, zoals midi kanaal, unison detune etc. (op de 3 heeft unison wel een eigen knop)

is het zo al wat duidelijker?

ga vooral eens ff een middagje pielen met zo'n ding. een manual zul je niet nodig hebben voor de clavia's.

De 3 is echt wel een heerlijke bak. Het discontuid zijn is echter wel klote.
Zo hebben sommige Leads problemen met de power supply (niet constant ofzo) waardoor je bak wel eens reset. En gezien jouw live activiteiten zou ik dit eens goed overwegen en uitzoeken alvorens de bak aan te kopen. Het probleem is overigens wel te verhelpen maar daarvoor moet je even googelen naar apparaten die de stroomtoevoer constant houden oid.

Ik heb ze beiden gehad en de 3 wint met gemak van de 2x. Veel zachter mooier en gaver om te zien:D

S6!

Zo hebben sommige Leads problemen met de power supply (niet constant ofzo) waardoor je bak wel eens reset.

Om deze reden heb ik de mijn Nord lead 3 weg gedaan=(. De technische dienst van Clavia kon dit probleem niet oplossen.
Goed klinkende synth trouwens.

In het assortiment is de NL3 vervangen door de Nord Wave. Deze zou ook een optie kunnen zijn.

De NL2 is een vrij overzichtelijke synthesizer. Indien je nog niet zo erg thuis bent in synthese technieken, dan zou ik echt voor deze synth kiezen. Het principe dat iedere knop slechts één functie mag hebben is heel erg duidelijk (op de NL2 niet helemaal volgehouden: FM is ook de RingModulator stemming)

De NL3 is al veel ingewikkelder. Vele verschillende routings en modulen zijn mogelijk. Wel die heerlijke Endless Encoders, die zo duidelijk zijn. De NL2 heeft een vervelende 'immidiate' functie, die er voor zorgt dat de parameter gaat springen als je er aan draait. De NL3 heeft daar geen last van.

Program Change is op de NL2 meteen en totaal, terwijl bij de NL3 de toetsen, die ingedrukt blijven, het geluid van de eerste patch blijven geven!

De G2 is eigenlijk voor mensen die graag een synth programmeren.

Morphing komt ook op de NL2 voor, al is er maar één groep met of het Wheel of Velocity. De NL3 heeft vier groepen, hoewel vast gekoppeld aan Wheel, Keyboard, Aftertouch en Velocity. De G2 heeft acht Morphgroepen,die vrijelijk zijn toe te wijzen aan welke controller dan ook.

NL2 heeft FM (Osc2 Modulator, Osc1 Carrier)
NL3 heeft twee keer een twee Modulator/Operator set up, met verschillende bedrading.
G2 heeft een volledig vrij FM systeem met, als je wilt, een twintig Operator set up (Je moet het maar nodig hebben :)

De NL2 heeft geen Aftertouch...

Over Voices heb ik maar even niet...

De NL2 heeft een Arpeggiator die ook Midi uit kan, de NL3 heeft meer mogelijkheden bij de Arpeggiator, maar die komt er bij de Midi niet uit. De G2 heeft naast de Sequencers tot vier Arpeggiators (vier Slots) En wat de Midi Out betreft... Alles kan eruit: mogelijkheden om de gehele buitenwereld te controleren!

De NL2 heeft een Percussion set up (acht instrumenten); de NL3 heeft dit niet. De G2 heeft daar een Patch voor met wat Logic moduletjes. (ooit door mij gemaakt) NB die NL2 Percussion gebruik ik ook voor enkele geluiden, dus effecten.

De NL3 heeft veel meer geheugen, terwijl de NL2 zonder geheugenkaart of computer opslag mogelijkheid slechts veertig gebruikers locaties heeft! Zelf gebruik ik een handig tooltje (free ware) bij de NL2 zodat ik vanaf de harddisk van m'n computer kan werken. Dan zijn die veertige plaatsen wel genoeg.

Het uitvallen van de voeding heeft vaak te maken met oververhitting. Gewoon even uitzetten en vooral niet hele nachten aan laten staan.

Sommige NL2 hebben een rare fout in de paneel opdruk. Die kras je heel gemakkelijk er vanaf.

De G2 heeft een lange leerlijn. Wees daar spits op.

Er is nog meer, maar dat kan ik later nog wel schrijven...

Wout

Bedankt wout! Dat is tenmiste info waar ik wat mee kan.

Op zich ben ik geen beginner wat betreft synth programming. De G2 klinkt ook interessant, maar is ten eerste misschien nét wat over budget, en ten tweede wil ik het liefste zoveel mogelijk knoppen en zo weinig mogelijk menu's / software bediening. Ik heb nu een JP8000 en het fijne daarvan vind ik dat je heel weinig in het menu moet rommelen.

De NL3 lijkt me nog steeds een fijne optie... De Wave is nog een beetje aan de dure kant ben ik bang.

De NL3 heeft natuurlijk ook een wat uitgebreidere filter sectie met oa de moog emulatie en een 6 tal multi-filters, waar inc tracking en modmatrices hele bizarre dingen te doen zijn ;)

Maar ik heb er zelf een, dus ik ben bevooroordeeld.

Het uitvallen van de voeding heeft vaak te maken met oververhitting. Gewoon even uitzetten en vooral niet hele nachten aan laten staan.
Wout

Ik heb mijn NL3 nooit langer dan 6 uur achter elkaar gebruikt, en heb op verschillende tijdstippen resets gehad. "Gewoon even uitzetten" is wel erg "vintage" 8o)8o), maar niet meer van deze tijd vind ik.
Ik ben het met Ensemble eens, dat het vooral live tricky voor Meesha kan worden.

Volgens mij is het geen "veel voorkomend" probleem in de zin van dat het ding er berucht om is ofzo. Je kan wat reviews checken, oa: http://reviews.harmony-central.com/reviews/Keyboard+And+MIDI/product/Clavia/Nord+Lead+3/10/1

@wout
De multi-peak en multi-notch filters met dikke unison voor phaser en formant dingen gebruiken icm die morph/matrix dingen :)

Imo is het enige nadeel van de NL3 eigenlijk het gebrek aan onboard effecten. Wat dat betreft is de wave inderdaad een stap vooruit, maar die heeft helaas die endless knobs niet meer :(

Als ze het voorstel dat ik hier beschrijf (voor de Nord Stage) zouden vertalen naar de Wave, dan zouden er veel mensen gelukkiger zijn, inclusief mij denk ik :).

Ik heb het even vluchtig doorgelezen (ook het bedankje :) en ik weet niet of het wel zo werkt, maar eerst in alle rust lezen en dat heb ik nu eventjes nog niet...

Wout

Ik heb het even vluchtig doorgelezen (ook het bedankje :) en ik weet niet of het wel zo werkt, maar eerst in alle rust lezen en dat heb ik nu eventjes nog niet...

Wout

Hey Wout,

'k Heb ook contact opgenomen met Jason (van NordUSA) en die heeft me in contact gebracht met één van de PM's van Clavia. Ze vonden het een 'serieus' voorstel, maar konden nog niet zeggen of ze er resources aan kwijt konden, noch voor onderzoek, noch voor implementatie :)..

Misschien toch tijd dat ze daar eens uitbreiden ;)

Back